freezes, bsods na installatie SSD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-07 13:18
gigabyte GA-M68M-S2P
Athlon64 X2 4200+
2x2GB (GEIL CL5-5-5 DDR2 800)
onboard GRAKA
crucial m4 128GB
windows 7 64bit

Ik heb onlangs mijn systeem geupdate door het plaatsen van een SSD, maar sindsdien heb ik last van onregelmatige BSODs van allerlei aard. Het begon met freezes, gevolgd door BSODs. Één van de BSODs was iets met “memory management”, dus verdacht ik het ramgeheugen. Een paar loops met memtest laten lopen, geen enkele fout. Omdat er een update/ fix was heb ik de firmware geupdate van de SSD naar de meest recente versie die ik kon vinden (van 000F naar 010G). De bios is ook up to date. Ik heb tot 4 maal een cleane windows 7 installatie gedaan. Telkens met de meest recente drivers (chipset).
Mijn vorige virusscanner (AVG) gaf na een scan (opdracht door mezelf) melding van een aan rootkits in bepaalde drivers van de chipset (denk ik), vond ik opzich niet bepaald logisch op een kale windows 7 installatie. Wat ik nogal vreemd vond en het CPU gebruik lag beduidend hoger dan vroeger, terwijl er geen scan of update bezig was.AVG heb ik dus verwijderd en vervangen door AVAST. De problemen zijn sindsdien een pak minder, maar blijven toch nog af en toe voorkomen. En nu ben ik ook ten einde raad, wie kan me op het juiste spoor zetten?

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
Niemand die hier raad mee weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:55
om zeker te zijn dat het misschien toch niet aan de andere hardware ligt maar toch aan de ssd, haal de ssd eens uit je PC en werk eens een paar uurtjes op een Live cd/USB, als je dan geen problemen meer hebt ligt het aan je ssd hardware of software matig.

Als je met de live CD/USB geen errors meer krijgt kun je het beste een backup maken en een cleane windows install doen

[ Voor 0% gewijzigd door Marco1994 op 09-11-2012 17:43 . Reden: niet goed gelezen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
Hardware wordt dan een geval van DOA, maar wat zou er softwarematig mis gegaan kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:55
Bios flashen alle firmware updaten etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoek34
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-06 01:13
Als ik dit probleem ook op google opzoek dan kom ik op een forum met iemand met bijna exact hetzelfde probleem:

http://www.tomshardware.c...occasional-crashes-gputdr

Oplossing zou zijn om direct na een BSOD van Memory_management een memtest te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
De meest recente bios is aanwezig en de laatste firmware van de SSD zit er ook in.

Het probleem is dat ik niet alleen met deze PC werk en ik dus niet altijd een memtest kan doen na een fail.
Ik heb eens een kwartiertje orthos gedraaid en daarna een memtest uitgevoerd, geen enkele error.
Mag ik erop wijzen dat dit systeem geen enkel probleem had vooraleer de upgrade met de SSD uitgevoerd was.

Een overzichtje van de BSODs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dat zijn wel erg veel verschillende BSOD's. Ik zou toch je Windows eens opnieuw installeren, drivers etc daarna en als laatste pas je apps zoals virusscanner etc.

Memory tests voer je bij voorkeur minimaal 24 uur lang uit.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
Vandaag weer prijs, vrijwel direct na het openen van outlook
Ik zal deze avond/ nacht nog eens een memtest laten doorlopen. Ik laat het resultaat morgen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
Het resultaat na een nachtje memtest, geen enkele error. Ik weet het net niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
Ik zou toch nog eens een balletje willen opgooien omdat ik toch nog niet verlost ben van het probleem.

