Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osseh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-07 23:39
hallo tweakers,

Binnenkort begin ik met een eigen custom build waarvoor ik natuurlijk ventilatoren moet gaan kopen. De bedoeling is dat de computer in een "bak" van 70 / 80 / 13 (lxbxh in cm) komt te staan, nou word de CPU watergekoeld en zal de radiator buiten de "bak" komen te hangen. Wat dan overblijft is 3HDD's 1 SSD de GPU en het MB wat warmte produceert. De bak is volledig afgesloten door een glazen plaat aan de bovenkant

Wat raden jullie aan qua hoeveelheid in en out fans? ik zat zelf eerst te denken aan 4 in 4 uit, maar denk dat dit nogal een overkill is. (i.v.m. kosten ofc)
Wat is verstandig? voor de 4 in 4 out gaan of meer/minder?

p.s. ik zat te denken aan 120mm fans, gezien de hoogte van 13cm kan dit ook precies.

R9 7900X, Asrock X670 PRO RS, AMD RX 6800, 3,5TB aan SSD, 32gb 5600mhz, custom WC, Silverstone HELA 850 , Thermaltake Core P5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

2 in, 1 uit zou ook kunnen, krijg je overdruk, wat ervoor zou zorgen dat je wat stofvrij'er zou zijn.

Ook belangrijk is wat voor soort fans. Stille, langzaam draaiende fans verplaatsen minder lucht dan een luidere, snel draaiende fan.

voor stilte: Veel stille fans.
Stilte niet belangrijk: 2 in, 2 of 1 uit met normale/hoge luchtverplaatsing,

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osseh
nou gezien ik met waterkoeling ga draaien is het natuurlijk wel het prettigst als 't dan ook een beetje stil word, en dan is meer dus verstandiger.

Ik ga natuurlijk ook met een fancontroller werken, is alleen maar snelle dan niet verstandig zodat je het eventueel naar gehoor kan aanpassen

R9 7900X, Asrock X670 PRO RS, AMD RX 6800, 3,5TB aan SSD, 32gb 5600mhz, custom WC, Silverstone HELA 850 , Thermaltake Core P5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 481896

Aantal fans:
Vermenigvuldig de TPD (Watt) van de proc met de typische lengte van je kast (meter).
Ga na hoevaak het geval 20 in je uitkomst past. Dit is je aantal Fans.

CFM:
Probeer een afschatting te maken van het gewicht van al je koel koppen (Kg).
Trek dit af van het gewicht van je PC. Dit noemen we het "niet te koelen gewicht" en is een maatstaf voor je CFM als je het niet te koelen gewicht in Kg's vermenigvuldigd met 40. Dat is hoeveel CFM je ongeveer wilt hebben. Let op! Bij gebruik van meerdere fans tel je de CFM's reciproke oplopend op.

Intake/outtake verhouding:
Standaard wil je 1:1. Er zijn echter uitzonderingen waarin je meer intake wil dan outtake.
-Iedere gekoelde chip anders dan CPU en NB telt voor één extra intake.
-Een GPU Fan die niet naar buiten blaast telt als één extra outtake
-Heb je bijna alles van Zalman dan raden ze aan de verhouding 1:2 aan te houden.

Geluid:
Zet de PC in het midden van een lekvrije ruimte. Bepaal de verhouding tussen de inhoud van de PC en de inhoud van de Ruimte. Start nu je dB-meter op en ga na hoeveel hij produceert. Neem het logaritme van de dB's en deel dit door de ruimte factor. Dit is ongeveer hoeveel dB één fan produceerde tijdens je experiment.

FAQ:
Hoe zit het met GPU's
Die doen niet mee. Die hebben een eigen outtake?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Een stille fan wil niet per definitie zeggen dat het aantal cfm afneemt want je hebt ook bijvoorbeeld de Noctua fans die stil zijn en toch evenzogoed een relatief hoog cfm hebben. Dus je zou ook met minder fans kunnen werken en dan als optie Noctua fans nemen waardoor de stilte gewaarborgd blijft.

Moederboard is ook nog een apart verhaal want ook daarop zijn weer uitzonderingen namelijk als je de Asus Sabertooth boarden pakt, die hebben een geforceerde koeling op het chipset en andere warm wordende onderdelen. Ook dan zal die verhouding qua airflow weer anders liggen omdat de warmteafgifte weer anders is en meer directer richting airflow dan bij passief gekoelde chipsets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osseh
Nou zit ik natuurlijk wel met het voordeel dat mijn Proc word gekoeld door een custom waterkoeling systeem, dus de warmte van mijn cpu is voor 80% weggevangen, het gaat dus ook alleen om de GPU, HDD's, SSD en eventuele fancontroller, geheugen, MB, cd speler.

ik vermoed dat het een 3 in 3 uit opstelling gaat worden, gezien ik het liefst in de toekomst een andere GPU haal en deze ook in de waterkoelings build ga integreren. Hiernaar gekeken is 3 in 3 out waarschijnlijk ook overkill maar mocht ik ooit terug willen naar lucht wel praktisch!

wacht nog ff 2 dagen op goede tips, op 9-11-2012 een slotje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kobus71
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05 15:23
Als je ooit trug wilt naar luchtkoeling zou ik de bak wat hoger maken.
13cm hoog betekend dar er niet veel ruimte overblijft voor een kwaliteits koeler.
Pagina: 1