Algoritme (uit)gevonden, wat nu?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:27

Standeman

Prutser 1e klasse

RobIII schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 14:37:
[...]

Er zijn allerlei "creatieve" manieren om je werk vast te leggen; een veelgehoorde is het algoritme afdrukken (op dode bomen dus :P ) en dat in een verzegelde enveloppe aangetekend naar jezelf versturen. Zolang je de enveloppe niet opent zou je in geval van een rechtszaak de enveloppe, die dan voorzien is van een poststempel met datum, kunnen openen en kunnen aantonen dat er 'prior art' is. Alleen zijn die methodes (er zijn er meer) voor zover ik weet nog nooit daadwerkelijk gebruikt (of bevestigd dat ze zouden voldoen).

Maar als ik jou was zou ik 't niet op Tweakers.net gaan navragen WANL maar gewoon bij de instanties die daarover gaan.

Verder sluit ik me aan bij Haan in "Algoritme (uit)gevonden, wat nu?"
Of je maakt er een blog posting over op een plek die niet zo snel verdwijnt :P

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 14:54

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Maar je kan er dan zelf ook niet meer makkelijk aan verdienen. Sowieso lastig denk ik om een specifiek algoritme te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Standeman schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 14:39:
[...]

Of je maakt er een blog posting over op een plek die niet zo snel verdwijnt :P
Probleem daarmee (evenals brilsmurfffje's post) is dat je je algoritme moet openbaren en mogelijk wil TS dat niet (en daarbij: backdaten is natuurlijk peanuts; dan zou ik 't eerder in een github/codebucket/whatever repository inchecken (maar ook daar zou je (mits je de juiste contacten zou hebben bijv.) kunnen backdaten)).

[ Voor 24% gewijzigd door RobIII op 06-11-2012 14:42 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
[google=Poor man's copyright] ;)

Verder is een algoritme in principe toch niet patenteerbaar, hoewel het vaak genoeg toch gebeurd, zie bijv. http://yaroslavvb.blogspo...tent-algorithm-in-us.html :p

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09 11:26

Bob

Zoals je het nu beschrijft zou ik het zo goed mogelijk documenteren, schrijf er bvb een paper over als je wil. Publiceer het dan op verschillende plaatsen, zoals op fora en nieuwsgroepen die het onderwerp behandelen. Zo is het met het bitcoin systeem gegaan, zonder enig probleem.

@ RobIII, volgens mij wil hij het wel openbaar maken, maar mag er geen bedrijf het algoritme kunnen patenteren.

[ Voor 17% gewijzigd door Bob op 06-11-2012 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
Het is vrij lastig geld te verdienen puur aan algoritmes (op een paar welbekende uitzonderingen na zoals gestandaardiseerde audio/video compressie). Inbreukdetectie is lastig (in een server, op een embedded systeem). Tevens is het vaak wel mogelijk om een alternatieve (iets minder efficiente) variant te bedenken.

Persoonlijk zou ik even nadenken of er geld uit te halen valt (bv door er een business omheen te organiseren, te verkopen als software product, etc.) en anders overwegen om er een mooie wetenschappelijke publicatie uit te halen.

Octrooien of andere vormen van bescherming hebben typisch alleen zin als je ook een idee hebt voor een business er omheen. En zelfs dan kun je nog afvragen wat de waarde is. Een gemiddeld octrooi kost tegen een ton om wereldwijd gedurende de levensduur aan te vragen en te handhaven. Een rechtzaak in een paar landen met het octrooi als inzet een paar miljoen (als het meezit). Publicatie kan gratis ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Rukapul op 06-11-2012 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:30
Let wel dat ook een wetenschappelijke publicatie flink aan de knaken is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegorex
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-09 23:24
De vraag is of je er geld aan wil verdienen of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:42

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Kun je eens omschrijven welk probleem dat algoritme dan oplost?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
zzattack schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 14:52:
Let wel dat ook een wetenschappelijke publicatie flink aan de knaken is
Waar haal je dat vandaan? Een journal paper kost typisch niets (al schrijf je niet zomaar een journal artikel als je geen publicatie ervaring hebt). Een workshop of conferentie paper kost typisch een paar honderd euro aan conference fee als het geaccepteerd is en je het gaat presenteren.

Tenslotte heb je nog een paar open access mogelijkheden wat gratis is maar waarbij je impact ongeveer nul is op een paar respectabele na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willempipi
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-08 22:44
Dank jullie wel voor de reacties.

Ik zie zo geen verdien model in het patenteren van de technologie, daarbij ben ik nogal open-source minded, dus ik ben van mening dat niemand het alleen-recht heeft op "een idee".

Ik heb het algoritme al uitgeschreven op mijn website: http://onlinekitesurfcompetition.com/about.aspx Het gaat om het berekenen van een top-lijst op basis van een wedstrijd tussen elke entiteit, dus A is beter dan B, B is beter dan C en A is beter dan C, wat is dan de top 3?

Ik denk dat ik het gewoon naar http://www.boip.int/ stuur en op verschillende website publiceer.

[ Voor 15% gewijzigd door willempipi op 06-11-2012 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Overigens is het in de regel zo dat een algoritme bedacht door een nieuw persoon niet nieuw is, maar dat deze persoon de achtergrond ontbeert om de juiste literatuur te doorzoeken :) Dan is het bijvoorbeeld terug te voeren op een bepaald abstract wiskundig probleem waarvoor al een algoritme bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
Klinkt als topological sort, eens zien.
Rukapul schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 14:55:
[...]
Waar haal je dat vandaan? Een journal paper kost typisch niets (al schrijf je niet zomaar een journal artikel als je geen publicatie ervaring hebt).
Journals vragen de auteur of bijbehorende instelling zover ik weet een redelijk bedrag om het stuk te reviewen. Dat zou rond de 1000 euro liggen als ik het goed heb.

[ Voor 89% gewijzigd door zzattack op 06-11-2012 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Klinkt als iets wat je bij grafentheorie of algoritmes I ongeveer tegenkomt. Iets met transitive closure. Hoeveel paden zijn er van X naar Y en wat is de som van die paden, etc, etc.

Zeer kleine kans dat dit eenvoudige probleem tot een nieuw algoritme leidt.

Sowieso is een algoritme niet publicatiewaardig indien de complexiteit o() / O() niet aangegeven wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
Het is inderdaad weighted topological sort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willempipi
Rukapul schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 15:04:

Sowieso is een algoritme niet publicatiewaardig indien de complexiteit o() / O() niet aangegeven wordt.
Wat bedoel je daarmee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvds
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:29
Wikipedia: Big O notation. Wat gebeurt er met de snelheid van het algoritme als de invoer groter wordt. Neemt die logaritmisch toe, exponentieel, blijft die gelijk enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
Qua algoritme is het wellicht typisch dat een movie F die 1 keer van movie D heeft gewonnen, en verder niet 'gespeeld' bovenaan zou staan. Er zijn denk ik betere methodes, en ook vergelijkingen daarvan, zie bijv. http://scholar.google.nl/scholar?q=sports+ratings
zzattack schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 14:58:
Journals vragen de auteur of bijbehorende instelling zover ik weet een redelijk bedrag om het stuk te reviewen. Dat zou rond de 1000 euro liggen als ik het goed heb.
Heb je een linkje van een journal dat dit doet? Normaal gesproken ligt dit bedrag op exact 0 euro, behalve in specifieke gevallen waar bijv. extra pagina's geld kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Met alle respect, maar hoe vaak ik als aio niet al gedacht heb dat ik het nieuwe TOPidee in mijn vakgebied heb geformuleerd, om er vervolgens na een zoektocht achter te komen dat zoiets al in jaar kruik gepubliceerd was... Niet te tellen. Misschien is het een idee om eens een universiteit of onderzoeksgroep aan te schrijven. Als je de juiste mensen weet te vinden, dan kunnen ze je vrij snel vertellen of het (zeer) bekend is wat je doet, of misschien wel een nieuwe variant op een bestaand iets oid. Bovendien zijn die mensen vaak niet te beroerd om je gewoon credits te geven, bijvoorbeeld in de vorm van een co-auteurschap als er een publicatie uit volgt.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willempipi
Het zal wel redelijk snel oplopen met het aantal berekeningen die gedaan moeten worden, denk dat logaritmisch het meeste in de buurt komt ;) Maar het zal nooit voor kunnen komen dat er oneindig veel berekeningen gedaan worden.

Verder kan ik zo snel niet zien of het wel of niet om zo'n "weighted topological sort" gaat, die beschrijving daarvan is echt niet doorheen te komen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
pedorus schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 15:16:
Heb je een linkje van een journal dat dit doet? Normaal gesproken ligt dit bedrag op exact 0 euro, behalve in specifieke gevallen waar bijv. extra pagina's geld kosten.
Er zijn genoeg van dit soort 'journals', maar dat zijn niet degenen waar wij het in ons hoofd zouden halen om er te publiceren :+

Ze zijn te herkennen aan het veelvuldig spammen van je mailbox, vaak uit India, etc. Was laatst een mooi verhaal ook op slashdot waarbij een computer gegenereerd wiskunde paper 'geaccepteerd' was (en er voor publicatie even nog afgetikt moet worden).

Reguliere kwaliteits peer review journals zijn inderdaad gratis om in te publiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willempipi
pedorus schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 15:16:
Qua algoritme is het wellicht typisch dat een movie F die 1 keer van movie D heeft gewonnen, en verder niet 'gespeeld' bovenaan zou staan. Er zijn denk ik betere methodes, en ook vergelijkingen daarvan, zie bijv. http://scholar.google.nl/scholar?q=sports+ratings
Dit is wel lekker kort door de bocht.

Als ik beter ben dat jij, en jij bent 3e, dan ben ik toch in ieder geval de nieuwe 3e, of misschien wel gelijk aan de 2e plek, wat nu het geval was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

willemWS schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 15:20:
Het zal wel redelijk snel oplopen met het aantal berekeningen die gedaan moeten worden, denk dat logaritmisch het meeste in de buurt komt ;)
Kwadratisch eerder, logaritmisch (O(log n)) is vrij efficient.
willemWS schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 15:41:
[...]

Dit is wel lekker kort door de bocht.

Als ik beter ben dat jij, en jij bent 3e, dan ben ik toch in ieder geval de nieuwe 3e, of misschien wel gelijk aan de 2e plek, wat nu het geval was.
Euhm, dát is pas kort door de bocht. Als VVV 1x toevallig wint van Ajax maar verder alles verliest terwijl Ajax verder alles wint, vind je dan dat VVV maar landskampioen moet worden?

[ Voor 44% gewijzigd door .oisyn op 06-11-2012 15:48 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willempipi
.oisyn schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 15:47:
Euhm, dát is pas kort door de bocht. Als VVV 1x toevallig wint van Ajax maar verder alles verliest terwijl Ajax verder alles wint, vind je dan dat VVV maar landskampioen moet worden?
Nee, maar dan is er wel een mogelijkheid dat ze niet laatste zijn.

Maar, VVV heeft nog niet verloren in dit voorbeeld he, alleen gewonnen tegen AJAX. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
willemWS schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 15:41:
Het probleem is dat de input niet zegt dat F beter is dan D, maar dat er een uitslag is waar F heeft gewonnen van D. Dat is gewoon geheel iets anders, en heeft met kansen te maken. In een goede competitie kan de onderste van de bovenste winnen, echter in de meeste gevallen wint de bovenste.

Wat jij voorstelt is vergelijkbaar met Noord Korea tot beste voetbalteam te verklaren, op dezelfde manier als Wikipedia: Chronology of the Unofficial Football World Championships ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Ik dacht dat Google ook op zo'n manier page rank berekende. Eigenvector van je flow-netwerk (die je gelukkig iteratief steeds beter kan benaderen). Kom je op dingen als markov chains en flow graphs.... daar is zo ontzettend veel onderzoek naar gedaan dat de kans dat je iets daadwerkelijk nieuws vind dat bruikbaar en "beter" is snel nadert tot nul...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willempipi
pedorus schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 16:22:
[...]