Nu dacht ik tijdens het weekend dat ik samen het plaatsen van de SSD mijn GRAKA verwijderd heb en overgegaan ben naar de onboard GRAKA op mijn mobo. Sindsdien heb ik het idee dat de voeding piept en eigenaardige geluiden produceert. Nu hangt er 60W minder belasting aan de voeding en zou ik denken dat de 400W voeding door de load van slechts 40W (primair) niet meer zo stabiel draait als van te voren en daardoor allerlei BSODs geeft die naar mijn idee geen enkel verband houden. Iemand die een soortgelijk probleem heeft meegemaakt?

Of iemand die een voeding kan aanbevelen. Idle is het verbruik 40W, stressed rond de 100W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
Ik denk dat ik voorzichtig kan zeggen dat mijn probleem opgelost is. Ik heb sinds 9 december geen BSODs meer gehad, dus een 2,5 week. Alleen weet ik niet juist wat het probleem nu juist heeft verholpen, want ik heb een nieuwe voeding geplaatst, maar gelijktijdig had ik de firmware van de SSD geupgrade naar 040H.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:54
Goed dat het is opgelost, niets vervelender zijn vage BSOD's waar je niet weet waar ze vandaan komen... :)

Je zou dan haast zeggen dat de voeding het was, kan maar zo natuurlijk... alleen is het vaag dat het dan opeens optreedt als je andere hardware installeert. Maar hoe oud was je psu en van wat voor merk dan?

Mja... SSD firmware kan ook een hoop doen natuurlijk. In jou geval kom je er dan niet meer achter waar het exact aan lag. Maakt ook niets, ik zou zeggen geniet ervan nu ie het dan eindelijk foutloos doet. ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Aardwolf op 25-12-2012 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
Aopen (voeding zat bij mijn vorige case) en 6 jaar oud, systeem is van 22/08/2006. Ik heb de voeding ook nog opengehad en de bolle elco's vervangen. De rimpel gemeten (met oscilloscoop) op de overige elco's en die was binnen specs. Mogelijk dat de voeding onstabiel draaide bij een te lage load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
Jammer maar helaas heb ik ondertussen toch weer de nodige BSOD's gehad. Hier een overzichtje in bluescreenview. Dus het probleem is nog niet opgelost. Ik weet niet waar het te zoeken, hardwarematig, softwarematig,.. Iemand nog een idee?

firmware SSD is up to date
geen virussen
nachtje MEMtest vind ook niks

overzicht hardware:
gigabyte GA-M68M-S2P
Athlon64 X2 4200+
2x2GB (GEIL CL5-5-5 DDR2 800)
onboard GRAKA
crucial m4 128GB
windows 7 64bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Vreemd + gratis kick.

Maar je systeem wordt natuurlijk ook wel een dagje ouder. Wel apart al die kernel errors.
Dus ik roep ff wat: Is je Windows legaal? Heb je nog een andere voeding geprobeerd, Aopen is nou niet echt wat je noemt een topper? Is je moederbord nog wel stabiel => ander mobo getest?

Wel interessant om het op te lossen, maar ik zou wel in het achterhoofd houden dat het wellicht ook niet verkeerd is om eens over te stappen naar een nieuwer systeem. 7 jaar voor een systeem is toch niet niks lijkt me, eens is het dan wachten op rare en moeilijk verklaarbare fratsen. Misschien ligt het totaal niet aan de ouderdom, maar het zou ook niet vreemd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 529391

Ik heb gezien dat het moederbord een sata ll aansluiting heeft en de ssd sata lll vraagt, kan dit misschien verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07 07:31
Anoniem: 529391 schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 09:02:
Ik heb gezien dat het moederbord een sata ll aansluiting heeft en de ssd sata lll vraagt, kan dit misschien verschil maken.
De sata aansluiting zou niets uit mogen maken, dit is wel backwards compatible.

Ik zou toch nog eens naar je geheugen kijken, misschien dat memtest toch wat over het hoofd ziet.
Probeer het even met 1 latje en wacht het dan eens even af.
Probeer anders ook even memtest met 1 latje per keer te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinesmurf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-04-2021
mkroes schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 09:35:
[...]

