Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-08 12:43
Ok, de vraag staat in de topictitel, de situatie is alsvolgt:

Ik woon in Sint Maarten, en wat het internet betreft leven we hier echt een beetje in 2001. Voorbeeld: ik betaal nu met graagte $49 per maand voor een 2MB internetverbinding die er 2 a 3 keer per week uit klappert, want de vorige beste deal was $65 per maand voor een draadloos geleverde 512KB verbinding, die het zo'n beetje een kwart van de tijd niet deed.
Anyway, Sint Maarten zit nu een beetje op een keerpunt: mensen hebben niet alleen meer toegang tot internet, ze gaan het ook overal voor gebruiken. Gevolg: alle kleine berdrijven (winkels, restaurants, etc) willen nu ook een fatsoenlijke website.

Ikzelf ben geen websitebouwer, ik heb een poosje software getest en heb voor Gigabyte gewerkt, maar zodra ik zeg dat ik ITer ben, wordt er gezegd: dus jij kan mijn website voor me bouwen. Tsja, en wie ben ik nou om daar niet een slaatje uit te slaan. O-)
Ik ga geen enorme sites opzetten, maar een home/contact/menukaart/foto/facebook site moet voor zover ik zie met een beetje Joomla of dreamweaver oefening wel te doen zijn. Don't worry, ik ga mijn klanten ook niet voorliegen, en ik ga ook niets doen dat me niet gaat lukken.

Nu dus de grote vraag... Wat kan ik ze rekenen voor zo'n site?
Mijn service gaat uit de volgende onderdelen bestaan:
  • regelen/opzetten domein en hosting
  • vooronderzoek en functioneel ontwerp van de site
  • de site daadwerkelijk bouwen
  • training voor onderhouden en plaatsen van content op de site
  • techsupport bij storingen/problemen (deze laatste gaat niet bij het originele bedrag in zitten uiteraard)
Als ik naar de concurrentie kijk...
  • deze site heeft $900 gekost. Dat lijkt me wat veel voor hoe het er uit ziet en wat het eigenlijk is.
  • Dit kunstwerk is een van de betere sites die erbij zitten. Niet heel slecht, maar ook niet bepaald wereldschokkend, en heel erg 1.0 allemaal.
  • De lulz van dit meesterwerk wil ik jullie niet onthouden.
Ik hoef er trouwens niet rijk van te worden, wat ik hier mee verdien is zakgeld.
Dus mensen, ik zou het heel erg waarderen als een paar pro's en vooral hobbyisten me kunnen vertellen hoeveel zij rekenen en/of zouden rekenen voor simpele sites als deze.

Ook tips (gebruik ALTIJD/IN GEEN GEVAL Joomla!) en andere opbouwende posts zijn van harte welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikoe
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Xtrafris schreef op woensdag 07 november 2012 @ 03:51:
Ok, de vraag staat in de topictitel, de situatie is alsvolgt:

Ik woon in Sint Maarten, en wat het internet betreft leven we hier echt een beetje in 2001. Voorbeeld: ik betaal nu met graagte $49 per maand voor een 2MB internetverbinding die er 2 a 3 keer per week uit klappert, want de vorige beste deal was $65 per maand voor een draadloos geleverde 512KB verbinding, die het zo'n beetje een kwart van de tijd niet deed.
Anyway, Sint Maarten zit nu een beetje op een keerpunt: mensen hebben niet alleen meer toegang tot internet, ze gaan het ook overal voor gebruiken. Gevolg: alle kleine berdrijven (winkels, restaurants, etc) willen nu ook een fatsoenlijke website.

Ikzelf ben geen websitebouwer, ik heb een poosje software getest en heb voor Gigabyte gewerkt, maar zodra ik zeg dat ik ITer ben, wordt er gezegd: dus jij kan mijn website voor me bouwen. Tsja, en wie ben ik nou om daar niet een slaatje uit te slaan. O-)
Ik ga geen enorme sites opzetten, maar een home/contact/menukaart/foto/facebook site moet voor zover ik zie met een beetje Joomla of dreamweaver oefening wel te doen zijn. Don't worry, ik ga mijn klanten ook niet voorliegen, en ik ga ook niets doen dat me niet gaat lukken.

