Electronische ballast t8 36 watt nodig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Night-Reveller
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:45
Mijn aquarium lampen zijn stuk en ik weet niet zeker wat ik nu moet kopen om het weer te fixen. Als ik de stekker erin steek dan spingt na een tijdje beide tl-lampen aan, maar gaan na een seconde vervolgens weer uit.

In het aquarium deksel bleek een Vossloh Schwabe EXCl 236.208 te zitten, een elektronisch ballast t8, 36 Watt. :?

Heeft het zin om dit ding open te halen om te zoeken naar een onderdeel daarin dat stuk is, of moet ik gewoon een nieuwe bestellen? En als ik dan een nieuw ding moet halen, waar kan ik dan het beste zoeken? Moet ik dan ook nog ergens op letten, om zeker te zijn dat ik het goede koop?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayr
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-05 08:45
Zijn de lampen niet gewoon aan hun eind? Of de starter misschien? probeer er eens een nieuwe starter in of plaats de lamp eens in een ander amatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Als je tl-buizen niet kapot zijn, is je voorschakelapparaat kapot. Vaak kun je een vervangende krijgen, maar ik geef je geen garantie ;)
Wat je ook kunt doen, is een ander voorschakelapparaat kopen voor 2x 36 watt en dat erin knutselen. Misschien moet je wat draadjes omleggen, maar spannender dan dat kan het niet zijn.

Edit: wat nog beter is: als je toch een ander voorschakelapparaat koopt, neem dan een hoogfrequente. Die hebben een hogere lichtopbrengst bij hetzelfde of een lager vermogen. Tevens zie je dan minder flikkeringen omdat die meestal op 200Hz knipperen ipv 50Hz.

[ Voor 29% gewijzigd door Bartjezz op 07-11-2012 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Night-Reveller
Bartjezz schreef op woensdag 07 november 2012 @ 19:04:
Als je tl-buizen niet kapot zijn, is je voorschakelapparaat kapot. Vaak kun je een vervangende krijgen, maar ik geef je geen garantie ;)
Wat je ook kunt doen, is een ander voorschakelapparaat kopen voor 2x 36 watt en dat erin knutselen. Misschien moet je wat draadjes omleggen, maar spannender dan dat kan het niet zijn.

Edit: wat nog beter is: als je toch een ander voorschakelapparaat koopt, neem dan een hoogfrequente. Die hebben een hogere lichtopbrengst bij hetzelfde of een lager vermogen. Tevens zie je dan minder flikkeringen omdat die meestal op 200Hz knipperen ipv 50Hz.
Ik zie geen starter oid, dat is jammer, anders had ik die kunnen vervangen voor een paar cent. En het grappige is ook dat de buizen exact tegelijk uitgaan. Alsof ze door het ding op spanning worden gebracht, ze spingen aan en alsof ze dan ineens zelfsstandig moeten branden en het apparaat ze protseling geen stroom meer geeft.

Ik vermoed dan ook dat het "voorschakelapparaat" stuk is. Kan ik dan gewoon een willekeurige hoog frequent elektronisch ballast T8 36Watt kopen? Bij conrad bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Dan is het al een hoogfrequent voorschakelapparaat. Ik denk dat een voorschakelapparaat van Conrad, geschikt voor 2x36W, goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Night-Reveller
Dank je! Ik heb er een besteld.

Zoeken op voorschakelapparaat levert ook de goede resultaten, itt elektronische ballast :P
Pagina: 1