Raadsel: KPN data verbinding met iemand in het buitenland?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:21
Voor de doorgewinterde tweaker (dat ben ik helaas niet). Wie kan mij dit uitleggen.

Ik houd voor het werk de buitenlandse telefoonkosten bij (provider is KPN).

Op de nota is per persoon alles uitgesplist in gesprekskosten, sms of internetkosten in binnen- of buitenland.

Nu waren er een paar collega's die plotseling in een paar uur tijd data (internet dus) aan het gebruiken waren in Belgie en Zweden, wisselend, op dezelfde dag.

Wij hebben KPN om opheldering gevraagd en die komen nu met het verhaal dat er dan een verbinding is geweest met iemand in dat land. Kan dat?? En hoe voorkom je dat?

Het lijkt mij toch zo dat je in Nederland 3g via KPN hebt, en ben je zelf in het buitenland dan krijg je buitenlands data verbruik in rekening gebracht omdat je via dat netwerk gebruik maakt van internet.

Maar kan je nu ook al internetten "via" iemand anders zijn mobiel die in een ander land zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-07 15:09
Om op je rekening data van België of Zweden te hebben moet die telefoon zelf fysiek in België en Zweden zijn geweest. Als je ook tijdstippen op kunt vragen kun je daarmee wel bewijzen hoe vaak die collega's hun rijbewijzen kwijt zouden zijn geweest als ze inderdaad op één dag in beide landen zijn geweest en als je bewijzen (getuigen?) hebt die je collega's op die dag op kantoor hebben gezien wordt je case nog sterker.

Als ik met mijn telefoon over 3G een Amerikaanse website bezoek hoef ik geen 7 euro per MB te betalen, ik ga hier in NL het internet op, wat er aan de andere kant van mijn verbinding zit boeit mijn access provider (in jouw geval KPN) echt totaal niet.

Als je collega's het land niet uit zijn geweest is het dus KPN die aan het prutsen is. Aangezien één telefoon op dezelfde dag verkeer uit BE als SE heeft lijkt me dat redelijk duidelijk aan te tonen :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
Dank je wel, zo dacht ik ook dat het werkte. KPN zegt echer (met edit):

"Het toegevoegde overzicht van xxx, is een overzicht waarnaar zijn mobiele nummer ( 06xxx) data verbinding heeft gehad. Het is niet zo dat zijn mobiele nummer steeds in het buitenland is geweest. Het nummer waar hij contact mee heeft gezocht zat echter wel in het buitenland."

Bestaat dit? En hoe komt zo'n data verbinding met een andere mobiel dan tot stand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-07 18:51

Speedmaster

Make my day...

Whatsapp of skype met iemand in het buitenland? VPN naar een server in Buitenland?
Het is een wild guess maar wellicht de oorzaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 09-07 15:09
Mail (of net wat) maar terug dat je met je eigen mobiel ook (bijna) dagelijks buitenlandse sites bezoekt / whatsappt met Amerikanen / Belgen / Australiërs waar je ook geen rekening van krijgt en dat je er vanuit gaat dat dit een foutje betreft aan de kant van KPN.

Als de telefoon niet in het buitenland is geweest gaat hij hier het net op.

docsigma2000: jesus christ man
docsigma2000: my son is sooooooo dead
c8info: Why?
docsigma2000: hes been looking at internet web sites in fucking EUROPE
docsigma2000: HE IS SURFING LONG DISTANCE
docsigma2000: our fucking phone bill is gonna be nuts
c8info: Ooh, this is bad. Surfing long distance adds an extra $69.99 to your bill per hour.
docsigma2000: ...!!!!!! FUCK FUCK FUCK
docsigma2000: is there some plan we can sign up for???
docsigma2000: cuz theres some cool stuff in europe, but i dun wanna pauy that much
c8info: Sorry, no. There is no plan. you'll have to live with it.
docsigma2000: o well, i ccan live without europe intenet sites.
docsigma2000: but till i figure out how to block it hes sooooo dead
c8info: By the way, I'm from Europe, your chatting long distance.
** docsigma2000 has quit (Connection reset by peer)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Laatst online: 23:22

mrsar

waar een sar is,is een wodka

maar dan nog,zover ik weet is het zo dat degene die iemand wil bereiken in het buitenland tot de grens betaald en degene in het buitenland betaald de rest...toch? vind het maar vreemd verhaal zover

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07 15:06
Bedoelen ze niet dat zij zijn ingebeld op buitenlandse nummers voor een data-verbinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
Dat zou kunnen, maar wel heel apart dat het zich net afgelopen maand ineens bij een paar collega's voordoet, ook allemaal met de combinatie Belgie.

Eerlijk gezegd denk ik zelf nog meer aan het weer eens op hol geslagen zijn van de KPN software. Paar jaar geleden hebben we namelijk nota's gehad van gesprekken waarbij mensen een nul vergeten waren in te toetsen bij het telefoonnummer (9 cijferig nummer ontstond dan).
KPN verbond ze door met het juiste telefoonnummer, maar op de nota kwamen de gesprekken dan tevoorschijn als gemaakt in:
Verenigde Arabische Emiraten, Curacao, Brazilie en nog zo wat. Vaak ook nog op 1 dag 3 verschillende landen in alle uithoeken van de wereld onder elkaar.

Dat geld hebben we toen gecorrigeerd gekregen op een volgende nota, maar pas nadat wij er op hadden geattendeerd. Bij hoeveel bedrijven deze kosten ongemerkt op de grote hoop gewoon betaald worden aan KPN...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

frickY schreef op woensdag 07 november 2012 @ 13:58:
Bedoelen ze niet dat zij zijn ingebeld op buitenlandse nummers voor een data-verbinding?
Zo lees ik het ook, er is geen 3G verbinding van KPN gemaakt maar ingebeld (zoals we vroeger deden met analoge modems) op een buitenlands nummer. Maar dan zou je geen datakosten, maar gesprekskosten moeten hebben volgens mij.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
Nee er is niet ingebeld.

Inmiddels nieuw antwoord van KPN: het is een "factuur incident". Kosten Zweden zijn inderdaad niet terecht.

En alle zakelijke klanten die hun nota's niet zorgvuldig bekijken betalen gewoon en KPN loopt weer binnen, denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-07 17:10
Misschien stomme vraag maar deze mensen hebben geen gestolen of illegaal verkregen duosims?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
Absoluut niet. Daar heeft het ook niets mee te maken. KPN heeft toegegeven dat het aan hun systeem ligt. Zweden had gewoon Belgie moeten zijn, blijkbaar wordt er in Belgie van netwerk gewisseld en schiet het systeem daarvan in de war. De kosten kloppen gelukkig wel (Belgie ipv Zweden) dus dat valt dan weer mee. Het staat alleen erg raar op de nota en bovendien hoort informatie op een nota natuurlijk gewoon correct te zijn.
Pagina: 1