Nu dus de grote vraag... Wat kan ik ze rekenen voor zo'n site?
Mijn service gaat uit de volgende onderdelen bestaan:
  • regelen/opzetten domein en hosting
  • vooronderzoek en functioneel ontwerp van de site
  • de site daadwerkelijk bouwen
  • training voor onderhouden en plaatsen van content op de site
  • techsupport bij storingen/problemen (deze laatste gaat niet bij het originele bedrag in zitten uiteraard)
Als ik naar de concurrentie kijk...
  • deze site heeft $900 gekost. Dat lijkt me wat veel voor hoe het er uit ziet en wat het eigenlijk is.
  • Dit kunstwerk is een van de betere sites die erbij zitten. Niet heel slecht, maar ook niet bepaald wereldschokkend, en heel erg 1.0 allemaal.
  • De lulz van dit meesterwerk wil ik jullie niet onthouden.
Ik hoef er trouwens niet rijk van te worden, wat ik hier mee verdien is zakgeld.
Dus mensen, ik zou het heel erg waarderen als een paar pro's en vooral hobbyisten me kunnen vertellen hoeveel zij rekenen en/of zouden rekenen voor simpele sites als deze.

Ook tips (gebruik ALTIJD/IN GEEN GEVAL Joomla!) en andere opbouwende posts zijn van harte welkom :)
Ik zou voor jezelf een uurprijs vaststellen en een een portfolio maken. Met hoeveel zoiets kost.

Wees je er wel van bewust als je echt geen websites kan maken en joomla/wordpress theme's/apps van anderen gaat gebruiken je vaak hun naam er in moet verwerken.
Vroeger kwam ik nog wel eens kinderen tegen die websites "maakten" door gewoon een random theme van wordpress te pakken en dan info in te vullen. Site zag er op zich prima uit, maar zoiets is natuurlijk geen uniek maatwerk. Kan zo'n site nog zo lelijk zijn, maatwerk is duurder dan knip en plak werk.
Maar als het daar echt zo is als jij beschrijft kan je dat natuurlijk ook gewoon makkelijk uitbuiten en voor 500€ sites copy pasten als zij de stukjes aanleveren. Desnoods nog met service-contract van 100 euro/jaar. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
Ja, zo kan ik het gaan doen ja, maar dat is niet hoe ik er in sta. Ten eerste omdat ik niet zo'n persoon ben, en ten tweede omdat het eiland te klein is om mensen tegen je in het harnas te gaan jagen op die manier. :p

Eerlijk gezegd denk ik dat uurtarieven niet echt handig zijn voor mij. Ten eerste omdat ik nog geen ervaring heb en dus moeilijk kan schatten (en langzaam werk), en ten tweede omdat ik dit ERBIJ ga doen, en dus geen uren ga tellen.

Een portfolio maken is niet echt aan de orde... er staan al een aantal te popelen om me aan de slag te zetten, dus als ik nu een berg tijd ga steken in een portfolio jaag ik ze alleen maar weg. Het hoogseizoen qua toerisme gaat NU beginnen, dus ze willen allemaal gister iets online hebben, ook al stelt het niet veel voor.

[EDIT] Thx voor de reply om 3 uur in de ochtend _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Xtrafris op 07-11-2012 04:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikoe
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Tja, waar vraag is is aanbod, het is niet alsof je mensen oplicht. Vraag gewoon een prijs waar jij je goed bij voelt.
Je zal alleen wel moeten opletten dat heel veel themes met een standaard gnu public license worden gepubliceerd en dat je daarmee geen recht hebt om het door te verkopen.
Daardoor zou je dus voor de site zelf geen geld kunnen vragen maar alleen voor het copy pasten danwel schrijven van content oid. Ben daar alleen niet echt in thuis aangezien ik gewoon alleen voor hobby doeleinden dat soort dingen gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-10 16:53
Een site bouwen is niet eens de moeite, het updaten en onderhouden ervan is de echte opgave!
Je kunt een veel leukere deal sluiten als je goedkoop een site bouwt en die voor een terugkerend bedrag kan updaten.

