[Electra] Absurd veel verbruik

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:40
Allereerst weet ik niet of dit het juist subforum is, zoniet dan graag verplaatsen :)
Gisteravond heb ik de eindafrekening gekregen van het gas en electra en ben me kapot geschrokken.

Ik zal er geen mooie verhaal van maken maar houd het bij een opsomming:

Maandelijks voorschot: 172 euro
Jaarafrekening: 350 euro betalen

Beginstand meters:
Laag: 8342 (gemeten door nuon per 27-12-11 = 8828
Hoog: 9090 (gemeten door nuon per 27-12-11 = 9579

Eindstand meters:
Laag: 11025
Hoog: 11842

Totaal verbruik:
Laag: 2710 KWH
Hoog: 2752 KWH

Gas:

Beginstand:
7359m3

Eindstand:
9341m3

Huis samenstelling en gebruik:

Woonkamer:
TV (plasma) - UPC - Router - PS3 - WII - AC Ryan - Ext. hdd gaat op spanning en gaat snachts volledig van spanning af (klik aan klik uit)
De TV word per dag ongeveer 6 uur gebruikt evenals de UPC en de router. De PS3 word 1x per week een paar uurtjes gebruikt

Lampen zijn spaarlampen bedient door Klikaan....

Keuken: Wasmachine - waterkoker - Senseo - Broodrooster zitten allemaal op een stekker blok met schakelaar, deze gaat alleen aan als het gebruikt word. Wasmachine draait 1x per 4 dagen en de waterkoker elke dag 1x
Boiler voor het warme water staat op de middelste stand en wij die word door de douche 1x avond en 1x ochtend gebruikt.

Slaapkamer:
LCD TV staat 2 uur per dag aan (daarna in standby)
LED strip die de kamer verlicht

PC kamer:
Koelkast (indesit A+ van 8 jaar oud)
Waterfontijn voor de katten
Server (intel atom) draait 24/7
Gamepc draait 3 uur per 5 dagen en daarna uit maar wel onder spanning
Printer en de switch staan ook uit maar wel onder spanning.

Gas:
Tot 20/21 graden en daarna gaat hij laag, staat pas sinds 1.5 maand weer aan en heb enkel glas.
Hoger verbruik van gas is dus enigsinds verklaarbaar.

Onze bovenburen letten niet op de energie en die betalen al 3 jaar 125 euro per maand zonder bij te hoeven betalen.

Ik weet ondertussen niet meer waar ik het moet zoeken en zit hier echt mee in de maag.
EnergieDirect zegt (terecht) 1 +1 = 2 dus dit is de rekening
Alliander (mijn meter beheerder) die kan mij ook niet veel verder helpen buiten een monteur te sturen, maar die geven ook al aan dat de meters eigenlijk nooit stuk gaan (digitale meter met hoog en laag stand)

HELP :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:55
Damn, 2000m3 gas en 5462 Kwh is echt wel veel inderdaad. Wat voor soort huis en samenstelling van het gezin?

Ik zit zelf midden in een verbouwing zonder rekening te houden met stroom etc en kwam op 4700 Kwh. Dat is inclusief niet-zuinige server 24/7/365 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike78
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:41

Mike78

Always

Ik zou eerst eens met een energiemeter de grootverbruikers proberen op te sporen. Tevens eens goed kijken naar ander sluipverbruik. Je energieverbruik in hoog en laag is vrijwel gelijk.

24 uur per dag, 24 biertjes in een krat. Toeval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Koop een goedkope energiemeter: Afbeeldingslocatie: http://www.anzegem.be/files/anzegem/webmaster/bspm230.jpg en loop alles na.
Zet dat ding bijvoorbeeld een week lang op een groep/apparaat en dan zie je precies wat hij verbruikt. Oude waterkokers, wasmachines, vaatwassers (alles met een verwarmingselement) kunnen stroom vreten!

en misschien stoken je buren wel veel minder omdat jij altijd op 20/21 graden zit, dat scheelt ook :P Draai hem eens terug naar 18 en doe een extra T-shirt aan :)

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin33
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-05 20:56

kevin33

Welkom in Utopia.

Sibylle schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 13:14:
Koop een goedkope energiemeter: [afbeelding] en loop alles na.
Zet dat ding bijvoorbeeld een week lang op een groep/apparaat en dan zie je precies wat hij verbruikt. Oude waterkokers, wasmachines, vaatwassers (alles met een verwarmingselement) kunnen stroom vreten!

en misschien stoken je buren wel veel minder omdat jij altijd op 20/21 graden zit, dat scheelt ook :P Draai hem eens terug naar 18 en doe een extra T-shirt aan :)
Ik heb nog zo'n dingen liggen die ik niet gebruik, waar woon je ergens?

Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
Samenstelling:
2 personen 2 en 2 katten
75m2 appartement, 1e etage met boven links en rechts buren

Gisteren idd een meter aangeschaft en die hangt nu aan de koelkast. ben benieuwd :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:11
Boiler is een stroomvreter...

Staat die achter een nachtstroomrelais (onbekend kastje in de meterkast :p ) ??

Verder is je gasverbruik best hoog, zet de kachel anders eens op 19 graden en verwarm alleen de ruimtes die je nodig hebt. Let er ook op dat de radiatorkranen in de ruimte waar je thermostaat hangt open staan.

En dubbel glas regelen...

En zet voor de gein als je een weekend weggaat, even de stroom en gas uit. Kijken of de buren gaan gillen dat er iets niet werkt, dan tappen ze af :)

[ Voor 17% gewijzigd door Xiphalon op 06-11-2012 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Laatst online: 31-05 18:46

AzzKickah

06-CENSORED

Ik heb het ook gehad, ik mocht 980 euro bijlappen aan het eind van het jaar.
Bleek dus dat mijn vriezer 24/7 volle polle stond te trekken (wat ie dus niet hoorde te doen).

Vriezer de deur uit en dit jaar moest ik 9 hele euro's bij betalen.

Dus check idd goed of er ergens sluip-verbruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Frontysco schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 13:08:
Boiler voor het warme water staat op de middelste stand en wij die word door de douche 1x avond en 1x ochtend gebruikt.
Heb jij aparte dag- en nachtstroom? Verwarmt de boiler alleen 's nachts?

Beschrijf de woning eens? Bouwjaar, dubbelglas, spouwmuurisolatie, houten / betonnen vloeren?

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
Boiler hebben we nodig voor het warme water, we hebben een moederhaard gaskachel die alle ruimtes met radiatoren verwarmt.

Verder staan eigenlijk alle radiatoren aan in huis om we ook altijd alle deuren openhebben.

Dubbelglas gaat niet werken, wij huren particulier bij een vastgoedmakelaar. Die gaat dat niet regelen in zo'n oude flat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Heb het ook gehad, mocht 1500 bijlappen. Maar dat komt omdat ik 2400 watt aan lampen en een airco heb hangen die ook de boel verwarmt in mijn schuur. Hobby is duur. :)

Gifkikker hobby, geen plantjes. :P

[ Voor 10% gewijzigd door init6 op 06-11-2012 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
Lethalis schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 13:24:
[...]

Heb jij aparte dag- en nachtstroom [JA]? Verwarmt de boiler alleen 's nachts? [Weet ik niet]

Beschrijf de woning eens? Bouwjaar [weet lk niet,oud iig], dubbelglas [nee], spouwmuurisolatie[weet ik niet], houten / betonnen vloeren? [beton]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Laatst online: 18:55
Dit topic gaat zich vullen met mensen die allemaal een bepaald apparaat hadden die veel stroom trok, maar dat is echt voor iedereen anders.

Je beste beslissing is die meter inderdaad elke keer een aantal uur achter een apparaat te hangen en te kijken wat het gedrag is. Hierdoor maak je heel duidelijk wat je verbruik is en of er defecte apparaten in je huishouden zijn.
Je gas is ook nogal heftig. Laat je je boiler / cv jaarlijks nakijken? Dit kan best wel eens iets aan het licht brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:41
offtopic:
SG->DED

Er mist hier context zoals wat het verbruik in voorgaande jaren was.

En verder: alles (elk stopcontact, elk vastgekoppeld apparaat, etc) opmeten (indien niet mogelijk afschatten) met een verbruiksmeter tot je minimaal 90% van het electraverbruik hebt verklaard.

[ Voor 17% gewijzigd door Rukapul op 06-11-2012 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:53
spaarlampen?

UPC mediabox vreet continu 30 W (ook op standby!), tenminste 1 jaar geleden. Heb hem nu niet meer.
Zet dat soort spul achter een aan/uit schakelaar, geen standby verbruik meer.

[ Voor 9% gewijzigd door mountainbiker op 06-11-2012 13:28 ]

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
Verbruik van voorgaande jaren weet ik niet, we wonen hier pas sinds 1 jaar en hebben ook toen een contract afgesloten bij ED.

