Nieuwe videokaart of nieuw systeem?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-02 17:39
Goedemiddag,

Graag had ik jullie mening over het volgende:
Ik heb thans een Asus P5K met een E8400@3.00GHz, 6GB DDR2, Intel X-25M SSD en een MSI GTS250 videokaart. Daarnaast een 24" Samsung monitor.
Met nieuwere games loop ik nu toch wel tegen beperkingen aan en dit komt voornamelijk door de videokaart neem ik aan. Mijn concrete vraag is of de basis van het systeem voldoende is om nog even mee te kunnen en een nieuwe videokaart afdoende is om nog een tijdje vooruit te kunnen of is het wellicht beter om een nieuwe basis te maken? Ik zit dan te denken aan de Phenom II X4 965 op een Asrock 970 board met 8GB DDR3 geheugen en bijvoorbeeld een HD7850 er op.
Of ik spaar dat geld uit en koop een duurdere videokaart voor in het huidige systeem zoals bijvoorbeeld een GTX660ti. Die ligt ook zo rond de 300 - 350 euro, hetzelfde als de upgrade maar met een zwakkere videokaart.
Ik zit al veel te lezen op het internet maar blijf het een lastige keuze vinden, vandaar dat ik een beroep doe op jullie kennis en jullie gewaardeerde mening vraag.
Mijn eisen zijn niet heel hoog zoals jullie kunnen lezen, maar aangezien er volgens mijn zoon mooie spellen aan zitten te komen die hij graag wil spelen, zou ik graag horen wat een goede keuze zou zijn.
Alvast hartelijk dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Persoonlijk zat ik ook in hetzelfde schuitje, echter wilde ik graag veel performance en had ik op dat moment enkel geld voor de videokaart: ik wilde namelijk de upgrade van mobo/RAM/cpu gewoon goed doen. Daarom heb ik gewoon mijn videokaart geupgrade en doe ik mobo/RAM/cpu later, dan neem ik ook meteen een SSD mee (die heb ik nog niet).

Ik denk dat het voornamelijk belangrijk is waar je de PC voor gebruikt en welke games je speelt. Het punt is wel dat die processor erg achter gaat lopen (heb zelf een Q6600 op 3ghz), en dat die op korte termijn wel aan vervanging toe is. Wil jij de rest later nog upgraden, is een videokaart nu aanschaffen geen slechte keus. Als je de videokaart wil upgraden en hoopt zo klaar te zijn voor de komende 3 jaar, helaas dat wordt hem niet.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCA
Dank je wel voor je reactie.
Als ik het goed lees dan geef je het advies om een upgrade van het systeem te doen omdat de huidige hardware toch wel aan het verouderen is? Nu alleen een andere videokaart aanschaffen zal niet volstaan op langere termijn?

Wat ik lastig vind is dat mijn pc ruimschoots voldoet voor dagelijkse bezigheden, maar dat zwaardere spellen het laten afweten. Dan zou het logisch lijken om alleen de vidoekaart te vervangen, maar dit zet geen zoden aan de dijk wat ik van jou begrijp.
Ik kan het me alleen niet permitteren om nu een volledig nieuw systeem aan te schaffen. Zo simpel is het.
Het liefst zou ik inderdaad een i5 met een mooi bord en een forse videokaart aanschaffen maar die munten heb ik er simpelweg niet voor (over).

Blijft over om genoegen te nemen met dit systeem en een simpele, maar wel betere (HD7770?), videokaart te kopen misschien? En dan sparen voor een complete pc ergens volgend jaar.
Of beter toch voor de optie te kiezen om de eerder genoemde Asrock 970 met de Phenom 965 en de Radeon 7850 te plaatsen? Of is dit een set die niet significant beter is en nog wel even mee kan? Buiten de videokaart, want die is vanzelfsprekend veel beter als wat ik nu heb. Haha.
Ik hoor graag suggesties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:53
Wat je kunt doen is iig nu een nieuwe videokaart erin zetten (HD7850, vanwege beste prijs/performance, mits de PSU dit aan kan). Dan zal je CPU de bottleneck worden, maar dan kan je eerst testen hoe significant dit is bij de spellen die je wilt spelen. Mocht het zo zijn dat dit het geval is, kan je daarna alsnog beslissen om een nieuwe mobo/CPU/geheugen set aan te schaffen.