Dat is trouwens ook makkelijker bouwen omdat je dan in eerste instantie slechts een werkende mean and lean site hoeft op te leveren en die later kunt opleuken aanpassen aan de behoeften die de opdrachtgever pas tijdens gebruik ontdekt.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
1 tip, zet goed op papier wat wel en niet in jouw scope valt. En verwacht niet dat de meeste mensen met wordpress overweg kunnen omdat het zo simpel is. Dat is gewoon niet het geval. De meeste mensen zijn dommer dan je denkt, dus leg voor het onderhoud/toevoegen van content ook gewoon een uurtarief vast.

Als je dit niet doet, blijf je bezig, en ja ik spreek uit ervaring :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-10 13:48
Kalief schreef op woensdag 07 november 2012 @ 06:18:
Een site bouwen is niet eens de moeite, het updaten en onderhouden ervan is de echte opgave!
Je kunt een veel leukere deal sluiten als je goedkoop een site bouwt en die voor een terugkerend bedrag kan updaten.

Dat is trouwens ook makkelijker bouwen omdat je dan in eerste instantie slechts een werkende mean and lean site hoeft op te leveren en die later kunt opleuken aanpassen aan de behoeften die de opdrachtgever pas tijdens gebruik ontdekt.
Dat klinkt inderdaad als een mooi advies. Als je klant echt snel resultaat wil zien, dan kun je beter snel een simpele website voorstellen met die info die echt nodig is, en dan gaandeweg meer functies toevoegen.

Vergeet overigens niet: hoe minder de klant van websites af weet, hoe meer ze vaak veronderstellen dat jij kan maken voor 100 euro, terwijl je daar bijvoorbeeld uren en uren aan kwijt bent. Een onderschatte taak van een freelance webdeveloper is de educatie van de klant :P, dus leg uit wat er wel en niet mogelijk is voor een bepaald bedrag om door jou te laten maken en waarom.

[ Voor 4% gewijzigd door Struikrover op 07-11-2012 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 13:14
Zelf heb ik de ervaring dat je grofweg drie soorten klanten zal aantreffen.

1. De baker, slager of snackbar die een site willen omdat de concurrent 2 straten verderop ook een site hebben, maar er geen tot weinig concrete plannen en strategie voor hebben.

Deze groep wil vooral 'een site'. In de praktijk betekend het dat je een site in elkaar draait, de mensen uitlegt hoe je content plaatst, en daarna hoor je of zie je ze niet meer. Verder zal in dit soort gevallen de site weinig toegevoegde waarde leveren omdat het voor de ondernemer in kwestie gewoon geen prioriteit heeft. Een site die 3 dagen down is komen ze bij wijze van niet eens achter.

2. De ondernemer die een website als onderdeel van zijn totaalstrategie ziet. Deze groep weet doorgaans wat ze willen hebben, en ze nemen niet alleen een site af, maar ook een complete samenwerking. Dit is overigens de groep waarvoor ik een lichte voorkeur heb. Niet alleen omdat dergelijke klanten vaak terugkomen voor changes of uitbreidingen, maar ook omdat dit soort klanten vaak willen sparren waarmee nieuwe ideeën, strategieën en visies ontstaan. Een leuk hoogtepunt is dat een van mijn klanten op deze manier een relatief grote speler is geworden in een nichemarkt, en zeg nou zelf, dit zijn de successen waarvoor je het toch doet?

3. De laatste groep klanten die ik vaak tegenkom, zijn dromers, en dit is een klantengroep die ik liever kwijt dan rijk ben (of als je geen geweten hebt, ontzettend kan bedonderen :) ). Deze groep klanten heeft vaak een vaag idee waarmee ze denken 'snel geld te kunnen verdienen'. Ze hebben vaak geen tot weinig affiniteit met internet en zijn over het algemeen mensen met een uitvoerend beroep in loondienst. Ik heb hierbij 1 uitzondering zitten. Dit zijn vaak een neefje, nichtje of vage kennis.

Wat betreft prijzen. Ik kies zelf altijd voor fixed prices in combinatie met een duidelijke scope. Dat wil zeggen, tot hier, en niet verder, en hiervan breng ik natuurlijk mijn klanten op de hoogte. Bij klanten uit groep 2. ben ik overigens niet de beroerdste, en doe ik een kleine change natuurlijk als service, zoals scripts voor bijvoorbeeld Google Analytics. Verder is mijn prijssysteem modulair en mogen klanten bij mij zelf de hosting regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Als ze toch staan te popelen.

