Wifi Studentenhuis - 17 man. Snelheid keldert bij meer gebr

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knbr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-10-2024
Beste Tweakers,

Ik woon momenteel in een studentenhuis met 16 andere studenten. Nu hebben wij pas een nieuwe glasvezel provider met 100mbps. Nu is het zo dat het internet voor ongeveer 34 apparaten (laptops, telefoons e.d.) in een radius van ongeveer 25 meter verzorgd wordt door 1 router (de Linksys WRT160N v3.0) en zakt het internet erg in als er meerdere mensen gewoon gebruik maken van internet.

Nu willen wij het bereik én de netwerk snelheid verbeteren.

Kunnen jullie ons helpen met een goede oplossing? Ik heb er al wel naar gezocht maar kon er niet goed uitkomen. Moeten we een sterkere router nemen met dual band? of moeten we meerdere routers gebruiken? of soms met repeaters werken?

Ik hoop dat jullie hier ons mee kunnen helpen.

gr Koen Büttner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
34 devices is nogal wat voor 1 wireless router. Het goedkoopst is waarschijnlijk om meerdere cheapo routertjes te kopen (en liefst ook de kanalen wat te spreiden over min/midden/maximum instelbare kanaal).

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-07 08:11
Hoi Koen,

Ik woon zelf met 12 man waarbij we ook met z'n allen 1 internetverbinding delen. Als iedereen tegelijk zit te downloaden hebben we hier hetzelfde probleem, en volgens mij is daar niet veel aan te doen behalve limieten instellen.
Jouw probleem lijkt echter eerder te komen door het gebruik van het draadloze netwerk dan door de internetsnelheid an sich. Je router kan zijn 'power' maar tot een bepaalde hoeveelheid opkrikken. Hoe meer users, hoe meer power hij nodig heeft en hoe verder weg je dan van de router bent hoe langzamer het internet dus wordt.
Wat ik zelf thuis heb gedaan is een oude modem (speedtouch) gebruikt als een 2e accespoint. Je kan die instellen als repeater of als een 2e netwerk, waarvan het laatste voor zover ik weet iets makkelijker in te stellen is. Dit ontlast je 1e router/modem en geeft dus ook meer bereik.
Een andere oplossing is gewoon kabels trekken. Alle kamers in mijn studentenhuis hebben een kabel en kunnen dus kiezen voor wifi of kabel. Kabel is eigenlijk altijd sneller, en voor vaste computers dus een prima oplossing. Nadeel is dat je wel kabels moet trekken ;)

In jouw geval lijkt het me een prima oplossing om 1 of 2 extra draadloze routers aan te schaffen. Deze zijn niet zo duur en kan je met een kabel prima aansluiten op je Linksys. Wel even goed instellen (kan je op het web wel vinden. Je moet zorgen dat je bij de extra AP's DHCP uitzet en dat hun IP adres buiten de DHCP range van je linksys valt)

Succes!

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:00

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Je zou ze ook via V&A kunnen oppikken, heb je ze nog een stukje goedkoper ook.

Ik heb zelf 2 E2000's draaien, maar ook WRT160's (denk alleen niet V3's) zijn voor 20-30 euro te vinden.

Daarna gewoon iedereen opdelen over de AP's, ze onderling bedraad verbinden, zou moeten werken :)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-07 12:23

Lulukai

God's gift to women

Wat is het probleem bij dit soort zaken? Dat een router geen 30 draadloze verbindingen kan afwerken? Dus een switch van 24 poorten ertussen en dat zou wel vlot werken?

Want als je aan die ene router 2 acces points hangt, dan moet de hoofdrouter toch nog altijd evenveel connecties verwerken? Wat is hier precies de bottleneck?

[ Voor 5% gewijzigd door Lulukai op 11-12-2012 14:34 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:00

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Een switch heb je weinig aan als je draadloos wil werken, het probleem zit inderdaad in de aantal verbindingen op 1 wifi-AP/router. Over het algemeen kan een router/switch/modem aanzienlijk meer data verwerken op het bedraad netwerk dan via de wifi, zeker als je met gigabit routers/switches gaat werken (het is lang niet altijd het aantal, maar vaak ook de bandbreedte die gewoon dichtloopt).

Neem bijvoorbeeld de modems van bedrijven of internetcafe's, die zijn ook het 'eindstation' van enorm hoeveelheid connecties, maar de hele routering/filtering wordt door de routers/switches ervoor al gedaan.

In geval van de TS is het combinatie van aantal apparten op de wifi en de bandbreedte binnen de wifi, immers hebben zij een 100mbit internetverbinding, waar je niet snel aan de max zal zitten.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

ruyckske schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 14:33:
Want als je aan die ene router 2 acces points hangt, dan moet de hoofdrouter toch nog altijd evenveel connecties verwerken? Wat is hier precies de bottleneck?
De bottleneck is wifi. Je deelt op dat moment met je 16 man (of 34, maar dat geldt alleen als iedereen al z'n apparaten tegelijk gebruikt) één half-duplex transmissiekanaal, namelijk het wifi kanaal. Als je pech hebt gebruikt de buurman hetzelfde kanaal en werkt dat je ook nog tegen.