De sata aansluiting zou niets uit mogen maken, dit is wel backwards compatible.
Ik had een tijd geleden problemen met en Western Digital Caviar 2TB in combinatie met een ouder moederbord.
Dit is dan geen SSD, maar wel SATA. De schijf werd vaak wel en soms niet herkend, bestanden corrupt, zowwel data als programma-bestanden.

Eén van de vele pogingen om het probleem opgelost te krijgen, was de SATA-data-kabel vervangen: Er zat een "eerste generatie" SATA kabel op, vervangen door een kabeltje dat SATAII-certified was, problemen waren opgelost.

Misschien moet TS dit ook eens nakijken?

Of het is een combinatie van verschillende dingen?
Goed dat de voeding al vervangen is. Welk één is het nu?

Wat gebruik je om de memory tests te doen? Misschien eens een andere memory tester je systeem laten controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkroes
Eén van de vele pogingen om het probleem opgelost te krijgen, was de SATA-data-kabel vervangen: Er zat een "eerste generatie" SATA kabel op, vervangen door een kabeltje dat SATAII-certified was, problemen waren opgelost.
Er zit geen verschil in een sata1 of een sata2 kabel. Dit is gewoon pure marketing.
Wanneer er fouten in een sata kabel zijn/zitten moet dit ook wel blijken uit de S.M.A.R.T. data van de hdd/ssd.

Heeft TS dit al eens bekeken? (Is geen slecht idee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

In deze volgorde troubleshooten.

Firmware SSD, Sata kabel, geheugen testen (24h), voeding, verse chipset drivers.

Meeste is al gedaan inderdaad, toch zou ik even kijken of een andere sata kabel beter werkt, en het geheugen wat langer testen.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
Leuk veel reacties, veel dingen om te proberen...

@all, hieronder antwoorden op diverse vragen, omdat er een deel terugkomen bij diverse personen.

Klopt het systeem is niet meer van de jongste en ik ben me bewust van eventueel een ouderdom isseu. Zie hieronder changelog van doorheen de jaren.
Nu zit er een nieuwe voeding in, greentech serie van antec. mobo is ook vrij recent.
kernel errors maken het zeer bizar voor mij, dus vermoed ik een software issue of compatibiliteit probleem.

sata 2 vs 3 zou geen probleem mogen zijn, backwards compatibel. Ook satakabels zijn vernieuwd omdat ik de mogelijkheid open hield voor een brakke kabel. Maar ook geen succes gebleken.
SSD wordt altijd herkent, geen problemen hiermee.

memtest op de live cd van ubuntu. andere tester, zoals?

S.M.A.R.T. geeft geen gekke waardes, alles is normaal. Wordt geregeld nagechecked, ik hou temperatuur dagelijks in het oog en S.M.A.R.T. wordt dan ook geregeld nagekeken. Zo kan ik vroegtijdig een falende schijf opmerken, niet waterdicht, maar helpt toch.

firmware SSD is up to date.

acties om te ondernemen:
Ik zou toch nog eens naar je geheugen kijken, misschien dat memtest toch wat over het hoofd ziet.
Probeer het even met 1 latje en wacht het dan eens even af.
Probeer anders ook even memtest met 1 latje per keer te draaien.
misschien nog eens een verse installatie doen met de recenste drivers? Of is dit verloren moeite.

origineel systeem (22/08/2006)
Athlon64 X2 4200+
MSI K9N_PLATINUM NF570
Seagate st3160811AS 3,5 SATA-300 7200rpm 160GB
XFX GF7600GS 256MB DDR2
Benq DVD-RW 16+/- Dual Layer DW1650
Windows XP home edition 32b
A-open H600 (350W)