Boiler heeft een onderhoudscontract (gehuurd) Wij douchen wel rustig 15/20 minuten maar dat is ook het enige waarvan ik zeg ja dat is verklaarbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
mountainbiker schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 13:27:
spaarlampen?

UPC mediabox vreet continu 30 W (ook op standby!), tenminste 1 jaar geleden. Heb hem nu niet meer.
Zet dat soort spul achter een aan/uit schakelaar, geen standby verbruik meer.
95% in huis is spaarlamp (3/5watt)
UPC gaat snachts van de stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
Ik vind het verbruik nog wel te verklaren, als je 75m2, ongeisoleerd, enkel glas standaard tot 20*C moet verwarmen met een moederhaard is 2000m3 niet echt gek.

combineer dat met een boiler die je 's-ochtends (opwarmen op dagstroom) en 's-avonds (opwarmenop nachtstroom) gebruikt
edit:
leegdouched
is 5400KHw veel, maar niet extreem...

Je gebruikt de ineffecientste (moederhaard, alles open) verwarming en het duurste (boiler, 2x perdag) warm water...

[ Voor 3% gewijzigd door Xiphalon op 06-11-2012 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:11

_Apache_

For life.

Wij hebben ook een elektrische boiler gehad die problemen gaf. We verbruikten (+vriendin) weinig warm water, maar het warm houden van het water kost ontzettend veel stroom. Nu staat hij achter een timer die 4u per aan mag. Op jaar basis scheelde mij een slok op een borrel (weet de cijfers even niet, iets van 20% lager totaal verbruik)

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
Ik bedoel de mediabox bij de tv.

Je hebt ook het modem nog, die zal ca. 8 Watt continu gebruiken.

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
MuddyMagical schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 13:13:
Damn, 2000m3 gas en 5462 Kwh is echt wel veel inderdaad. Wat voor soort huis en samenstelling van het gezin?
Zo absoluut kun je daar geen uitspraken over doen. 2000m3 gas is voor een slecht geisoleerd huis niet eens zoveel (ik verbruik meer). En 5462kWh kun je ook zo aanzitten met wat ongelukkige apparatuur of gebruikspatronen. Gemiddeld voor een gezin is 3500kWh. Zelf ooit eens met 3 eenvoudige veranderingen van 4500 naar 3500kWh gegaan (1server en 2 halogeenlampen).

Hier nu van alles gaan roepen - met name kleine verbruikers onder de 50W - is zinloos. Topicstarter moet structureel gaan meten om de grootverbruikers (in kWh, niet in W!) te localiseren.

[ Voor 13% gewijzigd door Rukapul op 06-11-2012 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Frontysco schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 13:28:
Boiler heeft een onderhoudscontract (gehuurd) Wij douchen wel rustig 15/20 minuten maar dat is ook het enige waarvan ik zeg ja dat is verklaarbaar.
Douchen kan met 3 liter per minuut maar ook met 20 liter per minuut. Je elektraverbruik is prima verklaarbaar door de aanwezige apparaten en het gebruik. Ik verbaas me eerder over gas: een oude slecht geisoleerde woning gok ik? Of de verwarming altijd hoog in alle kamers?
Ik ben hier zo'n 30% in elektra-verbruik omlaag gegaan door "good housekeeping": enkele apparaten achter een mechanische schakelaar en het sluiverbruik stortte in. Verbruik van apparaten die ik nodig heb heb ik aanzienlijk minder moeite mee dan verspilling terwijl ik het niet gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Sinds ik een boiler heb voor warm water, is mijn gasverbruik rond 1200 m3 per jaar. Dat is puur de moederhaard en koken bij mij.

Mijn woning is 60 m2, die van jou 75 m2. Oftewel een factor van 1.25. Dus 1500 m3 per jaar zou niet vreemd zijn in jouw geval.

Daar komt bij dat ik wel dubbelglas heb en jij niet. Dus 2000 m3 per jaar is in zo'n oude flat niet zo heel raar ben ik bang (zeker niet als jij de hele woning per se naar 20 graden stookt, wat ik dus niet eens doe).

En ik heb ook een oude flat (bouwjaar 1956).

[ Voor 14% gewijzigd door Lethalis op 06-11-2012 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-05 16:23

TommyGun

Stik er maar in!

mountainbiker schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 13:30:
Ik bedoel de mediabox bij de tv.