Het probleem is dat de input niet zegt dat F beter is dan D, maar dat er een uitslag is waar F heeft gewonnen van D. Dat is gewoon geheel iets anders, en heeft met kansen te maken. In een goede competitie kan de onderste van de bovenste winnen, echter in de meeste gevallen wint de bovenste.

Wat jij voorstelt is vergelijkbaar met Noord Korea tot beste voetbalteam te verklaren, op dezelfde manier als Wikipedia: Chronology of the Unofficial Football World Championships ;)
Waar gaat dit heen?

Ten eerste, F bestaat nergens in een voorbeeld, het is namelijk E.
Ten tweede, de ranking van het voorbeeld op mijn website is:
#1 D
#2 E
#2 A <<== let op, nummer 2, niet nummer 3.
#3 C
#4 B

@Zoijar:

Ja ik heb dat algoritme ook gezien, maar dat gaat over het +1 systeem. Dit systeem is wel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
Ik denk dat je gewoon een paar foute aannames hebt gemaakt. De aanname is dat "winnen van X betekent dat je beter bent dan X", vanuit die aanname heb je gezocht naar een algorithme dat dat probleem oplost. Omdat dat algorithme niet bestaat heb je aangenomen dat je de eerste bent. De juiste conclusie zou zijn geweest dat je originele aanname niet klopt.

Sportrankings werken gewoon niet zo dus je probleem bestaat niet, dus voor dat specifieke probleem is dan ook niet zomaar een toegepast algorithme te vinden.
Zoijar schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 16:25:
Ik dacht dat Google ook op zo'n manier page rank berekende. Eigenvector van je flow-netwerk (die je gelukkig iteratief steeds beter kan benaderen). Kom je op dingen als markov chains en flow graphs.... daar is zo ontzettend veel onderzoek naar gedaan dat de kans dat je iets daadwerkelijk nieuws vind dat bruikbaar en "beter" is snel nadert tot nul...
Precies. De grafentheorie is praktisch zo oud als de wiskunde zelf.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:44
zzattack schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 14:58:
Nee hoor, dit is gewoon gratis voor zover ik uit ervaring weet uit de medische wetenschap, linguistiek en psychologie. Insturen en laten reviewen. Als het prut is wordt het niet eens gereviewed natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willempipi
@hydra @pedorus @oisyn

Je bent zelf fout.

Fatsoenlijke onderbouwde discussies sta ik open voor, zomaar in dit topic knallen dat het FOUT is omdat jij je hoofd er niet omheen kan krijgen of het half leest is behoorlijk kansloos en ga ik niet op in.

Wel grappig is dat ik zo'n beetje met elke developer die ik hierover heb gesproken deze discussie krijg, gelukkig zien de developers die ik echt gesproken heb wel in dat ze even moesten wennen aan de denkwijze maar dat het toch wel klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Laatst online: 27-07 10:18
Dus omdat er enkele developers het wel met je eens zijn tegenover een groep die het niet met je eens is heb je gelijk ;)

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willempipi
armageddon_2k1 schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 18:13:
Dus omdat er enkele developers het wel met je eens zijn tegenover een groep die het niet met je eens is heb je gelijk ;)
Nee,

ik zeg alleen dat de eerste reactie meestal is dat het fout is.

Ik heb een aantal weken in deze materie gezeten, ben een paar keer goed met mijn neus op de feiten gedrukt omdat mijn denkwijze gewoon verkeerd was en dan komen deze personen die kijken er 2x 1 min naar en zeggen vervolgens: FOUT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die figuren zitten een aantal jaren in de materie en hebben er tijdens hun studie (en tijdens hun werk neem ik aan) aardig wat problemen over opgelost.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2012 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willempipi
Kan ik dit topic ook zelf verwijderen of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:20
Waarom kost het geld om een wetenschappelijke publicatie te doen? Zo'n vakblad zou toch juist blij moeten zijn als mensen gratis content submitten waar zij weer geld aan kunnen verdienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
willemWS schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 18:40:
Kan ik dit topic ook zelf verwijderen of niet?
Nee; dat kan niet. Maar, to be honest, ik zie ook niet in waarom.

Je mag 't best oneens zijn met de gegeven kritiek(en) en 't daar gewoon lekker bij laten en niet (meer) reageren. En je bent natuurlijk ook vrij te trachten de commentaren te weerleggen. Wie weet heb je inderdaad 't spreekwoordelijke wiel uitgevonden of iets bereikt wat niemand nog ooit is gelukt. Maar ik moet ook zeggen, afgaand op wat ik (en we) tot nu toe hebben kunnen lezen van je algoritme is dat 't waarschijnlijk (inderdaad) weinig nieuws is (maar dit is niet helemaal mijn materie dus ik doe er verder geen uitspraken over). Wie weet begrijpen "we" het niet (goed).

Begrijp goed; je doet nogal een claim (zie topictitel). Het is niet gek dat mensen dan gaan opmerken dat je waarschijnlijk wat optimistisch bent (waarmee nog steeds niet gezegd is dat dat daadwerkelijk het geval is! Again, misschien word je niet goed begrepen).

Ikzelf heb al moeite een touw te knopen aan een gemiddelde WK/EK-(voetbal)poule, laat staat complexere scoring-systemen :P Ik vind 't wél jammer dat je de pagina waar je eerder naar verwees offline hebt gehaald want daarmee maak je de discussie uiteindelijk natuurlijk helemaal dood terwijl er nog best iets zinnigs over te zeggen viel waarschijnlijk. Je hoeft zelf de discussie niet aan te gaan als je dat niet wil, maar om de discussie voor iedereen te smoren vind ik wat jammer. Je weet nooit wat er nog voor zinnigs uit komt.

[ Voor 36% gewijzigd door RobIII op 06-11-2012 18:51 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willempipi
RobIII schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 18:44:
Maar ik moet ook zeggen, afgaand op wat ik (en we) tot nu toe hebben kunnen lezen van je algoritme is dat 't waarschijnlijk (inderdaad) weinig nieuws is (maar dit is niet helemaal mijn materie dus ik doe er verder geen uitspraken over).
Daarom wil ik graag dat het topic weggehaald word. Dit welles niettus spel vind ik prima, maar het is al verschrikkelijk moeilijke theorie en als er dan van die leken beginnen met elkaars fouten over te nemen, heb ik er geen zin meer in.

Deze mensen boeit het echt geen ene ruk, horen iets van een klok luiden, dus we gaan lekker mee lullen, als iemand in het begin had gezegd dat het een heel goede theorie was, hadden ze dit overgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
willemWS schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 19:03:

Deze mensen boeit het echt geen ene ruk, horen iets van een klok luiden, dus we gaan lekker mee lullen, als iemand in het begin had gezegd dat het een heel goede theorie was, hadden ze dit overgenomen.
Met alle respect (en ik neem even aan dat je nu op Hydra, pedorus en/of .oisyn doelt); ik loop hier al wat langer mee en hoewel ik m'n best doe om onpartijdig te blijven: deze drie mensen zijn toch wel enigszins bekend als non-leek hier om 't zo maar even te zeggen. Dat wil niet zeggen dat ze gelijk hebben of je correct begrijpen, maar 'meepraters' of 'ja-knikkers' zijn 't in ieder geval alle drie zéker niet.

Ik zie ook niemand zeggen dat je (en ik quote) "FOUT" bent; hooguit dat je (mogelijk) foute aannames hebt gedaan. Eén ding is zeker: als 't algoritme doet wat je wil (ongeacht hoe je 't dan noemt of dat 't al eerder "uitgevonden is") dan kun je niet fout zijn. Waar men je wél op tracht te wijzen is dat je algoritme misschien niet doet wat je zou willen. Als dat wel zo is: mooi toch? d:)b

[ Voor 24% gewijzigd door RobIII op 06-11-2012 19:15 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willempipi
Ze hebben het over F.... Der is geen F.

Vervolgens wordt er gezegd dat F(die dus niet bestaat) beter is dan D(de nummer 1 in mijn theorie).

Ja sorry, maar hoe moet ik dit dan niet zien als elkaars mening overnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
willemWS schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 19:15:
Stond die F niet toevallig op die pagina die je nu offline gehaald hebt? Doelen ze daar mogelijk op?

[ Voor 20% gewijzigd door RobIII op 06-11-2012 19:17 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willempipi
RobIII schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 19:16:
[...]

Stond die F niet toevallig op die pagina waarvan de link nu niet meer werkt? Doelen ze daar mogelijk op?
Hij staat weer online. ( http://onlinekitesurfcompetition.com/about.aspx )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Tja; ik zie "F" hier aangehaald worden.Ik neem aan dat pedorus hier een mogelijk nieuwe input (naast de bestaande A...E) bedoelt? En zo niet; dan kun je daar pedorus toch om vragen?

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:26
RobIII schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 19:19:
Tja; ik zie "F" hier aangehaald worden.Ik neem aan dat pedorus hier een mogelijk nieuwe input (naast de bestaande A...E) bedoelt? En zo niet; dan kun je daar pedorus toch om vragen?
Volgens mij is het gewoon een hypothetische situatie die volledig uitlegt waarom de aanpak niet volledig juist zal zijn in Pedorus' ogen.
En om heel eerlijk te zijn snap ik zijn logica volkomen en ben ik het er mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMS
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-08 23:06

HMS

Dus in principe bepaal je een 'weight' voor elke node in een irreflexive en transitive graph?

De uitleg is een beetje slecht te volgen, omdat je in je plaatjes de relatie 'verliest van' gebruikt en in je uitleg is de relatie 'wint van' waardoor je in je hoofd alle pijlen moet omdraaien.

Wat ik een beetje mis is welk probleem had je, en waarom is dit een correcte oplossing daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Raven
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 20:32
Ik denk dat je er zowieso veel bij wint om gewoon constructief de discussie aan te gaan. Weerleg nou eens in goede bewoordingen waarom het niet klopt wat er gezegd word (door pedorus, hydra en oisyn).

Dit is namelijk sowieso een verhaal wat je hoogstwaarschijnlijk nog een aantal keren zult moeten gaan voeren. Als je echt je algoritme wilt gaan patenteren oid dan zul je ook (waarschijnlijk *) een white paper moeten gaan publishen waarin je precies uitlegt: A hoe het algoritme werkt, B waarom het zoveel beter is dan bestaande (veel) erop lijkende algoritmes.
Juist de reden dat dit veel lijkt op een weighted sorting algoritme zorgt ervoor dat je juist die ene afwijking(en) die jij hebt zult moeten "verdedigen".

Of je dat hier moet doen, of in een white paper... Zodra je dit openbaar gaat maken met de stelling: "Dit is een nieuw algoritme" kom je nou eenmaal onder 'scrutiny' te liggen en is het aan jou om precies uit te leggen wat het nou is wat dit algoritme nieuw maakt, en wat het nou is dat het zoveel beter maakt.

Als je denkt dat wij hier kritisch zijn over dit, wacht maar tot dat je de academische wereld over je heen krijgt... Als je deze dingen hier al niet goed kan (of wilt) verwoorden. Dan kun je het patenteren/octrooi aanvragen maar beter vergeten..

*: Prima als je dit wilt gaan laten vastleggen, maar als je wilt dat mensen dit ook gaan gebruiken, of een licentie afnemen, dan zul je toch echt iets hierover moeten publishen, in whitepaper vorm of iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willempipi
HMS schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 19:35:
Dus in principe bepaal je een 'weight' voor elke node in een irreflexive en transitive graph?

De uitleg is een beetje slecht te volgen, omdat je in je plaatjes de relatie 'verliest van' gebruikt en in je uitleg is de relatie 'wint van' waardoor je in je hoofd alle pijlen moet omdraaien.

Wat ik een beetje mis is welk probleem had je, en waarom is dit een correcte oplossing daarvan?
Het is een alternatief op het elo rating systeem ( Wikipedia: Elo rating system ). De pijlen staan inderdaad verkeerd om, kennelijk ben ik eraan gewend geraakt.
D-Raven schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 19:40:
Ik denk dat je er zowieso veel bij wint om gewoon constructief de discussie aan te gaan. Weerleg nou eens in goede bewoordingen waarom het niet klopt wat er gezegd word (door pedorus, hydra en oisyn).