[ Voor 3% gewijzigd door PCBaas op 06-11-2012 15:21 ]

5700X | RX 6600 | 4K 150Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
PCBaas schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 15:17:
Wat je kunt doen is iig nu een nieuwe videokaart erin zetten (HD7850, vanwege beste prijs/performance, mits de PSU dit aan kan). Dan zal je CPU de bottleneck worden, maar dan kan je eerst testen hoe significant dit is bij de spellen die je wilt spelen. Mocht het zo zijn dat dit het geval is, kan je daarna alsnog beslissen om een nieuwe mobo/CPU/geheugen set aan te schaffen.
Dit. Als je tussen de regels doorleest zie je dat dit nu ook min of meer mijn plan is. Ik heb nu een 7970 gekocht, en over een paar maanden komt die i5 er wel in met een SSD. Zoals ik al zei, op de lange termijn trek je het niet met die processor, maar je kan makkelijk wat langer vooruit. Het is ook afhankelijk hoe afhankelijk de game is van de CPU.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Een HD7770 zou ik niet nemen. Het is wel beter dan wat je nu hebt, maar het verschil is niet dermate denderend dat dat het upgraden waard is naar mijn idee. Ik zou toch minstens een HD7850 nemen. Dat zal in ieder geval het meeste verschil maken, de CPU is ook niet meer de nieuwste maar die loopt minder ver achter.

Je kunt natuurlijk altijd gewoon de videokaart upgraden, en daarna beslissen of je het met de 'oude' CPU nog snel genoeg vind of niet. Dat ga ik binnenkort waarschijnlijk ook doen, want ik heb bijna dezelfde setup.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCA
Oké, dank.
Toch een HD7850 ook al is dat waarschijnlijk overkill voor mijn systeem? Of maakt dat niet zo uit?
Ik heb een Antec Sonata Plus met een NeoPower 550 PSU, dus dat zal voldoende zijn neem ik aan.

Maar de genoemde 7850 is nog redelijk aan de prijs lijkt mij voor mijn huidige systeem? Maar is misschien ook weer niet echt een kaart om mee te nemen naar een nieuw systeem? Of heb ik dat mis en is de voorgestelde 7850 best een leuke kaart die nog een jaar of twee, drie mee kan op niet al te extreme resoluties met spellen als FarCry3, Hitman Absolution en Black Ops 2?
Dan kan ik die nu vast aanschaffen inderdaad en dan later een nieuw (budget-)gamesysteem aanschaffen. Checken we tegen die tijd de BBG wel! ;)

Kan ik dan misschien voor dit soort spellen ook nu een iets goedkopere kaart kopen en dan volgend jaar besluiten om de hele pc te vervangen? Of is de 7850 wel minimaal om een beetje te kunnen gamen met de huidige games?
Ik bedoel, beetje zonde om nu geld uit te geven aan een systeem wat niet lang meer meegaat toch?
Als je inschat dat die 7850 nog wel even mee kan, dan scheelt dat straks inderdaad weer bij aanschaf van een nieuw systeem...
Dat is dan conform het plan van LiquidT_NL; nu de videokaart en later het systeem. Zij het dat ik met wat minder genoegen neem. :) Waanzinnig hoor, zo'n mooie bak, maar ik maak er niet zo veel gebruik meer van als 'vroeger' helaas... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Ik wilde dan ook meer mijn tactiek weergeven, als ik iets minder geld had zou ik ook een 7850 hebben gehaald, ook dikke kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCA
Dank jullie hartelijk voor het advies!
Ik denk dat dit de juiste keuze is inderdaad; nu de zwakste schakel upgraden en dan kijken of het voldoet.

En is dan een HD7850 te prefereren boven een GTX650Ti? Voor de prijs van een 7850 1GB kan ik ook een 650Ti kopen met 2GB zie ik zo gauw even in een webshop. Beide zo'n €175,-
In veel benchmarks lijkt de 7850 toch wel superieur aan de 650Ti, dus dat is dan de meest gunstige optie neem ik aan. Of is de 7850 1GB niet opgewassen tegen de 650Ti met 2GB? Of is dit lood om oud ijzer misschien?

[ Voor 9% gewijzigd door DCA op 06-11-2012 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-05 18:21
Die 2 GB maakt de 650Ti niet veel sneller, en zeker niet sneller dan een HD7850.
Ik zie trouwens de 2 GB-versie van de HD7850 al vanaf zo'n € 180 in de pricewatch staan, dat lijkt me dan voor de wat langere termijn een veiliger keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCA
Oké, super.
Iedereen bedankt voor de bijdragen!
Ik ga een HD7850 halen. Leuk kerstcadeautje vind ik zelf... ;)
Pagina: 1