Je hebt ook het modem nog, die zal ca. 8 Watt continu gebruiken.
Naar die dingen zou ik niet kijken.

Meestal zijn 't zaken omtrent verouderde apparatuur: boiler, cv, diepvries, wasmachine, wasdroger, vaatwasser.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
Het gasverbruik vind ik zelf ook nog wel aannemelijk maar de electra vind ik zo schrikbarend hoog.
Wellicht toch maar echt investeren in alles, alles spaarlampen en de server dan maar uit.
Nameten wat nou echt verbruikt en daar stappen op ondernemen.

Ik zal mijn verhuurder van de boiler eens bellen over het opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-05 16:23

TommyGun

Stik er maar in!

Enkele jaren terug moesten we 1500 euro bijbetalen. Grotendeels te danken aan een dikke server 24/7.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Eerst meten en dan pas dingen aan gaan passen! Anders heb je nog geen verklaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Hoeveel liter kan de boiler aan? Verwarmt hij dit continu of alleen op bepaalde tijden? Op hoeveel graden wordt het verwamrd? Etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:55
enkel glas, alle deuren open, moeder haard, 6 uur per dag Plasma, boiler.. Het verbaast mij niet.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
Stel het is een 30 liter boiler
Om een liter water te verwarmen van 10 naar 90 graden heb je ongeveer 400 kJ nodig.
30 liter water verwarmen is dus ongeveer 12000 kJ, wat weer bijna 3,3 kWh is...

Als je hem dan 2x per dag leegdouched, ben je totaal ongeveer 2400 kWh kwijt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Laatst online: 20:54

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Ik heb dan geen gas maar mijn elektra verbruik ligt nog wel hoger dan dat zelfs, maar dit is verklaarbaar omdat wij op Elektra koken, Amerikaanse koelkast extra vriezer, een rete inefficiente droger.

Ik ben nu bezig mijn OpenEnergyMonitor system in elkaar aan het solderen, althans stukje voor stukje om vanaf volgende jaar eens keihard aan energie besparing te gaan doen, en we beginnen met die 10 jaar oude droger die eruit gaat en vervangen gaat worden voor een A+ klasse condensdroger ( mits die er zijn zie nu voornamelijk B klasse drogers. )

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
darkmage schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 13:44:
Stel het is een 30 liter boiler
Om een liter water te verwarmen van 10 naar 90 graden heb je ongeveer 400 kJ nodig.
30 liter water verwarmen is dus ongeveer 12000 kJ, wat weer bijna 3,3 kWh is...

Als je hem dan 2x per dag leegdouched, ben je totaal ongeveer 2400 kWh kwijt...
Daarnaast raak je nog energie kwijt om het op temperatuur te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
Lethalis schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 13:37:
Hoeveel liter kan de boiler aan? Verwarmt hij dit continu of alleen op bepaalde tijden? Op hoeveel graden wordt het verwamrd? Etc.
80 liter op stand 2 (ik meen 60 graden?)
Wanneer die verwarmt word weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Oude PS3 stookt behoorlijk wat stroom in verhouding met slimline versie. :)

Verschil in LCD en plasma in KWh is ook te merken.

Beste is meten, en een verbruikspatroon opstellen om zo een schatting te krijgen en waar je kunt besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
TommyGun schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 13:34:
[...]

Naar die dingen zou ik niet kijken.

Meestal zijn 't zaken omtrent verouderde apparatuur: boiler, cv, diepvries, wasmachine, wasdroger, vaatwasser.
Maar vele kleine sluipverbruikers tikken weldegelijk aan.

Stel je hebt voor 60 Watt aan continu sluipverbruikers en die elimineer je, dan heb je wel 525 kWh op jaarbasis bespaart.

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Even over het gasverbruik:
Als je lekker 20C stookt en enkel glas hebt, dan kun je met graaddagen wel een aardige indicatie krijgen:
Een gemiddeld jaar is ongeveer 3600 graaddagen.
U-glas= 5,8 W/m²/K

2900 * 5,8 * 24 * 3600 = 1,8 GigaJoule/m²
1,8 GJ = ~55m³ tot ~70m³ gas per m² per jaar afhankelijk van hoe efficiënt je ketel is.
Met HR++ bespaar je hier 80% op.
HR++ is er vanaf €40/m²
TVT = 1jaar

[ Voor 9% gewijzigd door Paul C op 06-11-2012 14:51 . Reden: Graaddagen bij 20C referentietemperatuur en over een jaar nemen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-05 19:32
een plasma trekt met gemak 400 watt

Dat is al ongeveer 185 euro per jaar voor 6 uur per dag.