Dit is namelijk sowieso een verhaal wat je hoogstwaarschijnlijk nog een aantal keren zult moeten gaan voeren. Als je echt je algoritme wilt gaan patenteren oid dan zul je ook (waarschijnlijk *) een white paper moeten gaan publishen waarin je precies uitlegt: A hoe het algoritme werkt, B waarom het zoveel beter is dan bestaande (veel) erop lijkende algoritmes.
Juist de reden dat dit veel lijkt op een weighted sorting algoritme zorgt ervoor dat je juist die ene afwijking(en) die jij hebt zult moeten "verdedigen".

Of je dat hier moet doen, of in een white paper... Zodra je dit openbaar gaat maken met de stelling: "Dit is een nieuw algoritme" kom je nou eenmaal onder 'scrutiny' te liggen en is het aan jou om precies uit te leggen wat het nou is wat dit algoritme nieuw maakt, en wat het nou is dat het zoveel beter maakt.

Als je denkt dat wij hier kritisch zijn over dit, wacht maar tot dat je de academische wereld over je heen krijgt... Als je deze dingen hier al niet goed kan (of wilt) verwoorden. Dan kun je het patenteren/octrooi aanvragen maar beter vergeten..

*: Prima als je dit wilt gaan laten vastleggen, maar als je wilt dat mensen dit ook gaan gebruiken, of een licentie afnemen, dan zul je toch echt iets hierover moeten publishen, in whitepaper vorm of iets anders.
A. Zie website
B. Ken jij een alternatief? Volgens mij is het weighted sorting algoritme net iets anders, maar dat kan ik verkeerd hebben en dan heb ik inderdaad iets nagebouwd. Het enige wat ik kon vinden wat ongeveer hetzelfde doet is het elo rating system. Ik heb het geïmplementeerd en dat leek eerst te kloppen, maar door sommige truckjes uit te halen (A > B, B > C, C > A) kon ik alles om zeep helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Rukapul schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 14:55:
Een journal paper kost typisch niets
[...]
Tenslotte heb je nog een paar open access mogelijkheden wat gratis is maar waarbij je impact ongeveer nul is op een paar respectabele na.
offtopic:
Iets off-topic, maar dit klopt toch niet helemaal. Bij open access tijdschriften is het juist vaak meer betalen, omdat je het copyright houd en de uitgevers dat niet kunnen uitbuiten/gebruiken. Wij moeten in mijn veld vaak zat ook betalen bij andere journals, page charges etc.

Nu zal het bij wiskunde/computing misschien weer anders liggen, maar de uitspraak is me toch wat te breed. Sterker nog, ik moet formeel zoveel mogelijk open access publiceren maar kan me dat niet veroorloven ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Als je zo arrogant gaat lopen doen omdat de input van een aantal professionals (Pedorus en Oisyn zijn dat zeker en Oisyn is sowieso bijzonder moeilijk op een fout te betrappen) niet overeenkomt met wat je wil horen, heb ik zelf zo iets van zoek het dan gewoon lekker zelf uit.

Er is al genoeg gezegd over je algorithme, ik voeg daaraan toe dat naar mijn mening je hele probleem op een verkeerde aanname gestoeld is. Als je het daar niet mee eens bent prima, als daar een discussie over ontstaand nog meer dan prima, maar ga me niet uitmaken voor een leek.

[ Voor 3% gewijzigd door Hydra op 06-11-2012 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Raven
  • Laatst online: 10-09 20:32
willemWS schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 20:04:
[...]

Het is een alternatief op het elo rating systeem ( Wikipedia: Elo rating system ). De pijlen staan inderdaad verkeerd om, kennelijk ben ik eraan gewend geraakt.

[...]

A. Zie website
B. Ken jij een alternatief? Volgens mij is het weighted sorting algoritme net iets anders, maar dat kan ik verkeerd hebben en dan heb ik inderdaad iets nagebouwd. Het enige wat ik kon vinden wat ongeveer hetzelfde doet is het elo rating system. Ik heb het geïmplementeerd en dat leek eerst te kloppen, maar door sommige truckjes uit te halen (A > B, B > C, C > A) kon ik alles om zeep helpen.
A:
Je site zegt niet zoveel over dit algoritme, mja ok je about pagina. Maar thats it. Als je hier serieus over bent, dan maak je een website welke puur aan dit algoritme geweid is.

B: Een alternatief waarvoor? voor dit algoritme? Ik snap zelf nog steeds niet precies welk probleem je nu oplost. Dus tjah.. :S Maargoed, zoals je merkt heb ik op technisch vlak er nog niet een diepgaande reactie gegeven, precies om deze reden. :)

Maar je maakt precies mijn punt, juist omdat het 'lijkt' op een weighted sorting algoritme zorgt ervoor dat er 'makkelijk' kritiek op geleverd kan worden. Dit maakt het des te belangijker dat je goed verwoord wat de verschillen zijn, en waarom deze verschillen belangrijk zijn voor _jou_ probleem. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
D-Raven schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 20:18:
Ik snap zelf nog steeds niet precies welk probleem je nu oplost.
Een zelf gecreerd probleem. Leuk bedacht, maar het is natuurlijk gewoon niet zo dat je als sporter omdat je een andere sporter een keer verslagen hebt, je dan beter bent. Bij voetbal heb je poules, bij schaak heb je FIDE-rating, bij turnen heb je een jury. Ik ken geen enkele sport die dit systeem hanteert en dat heeft volgens mij een reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Laatst online: 17-09 10:39

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

[...]
B. Ken jij een alternatief? Volgens mij is het weighted sorting algoritme net iets anders, maar dat kan ik verkeerd hebben en dan heb ik inderdaad iets nagebouwd.
Aangezien weighted sort nu al meermaals voorbijgekomen is, is het misschien verstandig dat algoritme eens goed door te nemen. Zolang je dat niet kent, valt het ook lastig voor jezelf uit te maken of je daadwerkelijk iets nieuws te pakken hebt. Daarnaast zal het een stuk eenvoudiger worden om eventuele kritiek te pareren.

Maar met Deathraven; het belangrijkste ontbreekt m.i. nog op je pagina. Het wáárom? Algoritmes hebben een doel en hoewel ik je voorbeeld wel begrijp snap ik niet wat jouw algoritme hierin nu zo belangrijk maakt. Stel we hebben jouw algoritme niet; wat zou dan de (minder gewenste) uitkomst geweest zijn? Trek eventueel zelf al de vergelijking met bestaande oplossingen.

Ik krijg het idee dat het met sportpoules te maken heeft, maar dat komt misschien door de domeinnaam. Je voorbeeld zelf heeft het over 'voting' en 'movies', wat een geheel andere insteek is en dus geheel andere oplossingen benodigd.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
[...]
B. Ken jij een alternatief? Volgens mij is het weighted sorting algoritme net iets anders, maar dat kan ik verkeerd hebben en dan heb ik inderdaad iets nagebouwd. Het enige wat ik kon vinden wat ongeveer hetzelfde doet is het elo rating system.
Ik denk dat je hier in combinatie met de info uit je TS de crux te pakken hebt :
willemWS schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 14:31:
Ik heb een tijdje geleden een website gebouwd waarin ik een algoritme nodig had wat zover Google mij kon vertellen nog niet (goed) bestond.
Google is enkel het startpunt voor een algoritme, niet het eindpunt.
Google kan je helpen met wijzen naar een richting (bijv weighted sorting) en dan kan je zelf je verder inlezen en kijken naar de alternatieven ervoor voor de gevallen waarop het bij jou fout gaat.

Persoonlijk zou ik met google gezocht hebben naar forums / newsgroepen etc die over dit soort dingen gaan (algoritmes / technische discussies over de tak van sport waar je in zit) en dan daar verder gaan vragen, zeker niet stoppen op het moment dat google je niet het pas-klare antwoord geeft en dan maar op een general tech-site vragen hoe nu verder te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

willemWS schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 18:00:
@hydra @pedorus @oisyn

Je bent zelf fout.
Dat kan best, jij hebt waarschijnlijk meer achtergrondkennis in je hoofd dan je hier tentoonstelt en waar wij het mee moeten doen. Maar wat ik uit je posts gedestilleerd hebt lijkt niet te kloppen. Dat wil niet zeggen dat het ook daadwerkelijk niet klopt, eerder dat het probleem dat je op wilt lossen dus niet helemaal goed overkomt.

Maar:
Fatsoenlijke onderbouwde discussies sta ik open voor
en
zomaar in dit topic knallen dat het FOUT is omdat jij je hoofd er niet omheen kan krijgen of het half leest is behoorlijk kansloos en ga ik niet op in.
Tegenspraak van de eeuw. Noem je dit een fatsoenlijke discussie? Alsjeblieft zeg :). Ik tik 1 reactie en dan krijg ik zo'n opmerking over me heen. Ik weet niet wat jouw definitie van fatsoen is, maar het past iig niet bij de mijne.
Wel grappig is dat ik zo'n beetje met elke developer die ik hierover heb gesproken deze discussie krijg, gelukkig zien de developers die ik echt gesproken heb wel in dat ze even moesten wennen aan de denkwijze maar dat het toch wel klopt.
Dan zullen ze een hoop geduld hebben gehad, als je ze op dezelfde manier hebt bejegend als de mensen hier.

[ Voor 22% gewijzigd door .oisyn op 06-11-2012 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Maar ook aan mijn fatsoen komt weleens een einde.
willemWS schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 19:03:
[...]

Daarom wil ik graag dat het topic weggehaald word. Dit welles niettus spel vind ik prima, maar het is al verschrikkelijk moeilijke theorie en als er dan van die leken beginnen met elkaars fouten over te nemen, heb ik er geen zin meer in.
Oh please :). Meneertje bedenkt ook een keertje een algoritme (newsflash: dat is wat developers doen in het dagelijkse leven) en denkt meteen dat hij the next best thing since sliced bread heeft uitgevonden. Je gebrek aan basale kennis wat betreft algoritmiek spreekt boekdelen. Lees de eerste alinea van mijn vorige post nog eens door en leer te beseffen dat als mensen het eens een keertje niet met je eens zijn op het grote boze internet dat niet betekent dat er een heksenjacht gaande is en dat je je koste wat kost moet verdedigen door aanvallend uit de hoek te komen, want je hebt geen idee wie je voor je hebt.

[ Voor 22% gewijzigd door .oisyn op 07-11-2012 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijze Vos
  • Laatst online: 28-02 22:17
Hydra schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 17:11:
Precies. De grafentheorie is praktisch zo oud als de wiskunde zelf.
Ik snap het punt dat je wilt maken, maar je zit ongeveer een factor 20 naast. ;) Wiskunde bestaat een ruime 5000 jaar, grafentheorie is uit de 18e eeuw.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

willemWS schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 19:15:

Vervolgens wordt er gezegd dat F(die dus niet bestaat) beter is dan D(de nummer 1 in mijn theorie).

Ja sorry, maar hoe moet ik dit dan niet zien als elkaars mening overnemen?
Wat zij doen, is jouw voorbeeld uitbreiden door er een movie F aan toe te voegen, die bepaalde eigenschappen heeft (zoals beter zijn dan movie D). Vervolgens passen ze er de regels op toe die er op die pagina vermeld zijn. Vervolgens geven ze aan wat dan de ranking is, en geven ze aan waarom zij vinden dat het een wat minder handige manier van bepalen van een rang is. Ook wordt er aangegeven wat mogelijk de reden is waarom dit optreedt.

Ik ben het met hun eens dat jouw algoritme in bepaalde gevallen een opmerkelijke rangorde produceert. Ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik kan onderbouwen waarom ik een mening met anderen deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
dcm360 schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 23:47:
[...]

Wat zij doen, is jouw voorbeeld uitbreiden door er een movie F aan toe te voegen,
Hoe haal je het in je hoofd om zomaar het voorbeeld uit te breiden? Een algoritme wat ook op andere data dan de gegeven data kan werken daar heeft de TS het toch helemaal niet over...

