120 Hz monitoren in Eyefinity

Pagina: 1
Acties:

• Gunnertje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-02 17:01
Beste mede-tweakers

Ik zoek hulp voor de zoektocht van goede 120hz monitoren voor mijn eyefinity setup.
Mijn oog viel op de: Acer GD235HZbid maar tot mijn spijt is deze niet leverbaar in Nederland.
Ik ben opzoek naar een vergelijkbare monitor die hier wel te krijgen is en ook voor een redelijke prijs, Want ja ik heb er 3 van nodig :)

Alvast bedankt

[ Voor 5% gewijzigd door Gunnertje op 06-11-2012 15:19 ]

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-02 10:22

Swordlord

Act first, think never

Als je in de pricewatch gaat kijken, kun je heel makkelijk filteren op 120 Hz en zien welke monitoren er zijn. Ik denk dat je zo op deze manier weer heel wat opties zou kunnen vinden om te vergelijken met de Acer

http://tweakers.net/categ...TRZYk5SlbRSsaWxpZKsbW1tQA

De prijs evenaren die Acer heeft lijkt me wel lastig, want het is een naar mijn mening belachelijk lage prijs voor een 120 Hz scherm, wat me doet afvragen waar de concessies zijn gemaakt.

[ Voor 21% gewijzigd door Swordlord op 06-11-2012 15:38 ]

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:48
Wat is je budget?

Ik kan je dit scherm, en zijn voorganger (XL2410T) aanbevelen, maar ik weet niet of dat in je budget past..
pricewatch: BenQ XL2420T Zwart

• Gunnertje
Swordlord schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 15:29:
Als je in de pricewatch gaat kijken, kun je heel makkelijk filteren op 120 Hz en zien welke monitoren er zijn. Ik denk dat je zo op deze manier weer heel wat opties zou kunnen vinden om te vergelijken met de Acer

http://tweakers.net/categ...TRZYk5SlbRSsaWxpZKsbW1tQA

De prijs evenaren die Acer heeft lijkt me wel lastig, want het is een naar mijn mening belachelijk lage prijs voor een 120 Hz scherm, wat me doet afvragen waar de concessies zijn gemaakt.
Bedankt ik ga er even naar kijken
Awsom schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 15:34:
Wat is je budget?

Ik kan je dit scherm, en zijn voorganger (XL2410T) aanbevelen, maar ik weet niet of dat in je budget past..
pricewatch: BenQ XL2420T Zwart
Excuus ik had waarschijnlijk iets meer moeten zeggen over mijn budget, ik wil rond de 800 euro uitgeven.

• aron225
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05-2021
waarom per definitie een 120hz scherm?
als je geen 3d gaat gebruiken (amd hd3d ken ik verder niet) lijkt het mij niet echt heel erg de moeite dergelijke dure schermen te kopen..

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

• Bobmeister
aron225 schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 16:07:
waarom per definitie een 120hz scherm?
als je geen 3d gaat gebruiken (amd hd3d ken ik verder niet) lijkt het mij niet echt heel erg de moeite dergelijke dure schermen te kopen..
Gamen waarschijnlijk?

120hz is smooooooooth _/-\o_ *O*

Verwijderd

Ik weet niet wat voor ogen jij hebt, maar een mensenoog ziet niet meer dan 24 fps. Daarom zijn films die framerate. Sowieso vraag ik me af welke pc op eyefinity meer dan 60 fps weergeeft.

• Gunnertje
Bedankt voor de reactie's, ik heb mijn oog laten vallen op GD245HQA

pricewatch: Acer GD245HQABID Zwart
Ik hoop dat ik er nog 3 te pakken kan krijgen.

Bedankt voor de (snelle) hulp :)

• Bobmeister
Verwijderd schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 16:32:
Ik weet niet wat voor ogen jij hebt, maar een mensenoog ziet niet meer dan 24 fps. Daarom zijn films die framerate. Sowieso vraag ik me af welke pc op eyefinity meer dan 60 fps weergeeft.
Oneeee begint het weer :') .

