Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRpt3r55
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 17:09
Ik heb al een tijdje zitten googlen, maar kan er niks zinnigs over vinden en stel daarom de vraag maar eens aan jullie.

Ik heb een 15-tal pc's in een domein met 2 DC's op server 2003 SP2.
De 15 pc's draaien vanaf vorige week allemaal Windows 7.
De pc's hebben na aanmelding in het domein allemaal beperkte rechten. Ik zou deze allemaal local admin rechten willen geven op windows 7 dmv GPO, maar zou niet weten hoe. Heeft iemand een idee?

Etuuuuuh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Waarom moeten de PC's local admin zijn? In een normale situatie zijn clients alleen lid van de groep domain computers.

Servers willen misschien nog wel eens lid zijn van groepen, maar dat is een ander verhaal.

Je kan overigens via een GPO een groep of user toevoegen aan de lokale Administrators groep. Maar die is een group policy preference. Iets wat je nog niet hebt in Windows Server 2003.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRpt3r55
CMD-Snake schreef op woensdag 07 november 2012 @ 16:18:
Waarom moeten de PC's local admin zijn? In een normale situatie zijn clients alleen lid van de groep domain computers.

Servers willen misschien nog wel eens lid zijn van groepen, maar dat is een ander verhaal.

Je kan overigens via een GPO een groep of user toevoegen aan de lokale Administrators groep. Maar die is een group policy preference. Iets wat je nog niet hebt in Windows Server 2003.
In windows 7 hebben ze nu nul rechten.... in de zin van het niet kunnen installeren van bijvoorbeeld skype oid.
Dat is best irritant. Het is natuurlijk ook gewoon goed als ze die rechten wel krijgen maar dan niet meteen local admin.

Etuuuuuh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-08 14:49

group policy preferences bestaat zeker wel in server 2003.
Zolang je vanaf een windows 7 pc de RSAT tools gebruikt (Remote Server Administration Tools) kun je middels de geïnstalleerde Group policy management console gewoon Group Policy Preferences gebruiken.

Alleen voor een windows XP machine moet je dan nog Client Side Extensions installeren (CSE) maar die heb je toch niet meer.

Blijft natuurlijk de vraag staan waarom een gebruiker local admin moet zijn?
Iets wat je eigenlijk niet doet tenzij er echt een legitieme reden voor is.
Crypter schreef op woensdag 07 november 2012 @ 16:21:
[...]

In windows 7 hebben ze nu nul rechten.... in de zin van het niet kunnen installeren van bijvoorbeeld skype oid.
Dat is best irritant. Het is natuurlijk ook gewoon goed als ze die rechten wel krijgen maar dan niet meteen local admin.
waarom moeten ze iets installeren? Als ze skype nodig hebben publiseer je het maar via een GPO.

[ Voor 17% gewijzigd door Wceend op 07-11-2012 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRpt3r55
Op een willekeurige Windows 7 bak heb ik al de RSAT tools gebruikt en GPMC.MSC gebruikt om de policy te maken. ik kan echter niet verifieren of het wel opgepikt wordt door de Server. Het lijkt na reboots van de windows 7 bak of inloggen onder een ander account niet te werken.

Etuuuuuh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:12
Crypter schreef op woensdag 07 november 2012 @ 16:21:
in de zin van het niet kunnen installeren van bijvoorbeeld skype oid.
Waarom zou een computer Skype gaan installeren? Als ze dat al doen is dat vaak door middel van een GPO, en daarvoor hoeft de computer geen extra rechten te hebben.

Als je wilt dat je gebruikers meer rechten hebben dan moet je dat zeggen ;)

Waar heb je de GPO gelinkt in GPMC? Welke security filtering of WMI filter heb je er op staan? Kun je hier het rapport van het tabblad 'settings' (show all) neerzetten?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRpt3r55
Paul schreef op woensdag 07 november 2012 @ 16:34:
[...]
Waarom zou een computer Skype gaan installeren? Als ze dat al doen is dat vaak door middel van een GPO, en daarvoor hoeft de computer geen extra rechten te hebben.

Als je wilt dat je gebruikers meer rechten hebben dan moet je dat zeggen ;)

Waar heb je de GPO gelinkt in GPMC? Welke security filtering of WMI filter heb je er op staan? Kun je hier het rapport van het tabblad 'settings' (show all) neerzetten?
Ik zal hier morgen in de ochtend even het rapport neerzetten.

Etuuuuuh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRpt3r55
Crypter schreef op woensdag 07 november 2012 @ 16:45:
[...]

Ik zal hier morgen in de ochtend even het rapport neerzetten.
Laat maar mensen... het is al gelukt. ik had de GPO gekoppeld aan een user-groep ipv een computer-goep. |:( 8)7

Etuuuuuh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-08 11:11
zoals al eerder vermeld in dit topic, GPO Preferences kan je wel gebruiken met Server 2003.
Behalve de manier van GPO preferences kun je ook gewoon GPO gebruiken; Restricted Groups 8)7
Description of Group Policy Restricted Groups
http://www.windowsecurity...ng-restricted-groups.html
Crypter schreef op donderdag 08 november 2012 @ 11:57:
[...]

Laat maar mensen... het is al gelukt. ik had de GPO gekoppeld aan een user-groep ipv een computer-goep. |:( 8)7
Bedoel je gelinked aan een OU met Users ipv Computers? ;)
Wceend schreef op woensdag 07 november 2012 @ 16:22:
[...]
waarom moeten ze iets installeren? Als ze skype nodig hebben publiseer je het maar via een GPO.
software droppen per GPO kunnen ook nadelen aan kleven. Computer uit het domein halen of GPO weg halen en je software uninstalled.
How to use Group Policy to remotely install software in Windows Server 2008 and in Windows Server 2003

[ Voor 38% gewijzigd door Razwer op 08-11-2012 17:57 ]

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Razwer schreef op donderdag 08 november 2012 @ 17:52:

software droppen per GPO kunnen ook nadelen aan kleven. Computer uit het domein halen of GPO weg halen en je software uninstalled.
Ik zou dat dan weer een voordeel noemen bij het eerste (licenties op kosten van de zaak), het tweede is waarom er een optie bijzit om de management scope te beinvloeden ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1