HTPC advies +/- 200 €

Pagina: 1
Acties:

• Qon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-05 11:28
Beste Tweakers,

Ik wil graag een nieuw systeem gaan samenstellen, en ben al een aantal maanden aan het kijken naar een goede oplossing voor mijn situatie:

•Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Ik ga het systeem voornamelijk gebruiken als HTPC, waarbij af en toe een spelletje spelen niet uitgesloten is. Ik denk zelf dat een A6-5400k processor van AMD perfect geschikt is voor mijn toepassing.

•Wat mag het systeem gaan kosten?

Op dit moment wil ik ongeveer 200€ uitgeven aan de benodigde onderdelen.

•Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.

Op dit moment heb ik een 640GB harde schijf die ik ga gebruiken totdat de HDD prijzen weer een beetje normaal worden (2014) tot die tijd ga ik de beschikbare 500GB proberen vol te krijgen met films en series.
Daarnaast gebruik ik mijn dvd-brander uit mijn oude systeem. Dit is een standaard zwarte 5,25" dvd-brander van LG.

•Wat denk je allemaal nodig te hebben?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 60,40€ 60,40
1ASRock FM2A75M-ITX A75 RG SA€ 77,45€ 77,45
1Spire PowerCube SPM210B-300W-PFC€ 43,90€ 43,90
1AMD Performance AP34G1608U1K€ 20,-€ 20,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 201,75

•Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Nee, zolang het goed is.

•Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)

Mijn eisen zijn:
- de kast moet zo klein mogelijk zijn.
- de kast moet zwart zijn.
- de configuratie moet zuinig zijn.
- er moet HDMI op zitten.
- er moet twee keer een 3,5" harde schijf in passen.
- er moet een keer een 5,25" dvd brander in passen.

Ik zou heel graag jullie advies krijgen of de huidige uitgekozen producten het best wat ik voor deze opstelling kan krijgen. Mocht het jullie verstandig lijken om een intel systeem te bouwen, dan zou ik graag willen weten welk itx moederbord ik het best kan nemen etc. Ik heb namelijk geen ervaring met intel systemen.

Alvast bedankt!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-05 15:16
Volgens mij heb je best een aardige setup in elkaar gezet, maar ik snap je keuze qua geheugen niet zo heel erg goed. Nu heb ik ook geen ervaring met AMD Performance geheugen, dus misschien is het wel prima. De specs voldoen in ieder geval.

Wel mis ik nog iets van een manier van bedienen (de case heeft geen remote). Wat had je in gedachte? Smartphone/tablet? Toetsenbord/muis? Of IR-receiver en een remote?
Verder zie ik dat je nu 1 disk, en in de toekomst naar 2 disks wilt. Hou er rekening mee dat disks herrie betekenen. Mooier is als je centrale storage gaat gebruiken (in de regel is dat een NAS voor thuis-gebruik) zodat je de disks niet in je systeem hoeft. Kan dus de case kleiner en stiller, en neem je ipv een HDD een SSD.
Gegeven het budget is dat nu niet haalbaar, maar misschien iets om in de toekomst eens aan te denken.
De voeding die wordt meegeleverd zou ik niet te veel van verwachten. Voor nu zal het wel volstaan, maar als je bedenkt dat je voor een beetje voeding een euro'tje of 50 verder bent, dan hoef je van een case met voeding voor nog geen 50,- in de regel niet te veel te verwachten. en misschien is de voeding wel prima, maar hou rekening met dat je deze tzt eens moet vervangen

iRacing Profiel

• Qon
Ah, natuurlijk. Ik heb de logitech K400 als besturing: pricewatch: Logitech K400 Wireless Touch Keyboard
Dat was ik er vergeten bij te vertellen.

Nu heb je me weer wel aan het denken gezet i.v.m. die NAS + htpc opstelling.
Aangezien ik voor HDD's in de toekomst waarschijnlijk ook weer 200€ kwijt ben, zou ik natuurlijk kunnen overwegen om mijn opslag aan het netwerk te hangen.