1. Kies uit die kandidaten een site met een vrij eenvoudig/duidelijk concept uit.
2. Maak die, zonder echt in contact te komen met de aanvrager, gewoon voor jezelf.
3. Bekijk hoe lang je daarmee bezig was en bepaal wat je voor die tijd wilt vragen. Op die manier heb je een idee van prijs per uur / per pagina. (hou eventueel rekening met dat je volgende site iets sneller gemaakt zal zijn)
4. Stap naar één van de gegadigden en stel voor dat je voor prijs x zijn site wilt maken, eventueel kan je je concept als voorbeeld tonen waarbij je ook stelt hoe lang je daarmee bezig was. Op basis daarvan kan je wat gaan bijwerken.

We kunnen hier wel gaan voorstellen: vraag 500$, maar als je vervolgens 500 uur met die site bezig zijt, dan ga je toch wel je broek scheuren.
Dus maak eerst iets voor jezelf en maak je de technologie (het cms-systeem) al wat eigen.

Voordeel is dat het daarna, toch zeker voor eenvoudige sites die waarschijnlijk allemaal heel gelijkaardig van opzet zijn, heel snel kan gaan.
Maak wel niet de fout om alleen de kleurtjes van je lay-out te veranderen / site ... dat gaat opvallen + klanten vinden dat niet noodzakelijk leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
Pikoe schreef op woensdag 07 november 2012 @ 05:19:
Je zal alleen wel moeten opletten dat heel veel themes met een standaard gnu public license worden gepubliceerd en dat je daarmee geen recht hebt om het door te verkopen.
Daardoor zou je dus voor de site zelf geen geld kunnen vragen maar alleen voor het copy pasten danwel schrijven van content oid. Ben daar alleen niet echt in thuis aangezien ik gewoon alleen voor hobby doeleinden dat soort dingen gebruik.
Thanks, is idd iets om in de gaten te houden. d:)b
Kalief schreef op woensdag 07 november 2012 @ 06:18:

Op zich geen slecht idee... ik denk dat het voor simmige klanten wel, en voor sommigen niet gaat werken, maar we zullen zien. :Y)
StephaN900 schreef op woensdag 07 november 2012 @ 07:49:
1 tip, zet goed op papier wat wel en niet in jouw scope valt. En verwacht niet dat de meeste mensen met wordpress overweg kunnen omdat het zo simpel is. Dat is gewoon niet het geval. De meeste mensen zijn dommer dan je denkt, dus leg voor het onderhoud/toevoegen van content ook gewoon een uurtarief vast.
Haha, ja scope creep was ik al erg bang voor. Ik denk dat ik het hierboven al vrij duidelijk heb voor de tweakers, met wat extra uitleg zal ook de klant er wel uit moeten komen.
Struikrover schreef op woensdag 07 november 2012 @ 07:54:
Dat klinkt inderdaad als een mooi advies. Als je klant echt snel resultaat wil zien, dan kun je beter snel een simpele website voorstellen met die info die echt nodig is, en dan gaandeweg meer functies toevoegen.

Vergeet overigens niet: hoe minder de klant van websites af weet, hoe meer ze vaak veronderstellen dat jij kan maken voor 100 euro, terwijl je daar bijvoorbeeld uren en uren aan kwijt bent. Een onderschatte taak van een freelance webdeveloper is de educatie van de klant :P, dus leg uit wat er wel en niet mogelijk is voor een bepaald bedrag om door jou te laten maken en waarom.
Allright communicatie naar de klant, check!
chime schreef op woensdag 07 november 2012 @ 08:53:
Als ze toch staan te popelen.

1. Kies uit die kandidaten een site met een vrij eenvoudig/duidelijk concept uit.
2. Maak die, zonder echt in contact te komen met de aanvrager, gewoon voor jezelf.
3. Bekijk hoe lang je daarmee bezig was en bepaal wat je voor die tijd wilt vragen. Op die manier heb je een idee van prijs per uur / per pagina. (hou eventueel rekening met dat je volgende site iets sneller gemaakt zal zijn)
4. Stap naar één van de gegadigden en stel voor dat je voor prijs x zijn site wilt maken, eventueel kan je je concept als voorbeeld tonen waarbij je ook stelt hoe lang je daarmee bezig was. Op basis daarvan kan je wat gaan bijwerken.

