Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Opstartproblemen Desktop-pc

Pagina: 1
Acties:

• phreako
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-11 15:14
Sinds een paar weken heb ik problemen met mijn pc en inmiddels functioneert 'ie helemaal niet meer. Het gaat om een AMD Athlon 64 X4 635 op een Asus moederbord met 785G chipset, 6 GB DDR3 en twee harde schijven.

Het begon toen mijn Windows 8 (toen nog een consumer preview installatie) zeer langzaam opstartte en niet tot nauwelijks functioneerde. Je kon gewoon objecten aanwijzen met de muis en dingen als mouse-over effecten werkten wel, maar het opstarten van programma's ging zeer langzaam en na een tijdje reageerde het systeem helemaal niet meer.

In eerste instante dacht ik aan een softwareprobleem. Ik heb toen geprobeerd Windows 7 te installeren, maar deze herkende mjn boot-schijf niet. Het leek er dus op dat één van mijn harde schijven dood was. Checkdisk vond echter ook fouten op de andere schijf en crashte zelfs. Ik heb toen alle niet noodzakelijke componenten verwijderd en ook RAM-geheugen gewisseld, maar dit maakte allemaal geen verschil. Ook de voltages en temperaturen die in het BIOS weergegeven worden zijn prima in orde.

Toen een andere harde schijf geïnstalleerd en het probleem leek opgelost. Probleemloos Windows 8 geïnstalleerd en het systeem heeft enkele uren goed gedraaid. Toen echter weer gelijksoortige problemen. Windows wil niet meer starten en gaat ofwel in auto-repair (niet succesvol) of hij boot helemaal niet (melding in de trant van "Disk read error, press Ctrl+Alt+Del to reboot").

Ik heb nu het vermoeden dat er dan wel iets met het moederbord aan de hand moet zijn. Dit wordt versterkt dat vlak voor de problemen begonnen ik thuiskwam en mijn pc aan stond met alle fans op de straaljagerstand zonder dat het systeem ergens op reageerde. Dit had ik eerder nooit meegemaakt, en ik ben er ook vrij zeker van dat de pc uitstond toen ik wegging 8)7

Mijn vraag is: denken jullie dat het moederbord inderdaad defect is of kan het ook nog een ander probleem zijn? Voordat ik dingen onterecht voor garantie ga opsturen..

Alvast bedankt! :)

• sdr-computer
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-11 12:35
Ik roep maar iets, al gekeken naar een bios update , je weet maar nooit en je mag updaten bij problemen.

Al contact gehad met de helpdesk alwaar het product vandaan komt, in overleg is er misschien wel meteen een oplossing , en overleg (via mail als bewijs) over een bios update vanwege garantie

Load Defaults bios settings ook al gedaan.

Misschien staat er iets in de logboeken.

• phreako
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-11 15:14
Bedankt voor je reactie, sdr-computer! Inmiddels lijken de problemen opgelost. In een ultieme poging heb ik tegen beter weten in maar geprobeerd of een ander SATA-kabeltje naar mijn boot-schijf effect zou hebben. Vraag me niet waarom ik het überhaupt probeerde, maar plotseling draait alles weer naar behoren. Redelijk bizar, maar blij dat 't weer werkt :)

• sdr-computer
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-11 12:35
geluukig maar.

• vosjeNL
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-08-2024
Heb je hierbij van sata poort gewisseld? Bij ons op het bedrijf wil er nog wel eens een poortje uitvallen terwijl de rest netjes blijft functioneren?