Je server verbruikt ongeveer 80 watt 24/7 ? zit je ook al op ongeveer 150 euro

Dat is al 335 euro

koop een led tv van 50 a 70 watt.
en een synology als server (15-25 watt)

heb je met 2 jaar terug verdient.

[ Voor 59% gewijzigd door Speedfightserv op 06-11-2012 16:13 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!
  • Laatst online: 18-05 16:41

VROEM!

broembroem!

Kijk of je koelkast niet per ongeluk op een turbo vriesstand staat ofzo...

Veel koelkasten/vriezers hebben een snelvriesstand zodat de pomp de hele tijd staat te koelen.

Als die pomp 200W doet en dat 8600 uur zit je op 1720kWh alleen voor 1 koelkastje.

ieeeepppppp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Oude netwerkprinters onder spanning kunnen nog best wat vreten. Zo vreet mijn HP business inkjet ca 25W continu. Ik heb hem gewoon achter een schakelblokje, dus alleen als ik hem nodig heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 239318

uit je onderschrift"
Coolermaster Haf922** Coolermaster 700watt **Intel Core I7 3.5Ghz
je gaf al aan dat 1 "server" 24/7 staat de draaien.
reken hier ff 250watt per uur voor
dan kom je uit op 2200 kwh per jaar alleen al voor dat servertjre

je plasma tv ( 6 uur per dag ) is ook nog eens 438 kwh

zet je servertje uit dan bespaar je al 506 euro per jaar
neem hiervan een internet host abbonnement
kosten 30 euro per jaar en je bent klaar

tevens gaf je aan
Gamepc draait 3 uur per 5 dagen dit is ook nog een een 200 a 250 kwh per jaar

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 239318 op 06-11-2012 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
Anoniem: 239318 schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 19:02:
uit je onderschrift"
[...]

tevens gaf je aan

[ Voor 6% gewijzigd door Frontysco op 06-11-2012 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-05 15:24
Fontein? Zo'n eentje met een pomp van 90W? Verder: De plasma, de server, de 8 jaar oude koelkast, de wasmachine en de waterkoker. Dat zijn grootverbruikers.

Maar 5.5 MWh klinkt een beetje hoog, al heb ik geen idee van wat de (elektrische?) boiler moet stoken. Toch kan het best dat je die 5.5 MWh verstookt, check e.e.a. aan apparatuur nog met een losse meter.

De kans is (mijns inziens) zeer klein dat je meter incorrect is, 5.5 MWh kan best.

Specificaties | AndriesLouw.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
AndriesLouw schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 21:37:
Fontein? Zo'n eentje met een pomp van 90W? Verder: De plasma, de server, de 8 jaar oude koelkast, de wasmachine en de waterkoker. Dat zijn grootverbruikers.

Maar 5.5 MWh klinkt een beetje hoog, al heb ik geen idee van wat de (elektrische?) boiler moet stoken. Toch kan het best dat je die 5.5 MWh verstookt, check e.e.a. aan apparatuur nog met een losse meter.

De kans is (mijns inziens) zeer klein dat je meter incorrect is, 5.5 MWh kan best.
Nee gewoon zo'n waterfontijntje waar ze uit kunnen drinken, zal een paar watt zijn.
Ik heb nu ook even goed opgelet op de boiler en die warmt dus ook overdag op, niet de bedoeling dus. Vandaag ga ik de verhuurder van de boiler maar even bellen of ze dat kunnen aanpassen danwel een ander exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
AndriesLouw schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 21:37:

Maar 5.5 MWh klinkt een beetje hoog, al heb ik geen idee van wat de (elektrische?) boiler moet stoken.
kwam deze link pas tegen in een topic:

http://www.olino.org/arti...everbruik-close-in-boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 22:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Frontysco schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 13:24:

Verder staan eigenlijk alle radiatoren aan in huis om we ook altijd alle deuren openhebben.
8)7 Doe dan deuren van ruimtes waar je niet bent dicht en de radiator uit. Wat voor nut heeft het om ongebruikte ruimtes te verwarmen (zeker tot 21 graden)?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-05 16:29

psy

Anoniem: 239318 schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 19:02:
uit je onderschrift"
[...]

tevens gaf je aan
Waarom word er toch zo slecht gelezen?
Hij zegt dat de server een Atom is, nou die verbruikt echt net niets hoor.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW1
  • Laatst online: 31-05 09:39

