Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:30

Inleiding

Tablets worden meer en meer gemeengoed. Met de steeds betere schermen, grotere schijfruimte, (draadloze) verbindingsmogelijkheden worden de mogelijkheden om een tablet in je workflow te betrekken steeds groter. Op dit moment zijn er een drietal richtingen op de markt qua tablets;

iPad

+ Veel, wel betaalde, applicaties beschikbaar, ik noem maar ShutterSnitch en bijv. PhotoSmith (met LR plugin)
- Niet uitbreidbaar met extern geheugen
- Geen echt filemanagement mogelijk (als in, hoe ga je de foto's weer terugkrijgen zonder iets als een LR plugin)

Android

+ Filemanagement, altijd mogelijk om je foto's te benaderen
+ Veelal uitbreidbaar met extern geheugen.
- Ik kan tot nu toe niet echt degelijke software vinden om RAW's te bekijken

Windows 8 / Surface

+ Degelijke tablet met USB
+ File management
+ Full-size usb
+/- Apps onbekend, maar mogelijkheden voor RAW software komen er vast doordat die er voor de volledige windows wel is

Hoe past jullie tablet in je workflow? Welke tablet, welke software en mogelijke hardware gebruik je en hoe zet je die in tijdens het fotograferen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:30
Ik ben zelf ook aan het oriënteren op een tablet, maar kan voor mezelf niet bepalen wat nu the way to go is. Wellicht kan hier een soort van ervaringen topic ontstaan.

Hoe ik het nu voor me zie is dat ik foto's kan beoordelen zodat me dat uiteindelijk in Lightroom werk gaat besparen. Ik zie software waar je bijvoorbeeld al de sterren uit kan delen die je daarna ook in Lightroom terugziet.

Tweede optie om in raw+jpeg te schieten om het soms beperkte aanbod van raw viewers te omzeilen. Daarmee zou je al in de standaard applicatie foto's kunnen bekijken. Rommel kan er dan uitgefilterd worden door te verwijderen. Echter heb je dan nog steeds je raw in LR en moet je handmatig kijken welke geen jpeg meer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:04
Mijn iPad zit helemaal aan het einde van m'n 'workflow' :P Ik gebruik 'm dus om foto's te laten zien aan mensen en daar werkt het ideaal voor. Maar ik gebruik 'm niet tijdens het fotograferen of tussen het fotograferen en nabewerken door, dat lijkt me allesbehalve ideaal.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 15:12
Voor Android bestaat RawDroid. Die kan volledige decode doen van zo ongeveer alle raw formaten. Daarnaast zijn er vrij veel Android tablets die als usb host op kunnen treden. In bijna alle gevallen heb je wel een adapter kabel nodig, maar je zou zonder problemen de foto's van je camera af kunnen halen.

Ik zelf heb de Acer Iconia a500, welke een fullsize USB poort heeft. Meestal maak ik er geen gebruik van, maar ik heb op shoots wel eens halverwege de foto's op mijn tablet geopend, zodat de band kon zien wat we tot nu toe hadden geschoten. Ook op vakantie was dat erg handig. Inplaats van een volledige laptop, had ik mijn tablet, camera en een externe schijf bij me. Dus elke avond de foto's via tablet naar de hardeschijf gekopieerd. Werkte perfect :)

En uiteraard gebruik ik mijn tablet ook als mobile portfolio. Al mijn foto's die op Flickr staan heb ik via FlickFolio ook op mijn tablet.

[ Voor 13% gewijzigd door Wolfensteijn op 07-11-2012 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Voor fotografen zijn tablets handig:
* tijdens fotoshoots, bijv. https://itunes.apple.com/...re-pilot/id404906435?mt=8
* voor het tonen van foto's nadat ze zijn nabewerkt

Ik denk niet dat tablets een uitkomst zijn voor het nabewerken van foto's. De schermen zou ik hier niet op vertrouwen en voor selectieve bewerkingen voelt het klungelig aan. Ook zit je met beperkte opslag en mogelijk ook met de snelheid van je device als probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:27

Polariteit

Fietsende fotografeur

Bij mij zit de tablet helemaal vooraan en helemaal achteraan de flow: Vooraan om bijvoorbeeld interessante locaties te onderzoeken op internet; en achteraan om foto's te showen(die 'klaar' zijn) aan mensen.

Moet er eigenlijk niet aan denken om daar bewerkingen op uit te moeten voeren. Te klein en onhandig met die touchscreens. Ze hebben de muis niet voor niks uitgevonden ;)
Pagina: 1