Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195887

Topicstarter
Om maar meteen af te trappen, ik heb al gelezen dat een ultrabook en video-editing niet goed samen gaan, omdat de core van een Ultrabook gericht is op een lange batterijduur en dat niet per se samen gaat met video-editing.
Een ultrabook geeft echter wel het duidelijkst aan waar ik naar op zoek ben: rond de €1000, niet al te grote (14" max), draagbare laptop met een accu die een tijdje meegaat, maar die mij tegelijkertijd in staat stelt op 1080p HD video soepel te editen. Lang renderen maakt me niet zoveel uit, als het "knippen en plakken" maar soepel gaat.
Over de precieze voorkeuren voor een video-editing systeem ben ik dan ook nog niet helemaal uit, zoals eerder gezegd heb ik gelezen dat CPU capaciteit van belang is, en van Photoshop weet ik dat veel RAM belangrijker is dan een goede videokaart. Ik kan me echter zomaar voorstellen dat dat voor video niet helemaal zo werkt.

Ik ben daarom tot de volgende conclusies gekomen:
- i5 of i7 processor
- 6GB geheugen
- dedicated videokaart.
Verder heb ik gelezen dat een SSD een goede toevoeging is, geldt dat voor video ook?

Ik ben bij drie laptops uitgekomen die (deels) aan mijn eisen voldoen:

Lenovo IdeaPad U410
Sony Vaio SVS1311P9E
Toshiba U940 (gaat mijn voorkeur naar uit)

Ik heb op dit moment een Acer Timeline 1810TZ (thin&light) waar ik erg tevreden over ben, behalve dat ie dus geen video aan kan. Ik ben geen merksletje maar heb wel lichte voorkeur voor Windows aangezien ik dat gewend ben.

Heeft iemand ervaringen met deze laptops of verdere tips in welke richting ik kan kijken voor een video-editing laptop? Zoals gezegd, het hoeft geen beest te zijn (kan ik toch niet betalen), maar ik moet er wel een tijdje mee vooruit kunnen qua editing.
Verder ben ik nog benieuwd naar kloksnelheden, die lijken nog wel wat te verschillen in de verschillende types i5 en i7 processoren maar gezien een aantal benchmarks levert dat niet altijd grote prestatieverschillen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
De Vaio S13 is zo een beetje het enige sterke keuze in dit segment als je kijkt naar krachtige performance in een mobiel pakketje voor een acceptabele prijs.

- Heeft Full voltage CPU wat flink krachtiger is dan een ULV CPU in de andere 2
- Redelijke krachtige Geforce 640M GPU (keppler), die je kunt oc'en
- Goede ergonomics, goede bouwkwaliteit, redelijke goede accuduur
- ook is bij sony online een 900p paneel beschikbaar. Zal je zeer zeker waarderen...

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Photoshop. Video-bewerking. Een goed scherm lijkt mij daarbij een stuk belangijker dan pure rekenkracht. Wil je een goed scherm en de rest van de zaken die je noemt, dan kun je dat voor onder de 1000 EUR echt vergeten. Zelfs erboven wordt het lastig, ultrabooks hebben nagenoeg geen dedicated videokaarten. Ik kan alleen de Vaio Z bedenken met een Docking Station voorzien van een GPU. Een Zenbook UX32VD, maar dat is niet bepaald een goede koop. Verder houdt het op...

Let op: De Vaio S13 komt wellicht het dichtste bij (voor <1000 EUR), maar het scherm daarvan is slecht. Slechte kleurweergave, zeer slechte kijkhoeken.

[ Voor 14% gewijzigd door Omni op 06-11-2012 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Omni schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 14:07:
Photoshop. Video-bewerking. Een goed scherm lijkt mij daarbij een stuk belangijker dan pure rekenkracht. Wil je een goed scherm en de rest van de zaken die je noemt, dan kun je dat voor onder de 1000 EUR echt vergeten. Zelfs erboven wordt het lastig, ultrabooks hebben nagenoeg geen dedicated videokaarten. Ik kan alleen de Vaio Z bedenken met een Docking Station voorzien van een GPU. Een Zenbook UX32VD, maar dat is niet bepaald een goede koop. Verder houdt het op...