JW1

Wij zitten ook hoog met het energieverbruik. Nu hebben we één van de mogelijke 'daders' gevonden. Een tafelmodel diepvrieskastje. Deze staat op de laagste* stand en koelt toch nog af tot -20 °C. Hij verbruikt continu tussen de 225 - 230 W.
Is dat normaal voor een tafelmodel diepvrieskastje met vaak gesloten deur?

edit: * minst koude stand

[ Voor 4% gewijzigd door JW1 op 07-11-2012 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-05 15:24
JW1 schreef op woensdag 07 november 2012 @ 10:43:
Wij zitten ook hoog met het energieverbruik. Nu hebben we één van de mogelijke 'daders' gevonden. Een tafelmodel diepvrieskastje. Deze staat op de laagste* stand en koelt toch nog af tot -20 °C. Hij verbruikt continu tussen de 225 - 230 W.

edit: * minst koude stand
Nee, dat is niet normaal. De compressor zou niet continu moeten draaien. Het kan best dat deze zo nu en dan aanslaat, en op die momenten dan ook 200W+ trekt, maar het moet niet zo zijn dat de vrieskist telkens zijn warmte aan het afvoeren is. Dat zou immers betekenen dat hij heel slecht geïsoleerd is, danwel ergens een warmtelek heeft, of de regeling stuk is.

Wanneer het vrieskistje daadwerkelijk 230W continu trekt, is dit 2015kWh p/jaar (24h*365*230W). Dat is met de huidige energieprijzen zo rond de € 450,- per jaar. Dure kist wordt het dan ;)

Specificaties | AndriesLouw.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
JW1 schreef op woensdag 07 november 2012 @ 10:43:
Ja, dat is (helaas) normaal voor hele oude en hele slechte vriezers waarvan waarschijnlijk de regeling kapot is zodat de motor nooit meer afslaat...
Alleen kom je op 2000 kWh per jaar uit! Zeg maar 430 euro.
Ik zou zeggen, haal vandaag nog een nieuwe, een van de eerste die ik vind is deze Exquisit. Verbruikt 162 kWh per jaar, zeg maar 36 euro, en kost 195 euro. Terugverdientijd 6 maanden, daarna bespaar je 400 euro per jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Zat gisteren op mijn.eneco.nl te kijken naar ons verbruik;
sinds juni zonnepanelen en dat was netjes terug te zien in het verbruik dat met 75% naar beneden ging.
Maar toen ging oktober ineens naar 250%.....
Ik naar de dagelijkse cijfertjes kijken;
18-10-2012, normale werkdag, 250kWh verbruikt... oftewel 43A vol continue (250/24 = 10,x kWh per uur, oftewel 10.000/230 = 43A).
Wij zijn afgezekerd op 35A.... rara hoe kan dit... Eneco gebeld; sorry meneer, vautje op onze website en is niet uw vaut en wordt niet doorberekend.

Afwachten maar :P

Maar koop een goede meter en ga meten=weten!

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW1
  • Laatst online: 31-05 09:39

JW1

@AndriesLouw & RemcoDelft
Die 2000 kWh is inderdaad wel ongeveer de hoeveelheid bovengemiddeld gebruik. Het lijkt er dus op dat de regeling stuk is. Om de (losstaande) diepvries is geen vocht te zien of een klomp ijs aan de buitenkant wat op lekkage zou wijzen.

@RemcoDelft
Die Exquisit lijkt wel erg op de huidige veelverbruikende diepvrieskast. Precies dat model, die laden en dat afstelknopje op die plek.
Om zeker te zijn zal ik nog even kijken of het daadwerkelijk deze is of een ander merk/model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Vraagje. *knip offtopic discussie over voorschotbedragen en heeft niets met dit topic te maken en kan dus beter in eigen topic*

[ Voor 102% gewijzigd door Rukapul op 07-11-2012 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
Ik heb mijn huiswerk gedaan en ben tot nu toe hier op uitgekomen.
De boiler kan ik helaas niet nameten maar een dezer dagen komt er een monteur om hem na te kijken en te zien of hij ook alleen op nachtstroom kan draaien.

Apparaten die nog niet ingevuld zijn heb ik nog niet gemeten maar tellen natuurlijk wel mee.
Ook lampen (7 spaar, 5 halogeen en 4 gloeilampen) heb ik niet meegenomen omdat dit niet te meten valt.