Wat ik trouwens wel verbazingwekkend vind is dat TS volgens eigen zeggen :
willemWS schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 18:27:
[...]
Ik heb een aantal weken in deze materie gezeten, ben een paar keer goed met mijn neus op de feiten gedrukt omdat mijn denkwijze gewoon verkeerd was
En dan iedereen afbranden die mogelijk jaren ervaring heeft met algoritmes etc.

Schijnbaar is het niet al te ingewikkelde materie (anders voldoet een paar weken erin gezeten hebben niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
ik denk dat het verder niet zoveel nut heeft de TS af te branden.. ook al voel je je zelf door de TS afgebrand...

ik hoop dat het hem duidelijk is (het Ajax - VVV voorbeeld was daarvoor het beste voorbeeld) dat zijn algoritme niet zo heel speciaal is... dat neemt niet weg dat zijn algoritme in zijn probleem-casus prima kan functioneren... als je de regels voor het klassement definieert zoals het algoritme functioneert, dan voldoet het algoritme :)

om terug te komen op de originele vraag: het algoritme lijkt mij niet bijzonder genoeg om te patenteren... los van het feit dat als je het wilt patenteren er wel wat meer documentatie bij komt kijken dan het document dat je nu hebt... verder staan er in dit topic genoeg ideeen om je idee "vast te leggen"... van officieel tot niet officieel (voorbeeld van dat laatste is dit topic ;))...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
P.O. Box schreef op woensdag 07 november 2012 @ 00:27:
dat neemt niet weg dat zijn algoritme in zijn probleem-casus prima kan functioneren... als je de regels voor het klassement definieert zoals het algoritme functioneert, dan voldoet het algoritme :)
De truc met de meeste klassementen is dat die eerst gedefinieerd worden inclusief regels en dat daarna het algoritme erbij gemaakt wordt, op die manier kan je de regels nog aanpassen mocht er toch iets fout gaan in de loop der jaren etc.

Maar sowieso is het in sporten / klassementen etc niet aan te raden om een ingewikkeld algoritme te hebben, mensen willen het zelf ook nog kunnen begrijpen buiten de computer om.
En algemeen wil je een algoritme zo simpel mogelijk hebben want als het algoritme de fout ingaat moet je dit wel kunnen constateren.

Als het ajax-vvv voorbeeld (of het f voorbeeld) op een overgang van 5 naar 6 elementen al niet gesnapt wordt door de maker van het algoritme dan ben ik heel erg bang wat er van de uitkomst overblijft als je er 10.000 variabelen instopt.

Ik zou als voorbereiding op een verder stap eerst eens 100 voorbeeld cases laten uitschrijven door een derde (met dus ietwat meer dan 5 inputs) en dan kijken of het overeenkomt met je eigen algoritme.
Niet zelf uitschrijven want dan ga je enkel de regels van jouw algoritme toepassen, maar iemand anders de regels van het spel uitleggen en die de cases uit laten schrijven (dus zonder kennis van jouw algoritme)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 18:12

fynrd1

Fooled by Randomness

Aan TS, neem contact op met een advocaat die hierin gespecialiseerd is.

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

.oisyn schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 23:22:
bedenkt ook een keertje een algoritme (newsflash: dat is wat developers doen in het dagelijkse leven) en denkt meteen dat hij the next best thing since sliced bread heeft uitgevonden.
*grin* tsja, dat denk ik altijd al bij voorbaat als er weer een topic wordt geopend waar meteen over patenten wordt begonnen...

Aan de TS: als je idee echt patentwaardig zou zijn, dan moet je het toch minstens in artikelvorm kunnen uitschrijven imho. Dat betekent:

- Welk probleem los je op?
- Waarom is dat probleem het oplossen waard?
- Wat is de state-of-the-art om dit probleem op te lossen, hoe verschil jouw oplossing hier in essentie van en wat is daar beter/slechter aan?
- Wat doe je *exact*, met welke input en output?
- Wat is de complexiteit, hoe draait het op real-world data sets, hoe verschillen de antwoorden van jouw algoritme met state-of-the-art op dit gebied op dezelfde data.
- Wat zijn de afwegingen die je hebt gemaakt om het zo te doen en niet net iets anders?

Als je daar een sterk verhaal van kan maken dat peer-review door zou komen, dan heb je wellicht iets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djc
  • Laatst online: 08-09 23:18

djc

De plaatjes doen mij denken aan de Schulze method, een Condorcet method.

Rustacean

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Grijze Vos schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 23:32:
[...]

Ik snap het punt dat je wilt maken, maar je zit ongeveer een factor 20 naast. ;) Wiskunde bestaat een ruime 5000 jaar, grafentheorie is uit de 18e eeuw.
Dat was een "bij wijze van" natuurlijk smartass :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 11:07

TheNephilim

Wtfuzzle

Als ik je voorbeeld zo zie, lijkt het met sterk dat jij de eerste bent die het uitvind.

Ik denk dat dit stukje code al in meer programma's/websites zit dan je denkt. Er zijn immers tal van online cups en wedstrijden. Toen ik vroeger America's Army speelde had je TWL, die moeten toch ook op een dergelijke manier de standen hebben berekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
De meeste van dat soort systemen werken met een ranking/puntensysteem of met gewoon je win/loss ratio. Een puntensysteem is er meestal op gebaseerd dat je er punten bijkrijgt als je potjes wint, en verliest als je potjes verliest. Hoeveel je wint is dan vaak afhankelijk van of die persoon hoger dan jou in de ranking staat of niet. Als je wint van iemand die hoger staat win je veel punten, als je verliest van iemand die hoger staat dan verlies je veel minder punten.

Dat is aan gebruikers tenminste ook uit te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaphuA
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 22:00
.

[ Voor 113% gewijzigd door SaphuA op 31-01-2022 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

SaphuA schreef op woensdag 07 november 2012 @ 11:56:
Even los van de hilaireit in dit topic...

Stel dat OP een of ander bijzonder wiskundig probleem had opgelost waaruit blijkt dat alle bestaande score-systemen niet kloppen .

Zou daar dan werkelijk geld mee verdiend kunnen worden?
Maar, zoals eerder gezegd, de meeste score-systemen zijn gebaseerd op een set regels en kloppen dus per definitie

[ Voor 23% gewijzigd door naitsoezn op 07-11-2012 12:44 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Modbreak:Mag het sarcasme en het sneer-gehalte wat minder? Hou het netjes. Ik heb geen zin hiervoor sancties te moeten gaan uitdelen.

[ Voor 37% gewijzigd door RobIII op 07-11-2012 12:03 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:51

Haan

dotnetter

Stel dat OP een of ander bijzonder wiskundig probleem had opgelost die alle bestaande score-systemen zou vervangen en dat Apple direct zou willen pattenteren (haha!).

Dat is nooit de vraag van de TS geweest, als je de startpost leest zie je dat het enige waar de TS bang voor is/was is dat een bedrijf het idee jat en vervolgens de TS aan zou kunnen klagen voor het gebruik van z'n eigen uitvinding.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Stel dat OP een of ander bijzonder wiskundig probleem had opgelost die alle bestaande score-systemen zou vervangen en dat Apple direct zou willen pattenteren (haha!).
Bestaande score-systemen vervangen zal geen sprake van zijn als je ook niet de regels verandert.

Wat wel goed kan is dat je een nieuw score-systeem bedacht hebt wat voor een Apple bijv een gunstiger resultaat oplevert.
Als je het een beetje slim aanpakt wel. Een voor Apple positieve verandering in de ranking van hun store is hun gigantisch veel geld waard (Alhoewel het uiteraard maar net de vraag is of enkel jouw algoritme dan volstaat of dat er nog een heel ingewikkeld bouwwerk omheen moet komen om jouw algoritme in de totale lijst van gebruikte algoritmen verwerkt te krijgen)

Enkel de situatie die TS schetst (Apple die het algoritme overneemt en daarna TS aanklaagt) is niet erg waarschijnlijk, want
A : Apple zal zich geen zorgen maken over 1 persoon die het algoritme gebruikt
B : Het bewijzen van prior-art is niet erg moeilijk met behulp van tig-hobby bob poststukken etc.
C : Een algoritme is op zich heel erg moeilijk om te patenteren / mensen ervoor aan te klagen, een implementatie van een algoritme valt een stuk sneller te patenteren. Een algoritme is over het algemeen te grof om daadwerkelijk iets mee te gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
Woei, wat een commotie hier gisteren (en wat weinig inhoudelijke posts) ;)

Geld verdienen is op dit gebied natuurlijk vrij makkelijk. Het hangt wel een beetje van het doel van een rating af. Een handig doel is dat je de rating wil gebruiken om de kans te voorspellen waarmee team A van team B wint (op neutrale gronden zou dan het team met de hogere rating vaker moeten winnen). En als je sportuitslagen goed kunt voorspellen, kun je dit zeer makkelijk in geld om zetten door (automatisch) te wedden op de uitslagen.

Het mooie hiervan is ook dat dit soort ratings nog weinig onderzocht zijn, en er genoeg data is aan sportuitslagen om de boel te testen. De genoemde algoritmes hier zijn niet exact gelijk aan wat TS doet, dus wie weet presteert het wel goed, of is het bruikbaar als onderdeel van een completere datamining-tool (of met aanpassingen, op dit moment is het gewicht van 'related' vrij hoog ten opzichte van directe uitslagen). "weighted topological sort" bijvoorbeeld is het niet, en ik weet niet eens welke variant wordt bedoelt, die in Exploiting Data Mining Techniques for Broadcasting Data in Mobile Computing Environments (helaas library nodig) ?

Een begrijpelijk algoritme kan trouwens ook juist in het nadeel werken. Bij het elo-systeem is het bijvoorbeeld niet aan te raden om als hoger geplaatste speler tegen iemand met een veel lagere ranking te spelen. Dat bevorderd spelen dan weer niet, wat veelal niet de bedoeling kan zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monga
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:52
Kijk voor de grap eens op The fairest. Precies hetzelfde idee als jouw site: het ranken van items (in dit geval foto's, in jouw geval video's van kitesurfers).
Deze site bestaat echter al een aantal jaar (in ieder geval sinds 2006) en wordt al enige tijd niet meer onderhouden. De link met de uitleg over het gebruikte algoritme is jammer genoeg niet meer valid, maar lost wel hetzelfde probleem op: ranking bepalen door items in paren tegen elkaar af te wegen.

PS de 39e foto uit de Top Images heb ik ooit geplaatst :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
Er wordt daar in de berekening niets met paren gedaan, in tegenstelling tot het algoritme van TS?
The system gives each one a number based on, out of the things that it has faced, what percentage of them it usua lly beats. So each one gets the percentage score NumberOfThingsIBeat / (NumberOfThingsIBeat + NumberOfThingsThatBeatMe). Also, things are barred from the top list until they've been compared to a reasonable percentage of the set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monga
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:52
Ah, je hebt gelijk. Kon me echt niet meer herinneren welk algoritme werd gebruikt :)
Het probleem dat wordt opgelost is zover ik het kan inschatten wel hetzelfde, alleen is er inderdaad voor een andere oplossingsrichting gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lauwsa
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-09 20:43
Ik was even naar de "voorspelling" aan het kijken (er bestaan meerdere factoren waardoor iemand beter kan score dan een andere partij, daarom noem ik het maar een voorspelling die van een weinig informatie toch iets groot kan concluderen. Bijvoorbeeld: wie weet is er op een dag veel reclame geweest over film A en dat daardoor mensen daar op gestemd hebben).

Mijn eerste blik zegt dat je in dit voorbeeld niet echt een goede proef gedaan hebt. Waarom laat je E niet tegen de overige partijen spelen? Of heeft dit een reden. ik mist namelijk de probleem omschrijving.

Zoals ik hier boven aangaf, je mist informatie er omheen. Deze methode kan misschien in sommige situaties nuttig zijn, maar bij “kansspel” absolute niet. Dus waar wil je dit op gaan toepassen?

