Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Serieschakelen thermostaat met & zonder anticipatieweerstand

Pagina: 1
Acties:

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:03
Kan ik een normale thermostaat in serie schakelen met een thermostaat die een anticipatieweerstand heeft?

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:40
Je anticipatieweerstand heeft zijn eigen bedrading. Dit is puur ter verwarming van de thermostaat, klinkt gek, maar hierdoor hou je dus de voeler in de betreffende thermostaat voor de gek (zie verder: http://nl.wikipedia.org/w...ermostaat_met_anticipatie)

Het samenschakelen van twee thermostaten wordt gewoonlijk als not-done gezien, immers hoeft er maar eentje het koud te vinden, om vervolgens de hele CV op te stoken. Onwenselijk als zo het andere vertrek (veel) te warm wordt. Neem aan dat je dit goed overwogen hebt, en op de hoogte bent van dit nadeel.

Dan het schakelen van normaal en een met weerstand. Dit kan, mits beide dus een simpele "contact" - "geen contact" poort hebben, welke bij "contact" de ketel aanzetten, en je ze parallel zet, zodat elk het contact kan maken. Bij een poort welke de ketel aanzet wanneer het contact juist verbroken is (minder voorkomend) moeten deze in serie, zodat elk het contact kan verbreken, en daarmee de ketel aanstuurt.

Als je bedoelt dat je een thermostaat juist zo schakelt dat deze fungeert als extra controle op de ander, en dus in serie aansluit, waarmee beide "contact" moeten maken om de ketel aan te zetten, dit moet in zijn geheel geen probleem zijn. Hou er wel rekening mee dat beide anders gecalibreerd kunnen zijn.

Lang verhaal kort: Er moet iets meer info komen. Wanneer gaat je ketel aan, bij contact? Wil je de ene thermostaat als "check" op de ander gebruiken? Of wil je ze in aparte vertrekken ophangen, om zo de CV te stoken als 1 vertrek het koud heeft? Ken je het aansluitschema van de thermostaat met weerstand?

Specificaties | AndriesLouw.nl

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:03
Bedankt!

Ik wil ze inderdaad in serie schakelen. Het zit namelijk zo:
Er is luchtverwarming & vloerverwarming in huis. Deze hebben allebei een eigen thermostaat die parallel staan. Dit werkt prima. Alleen voor de lucht verwarming heb ik een aanvoertemperatuur van 70C nodig en voor de vloerverwarming is 40-50C wel voldoende. De ketel heeft echter maar één maximum aanvoer instelling (logisch). Daarom wil ik de kamerthermostaat voor de vloerverwarming in serie schakelen met een thermostaat op de aanvoer van de CV. De CV krijgt dan alleen het signaal om aan te gaan als de kamerthermostaat van de vloerverwarming aan is én de CV aanvoer niet al warm genoeg is of als de kamerthermostaat voor de luchtverwarming vraagt.