Zodra er meer info komt van de ontbrekende gebruikers dan zal ik dit weer uploaden.
Wel grappig om te zien dat de plasma niet zo veel zuipt als iedereen denkt :)

Grr, krijg hem niet goed op t forum, dan maar zo:
http://imageshack.us/photo/my-images/850/verbruik.jpg/

[ Voor 4% gewijzigd door Frontysco op 07-11-2012 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik kom met die 185W als je 6 uur per dag aanhoud al op 2800kWh per jaar.

foutje :X

[ Voor 12% gewijzigd door Rol-Co op 07-11-2012 19:33 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
Rol-Co schreef op woensdag 07 november 2012 @ 19:08:
Ik kom met die 185W als je 6 uur per dag aanhoud al op 2800kWh per jaar.
Dat moet je mij even uitleggen

185*6 = 1110watt per dag
1110*7 = 7770watt per week
7770*52 = 404040 watt = 404kwh per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ow ja sorry had per week keer 365 gedaan, ik doe normaal per dag namelijk, nee dan valt het mee,

welke plasma heb je? ik heb een 42" en die schommeld tussen 200 en 450 afhankelijk van de hoeveelheid licht hij moet geven.

kijk ook even naar je cv als je die hebt, een 24/7 pomp die loopt op 65w tikt ook aan, met vloerverwarming is het x2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Laatst online: 27-05 16:14

PromWarMachine

Forsaken Archer

Frontysco schreef op woensdag 07 november 2012 @ 18:52:
[...]
Apparaten die nog niet ingevuld zijn heb ik nog niet gemeten maar tellen natuurlijk wel mee.
Ook lampen (7 spaar, 5 halogeen en 4 gloeilampen) heb ik niet meegenomen omdat dit niet te meten valt.
[...]
Die zijn het allerbelangrijkste!
Is er één of meerdere van die halogeens die een paar uur per dag aan staat?

Mijn hele appartement (88m2) wordt verlicht met 7 spaarlampen en één dimbare halogeen in de woonkamer.
Al die spaarlampen bij elkaar vreten ongeveer 40 Watt.

Die ene halogeen schommelt tussen de 200 en de 300Watt. :X
Die staat dus ook echt weinig aan en staat op de nominatie om asap te vervangen. Als jij maar liefst 5 van dat soort lampen hebt, dan loopt de teller vrij rap op ja.

Natuurlijk is het afhankelijk van wat voor halogeens het zijn, maar het maximale vermogen (in mijn geval dus 300 Watt) moet er sowieso op staan.

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
Ik heb 2 halogeen spots die de gehele avond aanstaan maar deze zijn gedimt en gereduceerd met ik denk 70% vermogen.

Verder in de keuken is er nog 1 lamp die per avond 2? uur aan staat, hier zitten nog 3 halogeen lampen in.

Wellicht dit toch maar is gaan vervangen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
Rol-Co schreef op woensdag 07 november 2012 @ 19:32:
ow ja sorry had per week keer 365 gedaan, ik doe normaal per dag namelijk, nee dan valt het mee,

welke plasma heb je? ik heb een 42" en die schommeld tussen 200 en 450 afhankelijk van de hoeveelheid licht hij moet geven.

kijk ook even naar je cv als je die hebt, een 24/7 pomp die loopt op 65w tikt ook aan, met vloerverwarming is het x2
42" die in 2011 geintroduceerd is (panasonic)
CV heb ik niet, de gaskachel in de woonkamer verwarmd het water en pompt dit rond naar alle radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Frontysco schreef op woensdag 07 november 2012 @ 20:37:
[...]

42" die in 2011 geintroduceerd is (panasonic)
CV heb ik niet, de gaskachel in de woonkamer verwarmd het water en pompt dit rond naar alle radiatoren.
Die heb ik ook, zo'n panasonic neo pdp plasma de G15 oid , die rommeld lekker tussen de 200-450w hoor waarvan de cinema 30w is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:17

ericplan

5180 Wp PV

Frontysco schreef op woensdag 07 november 2012 @ 20:36:
Ik heb 2 halogeen spots die de gehele avond aanstaan maar deze zijn gedimt en gereduceerd met ik denk 70% vermogen.

Verder in de keuken is er nog 1 lamp die per avond 2? uur aan staat, hier zitten nog 3 halogeen lampen in.