In films mag dat zo zijn, maar je kan me niet wijsmaken dat jij in games het verschil niet ziet tussen 24fps en 60+ fps? En daarnaast is 120hz gewoon veel vloeiender dan 75hz, wat met name zichtbaar is in shooters.

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt...

Dat het menselijk oog heeft minimaal 24 FPS nodig om een iets als een vloeiend beeld te ervaren betekend niet dat dit ook het maximale is dat een mens kan waarnemen.

Het menselijk oog en brein is in staat veel meer informatie te verwerken dan alleen maar 24 FPS.
Hoe meer informatie beschikbaar is hoe beter. Doordat er extra frames worden weergegeven is de variatie per frame minder, wat met name de scherpheid van het beeld ten goede komt. Wat dus weer een vloeiender gevoel geeft.

[ Voor 32% gewijzigd door Swordlord op 06-11-2012 18:07 ]

• MicGlou
  • Laatst online: 14:02
laat ik er dan ook nog maar even induiken... wat Swordlord al zegt, 24fps is de standaard waarin iedereen sowieso een film als vloeiend beschouwd, maar vele mensen zullen een film zelfs al bij 18fps als vloeiend ervaren. Bij games ligt dat wat anders omdat films van 'nature' een soort motion-blur effect hebben die op lagere frames toch het gevoel van vloeiend geven en zonder dit kunstmatig toe te passen hebben games dit niet omdat het aantal frames van meerdere factoren afhankelijk is, de prestatie van de pc maar ook het aantal hz van de monitor.

Het maximale aantal frames wat een mens kan zien ligt veel hoger dan die 18 of 24 frames per seconde. bij mensen met getrainde ogen (straaljagerpiloten) zijn er zelfs testen geweest waarin men bij het tonen van een afbeelding in 1/220 van een seconde de piloot in staat was het vliegtuig op type te herkennen... dan heb je het dus over 220fps! Maar wat je als individuele mens kan waarnemen verschilt enorm, daar kan je eigenlijk geen gemiddelde aan hangen en dat zou je moeten testen... en dat is overigens ook het punt waar dit soort discussies rondom bestaan, de waarneming verschilt simpelweg enorm per persoon en is ook nog eens afhankelijk van de 'gezondheid' van je ogen.

Oftewel kort gezegd, dergelijke claims zijn persoonlijk ervaring en kan je niet als keihard feit neerleggen alsof het voor iedereen moet gelden. Kan hierover nog wel meer details kwijt, maar dan schiet ik denk ik wat door...

Dit is wel interessant, het wordt niet 'technisch' uitgelegd, maar wel een goed verhaal waarom er verschillen zijn: http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm en google zelf ook nog eens wat want er is genoeg over te vinden. Oja, deze is feitelijk ook wel aardig, gaat wat meer in op de mogelijkheden/beperkingen van de mens: http://amo.net/NT/02-21-01FPS.html

Overigens, bestaat er niet een info topic op tweakers over deze mythe? Zo niet, dan moet die er maar eens gauw komen :) Tis een ontzettend genuanceerd verhaal en niet de zwart/wit discussie die toch regelmatig weer terug komt.

Oww ja, de TS had ook nog een vraag. Als het budget maximaal 800 euro is, dat is wat krap voor een 3 goede monitoren... ik zou er toch nog even 200/300 bij sparen. Die BenQs zijn idd wel redelijk voor de prijs maar vind ik persoonlijk lelijk en ze staan niet mooi naast elkaar omdat ze niet symmetrisch zijn. Iets goedkoper zelfs en een stuk groter is deze monitor: pricewatch: Iiyama ProLite G2773HS-GB1 Zwart, maar die heeft wel erg dikke bezels voor eyefinity. Als je niet geinteresseerd bent in 3D, dan zou ik voor deze monitor gaan: pricewatch: Samsung Syncmaster S23A750D Zwart Hele goede reviews op het 3D gedeelte na, plus dat de monitor relatief dunne bezels heeft. Overigens kan je er echt vanuit gaan dat dit de laagste prijzen zijn die je iig in Nederland zal vinden, het is een product met nog een beperkte markt en dan wordt er nooit gestunt met de prijzen.