Ik neem niet aan dat je dit daadwerkelijke wilt gebruiken op stem resultaten in de entertainment industrie. Daar valt denk ik niet echt een touw aan vast te knopen als je niet over genoeg informatie beschikt, doe je dat wel dan ben ik er vrij zeker van dat er makkelijkere methodes zijn die een winnaar kunnen selecteren.

Edit:
Na even verder gekeken te hebben krijg ik het gevoeld (zoals eerder genoemd) alles gebaseerd is op: "Wint een partij van elke andere partij, behalve van 1 partij. Dan is die ene partij numero 1". Alles kan een nut hebben, dus kan je 1 goed voorbeeld geven waarin je dit in kan gebruiken?

[ Voor 11% gewijzigd door lauwsa op 08-11-2012 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willempipi
gambieter schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 20:12:
[...]

offtopic:
Iets off-topic, maar dit klopt toch niet helemaal. Bij open access tijdschriften is het juist vaak meer betalen, omdat je het copyright houd en de uitgevers dat niet kunnen uitbuiten/gebruiken. Wij moeten in mijn veld vaak zat ook betalen bij andere journals, page charges etc.

Nu zal het bij wiskunde/computing misschien weer anders liggen, maar de uitspraak is me toch wat te breed. Sterker nog, ik moet formeel zoveel mogelijk open access publiceren maar kan me dat niet veroorloven ;)
Ok, maar volgens mij moet ik het idee gewoon vast leggen zodat ik het als bewijsmateriaal kan gebruiken. Dus een externe internetpagina met datum/tijd zou voldoende moeten zijn lijkt me, of zie ik dat verkeerd?
Hydra schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 20:13:
Als je zo arrogant gaat lopen doen omdat de input van een aantal professionals (Pedorus en Oisyn zijn dat zeker en Oisyn is sowieso bijzonder moeilijk op een fout te betrappen) niet overeenkomt met wat je wil horen, heb ik zelf zo iets van zoek het dan gewoon lekker zelf uit.

Er is al genoeg gezegd over je algorithme, ik voeg daaraan toe dat naar mijn mening je hele probleem op een verkeerde aanname gestoeld is. Als je het daar niet mee eens bent prima, als daar een discussie over ontstaand nog meer dan prima, maar ga me niet uitmaken voor een leek.
Ok, maar wat is de fout in jou ogen? Dat E een verkeerde positie heeft gekregen?

Als je naar het voorbeeld kijkt, ben je het dan eens met de positie van A, B, C en D?
D-Raven schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 20:18:
[...]

A:
Je site zegt niet zoveel over dit algoritme, mja ok je about pagina. Maar thats it. Als je hier serieus over bent, dan maak je een website welke puur aan dit algoritme geweid is.

B: Een alternatief waarvoor? voor dit algoritme? Ik snap zelf nog steeds niet precies welk probleem je nu oplost. Dus tjah.. :S Maargoed, zoals je merkt heb ik op technisch vlak er nog niet een diepgaande reactie gegeven, precies om deze reden. :)

Maar je maakt precies mijn punt, juist omdat het 'lijkt' op een weighted sorting algoritme zorgt ervoor dat er 'makkelijk' kritiek op geleverd kan worden. Dit maakt het des te belangijker dat je goed verwoord wat de verschillen zijn, en waarom deze verschillen belangrijk zijn voor _jou_ probleem. :)
A. Die website is toch geheel gebaseerd op het algoritme? Vergelijken van 2 video's.

B. Het probleem = Hoe bereken ik een top lijst uit de uitslagen van steeds 2 entiteiten tegen elkaar.

Verder, als het een weighted sort was had ik toch wel verwacht dat ik teminste iets had gevonden toen ik zocht naar de oplossing van dit probleem. En zelfs nu ik erop gegoogled heb, wordt ik er niet echt wijzer op in termen van de oplossing van het probleem.
Hydra schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 20:22:
[...]

Een zelf gecreerd probleem. Leuk bedacht, maar het is natuurlijk gewoon niet zo dat je als sporter omdat je een andere sporter een keer verslagen hebt, je dan beter bent. Bij voetbal heb je poules, bij schaak heb je FIDE-rating, bij turnen heb je een jury. Ik ken geen enkele sport die dit systeem hanteert en dat heeft volgens mij een reden.
Dat zal zich uitmiddelen namate de uitslagen varieren. In mijn zoektocht naar "de oplossing" heb ik een artikel gelezen over hoe het Elo rating system gebruikt werd om de uitslagen van verschillende officiele sporten uit te rekenen. Verder als je dezelfde wedstrijden speelt als er in een pool gespeeld worden, zal mijn algoritme dezelfde uitslag geven.
Cloud schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 20:24:
[...]

Aangezien weighted sort nu al meermaals voorbijgekomen is, is het misschien verstandig dat algoritme eens goed door te nemen. Zolang je dat niet kent, valt het ook lastig voor jezelf uit te maken of je daadwerkelijk iets nieuws te pakken hebt. Daarnaast zal het een stuk eenvoudiger worden om eventuele kritiek te pareren.

Maar met Deathraven; het belangrijkste ontbreekt m.i. nog op je pagina. Het wáárom? Algoritmes hebben een doel en hoewel ik je voorbeeld wel begrijp snap ik niet wat jouw algoritme hierin nu zo belangrijk maakt. Stel we hebben jouw algoritme niet; wat zou dan de (minder gewenste) uitkomst geweest zijn? Trek eventueel zelf al de vergelijking met bestaande oplossingen.

Ik krijg het idee dat het met sportpoules te maken heeft, maar dat komt misschien door de domeinnaam. Je voorbeeld zelf heeft het over 'voting' en 'movies', wat een geheel andere insteek is en dus geheel andere oplossingen benodigd.
Heb je wel eens ge-googled op: "weighted sort" ? Dat is echt niet te doen... Maargoed, alles wat ik heb gevonden klinkt als iets anders.

Alleen zzattack begon over: topological sort.

(Wikipedia: Topological sorting gelezen...)

Het lijkt er inderdaad op, deze taktiek heb ik zelf eerst ook toegepast en kwam er ook achter dat de volgorde van de telling uitmaakte voor het resultaat. Toen heb ik besloten om het maar compleet anders aan te pakken, en zijn de bedenkers door gegaan door de volgorde van berekeningen dusdanig aan te passen dat het resultaat klopte. Ik hoop dat het klopt, en of de mijne dan klopt vergeleken daarmee :)
.oisyn schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 23:16:
[...]

Dat kan best, jij hebt waarschijnlijk meer achtergrondkennis in je hoofd dan je hier tentoonstelt en waar wij het mee moeten doen. Maar wat ik uit je posts gedestilleerd hebt lijkt niet te kloppen. Dat wil niet zeggen dat het ook daadwerkelijk niet klopt, eerder dat het probleem dat je op wilt lossen dus niet helemaal goed overkomt.

Maar:

[...]

en

[...]

Tegenspraak van de eeuw. Noem je dit een fatsoenlijke discussie? Alsjeblieft zeg :). Ik tik 1 reactie en dan krijg ik zo'n opmerking over me heen. Ik weet niet wat jouw definitie van fatsoen is, maar het past iig niet bij de mijne.

[...]

Dan zullen ze een hoop geduld hebben gehad, als je ze op dezelfde manier hebt bejegend als de mensen hier.
.oisyn schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 23:22:
Maar ook aan mijn fatsoen komt weleens een einde.

[...]

Oh please :). Meneertje bedenkt ook een keertje een algoritme (newsflash: dat is wat developers doen in het dagelijkse leven) en denkt meteen dat hij the next best thing since sliced bread heeft uitgevonden. Je gebrek aan basale kennis wat betreft algoritmiek spreekt boekdelen. Lees de eerste alinea van mijn vorige post nog eens door en leer te beseffen dat als mensen het eens een keertje niet met je eens zijn op het grote boze internet dat niet betekent dat er een heksenjacht gaande is en dat je je koste wat kost moet verdedigen door aanvallend uit de hoek te komen, want je hebt geen idee wie je voor je hebt.
.oisyn schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 15:47:
[...]

Kwadratisch eerder, logaritmisch (O(log n)) is vrij efficient.

[...]

willemWS schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 15:51:
[...]

Nee, maar dan is er wel een mogelijkheid dat ze niet laatste zijn.

Maar, VVV heeft nog niet verloren in dit voorbeeld he, alleen gewonnen tegen AJAX. ;)
Sorry, ik had jou niet bij die ene opmerking moeten betrekken denk ik.
dcm360 schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 23:47:
[...]

Wat zij doen, is jouw voorbeeld uitbreiden door er een movie F aan toe te voegen, die bepaalde eigenschappen heeft (zoals beter zijn dan movie D). Vervolgens passen ze er de regels op toe die er op die pagina vermeld zijn. Vervolgens geven ze aan wat dan de ranking is, en geven ze aan waarom zij vinden dat het een wat minder handige manier van bepalen van een rang is. Ook wordt er aangegeven wat mogelijk de reden is waarom dit optreedt.

Ik ben het met hun eens dat jouw algoritme in bepaalde gevallen een opmerkelijke rangorde produceert. Ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik kan onderbouwen waarom ik een mening met anderen deel.
A wint van B
en B wint van C

score:

#1 A
#2 B
#3 C

dan wint D van B:

Wat is de nieuwe score dan op dat moment?

Ik zeg:

#1 A
#1 D
#2 B
#3 C

Waarom? Omdat A en D nog niet hebben gespeeld tegen elkaar kan er nog niets gezegt worden over hun positie ten opzichte van elkaar, dus: allebij de eerste plaats.

De volgende dag wint A van C. Omdat A ook al heeft gewonnen tegen B, en D daarop dus geen punt voorstaat, wordt de score:

#1 A
#2 D
#3 B
#4 C

Moet ik nog verder gaan? (niet sarcastisch bedoeld)
Gomez12 schreef op woensdag 07 november 2012 @ 00:19:
[...]

Hoe haal je het in je hoofd om zomaar het voorbeeld uit te breiden? Een algoritme wat ook op andere data dan de gegeven data kan werken daar heeft de TS het toch helemaal niet over...

Wat ik trouwens wel verbazingwekkend vind is dat TS volgens eigen zeggen :

[...]

En dan iedereen afbranden die mogelijk jaren ervaring heeft met algoritmes etc.

Schijnbaar is het niet al te ingewikkelde materie (anders voldoet een paar weken erin gezeten hebben niet)
Dus...
P.O. Box schreef op woensdag 07 november 2012 @ 00:27:
ik denk dat het verder niet zoveel nut heeft de TS af te branden.. ook al voel je je zelf door de TS afgebrand...

ik hoop dat het hem duidelijk is (het Ajax - VVV voorbeeld was daarvoor het beste voorbeeld) dat zijn algoritme niet zo heel speciaal is... dat neemt niet weg dat zijn algoritme in zijn probleem-casus prima kan functioneren... als je de regels voor het klassement definieert zoals het algoritme functioneert, dan voldoet het algoritme :)

om terug te komen op de originele vraag: het algoritme lijkt mij niet bijzonder genoeg om te patenteren... los van het feit dat als je het wilt patenteren er wel wat meer documentatie bij komt kijken dan het document dat je nu hebt... verder staan er in dit topic genoeg ideeen om je idee "vast te leggen"... van officieel tot niet officieel (voorbeeld van dat laatste is dit topic ;))...
Eerste alinia: "Niet zo speciaal" thanks...

Tweede alinia: Ja dat is nu inderdaad de oplossing geworden. Dank je wel tweakers.net.
Gomez12 schreef op woensdag 07 november 2012 @ 00:49:
[...]

De truc met de meeste klassementen is dat die eerst gedefinieerd worden inclusief regels en dat daarna het algoritme erbij gemaakt wordt, op die manier kan je de regels nog aanpassen mocht er toch iets fout gaan in de loop der jaren etc.