De beste oplossing is kabels trekken naar alle vaste apparaten en wifi alleen mobiel gebruiken. Als dat niet kan: meerdere access poinst is de next best thing.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:45
Ik denk dat 16 studenten die ook elk een torrentje aan willen zetten naast het wireless ook wel eens problemen kan op gaan leveren qua NAT translation e.d. Die linksys routers zijn niet bijster snel en met 2000 verbindingen houd het toch echt op.

Je wifi delen met 30+ apparaten is zeker een probleem, en deze zul je waarschijnlijk ook moeten verspreiden, echter kan het daarmee niet verholpen zijn. Heb je de mogelijkheid om te controleren of het bedraad wel snel is? Sluit eens een keer iets aan op het draadje in een drukke periode en kijk eens of dat nog wel snel is? Of zit er nog een andere router / modem voor bij je glasvezel aansluiting?

Verder is die router waarschijnlijk geschikt voor dd-wrt, wat een goedkope upgrade voor je router kan zijn. Deze kan volgens mij iets meer verbindingen goed afhandelen dan wat linksys standaard doet (en je krijgt inzicht in hoeveel verbindingen per gebruiker er openstaan, signaal kwaliteit van wireless per gebruiker, etc) Ik ben alleen niet verantwoordelijk als je je router bricked.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Ik zou voorstellen om een goede kwaliteits (bedrijfs) router te kopen (bv. Cisco, Juniper etc...), en dito 2 á 3 AP's van hetzelfde merk.

Alles goed in elkaar zetten, en klaar. De kosten over 17 man verdelen en met 30 á 40 euro de man éénmalig ben je klaar.

Er moet wel iemand bij jullie zijn, die weet hoe je een Cisco of Juniper CORRECT instelt, zodat ze niet over de nek gaan bij torrents en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knbr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-10-2024
Geachte Tweakers,

Ik heb nu een extra router aangeschaft die het zou moeten versterken, (eerst eentje als test)

Maar zodra ik hem aangesloten heb en DHCP heb uitgezet dan kan ik niet meer Connecten en krijg je een Unidentified network. Tevens valt het internet bij de andere ook weg. Is het zo dat de routers dan elkaar in de weg zitten?

Nu zit het nog gecompliceerder, de server verdeeld namelijk de ipadressen over de mac adressen en zodra de persoon waaraan het mac adres gekoppeld is niet betaald heeft voor het internet krijgt hij super sloom internet tot dat hij weer betaald heeft. Maar als de persoon een nieuw ip adres krijgt van de andere router gebeurt dat dus ook.

Mijn doel is eigenlijk om straks 3 routers over het huis te verdelen, en de routers waar degene het dichtsbij is moet de wifi leveren. (ze hoeven niet perse dezelfde naam te hebben)

Ik hoop dat jullie mij weer verder kunnen helpen.

mvg Koen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Hoe heb je de nieuwe router aangesloten? Als je hem als Access Point wil gebruiken, moet je DHCP uitschakelen en de uplink in één van de LAN-poorten (niet in de WAN-poort) stoppen. De server is opeens nieuw in dit verhaal, waar zit die tussen, wat draait daarop en wat is de rol in het netwerk?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-03 20:32

LnC

The offending line...

Heb je de nieuwe router op Bridge modus ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjorsie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-07 19:55
Even een netwerkkabel aan de nieuwe router maken (voor de rest loskoppelen van je netwerk).

Een IP adres instellen waar die server ook mee overweg kan (er is vast iemand in jullie huis die weet hoe (de router hoeft niet te betalen voor internet, maar altijd volle snelheid kan krijgen).

maak dan een static ip aan wat bij de nieuwe router hoort (als de ip adressen bij de server vandaan komen daar ergens instellen, anders op de 'oude' router), en vul dit ip adres bij nieuwe router in.

Vervolgens DHCP op de nieuwe router uitschakelen en een kabel van de eerste router naar de tweede router trekken (beide uiteinden in één van de LAN poorten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-07 13:51
Tip. Denk aan een NAS of een PC ingericht als NAS.
Laat iedereen daarop zijn films delen. Dat scheelt dubbel downloaden.
Zet er een bittorrent client op met een webinterface, open voor iedereen. De NAS downloadt dan 24/7 en deelt alles wat is gedownload met iedereen.
Scheelt weer bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjorsie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-07 19:55
Het punt is met een wifi ontvanger, dat er maar één 'instance' tegelijkertijd actief kan zijn. Effectief zijn er 34 'kanalen', waarvan er maximaal 1 gebruikt mag worden. Oftewel: de tijd die je normaal hebt om iets te downloaden, kan je vermenigvuldigen met 34 (als alles op volle snelheid loopt te up- en downloaden). Hierbij maakt het niet uit of je van je LAN netwerk download of van het internet.

Een groot deel bekabelen lost een groot probleem op, maar als je een 2e AP erbij maakt, heb je nog maar de helft van het aantal kanalen per AP.

@Tarquin: studentenhuizen met 100mbps download hebben vaak ook nog 100mbps switches/routers geïnstalleerd. Hier maakt het in feite niet uit of je van het internet download of van een nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:27
zoizo is misschien een idee in een studentenhuis om daar idd een download server neer te zetten met gecombineerde opslag,

verder een transparant modem die verbind met een monowall router+ 24 poort switch

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Pagina: 1