[ Voor 19% gewijzigd door MicGlou op 06-11-2012 18:52 ]

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Daarom speelt iedereen ook nog op een 8800GT, want die haalt ook 24 fps in BF3... 8)7

Ontopic:
Waarom niet een 120Hz main scherm, en dan de 2 zijschermen op 60Hz? Lijkt me dat die toch alleen maar dienen als "pheriperal vision?"

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Mooi stukje info MicGlou, ik heb heb zelf ook nog wat informatie zitten te zoeken en schijnbaar ligt over het algemeen toch de maximum richting 240 FPS. Daarboven is er namelijk geen merkbaar verschil meer.

Mijn bron:
A psychophysical study of improvements in motion-image quality by using high frame rates

Meeste mensen zullen geen toegang hebben tot de Wiley library, maar de abstracte variant zegt in principe al genoeg.
The results show that a frame rate of 120 fps provides good improvement compared to that of 60 fps, and that the maximum improvement beyond which evaluation is saturated is found at about 240 fps for representative standard-resolution natural images.

[ Voor 34% gewijzigd door Swordlord op 06-11-2012 18:47 ]

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Toevallig heb ik de Samsung Syncmaster S27A750D in gebruik en ben er heel tevreden mee maar er is wel 1 maar bij wat betreft 120 Hz. Voor dat je een 120 Hz monitor gaat aanschaffen zou ik namelijk eerst even kijken of je wel de aansluitingen er voor hebt op je videokaart.

Om 120 Hz te kunnen aansturen heb je namelijk of Displayport nodig, of dual-link DVI of HDMI 1.4 omdat dit meer bandbreedte vraagt. Zelf gebruik ik de monitor via displayport in combinatie met een Asus Radeon HD7970 DirectCU II Top, waar dus 4 stuks displayport aansluitingen op zitten.

En dan nog eventjes wat betreft 120 Hz kan ik het volgende melden namelijk ik heb een vrij zeldzame oogafwijking waardoor mijn ogen blijkbaar trillingen in het beeld kunnen waarnemen die een "normaal" oog vaak niet ziet.

Ik kon dus een duidelijk verschil zien tussen een normale 60 Hz monitor en nu de 120 Hz monitor zelfs bij het gewone bureaublad en de normale applicaties in Windows. Voor mijn ogen is het beeld nu veel rustiger en scherper waarbij ik het nog geeneens heb over vloeiende beelden in games.

Dus in die zin kan ik mij volledig aansluiten bij de post van McGlou namelijk dat het echt heel erg persoonlijk is en niet elk oog hetzelfde zal waar nemen. Daarvoor dat ik niet anders meer zou willen dan 120 Hz qua monitor en eveneens ook bij tv's altijd boven de 100 Hz zou kiezen.

Verwijderd

Drie 120Hz monitoren? Neem aan dat je dan ook minimaal drie HD7970's als videokaarten hebt of koopt, want anders lijkt het mij wat overdreven.

• mitsumark
  • Laatst online: 08:48
CoD games red je 120fps al met 2 7950's denk, overige games zul je terug moeten schroeven in settings.

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Laten we niet vergeten dat 60+ FPS ook al leuk is voor de ogen, het MOET niet altijd 120FPS zijn. Op dit moment gebruik ik een LCD monitor met 75Hz en dat merk je al met gebruik van de muis.

Persoonlijk zou ik zeker geen Acer scherm nemen, het is al lang geleden dat ik van hun iets degelijks zag qua beeldkwaliteit. Hun gebruikte TN-panelen zijn zéér matig qua kleurenreproductie en hun OSD was altijd kinderlijk simpel uitgevoerd (geen Gamma settings bv.). Ook de voet van een Acer is vaak eentje die een tiental seconden nawiebelen. Dan zou de BenQ die eerder hier aangehaald werd een betere keuze zijn. Echter ga je het met 800€ niet redden voor 3 schermen.

[ Voor 18% gewijzigd door Phuncz op 07-11-2012 15:17 ]

Pagina: 1