Toon posts:

Schakelaar voor sturen van fans

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier ergens schakelaars gevonden en die heb ik dus in men kast gemonteerd :
Afbeeldingslocatie: http://www.mtm.kuleuven.ac.be/Personnel/FN/images/knopje.jpg Deze werken perfect maar ik kan de ledjes (of lampjes?) niet laten branden. Ik heb eens iemand gezien die ze ook in zen kast had waar ze wel licht gaven. Ik heb ze eens rechtstreeks op 12V gezet wat niet lukte (al opgeblazen?). Iemand een idee hoe je ze schakelt?

• jbcyber
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-05 11:32
ga effe naar de electroboer en koop je paar weerstandjes. deze moet je eerst tussen zetten.

O ja hij weet ook wel welke voor welke ledjes. ik denk dat je je ledjes kan weggooien :(.

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10-2025

FFF

zie mijn topic, van fanbus, of ga naar www.fanbus.com daar staan schakelingen. hoe het moet, op 12 volt heb je ze dnek ik al opgeblazen. je moet er idd weerstandjes tussen zetten.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hmmm... volgens mij mag je die ledjes maar 1,5V geven... Ja opgeblazen lijkt me... |:(

Check http://www.virtualhideout.net/articles/led/index.shtml eens. Het is vergelijkbaar.

• Coyote
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08-04-2021
Dat kan mijn case geweest zijn :)
Afbeeldingslocatie: http://supercars.ifn.cx/case/schuinvoor.jpg

Je mag ze inderdaad niet op 12 volt aansluiten.
Er moeten weerstandjes tussen. Helaas heb niet voldoende knowhow van electronica om je de precieze waarden te geven, maar daar zal vast iemand anders wel een antwoord op kunnen geven.
edit:
Meerdere antwoorden al voor mijn post.. gaat goed ;)

Wat ik nog wel ff wil melden is dat je de ledjes zelf ook geschakeld moet aansluiten.. anders blijven ze continu branden

• FFF
  • Laatst online: 20-10-2025

FFF

470 ohm weerstandjes als je ze aanluit op 12v, en je moet die dan wel 8er de schakelaar zetten, als je ze aan en uit wilt doen

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 01 juni 2001 11:25 schreef Coyote het volgende:
Dat kan mijn case geweest zijn :)
Ja jij hebt dus die vette case :9
Bedankt jongens (meisjes?) ga ik ff shoppen en monteren. Laat ik het resultaat weer zien?

• Bigs
  • Niet online
Vergeet geen nieuwe schakelaartjes de kopen, de ledjes in deze zijn door die 12v _waarschijnlijk_ wel enigszins beschadigd.

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-05 09:59

DaRoot

Some say...

Voor weerstandjes en ledjes geldt:
Neem de voedingsspanning (5 of 12 volt). Haal hier de spanning die over de LED moet komen te staan(Rood: 1,6 volt, geel 2,2 volt, groen 2,7 volt) vanaf. Deel dit dan door de stroomsterkte door de LED. Die moet je in amperes opgeven (meestal 20 mA oftewel 0,02 Ampere). Hieruit komt de weerstandswaarde in Ohms. Neem dan de E-waarde die er het dichtst bij zit.
Voorbeeld:
Rode led op 12 volt
12 volt - 1,6 volt = 10,4 volt
10,4 volt / 0,02 ampere = 520 Ohm
Ik weet zo niet welke waarde uit de E-reeks daar het dichtst bij zit.

P.S. Er zijn ook zogenaamde Low-current LED's te koop. Deze verbruiken meestal rond de 2 mA ipv. 20 mA. Houdt hier rekening mee!!!!

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Pagina: 1