datum
02/2009 RAM met 2GB uitbreiden (Corsair TWIN2X2048 6400 800MHz)
04/2009 Seagte vervangen door Samsung F1 HD252HJ 3,5 SATA-300 7200rpm 16MB 250GB
10/2010 D schijf, Samsung F3 HD153WI 3,5 SATA-300 5400rpm 32MB 1500GB
07/2011 rotte elco's op mobo vervangen
09/2011 videokaart vervangen (einde was nabij) door NVIDIA FX3400 quadro
04/2012 mobo vervangen door gigabyte GA-M68M-S2P
06/2012 RAM vervangen door 2x2GB (GEIL CL5-5-5 DDR2 800), corsair verkocht
10/2012 crucial m4 128GB, geen HDD's meer; NVIDIA FX3400 quadro verwijderd (geen stabiele win7 drivers), onboard video, windows 7 ultimate 64b
12/2012 Nieuwe voeding, verse windows 7 installatie, firmware update SSD naar 040H
04/2013 firmware update SSD naar 070H

[ Voor 39% gewijzigd door vdbeke op 18-08-2013 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
Goed, de 24h marathon MeMtest zit erop, geen resultaat.

Verse instrallatie dan maar? Geen idee of het echt zin heeft, want dit heb ik al een paar keer geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkroes
Probeer het toch nog even met 1 bankje per keer. Zie dat je ze er alle twee nog wel in hebt zitten.

Dit moet bijna wel het geheugen wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
Dus per reepje geheugen testen? Geen ervaring mee, maar is het proberen waard. Zou het wel raar vinden dat het met een reepje wel fout zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galeton
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-08-2023
Ik vind dat hier wel erg veel nadruk wordt gelegd op hardware. Als ik dit zo lees, dan lijkt me dit eerder ergens een software probleem. Er mag dan een memory fout zijn, maar dat kan komen doordat er te veel memory wordt aangesproken bij het opstarten bijvoorbeeld (te veel apps die worden gestart wat een probleem geeft). Kijk eens bij je instellingen zoals msconfig e.d.

Daarbij is het testen per reepje een goede manier om een defect daar te vinden. De SSD zou op zich geen problemen moeten leveren met je systeem of je geheugen. Enige wat ik me kan voorstellen is dat er een discrepantie ontstaat tussen de SSD en de HDD, maar dat zou geen BSOD moeten opleveren.

Staat er niet toevallig nog ergens een spoor van een OS op je HDD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
De BSODs zijn niet tijdens het opstarten, ofja toch niet altijd. Kan gewoon zijn als ik een mailtje aan het typen ben dat ie opeens hangt. Of als ik onder koffie ga halen en bij het terug boven komen dat die vervelende toon door mijn speakers gaat, ja dan weet ik al hoe laat het is bij het naar boven komen. Al de berichten in dit forum zijn dan ook gewoon vanaf de problem PC getypt. Op gisteren na dan, toen heb ik mijn laptop maar eens terug boven gehaald.

Zijn niet super veel apps die worden opgestart, driver printer, driver geluidskaart, avast, java en adobe reader zie ik net.

ik heb geen HDD meer, enkel een SSD. Hierop staat het OS en nog een aantal veelgebruikte documenten. Overige minder gebruikte documenten staan op server.
Dus ook geen restanten van vorig OS op HDD (want die heb ik niet meer) of SSD. cleane install volledig vanaf nul begonnen. Overigens ben ik nog wel opzoek naar een programma waar ik eenvoudig een image kan maken van mijn C schijf.

Deze nacht zal ik MEM testje doen van 12h met een geheugenlat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galeton
Hmm... Zou vanalles kunnen zijn, maar ik blijf erbij dat het onwaarschijnlijk is dat het een memory fout is binnen de hardware. Het opstarten was een voorbeeld; het kan ook zijn dat als je bezig bent, en hij wil automatisch opslaan op de SSD (binnen word bijvoorbeeld) terwijl hij ook bezig is met de controle van een update naar windows dat er dan een klein stukje memory dubbel wordt aangeroepen wat dus tot de BSOD kan leiden.

