Toon posts:

[PS3] Systeem loopt met enige regelmaat vast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Hierbij even een vraag m.b.t. mijn PS3 console. De afgelopen weken heeft mijn FAT PS3 (standaard 80 GB, 500 GB erin) wat kuren gehad. Afgezien van enkele nare vastlopers tijdens het spelen van de PSN titel Hell Yeah: Wrath of the Dead Rabbit, loopt hij nu ook met enige regelmaat vast tijdens het downloaden. Ik zet hem geregeld aan om wat files te downloaden. Een paar GB binnenhengelen kost gewoonweg wat tijd met onze huidige internetverbinding. Verder draai ik niets op de achtergrond. Wanneer ik enige tijd later (1 a 2 uur) ga kijken, dan blijkt de PS3 vastgelopen te zijn. Alleen door de stekker uit de stekkerdoos te halen of door de knop achterop de console om te zetten krijg ik de console uit. Wanneer ik hem aanzet, dan gaat hij vervolgens eerst een schijfcontrole uitvoeren. Aangezien dit proces met name niet zo best is voor het behoud van data en wellicht ook het welzijn van de PS3, wil ik voorleggen of dit probleem jullie bekend is en of ik er zelf misschien iets aan kan doen. Zelf dacht ik bijvoorbeeld aan overhitting, maar dat kan ik via de PS3 niet controleren.

Aangezien de console uit 2008 is, is er natuurlijk geen garantie meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-10 18:59

Nemesizz

Untouchable

Oververhitting is snel te merken, dan gaat de console gewoon uit (rood standby lampje).
Vastloper (dus bevroren beeld) is mogelijk iets anders, en mijn vermoedens gaan dan eerst richting de hardeschijf.

De PS3 kan namelijk niet al te best overweg met bad sectors op een hardeschijf. Een PC (mits er niet té veel zijn) markeerd bad sectors en schrijft er omheen. PS3 kan/doet dat niet en kan dan vastlopen.
Metname door het uitzetten via de powerknop achterop of de stekker eruit halen terwijl de machine nog aanstaat kan voor schade zorgen aan je hardeschijf (als je net een schrijf en/of leesactie uitvoerd)...kans is redelijk klein (als de console al is vastgelopen).

Wat je kan doen is de hardeschijf in een PC hangen (het is gewoon een s-ata schijf) en dan een uitgebreide oppervlakte scan laten doen met HDTune (niet de schijfcontrole van Windows, die is useless). Je hoeft de schijf niet te formateren en dergelijke, HDTune kan gewoon de schijf scannen (Windows 'ziet' de schijf dan alleen niet in 'deze computer' omdat de PS3 een ander filesystem gebruikt dan waar Windows mee overweg kan).
Een uitgebreide oppervlakte scan kan de nodige tijd kosten, soms meer dan 2 uur (beetje afhankelijk of je veel bad sectors hebt of niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 16:56

hostler

Yeahhh dude!

Nemesizz schreef op woensdag 07 november 2012 @ 13:44:
Oververhitting is snel te merken, dan gaat de console gewoon uit (rood standby lampje).
Vastloper (dus bevroren beeld) is mogelijk iets anders, en mijn vermoedens gaan dan eerst richting de hardeschijf.

De PS3 kan namelijk niet al te best overweg met bad sectors op een hardeschijf. Een PC (mits er niet té veel zijn) markeerd bad sectors en schrijft er omheen. PS3 kan/doet dat niet en kan dan vastlopen.
Metname door het uitzetten via de powerknop achterop of de stekker eruit halen terwijl de machine nog aanstaat kan voor schade zorgen aan je hardeschijf (als je net een schrijf en/of leesactie uitvoerd)...kans is redelijk klein (als de console al is vastgelopen).

Wat je kan doen is de hardeschijf in een PC hangen (het is gewoon een s-ata schijf) en dan een uitgebreide oppervlakte scan laten doen met HDTune (niet de schijfcontrole van Windows, die is useless). Je hoeft de schijf niet te formateren en dergelijke, HDTune kan gewoon de schijf scannen (Windows 'ziet' de schijf dan alleen niet in 'deze computer' omdat de PS3 een ander filesystem gebruikt dan waar Windows mee overweg kan).
Een uitgebreide oppervlakte scan kan de nodige tijd kosten, soms meer dan 2 uur (beetje afhankelijk of je veel bad sectors hebt of niet).
Niet alleen is het checken op bad sectors is een goed idee, maar ook het kijken naar de S.M.A.R.T. gegevens (health tab in HDtune)

edit: Bij 1 bad sector kun je overigens de test wel stoppen, je weet dan immers genoeg ;)

[ Voor 3% gewijzigd door hostler op 07-11-2012 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
1 bad sector betekent dan een nieuwe harde schijf kopen?

Ik hoop dat het niet waar is, maar gezien de recente problemen kan het wel eens kloppen. Iets voor het weekend om uit te gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Even een update: Ik heb de check nog niet kunnen uitvoeren wegens tijdgebrek in het weekend. Aangezien een verhuizing aanstaande is, verwacht ik ook niet er op korte termijn op terug te komen.