laat ik er dan ook nog maar even induiken... wat Swordlord al zegt, 24fps is de standaard waarin iedereen sowieso een film als vloeiend beschouwd, maar vele mensen zullen een film zelfs al bij 18fps als vloeiend ervaren. Bij games ligt dat wat anders omdat films van 'nature' een soort motion-blur effect hebben die op lagere frames toch het gevoel van vloeiend geven en zonder dit kunstmatig toe te passen hebben games dit niet omdat het aantal frames van meerdere factoren afhankelijk is, de prestatie van de pc maar ook het aantal hz van de monitor.
Het maximale aantal frames wat een mens kan zien ligt veel hoger dan die 18 of 24 frames per seconde. bij mensen met getrainde ogen (straaljagerpiloten) zijn er zelfs testen geweest waarin men bij het tonen van een afbeelding in 1/220 van een seconde de piloot in staat was het vliegtuig op type te herkennen... dan heb je het dus over 220fps! Maar wat je als individuele mens kan waarnemen verschilt enorm, daar kan je eigenlijk geen gemiddelde aan hangen en dat zou je moeten testen... en dat is overigens ook het punt waar dit soort discussies rondom bestaan, de waarneming verschilt simpelweg enorm per persoon en is ook nog eens afhankelijk van de 'gezondheid' van je ogen.
Oftewel kort gezegd, dergelijke claims zijn persoonlijk ervaring en kan je niet als keihard feit neerleggen alsof het voor iedereen moet gelden. Kan hierover nog wel meer details kwijt, maar dan schiet ik denk ik wat door...
Dit is wel interessant, het wordt niet 'technisch' uitgelegd, maar wel een goed verhaal waarom er verschillen zijn:
http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm en google zelf ook nog eens wat want er is genoeg over te vinden. Oja, deze is feitelijk ook wel aardig, gaat wat meer in op de mogelijkheden/beperkingen van de mens:
http://amo.net/NT/02-21-01FPS.html
Overigens, bestaat er niet een info topic op tweakers over deze mythe? Zo niet, dan moet die er maar eens gauw komen

Tis een ontzettend genuanceerd verhaal en niet de zwart/wit discussie die toch regelmatig weer terug komt.
Oww ja, de TS had ook nog een vraag. Als het budget maximaal 800 euro is, dat is wat krap voor een 3 goede monitoren... ik zou er toch nog even 200/300 bij sparen. Die BenQs zijn idd wel redelijk voor de prijs maar vind ik persoonlijk lelijk en ze staan niet mooi naast elkaar omdat ze niet symmetrisch zijn. Iets goedkoper zelfs en een stuk groter is deze monitor:
pricewatch: Iiyama ProLite G2773HS-GB1 Zwart, maar die heeft wel erg dikke bezels voor eyefinity. Als je niet geinteresseerd bent in 3D, dan zou ik voor deze monitor gaan:
pricewatch: Samsung Syncmaster S23A750D Zwart Hele goede reviews op het 3D gedeelte na, plus dat de monitor relatief dunne bezels heeft. Overigens kan je er echt vanuit gaan dat dit de laagste prijzen zijn die je iig in Nederland zal vinden, het is een product met nog een beperkte markt en dan wordt er nooit gestunt met de prijzen.
[
Voor 19% gewijzigd door
MicGlou op 06-11-2012 18:52
]