Ook dit is maar een voorbeeld, maar het geeft aan dat het dus net zo goed software matig kan zijn. Bij een structureel hardware probleem (bijvoorbeeld met geheugen) zou je een BIOS beep moeten krijgen die aangeeft dat je RAM corrupt is. Hij zou dan überhaupt niet voorbij de BIOS moeten komen, als hij al wil opstarten.

Persoonlijk heb ik een absolute hekel aan antivirus software, niet omdat ze niet nuttig zijn, maar omdat er altijd problemen mee ontstaan. Het maakt je computer langzaam, het zorgt meer dan eens voor freezes/BSOD etc. Het probleem is dat antivirus software steevast alles wil controleren iedere 3 seconden, en dat kan gewoon net te veel van het goede zijn. Enige programmas waar ik dit probleem nog nooit mee heb gehad zijn MS Security Essentials en HitmanPro (niet echt antivirus, maar toch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
Inderdaad kan vanalles zijn, daarmee dat ik ook hier ten rade kom want na bijna een jaar begin ik het toch wel beu te worden. Ik hoop dat ik het probleem nog mag vinden.

euh wablief, met MS Security Essentials heb ik ook al dikke shit gehad. AVG heb ik er ook afgegooid omdat die de cpu nogal redelijk fors bezig hield (net iets te veel van het goede), hoewel die op de server geen problemen veroorzaakte en dus daar ook netjes mag verder werken. mja je kan tegenwoordig niet meer zonder antivirus...

Mijn hekel is MS, willen teveel weten en verplichten je te veel. Neem nu msn. Vroeger een leuk en simpel programma, niet altijd even stabiel geweest, maar dat terzijde. Ben je verplicht over te schakelen naar live essentials gedoe. Vooraleer je dat ding kan installeren moet je nog die rotzooi van een silverlight installeren. Om simpel wat te msn'en ben je weer een uur verder. Dat hoeft nu ook niet hoor. En dan verplichten ze je nu terug om te "upgraden" naar skype. Ja nee echt ni, doe mij maar gewoon aMSN nu. Werkt ook goed, terug lekker simpel zonder teveel poespas chatten. (aan FB en consoorten doe ik niet mee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galeton
vdbeke schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:03:
Mijn hekel is MS, willen teveel weten en verplichten je te veel. Neem nu msn. Vroeger een leuk en simpel programma, niet altijd even stabiel geweest, maar dat terzijde. Ben je verplicht over te schakelen naar live essentials gedoe. Vooraleer je dat ding kan installeren moet je nog die rotzooi van een silverlight installeren. Om simpel wat te msn'en ben je weer een uur verder. Dat hoeft nu ook niet hoor. En dan verplichten ze je nu terug om te "upgraden" naar skype. Ja nee echt ni, doe mij maar gewoon aMSN nu. Werkt ook goed, terug lekker simpel zonder teveel poespas chatten. (aan FB en consoorten doe ik niet mee)
haha, ik voel dat ik een pijnlijk onderwerp heb aangesproken :P maar het is wat offtopic, mijn punt is gewoon dat antivirus IEDERE antivirus in principe kut is. Probeer gewoon eens om helemaal zonder te werken, desnoods offline en kijk of het probleem aanhoudt.

Wat betreft de CPU; je kunt de meeste antivirus instellen op een max % CPU tijdens scan.

Mocht dit inderdaad het probleem zijn, maar wil je toch beveiligd zijn, dan kun je wellicht gaan werken met hitman pro... niet hetzelfde maar minstens zo effectief als je structureel scant iedere dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
Offline werken is echt geen optie. en zonder antivirus, nee. Ik zit met een moeder die de PC ook gebruikt en dat komt echt niet goed zonder antivirus.

AVG kreeg de CPU nogal wild, gewoon idl, zonder te moeten scannen. Na een paar weken was ik dit beu en heb ik er avast opgezet, die werkt merkbaar beter.