Let op: De Vaio S13 komt wellicht het dichtste bij (voor <1000 EUR), maar het scherm daarvan is slecht. Slechte kleurweergave, zeer slechte kijkhoeken.
Vaio Z met dock is dan wel weer enorm duur (Lees: PMDock = overpriced)... Kom je gauw richting de 1800 euro met de gewenste configuratie die echt voordeel kan halen... :'(

Vaio S heeft inderdaad slechte kijkhoeken (kleurenweergave valt reuze mee)... Maar dat is bij de Toshiba en de Lenovo net zo slecht. Bij de Vaio heb je wel weer de 900p optie als (grote) troost...
productreview: Sony Vaio SV-S13A1C5E (BTO) review door ejdvandenberg
Lees hier een goede review erover met alle minpunten en pluspunten.

Tevens als alternatief met opperachtige display is de Asus Zenbook Prime een leuke keuze, alleen heeft deze dan wel maar 4GB ram wat niet uit te breiden is.. Ook gebruikt de zenbook een ULV chip wat ook nog eens een stuk slapper is. Dus voor video editing is deze gewoon niet capabel voor, zeker niet voor de langere duur. Je hebt dan wel de zenbook UX32VD met de GPU en uitbreidbaar geheugen, alleen is de koeling van deze desbetreffende laptop zo slecht dat deze simpelweg niet bruikbaar is voor zwaardere taken. (Ja de koeling is echt zo enorm slecht)...

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ondertussen ben ik in de Mediamarkt geweest en heb ik besloten dat een 15,6" niet te groot is. Ik heb dus mijn oog laten vallen op de Asus N56VZ-S4035V-NL geweldige specs voor die prijs, maar die is nergens meer te krijgen. Ergens heb ik gelezen dat dat komt door de introductie van Windows 8. Weet iemand daar meer van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 459694

Deze zal waarschijnlijk binnen een maand ofzo een update naar windows 8 krijgen. Er is een versie nog wel verkrijgbaar, maar deze heeft maar een i5 processor en een 635m gpu, waar de s4035 i7 en 650m had. Voor de asus zul je dus nog even moeten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Waarom laten ze je dan niet, zoals bijv. HP en Acer geloof ik, zelf een "gratis" (cashback) upgrade naar Windows 8 uitvoeren? Of komt de upgrade met verbeterde functionaliteit?

Ik heb al wat gegoogled maar kan geen nieuwsberichten ofzo vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 473788

Anoniem: 195887 schreef op donderdag 08 november 2012 @ 11:27:
Ondertussen ben ik in de Mediamarkt geweest en heb ik besloten dat een 15,6" niet te groot is. Ik heb dus mijn oog laten vallen op de Asus N56VZ-S4035V-NL geweldige specs voor die prijs, maar die is nergens meer te krijgen. Ergens heb ik gelezen dat dat komt door de introductie van Windows 8. Weet iemand daar meer van?
Ik zit precies met hetzelfde systeem. Wil dezelfde laptop halen maar hij is nergens meer te krijgen. Aangezien mijn laptop het heeft begeven zou het fijn zijn om snel een nieuwe te vinden...

Edit: Kan je dan niet beter voor de S4215H gaan? Alleen de HDD heeft 5400rpm ipv 7200 maar voor de rest is hij volgens mij hetzelfde.

--- Ik zie net dat hij maar 6gb ram heeft ipv 8...

Edit2: Campusshop.be heeft er nog 40+ in voorraad. Nu maar even kijken of ik die naar Nederland kan halen.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 473788 op 11-11-2012 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja zag ik ook. Maar ik denk dat ik nog maar even wacht tot ie weer terug is in NL met Windows 8 en dan maar hopen op verbeterde functionaliteit. Bij de Mediamarkt hadden ze de i5 variant van de n56 alweer op voorraad met Windows 8.
Pagina: 1