LED vervanging werkt niet in Halogeen lampje

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:43
Nu heb ik LED vervanging lampjes voor mijn twee Halogeen lampjes binnengekregen. Ik heb een bureau lampje en een Ikea spotje, alles met G4 fitting. In het bureau lampje stop ik het LED lampje erin en het werkt gewoon. Maar in het Ikea spotje werkt het niet. De aansluiting is niet geweldig, maar het moet wel G4 zijn. En ik heb dus 4 lampjes (2 oude halogeen, en 2 nieuwe led) en alles is uit wisselbaar qua fitting. Alleen de halogeen lampjes werken in het Ikea spotje, maar niet de LED lampjes. De LED lampjes zijn ook nog verschillend, ik heb een dimbare versie en een niet dimbare versie, maar het maakt niks uit, werkt allebei niet.

Kan het kloppen dat het trafo-tje van het Ikea spotje pas fatsoenlijk gaat werken wanneer er meer stroom gevraagd wordt? Dat hij als het ware niet goed kan starten met een 1W lampje, maar dus wel met een 10W lampje?
Ik heb een beetje rond lopen poeren met dat LED lampje en heeeel soms zie je 1 van de LEDjes op het lampje een heel klein beetje licht geven, erg vaag.

Op het Ikea trafootje (wat je gewoon in het stopcontact steekt als grote stekker) staat ook dat hij 11.5V levert en daarachter staat 10W-20W. Misschien is dat ook wel z'n bereik en vind hij het dus niet fijn om daar onder te gaan?

Alvast bedankt

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-07 21:55

Infant

It's a floating Dino!

Welke heb je precies gekocht? Het zou kunnen dat ze alleen op 12V werken, en niet AC.

Een trafo-tje werkt altijd fatsoenlijk, behalve als hij stuk is, en hoeft niet op te starten nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
In je ikea lampje zit waarschijnlijk een elektronische trafo (zal ook wel een stuk lichter zijn dan je andere lampjes), die een minimale belasting nodig heeft om uberhaupt te werken. 11,5 of 12V maakt geen zak uit, dat is gewoon wat gemakkelijk is om te converteren. (toevallig is 20x 11,5 precies 230V ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Infant, alles is dus (rond de) 12V, dit zijn geen AC lampjes of systemen.

@Bartjezz
Het is inderdaad een vrij lichte unit die bij de stekker erin verwerkt zit, inderdaad niet zo zwaar als een standaard bureau lamp met zware trafo onderin.
Dus het zal wel zo zijn als jij zegt. Ik wist niet dat er dan een minimale belasting op zat.

Ik ga denk ik even een oude adapter zoeken op 12V en die verbinden met de pootjes van het LED lampje, zou moeten werken toch? Hopelijk vind ik er een die al voor laag aantal Watt is.

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
Met een conventionele trafo (gewikkelde) zou het altijd moeten werken. Die ikea-gevalletjes heb ik ook thuis en zijn idd elektronische trafo's (gisteren even gecheckt ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ok bedankt. In die grotere standaard 12V adapters (voor wat voor appratuur dan ook) zit toch altijd een conventionele trafo? Daarom worden ze ook warm toch? Ik zal wel even kijken of er minimum vermogen ook op staat als ik wat vind tussen mijn oude meuk. Ik moet wel wat hebben liggen voor lage hoeveelheden Watt.

Anders koop ik voor 6 euro van dezelfde webshop voor LEDs een klein trafootje die van 0-3,5 Watt bedoelt is en sluit ik die aan.

Ook wel hilarisch trouwens dat in mijn bureau lamp het niks uit maakt op welke stand ik hem zet. Hij heeft twee verschillende standen, en met halogeen merkte je echt verschil. Nu ik de (dimbare) LED vervanger erin heb gezet zie ik qua lichtsterkte geen verschil tussen de twee standen, maar op de energiemeter zie ik dus wel dat de zuinige stand 1,3 Watt gebruikt, en de hogere stand 2,4 Watt gebruikt, met geen waarneembaar verschil in lichtsterkte :)

[ Voor 34% gewijzigd door !null op 08-11-2012 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
De spanning wordt in de 2 standen veranderd. Het kleine stukje elektronica in je led vormt de 12V (en waarschijnlijk 8V in je lagere stand) om naar de juiste spanning voor de led. Ik denk dat je led ook even fel brand als je er 15V op zet, of zelfs 6V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ok, ik heb nu een oude 15V adapter gepakt en daarmee hetzelfde lampje alsnog aan de praat gekregen, zo kan ik het Ikea armatuurtje nog gebruiken.
Bevalt me alleen niet helemaal dat er zo'n adapter de hele tijd in het stopcontact zit, maar dat was met die Ikea oplossing ook al zo. En ik heb met mijn Watt-meter (Voltcraft) in het stopcontact gemeten dat deze adapter (zowel als die van Ikea) geen stroom verbruikt als het lampje niet aan staat. Een andere oude adapter zat toch bij het niets doen ook al 0,8 Watt te verstoken. (Nou is die Voltcraft meter niet onwijs accuraat onder de 5 Watt geloof ik, maar het geeft een indicatie.

En het was ook erg grappig om te ontdekken dat er bij de factuur (bij de lampjes) een brief zat die dit hele verhaal netjes uit legt, omtrent elektronische trafo's en minimale belasting. Maar die zag ik natuurlijk pas veel later.

Pagina: 1