Elke dag scannen zie ik niet zo zitten, te gevoeilig voor fouten dan. Een programma dat op de achtergrond meekijkt, en indien nodig van zich laat horen, prefereer ik.

Maar goed ik ga die memtest nog eens runnen gedurende de nacht en dan zien we wel wat er uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkroes
Ook dit is maar een voorbeeld, maar het geeft aan dat het dus net zo goed software matig kan zijn. Bij een structureel hardware probleem (bijvoorbeeld met geheugen) zou je een BIOS beep moeten krijgen die aangeeft dat je RAM corrupt is. Hij zou dan überhaupt niet voorbij de BIOS moeten komen, als hij al wil opstarten.
Ook met een kapot geheugen bankje kan de pc deels normaal werken. Had ook last van random BSOD's
Mijn hyper-v server starte gewoon op. Ook memtest gaf na 48 uur draaien geen enkel probleem.
Pas na het testen van elk bankje individueel, bleek dat er dus 1 defect was.
Vandaar dat ik er even op doorhamer om elk bankje individueel te checken.

Probeer ook even een system file check: sfc /scannow. (kan misschien een aantal keer nodig zijn)

[ Voor 0% gewijzigd door mkroes op 20-08-2013 17:10 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
Deze nacht doe ik een MEMtest met een geheugen lat.

Wat doet die sfc /scannow juist, want ik heb een enorm lange log? en de opmerking:
Verificatie 100% voltooid. Er zijn beschadigde bestanden gevonden, maar deze kunnen niet allemaal worden hersteld. En moet ik dit een paar keer doen totdat alles hersteld is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkroes
sfc /scannow repareerd system/windows files. Wel even vanuit een elevated prompt starten (rechtermuisknop: uitvoeren als administrator)

Als hij klaar is, even opnieuw opstarten en opnieuw uitvoeren. Misschien dat ie uiteindelijk alles kan herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
Heb ik gedaan maar toch nog dezelfde opmerking, maar nu vraagt ie wel niet om opnieuw op te starten zoals hij eerst deed.

ik heb het wel vanuit CMD gedaan, maar dat lijkt me geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkroes
Hij zal niet altijd vragen om opnieuw te starten (maar dit is wel aan te raden).

Vanuit CMD is goed (via 'uitvoeren'), windows 7/8 start dan volgens mij automatisch een elevated prompt. (but correct me if I'm wrong)

[ Voor 4% gewijzigd door mkroes op 20-08-2013 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
Hij heeft nu bij het openen en sluiten van programma's wel de neiging om te crashen, telkens hapert en hakkelt mijn muziek dan. Maar PC is nu ook ongeveer 40 uur aan het draaien met enkele reboots tussenin.

Telkens als CPU gebruik piekt krijgt hij het moeilijk, dus maar wat tabbladen in mozilla gesloten die ik niet nodig heb om hem erbij te houden.

Ik ga PC afsluiten, latje RAM eruit gooien en maar eens beginnen aan een nachtje MEMtest. En dan kan ik naar de kermis :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
ok goed resultaat van een latje RAM te testen, noppes. Deze nacht het andere latje MEMtesten.

Deze morgen, na het verwijderde/ niet geteste RAM latje terug te plaatsen, na het booten deed ie ook vreemd. Mozilla crashte regelmatig tot uiteindelijke terug een BSOD: PFN_list_corrupt met terug ntoskrnl.exe als crash adres.
PC afgezet, spanningsloos gemaakt, paar keer startknop ingedrukt (om resterende spanning weg te hebben), spanning terug op en terug booten. Geen vreemde mozilla craches meer, so far so good...