Maar sowieso is het in sporten / klassementen etc niet aan te raden om een ingewikkeld algoritme te hebben, mensen willen het zelf ook nog kunnen begrijpen buiten de computer om.
En algemeen wil je een algoritme zo simpel mogelijk hebben want als het algoritme de fout ingaat moet je dit wel kunnen constateren.

Als het ajax-vvv voorbeeld (of het f voorbeeld) op een overgang van 5 naar 6 elementen al niet gesnapt wordt door de maker van het algoritme dan ben ik heel erg bang wat er van de uitkomst overblijft als je er 10.000 variabelen instopt.

Ik zou als voorbereiding op een verder stap eerst eens 100 voorbeeld cases laten uitschrijven door een derde (met dus ietwat meer dan 5 inputs) en dan kijken of het overeenkomt met je eigen algoritme.
Niet zelf uitschrijven want dan ga je enkel de regels van jouw algoritme toepassen, maar iemand anders de regels van het spel uitleggen en die de cases uit laten schrijven (dus zonder kennis van jouw algoritme)
Ik sla deze even over als je het niet erg vind.
fynrd1 schreef op woensdag 07 november 2012 @ 00:51:
Aan TS, neem contact op met een advocaat die hierin gespecialiseerd is.
Na de adviezen om het open en bloot op internet te zetten en het verlies in interesse om nog iets te delen met iemand heb ik besloten om het hier lekker bij te laten.
Zoijar schreef op woensdag 07 november 2012 @ 01:33:
[...]

*grin* tsja, dat denk ik altijd al bij voorbaat als er weer een topic wordt geopend waar meteen over patenten wordt begonnen...

Aan de TS: als je idee echt patentwaardig zou zijn, dan moet je het toch minstens in artikelvorm kunnen uitschrijven imho. Dat betekent:

- Welk probleem los je op?
- Waarom is dat probleem het oplossen waard?
- Wat is de state-of-the-art om dit probleem op te lossen, hoe verschil jouw oplossing hier in essentie van en wat is daar beter/slechter aan?
- Wat doe je *exact*, met welke input en output?
- Wat is de complexiteit, hoe draait het op real-world data sets, hoe verschillen de antwoorden van jouw algoritme met state-of-the-art op dit gebied op dezelfde data.
- Wat zijn de afwegingen die je hebt gemaakt om het zo te doen en niet net iets anders?

Als je daar een sterk verhaal van kan maken dat peer-review door zou komen, dan heb je wellicht iets...
Ik wil geen patent aanvragen, ik wil er geen eens geld op verdienen, alleen andere mensen ermee helpen en voorkomen dat andere mensen hiervoor een stokje steken. Ik ben niet zo'n schrijver en de enige beschrijving (die exact beschrijft hoe je het algoritme moet gebruiken BTW) staat al op internet.

Of dat algoritme nou klopt of niet.
djc schreef op woensdag 07 november 2012 @ 09:34:
De plaatjes doen mij denken aan de Schulze method, een Condorcet method.
Kijk, dank je wel, goede nieuwe input :)

Wat cool zeg, dit is precies dezelfde denkwijze, maar hij gaat uit van "the strongest path" en ik middel in driehoeken.

Ik ga binnenkort eens kijken naar de uitkomsten van deze 3 algoritmes (topological sort en Schulze method).
TheNephilim schreef op woensdag 07 november 2012 @ 10:21:
Als ik je voorbeeld zo zie, lijkt het met sterk dat jij de eerste bent die het uitvind.

Ik denk dat dit stukje code al in meer programma's/websites zit dan je denkt. Er zijn immers tal van online cups en wedstrijden. Toen ik vroeger America's Army speelde had je TWL, die moeten toch ook op een dergelijke manier de standen hebben berekend.
En hoe weet je dat deze rankings geklopt hebben?

Voordat ik hieraan begon wist ik ook dat het al bestond, ik wilde namelijk een variant maken van een site die dat algoritme al gebruikte. Maar in mijn zoektocht naar hoe het opgelost was kwam ik erachter dat de resultaten tot nu toe net als een MP3 bestand waren. Haast het origineel, maar toch echt wel anders als je goed ging kijken.

De grote vraag blijft inderdaad, heb ik nou wel of niet het juiste gevonden. En daarin vind ik van wel.
Hydra schreef op woensdag 07 november 2012 @ 10:26:
De meeste van dat soort systemen werken met een ranking/puntensysteem of met gewoon je win/loss ratio. Een puntensysteem is er meestal op gebaseerd dat je er punten bijkrijgt als je potjes wint, en verliest als je potjes verliest. Hoeveel je wint is dan vaak afhankelijk van of die persoon hoger dan jou in de ranking staat of niet. Als je wint van iemand die hoger staat win je veel punten, als je verliest van iemand die hoger staat dan verlies je veel minder punten.

Dat is aan gebruikers tenminste ook uit te leggen.
Dat systeem werkt niet. Zoals ze het bij "the social network" uitleggen. Dat was versie 2 van mij, om het dan maar te proberen om zeker te weten of het klopte of niet. (ofwel, of ik veel moeilijker zat te denken dan nodig) Maar het was niet de oplossing helaas.
pedorus schreef op woensdag 07 november 2012 @ 20:10:
Woei, wat een commotie hier gisteren (en wat weinig inhoudelijke posts) ;)

Geld verdienen is op dit gebied natuurlijk vrij makkelijk. Het hangt wel een beetje van het doel van een rating af. Een handig doel is dat je de rating wil gebruiken om de kans te voorspellen waarmee team A van team B wint (op neutrale gronden zou dan het team met de hogere rating vaker moeten winnen). En als je sportuitslagen goed kunt voorspellen, kun je dit zeer makkelijk in geld om zetten door (automatisch) te wedden op de uitslagen.

Het mooie hiervan is ook dat dit soort ratings nog weinig onderzocht zijn, en er genoeg data is aan sportuitslagen om de boel te testen. De genoemde algoritmes hier zijn niet exact gelijk aan wat TS doet, dus wie weet presteert het wel goed, of is het bruikbaar als onderdeel van een completere datamining-tool (of met aanpassingen, op dit moment is het gewicht van 'related' vrij hoog ten opzichte van directe uitslagen). "weighted topological sort" bijvoorbeeld is het niet, en ik weet niet eens welke variant wordt bedoelt, die in Exploiting Data Mining Techniques for Broadcasting Data in Mobile Computing Environments (helaas library nodig) ?

Een begrijpelijk algoritme kan trouwens ook juist in het nadeel werken. Bij het elo-systeem is het bijvoorbeeld niet aan te raden om als hoger geplaatste speler tegen iemand met een veel lagere ranking te spelen. Dat bevorderd spelen dan weer niet, wat veelal niet de bedoeling kan zijn. ;)
Dank je wel voor deze post!

Dit bevestigd alles wat ik hierboven heb uitgeschreven.

Dat automatisch wedden op wedstrijden is natuurlijk wel tricky, aangezien je de toekomst helaas gewoon niet kan voorspellen.

Wat wel grappig is, is dat ik onbewust het ELO algoritme heb gecombineerd met het eerder genoemde Schulze method. Bij ELO gebruiken ze een correctie getal voor alle punten die bij de rank opgeteld worden. En dit doe ik door het gemiddelde te nemen per indirecte relatie.
Monga schreef op woensdag 07 november 2012 @ 20:16:
Kijk voor de grap eens op The fairest. Precies hetzelfde idee als jouw site: het ranken van items (in dit geval foto's, in jouw geval video's van kitesurfers).
Deze site bestaat echter al een aantal jaar (in ieder geval sinds 2006) en wordt al enige tijd niet meer onderhouden. De link met de uitleg over het gebruikte algoritme is jammer genoeg niet meer valid, maar lost wel hetzelfde probleem op: ranking bepalen door items in paren tegen elkaar af te wegen.

PS de 39e foto uit de Top Images heb ik ooit geplaatst :+
Grappig dat is inderdaad hetzelfde idee, kan zo snel de beschrijving niet vinden helaas. mooie foto hoor, doet me denken aan een oude windows achtergrond
pedorus schreef op woensdag 07 november 2012 @ 20:28:
Er wordt daar in de berekening niets met paren gedaan, in tegenstelling tot het algoritme van TS?

[...]
Volgens mij wel, maar de uitleg van het algoritme doet met denken aan versie 1 van mij probeersel om dit probleem op te lossen. Dus @Monga misschien is jou foto wel veel hoger dan de 39ste plaats of lager :(
lauwsa schreef op donderdag 08 november 2012 @ 09:32:
Ik was even naar de "voorspelling" aan het kijken (er bestaan meerdere factoren waardoor iemand beter kan score dan een andere partij, daarom noem ik het maar een voorspelling die van een weinig informatie toch iets groot kan concluderen. Bijvoorbeeld: wie weet is er op een dag veel reclame geweest over film A en dat daardoor mensen daar op gestemd hebben).

Mijn eerste blik zegt dat je in dit voorbeeld niet echt een goede proef gedaan hebt. Waarom laat je E niet tegen de overige partijen spelen? Of heeft dit een reden. ik mist namelijk de probleem omschrijving.

Zoals ik hier boven aangaf, je mist informatie er omheen. Deze methode kan misschien in sommige situaties nuttig zijn, maar bij “kansspel” absolute niet. Dus waar wil je dit op gaan toepassen?

Ik neem niet aan dat je dit daadwerkelijke wilt gebruiken op stem resultaten in de entertainment industrie. Daar valt denk ik niet echt een touw aan vast te knopen als je niet over genoeg informatie beschikt, doe je dat wel dan ben ik er vrij zeker van dat er makkelijkere methodes zijn die een winnaar kunnen selecteren.

Edit:
Na even verder gekeken te hebben krijg ik het gevoeld (zoals eerder genoemd) alles gebaseerd is op: "Wint een partij van elke andere partij, behalve van 1 partij. Dan is die ene partij numero 1". Alles kan een nut hebben, dus kan je 1 goed voorbeeld geven waarin je dit in kan gebruiken?
De reden dat ik dit voorbeeld gebruik is omdat het ongelovelijk lastig is om aan de hand van dat voorbeeld een kloppende score te krijgen. Zeker omdat de uitkomst een dubbele 2e plek geeft.

Daarnaast moet het systeem om kunnen gaan met missende informatie, wat in dit voorbeeld gesimuleerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

willemWS schreef op maandag 12 november 2012 @ 22:31:
Moet ik nog verder gaan? (niet sarcastisch bedoeld)
Mag ik wel vragen wat de relevantie van het hele stuk boven deze opmerking is ten opzichte van mijn eerdere reactie die daarboven gequote staat? Het lijkt niet heel erg een reactie op mijn reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willempipi

dcm360 schreef op maandag 12 november 2012 @ 23:23:
[...]
Mag ik wel vragen wat de relevantie van het hele stuk boven deze opmerking is ten opzichte van mijn eerdere reactie die daarboven gequote staat? Het lijkt niet heel erg een reactie op mijn reactie.
Ik weet niet precies wat je wil weten dan, waarom F (als F > D) de nummer 1 zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
[...]
Ok, maar volgens mij moet ik het idee gewoon vast leggen zodat ik het als bewijsmateriaal kan gebruiken. Dus een externe internetpagina met datum/tijd zou voldoende moeten zijn lijkt me, of zie ik dat verkeerd?
Wellicht als je het the waybackmachine inkrijgt, of een google timestamp oid (oftewel een grote externe 3e partij die betrouwbaar is). Maar anders vermoed ik toch met vrij grote zekerheid dat Apple gaten in jouw bewijsvoering kan maken (als ze het echt zouden willen)

Een internetpagina backdaten is niet echt het moeilijkste ter wereld...
[...]
Dat zal zich uitmiddelen namate de uitslagen varieren. In mijn zoektocht naar "de oplossing" heb ik een artikel gelezen over hoe het Elo rating system gebruikt werd om de uitslagen van verschillende officiele sporten uit te rekenen. Verder als je dezelfde wedstrijden speelt als er in een pool gespeeld worden, zal mijn algoritme dezelfde uitslag geven.
Dan is jouw versie toch al niet meer uniek / te patenteren?
[...]
Volgens mij wel, maar de uitleg van het algoritme doet met denken aan versie 1 van mij probeersel om dit probleem op te lossen. Dus @Monga misschien is jou foto wel veel hoger dan de 39ste plaats of lager :(
Zeer waarschijnlijk is de 39e plaats wel correct, enkel als jij andere regels gebruikt dan kom je ook op iets anders uit.
Het is net zoiets als :
A : 1 + 1 = 11
B : 2 + 2 = 22
Dat is goed of fout net afhankelijk van welke regels je gebruikt.
A = goed als je binair rekent of stringconcatenaties doet.
B = is goed als je stringconcatenaties doet
Ze zijn echter alletwee fout als je met het decimale stelsel gaat rekenen, maarja 1 + 1 = 2 is weer fout binair en in stringconcatenaties.