Ik denk echter dat ik dan een probleem krijg. Ik heb namelijk een LG 47LW5500, die gebruik maakt van plex media manager. Waardoor alle films automatisch worden gevonden die ik op mijn pc heb staan (in aangegeven mappen). Maar ik kan die software (denk ik) niet op een NAS draaien. Wat dan weer betekent dat ik de NAS dus altijd aan het staan, en daarnaast ook... om een lang verhaal kort te maken.

Wat denk jij dat de beste oplossing is voor mij wanneer ik mijn films via plex media manager op mijn LG wil afspelen?

• kroegtijger
je kan op o.a. een NAS Synology plex draaien. Dat is toch de beste oplossing. Daarnaast kan je op de Synology ook een MySQL draaien, zodat je ook de database van XBMC centraal kan zetten. Mocht je nog andere TV's in huis hebben die geen streaming media kunnen afspelen, dan kan je des noods voor een paar tientjes een Raspberry Pi daarvoor kopen zodat je ook daar via XBMC kan kijken. Als je dan in de woonkamer een film aan het kijken bent (via XBMC) en je pauzeert deze, zet je HTPC uit, gaat naar de slaapkamer, dan kan je op de Raspberry Pi weer verder kijken vanaf het punt waarop je bent gestopt. Ideaal imho.
de Pi heeft wel wat beperkingen en is daarom imho nog geen volwaardige vervanger voor een HTPC, maar het komt al leuk in de buurt en kost relatief weinig
Dus mijn advies zou zijn te investeren in een goede NAS, en de HDD in je HTPC vervangen voor een 64GB SSD. Aangezien je downloads via de NAS ook kan laten verwerken, kan je met een kleine SSD af.
Wat betreft een NAS zou ik kijken naar een een Synology DiskStation DS212J (voor 2 disks) of een DS413J (voor 4 disks). Als je deze goed configureert kan hij alle taken die je voor een HTPC-omgeving centraal wilt stellen afhandelen. Is op GoT een hele hoop over terug te vinden. Het is wel even een investering, maar geeft imho wel een hele hoop gemak en plezier terug voor het netwerk.

iRacing Profiel

• Qon
Dankjewel voor je duidelijke antwoord ;-). Ik denk dat het dan inderdaad verstandiger is om wat meer te investeren voor de toekomst. Met deze oplossing hoef ik waarschijnlijk geen HTPC meer.

wat ik nu dus ga doen:
- onderzoek doen naar XBMC
- onderzoek doen naar Raspberry Pi (of alternatief?)
- sparen voor DS212J + 2 x HDD's

Eens kijken waar ik de tijd kan vinden om me hierin te verdiepen...
Nogmaals bedankt ;-).

• kroegtijger
Of het handig is om helemaal van de HTPC af te gaan zien kan ik natuurlijk niet beoordelen, maar meestal dat een NAS in combinatie met een HTPC en enkele additionele playback-devices wordt gebruikt. Dat is natuurlijk best wel een investering, maar het is nu eenmaal geen goedkope hobby om je mee bezig te houden ;)

iRacing Profiel

• Qon
Ik merk wel dat het een hele leuke hobby is! Ik zit nu een beetje te spieken naar XBMC, nooit geweten dat zoiets eigenlijk zo (relatief) eenvoudig zou zijn. Vroeger heb ik weleens iemand gezien die hiervan gebruik maakte, maar die persoon was een hardcore programmeur, waardoor ik ervan uitging dat dit door hem zelf gemaakt was.

Dit gaat mijn vriendin niet leuk vinden :P!

• kroegtijger
XBMC is een hele community waar heel erg veel voor en over te vinden is. Zo is bijvoorbeeld Plex ook een afgeleide van XBMC, net zoals Boxee. En aangezien het opensource en cross-platform is, gaat de ontwikkeling ook erg hard met zoveel gebruikers :)
en dit gaat je zeker herrie opleveren ja ;)

iRacing Profiel

Pagina: 1