Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.
FF off-topic:
is RAID 5 niet ERG sloom met schrijven?
"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."
Ja maar raid 5 geeft de meeste schrijfruimte terwijl er een schijf kapot kan gaan.
Het zijn snelle schijven en het is van groot belang dat de data die erop komt er ook opblijftOp vrijdag 01 juni 2001 10:51 schreef DarkHelmet het volgende:
FF off-topic:
Hey Zeepoog 
Werkt dat niet met een speciale flop die je erin moet doen nadat je aan het begin van de install op F6 hebt gedrukt voor een 3rd party SCSI-driver?
Verder kan het ook met fdisk voor zover ik me herinner. Fdisk ziet nl 1 schijf en die wordt ook gebruikt.
Werkt dat niet met een speciale flop die je erin moet doen nadat je aan het begin van de install op F6 hebt gedrukt voor een 3rd party SCSI-driver?
Verder kan het ook met fdisk voor zover ik me herinner. Fdisk ziet nl 1 schijf en die wordt ook gebruikt.
ik ben nu aan het experimenteren met fdisk, ware het niet dat ik na het aanmaken van 'n schijf die zogenaamd de volledige schijfruimte zou benutten slechts 173 gb kan formateren. Dit zou toch meer moeten zijn op een raid 5 met 5 x 73gb?Op vrijdag 01 juni 2001 11:09 schreef Toink het volgende:
Hey Zeepoog
Bij raid vijf wordt alle data verdeeld over de schijven als in raid 0 alleen staat een deel van de data er zo op dat als een schijf uitvalt het op de rest staat.
De capaciteit met raid vijf is dus:
Capaciteit van de kleinste schijf * (aantal schijven -1)
Zou dus 4*73 = 292 gb moeten zijn
De capaciteit met raid vijf is dus:
Capaciteit van de kleinste schijf * (aantal schijven -1)
Zou dus 4*73 = 292 gb moeten zijn
5 schijven van 73Gb, in RAID 5, vormen een schijf van 292GB met een daadwerkelijke ruimte van 285Gb.
Als ik jouw was zou ik gewoon windows 2k installeren, en tijdens de installatie een partitie grootte van vb 4gb opgeven voor je system en boot partitie.
Daarna kan je in windows met local Disk management de rest partitioneren.
het maakt nl. in een RAID 5 sytuatie niet uit hoe je de logische schijf partitioneerd.
Hij blijft RAID 5.
P.S.
En nou niet in windows ook nog eens een keer met software raid gaan kloten, want dat werkt niet, en dat hoeft niet..
Je draait immers hardware raid.
Niet dat iedereen dat doet, en ik zeg ook niet dat jij zo dom bent, maar ik las het pas ergens dat er iemand een hardware RAID had, en ook nog eens onder Win2k zijn raid probeerde te maken..
Success..
Ohja, tijdens de install, ff op F6 drukken, om je third Party SCSI driver te installeren, anders herkent Win2k setup de logische schijf niet..
Als ik jouw was zou ik gewoon windows 2k installeren, en tijdens de installatie een partitie grootte van vb 4gb opgeven voor je system en boot partitie.
Daarna kan je in windows met local Disk management de rest partitioneren.
het maakt nl. in een RAID 5 sytuatie niet uit hoe je de logische schijf partitioneerd.
Hij blijft RAID 5.
P.S.
En nou niet in windows ook nog eens een keer met software raid gaan kloten, want dat werkt niet, en dat hoeft niet..
Niet dat iedereen dat doet, en ik zeg ook niet dat jij zo dom bent, maar ik las het pas ergens dat er iemand een hardware RAID had, en ook nog eens onder Win2k zijn raid probeerde te maken..
Success..
Ohja, tijdens de install, ff op F6 drukken, om je third Party SCSI driver te installeren, anders herkent Win2k setup de logische schijf niet..
haha, ik weet ervan, ik heb al eens met raid 5 gewerkt in 'n softwarematige setup. toch bedankt ![b]Op vrijdag 01 juni 2001 12:10
P.S.
Verwijderd
Nou ja CyberJ, je zou hardware RAID0 kunnen combineren met software RAID1 (als je hardware geen RAID0+1 toestaat, bijvoorbeeld).
ja, maar juist op het moment dat de hardware het wel ondersteund is het dom om het softwarematig op te lossen natuurlijk.. Ondertussen ben ik al op 5% met het converteren naar ntfs. is pas een half uur bezig daarmeeOp vrijdag 01 juni 2001 13:22 schreef de_GeBo het volgende:
Nou ja CyberJ, je zou hardware RAID0 kunnen combineren met software RAID1 (als je hardware geen RAID0+1 toestaat, bijvoorbeeld).
Dat ik weet ondersteunen ze allemaal 0 1 en 0+1 of raid 10 dus... En als je denk dat je je data beschermt als je een raid 0 partie softwarematig in raid 1 zet, denk het niet dan heb je het mis.
Volgen mij is het alleen interesant als je meerdere raidkaarten/ook raidkaart hebt of geen raid kaart.
Volgen mij is het alleen interesant als je meerdere raidkaarten/ook raidkaart hebt of geen raid kaart.
Verwijderd
We raken wel offtopic, maar vooruit:
Als je vier schijven hebt, die je twee aan twee hardwarematig in RAID0 zet. Dan heb je dus per saldo dus twee grote snelle schijven.
Als je die twee arrays dan softwarematig in RAID1 aanspreekt, heb je toch een veilige redundantie (ok: _booten_ vanaf een software RAID1-systeem kan niet, geloof ik).
Natuurlijk heeft volledig hardware meestal de voorkeur, en volgens mij zullen er best wel controllers zijn, die niet meer kunnen dan alleen RAID0 en RAID1 (dat weet ik niet, ik heb alleen maar uitgebreidere mogen ervaren
)
Als je vier schijven hebt, die je twee aan twee hardwarematig in RAID0 zet. Dan heb je dus per saldo dus twee grote snelle schijven.
Als je die twee arrays dan softwarematig in RAID1 aanspreekt, heb je toch een veilige redundantie (ok: _booten_ vanaf een software RAID1-systeem kan niet, geloof ik).
Natuurlijk heeft volledig hardware meestal de voorkeur, en volgens mij zullen er best wel controllers zijn, die niet meer kunnen dan alleen RAID0 en RAID1 (dat weet ik niet, ik heb alleen maar uitgebreidere mogen ervaren
Pagina: 1