Dat is gelijk ook het probleem met een nieuw algoritme (vs een geoptimaliseerd algoritme), het nieuwe algoritme geldt enkel voor de dingen waar jouw regels gelden. Heeft een website vanwege de onmogelijkheid om het in een goed / snel algoritme te krijgen de regels verandert dan is jouw algoritme fout op de nieuwe regels en het van hun goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willempipi
Gomez12 schreef op maandag 12 november 2012 @ 23:56:
[...]

Zeer waarschijnlijk is de 39e plaats wel correct, enkel als jij andere regels gebruikt dan kom je ook op iets anders uit.
Het is net zoiets als :
A : 1 + 1 = 11
B : 2 + 2 = 22
Dat is goed of fout net afhankelijk van welke regels je gebruikt.
A = goed als je binair rekent of stringconcatenaties doet.
B = is goed als je stringconcatenaties doet
Ze zijn echter alletwee fout als je met het decimale stelsel gaat rekenen, maarja 1 + 1 = 2 is weer fout binair en in stringconcatenaties.
Van wat ik kan lezen uit de beknopte informatie word de score van elke tegenstander met een percentage van het al gewonnen / verloren matches steeds opnieuw berekend. Ik heb elke versie hiervan (percentage/percentage+score voor 1/elk tegen/voor) uitgeprobeerd maar deze resultaten zijn echt compleet anders dan het algoritme nu. De resultaten van elk van die versies lagen trouwens wel dicht bij elkaar zoals jij beschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:24

Patriot

Fulltime #whatpulsert

willemWS schreef op maandag 12 november 2012 @ 23:31:
[...]

[...]

Ik weet niet precies wat je wil weten dan, waarom F (als F > D) de nummer 1 zou zijn?
Hij wilde helemaal niets weten. Jij vond dat bepaalde mensen niet wisten waar ze het over hadden omdat ze een 'F' erbij hadden betrokken. Dat was een uitbreiding op de set die jij introduceerde (die maar tot D ging) om de situatie voor te laten doen van een nieuwe deelnemer in de competitie terwijl die loopt. Dat deden ze (volgens mij) in een poging om in ieder geval te bewijzen dat je systeem niet algemeen toepasbaar is.

Goed, hij gaf dus alleen maar aan waarom ze het over 'F' hadden, en dat het feit dat ze het daar over hadden zeker geen reden hoefde te zijn om de discussie te stoppen.

Wat ik persoonlijk wel zou willen weten is of je zelf van bepaalde situaties weet waarbij jouw systeem daadwerkelijk beter is dan andere systemen, en dan vooral waarom. Ik zou helemaal blij worden als je een voorbeeld zou willen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willempipi
Patriot schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 00:09:
[...]

Hij wilde helemaal niets weten. Jij vond dat bepaalde mensen niet wisten waar ze het over hadden omdat ze een 'F' erbij hadden betrokken. Dat was een uitbreiding op de set die jij introduceerde (die maar tot D ging) om de situatie voor te laten doen van een nieuwe deelnemer in de competitie terwijl die loopt. Dat deden ze (volgens mij) in een poging om in ieder geval te bewijzen dat je systeem niet algemeen toepasbaar is.

Goed, hij gaf dus alleen maar aan waarom ze het over 'F' hadden, en dat het feit dat ze het daar over hadden zeker geen reden hoefde te zijn om de discussie te stoppen.

Wat ik persoonlijk wel zou willen weten is of je zelf van bepaalde situaties weet waarbij jouw systeem daadwerkelijk beter is dan andere systemen, en dan vooral waarom. Ik zou helemaal blij worden als je een voorbeeld zou willen geven.
Ik heb een aantal voorbeelden gemaakt, die uitgedacht wat de score zou moeten zijn en toen het geprobeerd op te lossen via een programma. Hiermee ben ik er ook achter gekomen dat de dingen die ik kon vinden aan algoritmes niet naar behoren werkte.

Ik heb de Topological sort en Schulze method nog niet kunnen bekijken, maar ik ben wel benieuwt naar de uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik weet niet zeker of ik je kan volgen. Als schaker ben ik zeer bekend met het ELO-systeem, maar het wordt niet zozeer gebruikt om uitslagen uit te rekenen, maar om een prestatie weer te geven; dat is echter geen ranglijst. De rating wordt op een bepaald moment een voorspeller van de uitslag via een tabel, dwz als ik als amateurtje tegen de wereldkampioen speel, dan zullen die 1000 ELO-punten verschil waarschijnlijk een 99.9% - 0.1% scoreverhouding voorspellen. Ik hoef alleen maar genoeg partijen te spelen om een keer te winnen ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
willemWS schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 00:08:
[...]
Van wat ik kan lezen uit de beknopte informatie word de score van elke tegenstander met een percentage van het al gewonnen / verloren matches steeds opnieuw berekend. Ik heb elke versie hiervan (percentage/percentage+score voor 1/elk tegen/voor) uitgeprobeerd maar deze resultaten zijn echt compleet anders dan het algoritme nu. De resultaten van elk van die versies lagen trouwens wel dicht bij elkaar zoals jij beschrijft.
Dan vermoed ik dat er simpelweg regels meespelen die ze of niet beschrijven of die jij niet gelezen hebt. Of wellicht is er extra info die niet genoemd wordt.

Dat is het hele probleem juist, jij denkt te weten wat de regels zijn, maar jouw interpretatie klopt niet met de uitkomst. Dan kan je zeggen dat hun algoritme fout is, of jouw interpretatie van hun regels.

Dat is ook een beetje mijn probleem met jouw algoritme, je geeft de regels niet, je geeft enkel maar een voorbeeld en daar moeten mensen maar wat regels uit interpreteren. Zie het voorbeeldje van de F om te zien waar dat fout gaat (voor hetzelfde geld is er een regel dat elk 6e item automatisch alles verliest wat niet gespeeld is, ik weet het niet maar als ik je uitleg interpreteer komt die momenteel simpelweg te hoog te staan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Laatst online: 17-09 10:39

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

gambieter schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 00:29:
[...]

Ik weet niet zeker of ik je kan volgen. Als schaker ben ik zeer bekend met het ELO-systeem, maar het wordt niet zozeer gebruikt om uitslagen uit te rekenen, maar om een prestatie weer te geven; dat is echter geen ranglijst. De rating wordt op een bepaald moment een voorspeller van de uitslag via een tabel, dwz als ik als amateurtje tegen de wereldkampioen speel, dan zullen die 1000 ELO-punten verschil waarschijnlijk een 99.9% - 0.1% scoreverhouding voorspellen. Ik hoef alleen maar genoeg partijen te spelen om een keer te winnen ;)
Elo en varianten erop worden ook in andere spellen dan schaken gebruikt en consequent om een mate van skill aan te duiden voor een speler. Hoewel je er inderdaad een uitslag mee kunt voorspellen zodra het aantal gespeelde games groot genoeg is, heeft het afgezien daarvan weinig met uitslagen te maken. Eigenlijk lijkt wat hij aangeeft exact op de effecten van een Elo-rating, maar dan begrijp ik niet waarom zijn algoritme dan zo anders is?

Nogmaals willemWS; geef eens een duidelijk tastbaar voorbeeld met alle relevante informatie zoals de regels die gelden. Geef dan aan wat huidige implementaties voor problemen hebben of wat ze aan (in jouw ogen) foute oplossingen opleveren en hoe jouw algoritme daarin anders is :)
Ik vind het nog steeds onmogelijk om te zeggen of je nu een nieuw algoritme bedacht hebt, of dat je een oplossing bedacht hebt voor een situatie met dermate specifieke regels dat je het eigenlijk niet echt een algemeen toepasbaar algoritme meer kunt noemen.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willempipi
gambieter schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 00:29:
[...]

In mijn geval hoef je alleen maar de juiste wedstrijden te spelen.

Maar je legt wel het probleem weer, een speler zal in niveau omhoog gaan naar mate hij langer speelt. Daardoor zal je de gespeelde matches moeten resetten. In geval van een video is dit statisch, dus hoeft het niet gereset te worden.

Edit:

Als jij wint van de nummer 1, maar hebt verloren van iemand die ver onder de nummer 1 staat is de winst minimaal. En als je dan slim bent ga je eerst winnen tegen degene waar je tegen verloren hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door willempipi op 13-11-2012 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willempipi
Cloud schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 00:43:
[...]

Elo en varianten erop worden ook in andere spellen dan schaken gebruikt en consequent om een mate van skill aan te duiden voor een speler. Hoewel je er inderdaad een uitslag mee kunt voorspellen zodra het aantal gespeelde games groot genoeg is, heeft het afgezien daarvan weinig met uitslagen te maken. Eigenlijk lijkt wat hij aangeeft exact op de effecten van een Elo-rating, maar dan begrijp ik niet waarom zijn algoritme dan zo anders is?

Nogmaals willemWS; geef eens een duidelijk tastbaar voorbeeld met alle relevante informatie zoals de regels die gelden. Geef dan aan wat huidige implementaties voor problemen hebben of wat ze aan (in jouw ogen) foute oplossingen opleveren en hoe jouw algoritme daarin anders is :)
Ik vind het nog steeds onmogelijk om te zeggen of je nu een nieuw algoritme bedacht hebt, of dat je een oplossing bedacht hebt voor een situatie met dermate specifieke regels dat je het eigenlijk niet echt een algemeen toepasbaar algoritme meer kunt noemen.
Pffff, dat gaat even duren. Ik heb geen sourcesafe gebruikt dus ben alle aanpassingen van het elo systeem naar deze kwijt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

willemWS schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 00:43:
Maar je legt wel het probleem weer, een speler zal in niveau omhoog gaan naar mate hij langer speelt. Daardoor zal je de gespeelde matches moeten resetten. In geval van een video is dit statisch, dus hoeft het niet gereset te worden.
Niet bij ELO-rating bij schaken, meer spelen geeft je geen extra punten, het maakt hoogstens de rating betrouwbaarder. De k-factor wordt ook aangepast naarmate je meer speelt, als ik me goed herinner.
Edit:

Als jij wint van de nummer 1, maar hebt verloren van iemand die ver onder de nummer 1 staat is de winst minimaal.
Rating en positie zijn twee verschillende dingen. Maar goed, misschien focus ik teveel op schaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcj
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:16
Los van de missende uitleg van het algoritme mis ik ook nog een heldere stelling van welk probleem het oplost en het daarbij horende bewijs dat jouw algoritme correct is (het (nog) niet kunnen vinden van een tegenvoorbeeld is niet genoeg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willempipi
Marcj schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 00:56:
Los van de missende uitleg van het algoritme mis ik ook nog een heldere stelling van welk probleem het oplost en het daarbij horende bewijs dat jouw algoritme correct is (het (nog) niet kunnen vinden van een tegenvoorbeeld is niet genoeg).
YouTube: The Algorithm Scene HD - The Social Network - Eduardo Saverin Facemash

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:24

Patriot

Fulltime #whatpulsert

willemWS schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 00:23:
[...]

Ik heb een aantal voorbeelden gemaakt, die uitgedacht wat de score zou moeten zijn en toen het geprobeerd op te lossen via een programma. Hiermee ben ik er ook achter gekomen dat de dingen die ik kon vinden aan algoritmes niet naar behoren werkte
Laat die voorbeelden nou eens zien. Het enige wat je steeds doet is zeggen dat je er veel over nagedacht hebt, dat je de boel een aantal keer hebt uitgedacht en dat je hebt geconcludeerd dat de andere algoritmes die je tegenkwam niet voldeden aan de eisen.