Ik heb de recentste drivers al maar terug gedownload, als de tweede memtest geen resultaat geeft ga ik best maar terug een cleane install doen. Die satadrivers moet ik vooraleer de echte win7 installatie installeren. Maar moet ik die drivers dan op een USB zetten en tijdens installatie mapje aanklikken en laten installeren. En moet ik die drivers ook al uitpakken of doet ie dat zelf? Vorige keer heb ik hier ook mee liggen kloten, ik zou het nu graag direct van de eerste keer goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

vdbeke schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 13:21:
Overigens ben ik nog wel opzoek naar een programma waar ik eenvoudig een image kan maken van mijn C schijf.
Dit kan met Windows backup (wel een DVD voor nodig voor booten) of met CloneZilla (.org) Deze kan je booten van USB of CD.

• mkroes
Misschien toch een ssd error of voeding defect? Hier iemand met een gelijk probleem:
Random BSOD's ntoskrnl.exe, SSD of RAM defect?

[ Voor 4% gewijzigd door mkroes op 22-08-2013 07:49 ]

• vdbeke
@ xAn52: merci voor de tip, zal ik later eens bekijken.

12/2012 Nieuwe voeding, verse windows 7 installatie, firmware update SSD naar 040H

Sindsdien zit er een nieuwe voeding in! Lijkt me straf dat deze al defect zou zijn of niet meer naar behoren zou werken.

tweede latje geeft ook geen errors.

Ik zou toch haast gaan denken dat het de SSD gaat zijn. Ik zal eens contact op te nemen met de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkroes
vdbeke schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 08:34:

Sindsdien zit er een nieuwe voeding in! Lijkt me straf dat deze al defect zou zijn of niet meer naar behoren zou werken.
Daarom had ik hde voeding in eerste instantie eigenlijk uitgesloten. Probeer eens prime95 te draaien of iets wat de pc even wat stroom laat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
Ik denk dat ik er terug een gewone HDD in steek, wel jammer van de performance boost. En hopen dat het dan allemaal van de baan is...Ik ga er nog altijd vanuit dat het aan de SSD ligt, want voorheen heeft het systeem altijd prima gefunctioneerd zonder enige problemen.
Ik had ook geinformeerd achter een vervangend exemplaar waar ik hem gekocht had. Ik had het probleem toegelicht en een link van dit topic gegeven. Moest ik een RMA formulier invullen en dan kon ik de SSD binnendoen en dan konden ze er naar kijken wat er aan was, als dat afgerond is konden ze me misschien een nieuwe SSD bezorgen. In de tussentijd moest ik mijn plan maar trekken. Sorry hoor maar wat een kut service, daar schiet ik echt niks mee op...

@mkroes: wat wil je daar mee testen? Als ik full HD films bekijk met deze PC vereist dit ook enige inspanningen voor het systeem en daar geeft ie geen krimp onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkroes
vdbeke schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 14:27:
@mkroes: wat wil je daar mee testen? Als ik full HD films bekijk met deze PC vereist dit ook enige inspanningen voor het systeem en daar geeft ie geen krimp onder.
Telkens als CPU gebruik piekt krijgt hij het moeilijk, dus maar wat tabbladen in mozilla gesloten die ik niet nodig heb om hem erbij te houden.
Ging even om deze melding van je, misschien dat ie net wat prik te kort kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
ah oke, ik snap het verband nu. Lijkt me eerder dat ie het er softwarematig moeilijk mee kreeg. Dan hij niet alles op tijd rond kreeg en daardoor nijgde vast te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
Vandaag nog eens poging gedaan om een nieuwe win7 installatie te doen. Bij het willen selecteren van de sata predrivers blijkt dat deze niet compatibel zijn met de hardware, blijkbaar heb ik hier voorheen geen aandacht aan besteed. WAT NU?

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-Qp5sU1gvcZk/UixPCLoJSDI/AAAAAAAACME/OOLDNTNBsGk/w1119-h839-no/PIC_4924.JPG
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-odXUY5ERjZ4/UixPBdtGQyI/AAAAAAAACMA/gNuamZ6LGcA/w1119-h839-no/PIC_4923.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Dat kan je lijkt me toch ook naderhand installeren via een driver van je mobo fabrikant. Vind het wel vreemd eerlijk gezegd dit venster, heb ik iig nog nooit gehad bij een install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
Klopt had ik ook achteraf gelezen in het mobo boekje tijdens de win7 installatie. Dit venster krijg je als in het begin klikt stuurprogramma laden ofzo. Ik dacht dat je zo die preinstall drivers moest installeren.

