PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.
Anoniem: 15758
En daar zit je probleem; je hebt hem op de FakeRAID Marvell aangesloten , een nepchip die je eigenlijk niet wilt gebruiken. Deze wordt vaak geplaatst om zogenaamd SATA/600 support te bieden, maar het zijn geen echte SATA/600 poorten. Twee poorten delen ongeveer 400MB/s aan bruikbare bandbreedte; 200MB/s per SSD. In plats van 600MB/s. Daarnaast heb je slechte Marvell drivers.De schijf zit aangesloten op mijn ASUS P7P55D-E Moederbord op de Marvell SATA600 Controller
Sluit hem dus aan op je mooie Intel controller en schakel je Marvell controller uit in het BIOS. Probleem opgelost. Bedenk wel dat je hierbij erop moet rekenen dat de gegevens nu opgeslagen op je RAID array, verloren gaan.
SATA/600 kabels bestaan eigenlijk niet; elke SATA kabel die aan de standaarden voldoet is geschikt voor SATA/150, SATA/300, SATA/600 of zelfs nog hoger. Wel kunnen kabels van slechte kwaliteit zijn en wel werken op SATA/300 maar niet of slecht op SATA/600. In dat geval zijn dat gewoon foute kabels.met uiteraard een van de door ASUS geleverde SATA600 kabels
Dit komt omdat ten eerste, de Marvell controller geen echte SATA-600 controller is te noemen bijna. Omdat hij door zijn connectie met het chipset nog niet eens de volledige SATA-600 specs haalt.
Daarbij is het een controller wat vaker kieskeurig is met compabiliteit met SSD's, voeg daarbij een OCZ SSD die ook totaal niet bekend staan om hun compabiliteit met controllers en je hebt een feestje.
Begin dus eerst eens met je SSD op je Intel Chipset aan te sluiten.
Edits:
@CiPHER
Zijn HDD Raid-0 array wordt met de SSD vergeleken
Dus @ShadowAS1
Omprikken naar de intel controller is geen probleem en dus ook geen gevaar voor de data, voor zowel de HDD Array en de SSD.
[ Voor 18% gewijzigd door Swordlord op 07-11-2012 17:09 ]
Ah oke. Maar ik zie wel een Marvell driver, dus ook geen TRIM. Zou hij een normale AHCI driver gebruiken zou hij wel hoger moeten kunnen halen. De productwebsite vermeldt echter niet om welke Marvell chip het gaat. Maar wel dat hij ook nog een zwarte JMicron poort heeft.@CiPHER
Zijn HDD Raid-0 array wordt met de SSD vergelekenDe SSD zit dus als Single disk op de Marvell.
Zo jammer dat een lage kwaliteit chip er dan bij wordt gepleurd omdat consumenten zo nodig SATA/600 willen en uiteindelijk veel lagere snelheid halen en ook geen TRIM ondersteuning genieten. Best wel het belazeren van de consument IMO. Helaas werd dit heel veel gedaan bij 50-series bordjes, en zelfs nu nog. Soms worden zelfs dezelfde kleuren gebruikt als de chipset SATA. Zoals ASRock die soms alleen een scheiding maakt tussen 3Gbps en 6Gbps en dus gewoon de Intel en Marvell 6Gbps poorten dezelfde kleur geeft.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.
Jmicron is nog rukker
Die is SATA-300 aangesloten middels PCI express 1.0 wat een bandbreedte heeft van 250 MB/s, signaling overheads eroverheen en je zit effectief maximaal 150 MB/s ofzo. De controller zal vast ook totaal niet geoptimaliseerd zijn voor random i/o. Wat een SSD helemaal kreupel maakt.
@CiPHER
Volgens de driver page is het Marvell 9123....
Daarbij heeft het P55 chipset alleen maar PCI-E 1.0 lanes, dus er zit ook nog een smerige PLX chip bij om tot PCI-E 2.0 te komen voor de Marvell 9123
[ Voor 23% gewijzigd door Swordlord op 07-11-2012 18:24 ]
Maar zoals Swordlord zegt: je wilt echt je Intel gebruiken.
Omdat mensen vaak niet geloven dat SATA/300 sneller kan zijn dan SATA/600, hier een leuk plaatje wat ik al iets van 20 keer heb gebruikt denk ik.

Direct vervolgen voor Schending der Eerbaarheid!Daarbij heeft het P55 chipset alleen maar PCI-E 1.0 lanes, dus er zit ook nog een smerige PLX chip bij om tot PCI-E 2.0 te komen.
Overigens is wel nu binnen Windows 8 met de laatste Intel RSTe X79 driver trim ondersteuning onder raid mogelijk geworden, althans ik heb nu mijn ssd's in Raid-0 staan met trim. Maar dit is even off-topic en geld niet voor een P55 chipset, en verder zoals de mensen hierboven al geschreven hebben.
Overigens heeft hij wel gewoon TRIM support onder Windows 7 met de controller op RAID ingeschakeld en de SSD niet onderdeel van een array. Je zult zien dat in AS SSD de SSD over een ATA interface loopt en niet over SCSI interface. Dit werkt vanaf de Intel 9.6 drivers dus al een lange tijd geleden. AMD is daar een half jaar ofzo later mee gevolgd, en biedt dus ook TRIM support aan losse SSDs met een HDD RAID array ernaast.
Windows 8 zou SCSI UNMAP ondersteunen; ik moet het nog zien op papier. Er wordt heel veel geclaimed over TRIM support, maar zelden is dat goed onderbouwd. Zo suggereerde OCZ met de RevoDrive3 ook TRIM support met 'VCE' terwijl dat alleen werkt als je onder een non-Windows OS werkt. TRIM werkte ook gewoon onder de Revodrive 1 en 2 maar alleen onder Windows; dan gebruik je de Silicon Image drivers namelijk niet.
Kortom, ik hou in de gaten of er goede bronnen beschikbaar komen die TRIM en UNMAP functionaliteit onder Windows 8 met verschillende storagedrivers kunnen testen.