wat voor voltage uit DC voeding kan hier op?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06 08:37

mookie

Heerlijk Helder

Topicstarter
Ik heb 2 velleman hobby voedingen.
de K1823 is een 1A aanpasbare voeding (1.5v-35v) en de K7203 is een 3A aanpasbare voeding (3v-30v).
Beide hebben ze stabilisatie van de uitgang.

Beide voedingen hebben een diode brug zodat je ze met AC kan voeden. Bij de 1A voeding staat in de handleiding dat je voor 18 tot 22 VDC het beste een 24VAC voeding erop kunt aansluiten. De handleiding vermeld dat je er tot max 40VDC en max 28VAC in mag stoppen.
De 3A voeding vermeld tot 30VAC en zegt niets over VDC.

Kan ik zo'n voeding per definitie voeden met DC en indien ja wat mag dan het verschil zijn?
Ik heb een zware losse 24VDC voeding en wil uit deze velleman voedingen 20VDC bij 1A halen.
Is dat een goed idee, of moet ik bij DC juist een hoger voltage hebben of juist een lager voltage in vergelijking met een AC voeding?

De 1A voeding:
http://www.velleman.eu/products/view/?id=8904
De 3A voeding:
http://www.velleman.eu/products/view/?id=9381

mookie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-07 21:55

Infant

It's a floating Dino!

Op de 1A variant zit een LM317, die mag maximaal 40V DC op zijn donder krijgen volgens de datasheet. Maar, als je hem met 12V voed (AC of DC), of welke willekeurige DC spanning onder 40V, dan gaat dat goed. Hij kan uiteraard geen spanning hoger produceren als wat je hem aanbied.

Die andere is aan het GIGANTISCHE koelblok te zien, ook een linear ding. Dus daar zal hetzelfde voor gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06:23
De onbelaste uitgangsspanning van een bruggelijkrichter is bij een sinusvormige ingangsspanning ongeveer 1,4 maal de effectieve waarde van de ingangsspanning. De piekspanning van een sinus is namelijk Wortel2 maal de effectieve waarde. Van de uitgangsspanning moet 2 x 0,7 = 1,4 volt worden afgetrokken bij gebruik van siliciumdiodes, vanwege de spanningsval over de twee diodes waar de stroom doorheen gaat.
Wikipedia: Bruggelijkrichter
Wikipedia: Wisselspanning

Daarom kom je volgens mij bij de K1823 op max 40VDC, immers Wortel2 x 28VAC = 39,6 V

Bij die andere K7203 van 30VAC kom je dan op 42,4V
Hoe dan ook, jouw voeding van 24VDC zal dan altijd onder het maximum blijven van wat aangegeven wordt.

Tenminste dat is mijn theorie en ik ben er niet op aansprakelijk ;)