Eerste bsod zit er ook al weer op, tijdens de installatie van de chipset drivers? :s

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-meTYjpSnOpc/UiylXRv8OyI/AAAAAAAACMU/a08odbYbxos/w1582-h839-no/bsod6.png

Ja ik weet het niet meer :s, ik kan nog eens een paar maanden bollen met deze verse installatie en dan zal ik zien wat het geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAMBA5
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-10-2024
Sinds waneer is het probleem gekomen want aangezien je ssd frimware hebt geupdate kan dat een probleem zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
Sinds ik de ssd heb geinstalleerd en WIN7 erop heb staan, voorheen draaide ik met een gewone HDD en XP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
Nu heb ik windows update er eens op los gelaten en gekeken naar mogelijke interessante updates, nu stond er toch wel een heel leuke tussen:
http://support.microsoft.com/kb/2685811

"Kernel-Mode" was het eerste wat me op viel, want daar leid telkens de bron van de BSODs heen.

Verder heb ik nog een paar updates gedaan voor de netwerkkaart en andere drivers voor hardware.
Zou dit de ontbrekende schakel geweest kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Wellicht, heb je nu geen BSOD's meer dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
Gisteren heb ik er eentje gehad, bij het uitvoeren van windows update. Bij het terug willen booten weigerde hij door te starten, in veilige modus opgestart en heeft hij de updates ongedaan gemaakt. En toen terug normaal geboot. Ik heb toch echt het vemoeden dat er softwarematig iets niet juist zit.

Nu las ik dit en heb ik het maar even geprobeerd, niet geschoten is altijd mis. Geen idee of die lpm typisch iets is voor intel of als dit bij mijn AMD systeem ook zou werken (zou blijkbaar een fix voor intel controllers zijn). we shall see.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
Na een maand denk ik verlost te zijn van de BSODs.

Na een nieuwe voeding te kopen, firmware SSD te updaten, urenlange MEMtests gelopen te hebben, een aantal cleane WIN7 installs gedaan te hebben, andere virusscanners geprobeerd, ...

Nu blijkt de oplossing te zitten in de combinatie van: raid predrivers installeren tijdens de WIN7 installatie (lees boekje MOBO, je moet in een map naar de drivers laten zoeken) + windows updates mbt kernel fixes en enkele updates van drivers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Je moet het maar net weten dus blijkbaar...
Wel goed dat je het hier nog deelt, wellicht dat anderen er nog wat aan gaan hebben.

Ik weet wel dat drivers ook nare dingen kunnen zijn, die af en toe voor vage problemen zorgen die niet direct te herleiden zijn. Daarvan kan je moedeloos worden, dat je wenst dat je de hardware/software nooit had aangeschaft... (tenminste ikzelf wel)

Maar goed, hoop dan dat het hiermee is opgelost. Niets fijner dan een pc die gewoon doet zonder rare fratsen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
sorry hoor, maar wat moet je met raid drivers?
je hebt maar 1x ssd erin toch? en als de hdd's in raid zitten die hoeven dan niet bij installatie geinstalleerd.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
@Powrskin: ik heb geen raidconfiguratie. Maar misschien zitten daar nog satadrivers in, hoewel je die appart moet installeren. Ik weet het niet, ofwel was het de kernel fix/ driver bij windowsupdate die het probleem opgelost heeft. Ik zal pas helemaal gerust zijn als ik nog een maand verder ben zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
Ik denk dat ik mag vaststellen dat het probleem van de baan is. Ik heb tot nutoe geen problemen meer ondervonden en dat is ondertussen toch al weer 2,5 maand.

Pagina: 1