Laat die voorbeelden zien. Laat zien wat er bij een bepaalde hoeveelheid wedstrijden tussen een bepaalde hoeveelheid deelnemers precies voor uitslag uitkomt, en leg die uitslag naast de uitslag die een ander algoritme geeft. Probeer dán eens uit te leggen waarom jouw algoritme volgens jou beter is.

Misschien is jouw algoritme voor bepaalde spelvormen wel heel erg eerlijk. Of is het heel moeilijk te manipuleren ofzo. Dat kan allemaal best, maar dat laat je (nog) niet echt merken. Je hebt het alleen over 'beter', en dat is gewoon enorm vaag. Misschien bedoel je wel dat het beter voldoet aan jouw beeld van wie er verdient te winnen. Dat zou kunnen, maar het zou een onbruikbaar algoritme zijn voor de meeste mensen en de meeste doeleinden (zou het daarentegen wel heel knap vinden als je je eigen gedachteprocessen zo goed zou kunnen samenvatten).
Hoe kan een uitleg over het Elo rating system in hemelsnaam bewijzen dat jouw algoritme beter is dan andere algoritmes.
gambieter schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 00:53:
[...]

Rating en positie zijn twee verschillende dingen. Maar goed, misschien focus ik teveel op schaken :)
Ja en nee. Elo doet niets met een positie, maar een geïmpliceerde positie heb je altijd. Als je sorteert op rating krijg je automatisch posities.

[ Voor 20% gewijzigd door Patriot op 13-11-2012 01:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik denk dat het punt is dat hij de ELO oplossing of whatever er uit zijn initiele ranking algo kwam niet overeenstemde met wat hij wou zien (omdat de assumpties veranderd zijn wie sterker is dan wie), netto kan je stellen dat de ranking metric is aangepast zodanig dat het klopt met zijn idee wie hoger moet staan dan wie in bepaalde gevallen.

Dat er niet is nagedacht over alle andere gevallen is vrij duidelijk en toont ook aan wat er mist in het algoritme. Dit los je op door bijvoorbeeld met een 5 tal teams alle mogelijke uitslagen uitstippelen en deze rankings geven, vervolgens oordeel je de rankings, voorzie ook een tie-breaker algoritme (alphabetisch rang, numerisch rang, nullify uitslag, ...)

Ik denk dat je best eens naar bayes netwerken kijkt, hiermee zou je wetenschappelijker je metric kunnen uitdrukken. Dit wordt normaliter gebruikt voor kansberekening, echter heb jij geen onzekerheidsfactor dus iets is 1 of 0, en geen percentage kans. Je kan vervolgens dit overigens weer misbruiken om voorspellingen te doen met alle beschikbare data die je hebt. Je voegt toekomstige uitslagen toe aan je data met voorspellingen met een algoritme (bv. iets stoms: wie ever meer wins heeft, wint ... met 70% kans).

Wat je beschrijft is mogelijk 'nieuw' als algoritme, het is niks fundamenteels nieuws in de wetenschappelijke zin dat het een patent waardig is. Vanuit commercieel standpunt moet je zelf zien, ik denk het niet.

[ Voor 41% gewijzigd door analog_ op 13-11-2012 02:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enomiss
  • Laatst online: 14-02-2024
Ik kan het enthousiasme van de TS begrijpen. Echter, ik ben bang dat hij de realiteit niet onder ogen ziet.

Het is geen verschrikkelijk moeilijk materie. Je kan het wel verschrikkelijk moeilijk maken afhankelijk van welk probleem je wil oplossen. Jouw probleem is relatief simpel. Je wil een feitelijke sortering zonder al te diep te kijken wat je hieraan voor waarde kan hechten.

Ik heb ook eens zo een relatief simpel algoritme bedacht voor een soort van competitie voor een game die ik fanatiek speelde. Toen in Excel gestopt en ik zag duidelijk dat de beste spelers naar voren kwamen. Een half dagje puzzelen was het. Voldeed waar het voor nodig was.

Jouw algoritme maakt een pure feitelijke sortering van onderlinge relaties, en uiteindelijk plaats je de een boven de ander. Oke, leuk als je dit als resultaat wil, maar ieder sport heeft al zijn ranking systeem. Die voldoen.

De zogenaamde verschrikkelijk moeilijke algoritmes gaan een stuk verder. Algoritmes die echt waarde hebben zijn voorspellende algoritmes. Daarbij is het niet vanzelfsprekend wanneer A altijd van C wint, en B altijd van A verliest, dat B niet van C kan winnen. Denk aan spelers welke elkaars tactiek of manier van spelen niet liggen. Met relaties alleen ben je er dus niet. Over langere periodes kun je gemiddeldes nemen over de vorm, type spelers, stabiliteit etc. En om maar niet te spreken over de factor tijdsbestek, groei of afbrokkeling van bepaalde 'spelers'. Binnen een week kan een speler de top speler gepasseerd zijn in werkelijke skills. Ook al komt dit nog niet naar voren in de statistieken. Pas als je een voorspellend algoritme bedenkt, dan wordt het echt interessant. En dan weet ik zeker dat de miljoenen klaar liggen bij het honkbal of bij Google om maar iets te noemen. Zo een simpel algoritme van de TS is al 1000x bedacht en zit vast en zeker al op genoeg plekken in code.

Overigens bij jouw probleem zie ik een vreselijke poll voor me:
Welke film vind je beter?
A of B?
A of C?
A of D?
B of C?
B of D?
etc.
Gelukkig werkt IMDB niet zo, en zijn er geen relaties maar gewoon stemmen. Simpel. Dus voor welk specifiek probleem is jouw ding nou een oplossing? Voor een te ingewikkelde poll?

[ Voor 7% gewijzigd door enomiss op 13-11-2012 05:16 ]

https://opensea.io/seaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayr
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-09 16:01
Mooi verhaal op je site :) Ik moest zoals wel meer posters (denk ik) bij het eerste plaatje ook direct aan de grafentheorie denken. Zal nu eerst eens verder lezen, maar voor mijn gevoel zit hier wel een verband.

Leuk project en interessant dat je het met ons wilt delen :)

Oja, dit is wat er ook nog in me opkwam: http://nl.wikipedia.org/wiki/Transitieve_afsluiting oftewijl, gewogen gerichte graaf.

[ Voor 20% gewijzigd door Kayr op 13-11-2012 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shdx
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:26
Om te kunnen beslissen of je algoritme echt nieuw is, is het denk ik handig om het algoritme in wat meer globale termen samen te vatten. Laat ik het eens iets proberen. Even wat terminologie: de afbeelding op je site noemen we een graph. De graph bestaat uit nodes (de rondjes) en edges (de lijntjes/pijltjes). Elke edge heeft een gewicht (bijv. 1 of -1). Een indirect pad tussen node u en v, bestaat uit drie nodes, u, x en v waarvoor geldt dat (u, x) en (x, v) edges zijn.

Wat ik nu opmaak uit de tekst op je website is dat je een score tussen twee nodes (bijv. film A en film B.) probeert te berekenen. Deze score, S(u, v), voor het berekenen van de score S tussen node u en v, waarbij u!=v, gaat als volgt:

1. Neem het gewicht tussen node u en v
2. Voor elk indirect pad tussen u en v: sommeer over de gewichten tussen nodes (u, x) en (x, v)
3. Tel alle gesommeerde gewichten van de indirecte paden tussen u en v bij elkaar op
4. Middel het getal uit stap 3 over het aantal indirecte paden
5. Sommeer de getallen uit stap 1 en 4

Uiteindelijk wordt er ook nog wat normalisatie uitgevoerd op de scores. De vraag is nu of je algoritme daadwerkelijk nieuw of origineel genoeg is om wat mee te doen, zoals patenteren. Je algoritme moet het denk ik vooral hebben van het meenemen van indirecte paden in de berekening van een score. Hierbij moet opgemerkt worden dat het gebruik van indirecte paden met 1 extra node (dat wil zeggen: u -> x -> v) een beperking is van je algoritme; het is vrij simpel om dit algoritme uit te breiden om rekening te houden met indirecte paden met meerdere nodes (bijv. u -> x -> y -> v). In je zoektocht naar andere werken zul je rekening moeten houden dat andere algoritmes waarschijnlijk meer generiek zijn opgesteld. Ook bij het middelen van de gewichten over het aantal indirecte paden zul je rekening moeten houden met een generieke aanpak; middelen kan gezien worden als het vermenigvuldigen met een variabele, waarbij deze variabele bij jou toevallig ingesteld is op 1/K.

Ik denk dat je er veel voordeel van zal hebben om je algoritme wat meer formeel uit te schrijven. Dat zal de zoektocht naar andere algoritmes die ongeveer hetzelfde doen vergemakkelijken. Als ik zo naar je algoritme kijk denk ik niet dat je iets nieuws te pakken hebt. Ik kan helaas niet naar een algoritme wijzen dat hetzelfde doet, maar het algoritme komt vrij simpel over; ik verwacht dat je algoritme al eens is gebruikt. Overigens zie ik geen overeenkomst tussen jouw algoritme en de genoemde algoritmes in dit topic.
De toepassing van je algoritme is een ander verhaal. Misschien is nog niemand op het idee gekomen om zo'n algoritme te gebruiken voor een ranking in (sport)wedstrijden. In dat geval heb je op dat gebied iets nieuws te pakken. Wat je dan met je vinding moet doen, durf ik niet te zeggen. Patenteren is, zoals je zelf al aangeeft, erg duur. Je verwacht die kosten er dan toch uit te kunnen halen. Een mooie uitwerking van je algoritme met daarbij de nodige resultaten en vergelijkingen met andere algoritmes, zou een goede eerste stap zijn. Toon maar aan dat jouw algoritme goed werkt, of zelfs beter dan andere algoritmes in het maken van een ranking.

Wat betreft complexiteit scoort je algoritme niet heel goed. Je berekent voor elke node (u, v) in de graph een score, waarbij je ook naar alle indirecte links kijkt. Voor een fully connected graph bereken je n*n scores. De complexiteit is dus O(n2). Dit betekent dus dat je voor grotere graphs heel veel meer rekentijd nodig gaat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Wie weet is het wel beter dan het PageRank algo van Google...

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Om op de TS zijn oorspronkelijke vraag terug te komen:

Er zijn projecten waarbij je je idee kan publiceren, zodat ze later niet door iemand anders gepatenteerd kunnen worden.
Zie bijvoorbeeld:
http://www.researchdisclosure.com/
http://www.ip.com/

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarilo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-09 16:54
QFT!

Vooral de laatste alinea is een heel belangijk punt als het om algoritmes gaat. Er zijn(kort door de bocht) twee punten die van groot belang zijn bij een algoritme:
  • Het produceert een correcte oplossing
  • Het is snel
Als je iets wilt kunnen zeggen over je algoritme zul je in ieder geval deze twee punten duidelijk moeten hebben. Het is dus, zoals hierboven ookal aangegeven, van belang dat je een goede generieke omschrijving hebt van je algoritme. Daarnaast zal je moeten onderzoek hoe snel je algoritme is, dit gebeurt aan de hand de Big-O notatie.

Als bovenstaande punten duidelijk zijn kun je wat zinnigs gaan zeggen over de waarde van het algoritme. Immers is een algoritme dat niet altijd de correcte oplossing produceert zo goed als waardeloos, maar ook als je algoritme altijd de correcte oplossing vindt is het niet direct goud waard. Als je algoritme er namelijk 2-3 keer zolang over doet om het antwoord te vinden dan een vergelijkbaar algoritme, heb je er eigenlijk ook niet zoveel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Niet alleen performance, ook geheugengebruik is van belang. Een algoritme dat in O(n) een antwoord kan vinden maar ondertussen wel O(n!) geheugen nodig heeft schaalt ook voor geen meter.

Pagina: 1 2 Laatste