Hulp nodig bij herstel oude HDD (P-ATA of IDE?)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 10:36
Een vriend van me heeft gevraagd of ik zijn oude hardeschijf nog kan uitlezen. Komt uit zijn oude laptop.
Het gaat om een oude Toshiba 2,5" MK6025GAS schijf (http://storage.toshiba.eu...y/MK6025GAS_Datasheet.pdf). Ik kan er niet duidelijk achter komen wat voor soort schijf dit is. De een zegt P-ATA, de ander IDE. Ik heb daarop wat plaatjes van verschillende type schijven opgezocht via Internet, maar kwam er daar ook niet helemaal uit. Omdat mijn eerste gedachte IDE was, heb ik een IDE casing gekocht (wel voor 3,5" in, had eigenlijk alleen maar de aansluiting nodig). Deze lijkt echter niet te passen, terwijl de afmetingen volgens mij gelijk zijn. De pinnetjes van het HDD-tje zijn wel een beetje verbogen, maar zelfs op het rechte stuk krijg ik de IDE-aansluiting niet aangesloten... Wat doe ik verkeerd?

Tips over hoe de pinnetjes voorzichtig recht zijn te buigen zijn ook welkom :)

Foto's van HDD-tje en gekocht casing vind je hier: https://www.dropbox.com/s/s69amb12rovrfw8/Fotos.zip

[ Voor 11% gewijzigd door Muncher op 07-11-2012 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revertive
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-01 14:03
Laptop schijven hebben IDE/P-ATA en voeding in 1 aansluiting, desktop PC's niet. Je zult dus nog een adapter ergens vandaan moeten halen die de 44 pins aansluiting op de laptop schijf omzet naar 40 pins en een losse stroom aansluiting.

Iets wat hier op lijkt: http://www.cpustuff.com/2...-hard-drive-adapter..html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Muncher schreef op woensdag 07 november 2012 @ 17:36:
Een vriend van me heeft gevraagd of ik zijn oude hardeschijf nog kan uitlezen. Komt uit zijn oude laptop.
Het gaat om een oude Toshiba 2,5" MK6025GAS schijf (http://storage.toshiba.eu...y/MK6025GAS_Datasheet.pdf). Ik kan er niet duidelijk achter komen wat voor soort schijf dit is. De een zegt P-ATA, de ander IDE.
IDE en P-ATA zijn twee namen voor ongeveer hetzelfde. Maar een laptop harddisk heeft een kleinere versie van de connector dan een 3,5" harddisk. Daarom past jouw casing niet. Je hebt dus een verloopkabeltje nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:01

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Even een misverstand uit de weg ruimen: PATA (ofwel P-ATA) = IDE. Zie ook Wikipedia: Parallel ATA
The first version of what is now called the ATA/ATAPI interface was developed by Western Digital under the name Integrated Drive Electronics (IDE).
Volgens de specs betreft het idd een IDE / PATA aansluiting. Voor 2,5" laptopschijven is dat over het algemeen een 44 pins connector :)

Wat jij ndig hebt is idd een verloopje. Je zou zo'n USB geval kunnen halen, daarmee kun je de schijf zonder casing tijdelijk rechtstreeks via USB aansluiten. Te verkrijgen bij bijvoorbeeld dealextreme, maar dan mag je even geduld hebben. Maar een beetje PC winkel heeft ze ook wel.
Zie ook pricewatch: Eminent EM1015 USB to IDE/SATA Adapter
http://www.eminent-online...-to-ide---sata-cable.html

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-05 13:39

Swordlord

Act first, think never

Mensen mensen mensen, jullie lullen uit jullie nek...

Pata is NIET IDE...

Elk modern storage device, zoals HDD's, SSD's en zelfs USB Sticks zijn namelijk IDE apparaten.

IDE betekend namelijk "integrated drive elektronics". Dat betekend dat het apparaat zelf de intellegentie bezit om zichzelf aan te sturen en een storage controller alleen maar nodig hebben voor communicatie.

Vroeger hadden HDD's geen intelligentie in zich en werd alles geregeld vanuit een externe controller.

Edit @ hieronder...
Jah, inderdaad, in de volksmond wordt PATA inderdaad IDE genoemd. Eigenlijk een slechte zaak.

Want ga je kijken naar wat de echte betekenissen zijn dan zijn niet gelijk aan elkaar, ookal heeft de ATA specificatie zijn roots gevonden bij de eerste IDE apparaten.

[ Voor 57% gewijzigd door Swordlord op 07-11-2012 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Swordlord schreef op woensdag 07 november 2012 @ 18:39:
Mensen mensen mensen, julie lullen uit jullie nek...

Pata is NIET IDE...

Elk modern storage device, zoals HDD's, SSD's en zelfs USB Sticks zijn namelijk IDE apparaten.

IDE betekend namelijk "integrated drive elektronics". Dat betekend dat het apparaat zelf de intellegentie bezit om zichzelf aan te sturen en een storage controller alleen maar nodig hebben voor communicatie.

Vroeger hadden HDD's geen intelligentie in zich en werd alles geregeld vanuit een externe controller.
In de volksmond wordt IDE gebruikt voor P-ATA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 10:36
Heb inmiddels op advies van The Eagle deze aangeschaft: https://tweakers.net/pric...-to-ide-sata-adapter.html

Mooi apparaatje, past ook op de HDD! Helaas denk ik dat deze echt zijn laatste tijd heeft gehad, hij geeft geen power-up als ik hem aansluit (HDD blijft stil). Mochten er mensen nog tips hebben, dan hoor ik dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Muncher schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 16:25:
Mooi apparaatje, past ook op de HDD! Helaas denk ik dat deze echt zijn laatste tijd heeft gehad, hij geeft geen power-up als ik hem aansluit (HDD blijft stil). Mochten er mensen nog tips hebben, dan hoor ik dat graag!
Staat er niks van belang op? Dan gewoon weggooien. Is het wel van belang? Professionals inschakelen. Er zijn wel bedrijven die data van overleden disks kunnen redden maar dan wel tegen een fors prijskaartje. Voor een handjevol vakantiefoto's is het de kosten niet waard.
Pagina: 1