We kunnen hier wel gaan voorstellen: vraag 500$, maar als je vervolgens 500 uur met die site bezig zijt, dan ga je toch wel je broek scheuren.
Dus maak eerst iets voor jezelf en maak je de technologie (het cms-systeem) al wat eigen.

Voordeel is dat het daarna, toch zeker voor eenvoudige sites die waarschijnlijk allemaal heel gelijkaardig van opzet zijn, heel snel kan gaan.
Maak wel niet de fout om alleen de kleurtjes van je lay-out te veranderen / site ... dat gaat opvallen + klanten vinden dat niet noodzakelijk leuk.
Goede adviezen! Thx. Ik denk dat ik het wel op die manier ga doen.
Toch mis ik nog een beetje de context. Stel ik kom op 200 dollar uit. is dat veel, is dat weinig? Stel ik kom op 1000 dollar uit, zelfde vraag. :)

Maargoed, ik ga inderdaad die eerste wel maken, en zal het dan eventueel opnieuw vragen met het bedrag waar ik op uitgekomen ben. Aan de slag! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curvemod
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 09:15
Nog wat technisch advies, ik zou beginnen met een simpele site waar Wordpress achter hangt. Vrij gemakkelijk te implementeren en voor de klant gebruiksvriendelijk. Als je meer functionaliteit nodig hebt zou ik voor Drupal gaan en niet voor Joomla. Dit omdat Joomla voor de gebruiker moeilijk te begrijpen is en je er als developer niet bepaald vrolijk van wordt,

Qua prijsbeleid zou ik beginnen met een 'pilot-projectje' voor iemand die je goed kent en dan bijvoorbeeld een gereduceerd uurtarief gebruiken, zodat je daar niet 'nat' mee gaat. Dan heb je wat context en is het de volgende keer makkelijker om een 'fixed' price te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:24
Xtrafris schreef op donderdag 08 november 2012 @ 19:57:
[...] Toch mis ik nog een beetje de context. Stel ik kom op 200 dollar uit. is dat veel, is dat weinig? Stel ik kom op 1000 dollar uit, zelfde vraag. :) [...]
Dat ligt natuurlijk geheel aan de site. Als je als uurtarief bijvoorbeeld 35E aanhoud en dan 200 uur bezig bent met een site dan zit je toch al zo gauw op een 7000E.
Probeer gewoon erachter te komen wat jij nodig hebt om van te leven en gooi er een leuk bedragje bovenop per uur dan heb je snel je uurtarief. Dus jouw maandelijkse kosten om te leven delen door het aantal uur dat je wilt werken.
Fixed price afspraken vind ikzelf altijd moeilijk, maar het werkt om op papier een lijst met taken te zetten die je moet doen. en deze taken vervolgens in subtaken op te delen (en weer verder) totdat alle subtaken ongeveer 2 uur lang duren om te voltooien. Dan kan je simpel alle uren optellen en vermenigvuldigen met je uurprijs. Houd er rekening mee dat je iets speling hebt omdat mensen berucht slecht zijn in het inschatten van taken :)
Mocht je niet weten hoe lang een bepaalde taak duurt kan je dit gewoon proberen en dan opschrijven hoe lang je er mee bezig bent. Het is overigens ook handig als je ergens bijhoudt hoe lang je met iets bezig was voor al je projecten. Dan kan je daar later op terugkijken en heb je wat houvast bij het maken van de volgende afspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 14:51

Dutch_guy

WYSIWYG

Ga inderdaad eerst maar eens iets voor jezelf maken. Kies een CMS dat je prettig vind werken, maar verdiep je ook in HTML/CSS/PHP/MYSQL.

En bovenal kom er gaandeweg achter of je het wel leuk vindt. Je kan wel websites gaan bouwen omdat er wellicht vraag naar is maar misschien vind je het wel helemaal niet leuk of snap je er niets van. Ik snap dat het hier om eenvoudige websites gaat, maar toch lijkt het mij dat je iets goeds wil neerzetten. Nu lijkt het of iedere boerel*l websites kan gaan maken.

Pay peanuts get monkeys !

Pagina: 1