Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc-Chub
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-07 15:48
Ik heb even een vraag wat betreft het toepassen van de loonheffingskorting voor stage en werk.
Heb de zoekfunctie al gebruikt maar kan er niet helemaal uitkomen.

Ik doe elk jaar vakantiewerk bij een bedrijf waarbij loonheffing wordt ingehouden en ik dan het jaar erna 10% weer kan terugvragen van de belastingdienst.

Nu ga ik volgend jaar stage lopen en krijg ik een kleine stage vergoeding. Nu heb ik ook van hen een formulier loonbelasting ontvangen waarop ik moet invullen ofdat zij wel of niet de korting toepassen.

Wat is het beste om te doen zodat ik altijd de belasting kan terugvragen / niet hoef te betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Wat heb je zelf geprobeerd? ;) [google=loonheffingskorting twee banen] leert dat het bij een inkomen van gemiddeld zo'n € 500 bruto per maand prima bij allebei kan. Scheelt jou weer wachten op je geld, omdat je het anders aan het eind van het jaar aan de belastingdienst moet terugvragen.

Verdien je meer dan dat, dan kun je de korting het beste toepassen op de baan waar je het meest verdient, zodat je per maand het meeste overhoudt.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc-Chub
Volgens mij wordt het bij mijn normale bijbaantje niet ingehouden vangwege het feit dat ik het altijd terugvraag, dus kan ik het bij mijn stage mooi toepassen zodat ik inderdaad alles netto ontvang :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-07 09:10
Correct me if I am wrong :)

Bij mijn weten wordt loonheffingskorting normaal gesproken bij de eerste werkgever ingehouden. Als je dus een inpakbaantje hebt voor door de week/vakantie en daarnaast een stagebaan, dan kun je de korting bij één van beide aanvragen. Doe je het bij beide, krijg je teveel korting en dan kan het maar zo zijn, dat je dat het jaar erop terug moet betalen. Dat wil je niet :)

Je zegt dat je huidige werkgever het niet inhoudt. Dat lijkt me vreemd, omdat hijzelf graag minder belasting betaalt en, als bijkomstigheid, jou een hoger netto loon kan geven.

Belasting terugvragen kan in jouw geval bijna altijd. Ook als je meerdere baantjes hebt. Mocht je echt op een punt komen dat je niets meer terugkrijgt, heb ik al geen medelijden meer met je vakantiewerk- en stageinkomsten. Die zijn hoog genoeg dan :) Bedenk namelijk ook dat je ook studiekosten en dergelijke maakt, die je ook af mag trekken tot een bepaald niveau. Kijk eens op de Belastingdienst website, daar staat een hoop informatie op.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nii3k
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:25
Ik weet niet waar je gaat stagelopen, maar als het bedrijf zijn administratie correct doet ontvang jij gewoon het bruto gemelde bedrag netto op je rekening. Er gaat als er sprake is van een stagecontract niks vanaf :9~ Dat is bij mij bij mijn vorige stage het geval geweest, en nu weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
niek87 schreef op donderdag 08 november 2012 @ 14:45:
Ik weet niet waar je gaat stagelopen, maar als het bedrijf zijn administratie correct doet ontvang jij gewoon het bruto gemelde bedrag netto op je rekening. Er gaat als er sprake is van een stagecontract niks vanaf :9~ Dat is bij mij bij mijn vorige stage het geval geweest, en nu weer!
Stage of bijbaan of werk maakt voor de belastingdienst niets uit. Zolang je onder de loonheffinskorting blijft, en je past het op je stage + bijbaan toe maakt het niets uit. Ontvang je alles direct en hoef je niets terug te betalen. Ontvang je uiteindelijk te veel moet je wel wat terugbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:32
Tc-Chub schreef op woensdag 07 november 2012 @ 17:48:
Volgens mij wordt het bij mijn normale bijbaantje niet ingehouden vangwege het feit dat ik het altijd terugvraag
Wat valt er terug te vragen wanneer er niks is betaald?

Sowieso draagt iedere werkgever loonbelasting en sociale premies af aan de belastingdienst. Als je met de loonbelastingverklaring bij vraag twee aangeeft dat de werkgever de loonheffingskorting toe moet passen dan dragen ze _minder_ af waardoor het bedrag dat ze naar jou overmaken hoger wordt.

Over het algemeen geef je maar bij één werkgever aan dat deze de loonheffingskorting toe moet passen om te voorkomen dat je een naheffing krijgt (er is dan immers teveel korting gegeven oftewel te weinig belasting betaald). Als je maar weinig verdiend kun je aangeven dat 2 werkgevers de loonheffinskorting toe moeten passen maar beter vraag je dan de voorlopige teruggaaf aan, dat is overzichtelijker en zelf aan te passen; bij de loonheffingskorting is het een 'vast' bedrag waar je geen invloed op hebt en waardoor je dus mogelijk alsnog te weinig afdraagt :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:19

The Legend

*Plop*

niek87 schreef op donderdag 08 november 2012 @ 14:45:
Dit is onzin. Stagevergoeding is gewoon belastbaar inkomen. Dat de heffingskorting hoger kan zijn dan je aan belasting zou moeten afdragen maakt dat niet anders. Als je een baantje naast je stage hebt zal dat in de meeste gevallen al niet meer zo zijn.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc-Chub
Mijn bijbaantje past de loonheffingskorting standaard niet toe. Er wordt dan gewoon 10% loonheffing ingehouden en deze vraag ik dan het jaar erop weer terug.
Ik heb nu voor mijn stage wel aangegeven dat ik de loonheffingskorting wil toepassen, wat betekend dat ik alles gewoon netto ontvang.

Heb me nu inderdaad toch maar wat meer ingelezen over dit perikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 482199

Je kunt bij de belastingdienst vragen naar een 'voorlopige aanslag'. Als je belt via de Belastingtelefoon en je je loonstrookjes erbij houdt, kun je daar samen met iemand de gegevens doornemen. Per maand kun je dan al het teveel dat je aan de belasting betaalt gewoon terug krijgen.
Pagina: 1