Met dimmen reduceer je vooral de hoeveelheid licht, het energieverbruik daalt (helaas) nauwelijks.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ik had ook een tweetal 150W halogeenlampen die samen goed waren voor enkele honderden kWh per jaar. Vervangen door twee dimbare spaarlampen sloeg direct een gat in het verbruik.

Overigens vind ik dat topicstarter nog eerst verder moet meten en schatten. In het plaatje zie ik dat hij nog een 2/5 van z'n verbruik heeft verklaard. Zo'n boiler is ook meetbaar: stopcontact, kWh meter in groepenkast of desnoods al de rest een tijd uitzetten en kijken naar wat de meter doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine

PromWarMachine

Forsaken Archer

Frontysco schreef op woensdag 07 november 2012 @ 20:36:

Dat zou verstandig zijn. Wij begrijpen ook wel dat je TV vervangen wel leuk klinkt (en vast ook wel besparend is!), maar dat ga je natuurlijk niet zomaar doen.

Bezuinigen op licht is echter gewoon leuk. Zonder dat je het merkt 'stroomt' het geld letterlijk binnen. Je levert er niets voor in, je investeert zeer gering en je bezuinigd een hoop.

Ik heb me er ook op verkeken en schrok me rot toen ik zag dat dat ding op een 'normale' dimstand gewoon 2x zoveel kost als m'n PC als ik een grafisch zware game speel. Nu grap ik er wel eens over tegen familie en vrienden: "Kijk, dat is het duurste apparaat van m'n huis". Ze verwachten natuurlijk de TV of de vriezer of de koelkast, maar niets is minder waar. :X
Rukapul schreef op woensdag 07 november 2012 @ 20:52:
Ik had ook een tweetal 150W halogeenlampen die samen goed waren voor enkele honderden kWh per jaar. Vervangen door twee dimbare spaarlampen sloeg direct een gat in het verbruik.

Overigens vind ik dat topicstarter nog eerst verder moet meten en schatten. In het plaatje zie ik dat hij nog een 2/5 van z'n verbruik heeft verklaard. Zo'n boiler is ook meetbaar: stopcontact, kWh meter in groepenkast
Eens! Meten is weten.
of desnoods al de rest een tijd uitzetten en kijken naar wat de meter doet.
Uh nee. Dat werkt in de praktijk niet zo goed.
Zeker niet als je zelf eigenlijk geen idee hebt waar het grote verbruik vandaan komt. Bovendien compenseer je de pieken (de was doen, de oven aanzetten, water koken, boiler opwarmen) op deze manier niet. Tenzij je ze voor langere tijd uitzet, maar dat is wat lastig. Kan z'n vrouw straks niet warm douchen enzo. :+

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
PromWarMachine schreef op woensdag 07 november 2012 @ 21:09:
Uh nee. Dat werkt in de praktijk niet zo goed.
Zeker niet als je zelf eigenlijk geen idee hebt waar het grote verbruik vandaan komt. Bovendien compenseer je de pieken (de was doen, de oven aanzetten, water koken, boiler opwarmen) op deze manier niet. Tenzij je ze voor langere tijd uitzet, maar dat is wat lastig. Kan z'n vrouw straks niet warm douchen enzo. :+
Als je het met beleid doet dan werkt het wel. Als die boiler namelijk echt veel verbruikt dan zal dat een scherpe piek geven. Ruwweg zijn er twee soorten gebruik relevant:
• warmhouden
• opwarmen van nieuw water ivm gebruik
Het tweede kun je meten door de meter om de paar minuten even te checken voor, tijdens, en nadat vrouwlief doucht (verder even geen zware gebruikers inschakelen).
Het eerste kun je doen door de rest geheel even af te schakelen.

Het hoeft ook geen preciesiewetenschap te zijn. Als je er 20% naast zit dan is het nog prima!

In mijn ervaring zijn de incidentele grootverbruikers zoals wasmachine, afwasmachine, oven het probleem niet. Een wasdroger is op het randje. Veel meer zijn het echter de continuegebruikers zoals boilers, veelgebruikte zware lampen, 24x7 PCs, defecte (!) koelkasten en vriezers, pompen, etc. De factor tijd is vaak veel belangrijker dan het (piek)vermogen :)

[ Voor 14% gewijzigd door Rukapul op 07-11-2012 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 22:52

Nox

Noxiuz

Overigens doet de gemiddelde server met 95% idle slechts 30-50 watt, bij lange na geen 80 of 250 watt wat men soms suggerereert. Echter is een continue 40 watt toch ook snel 70-100 euro per jaar.

Hier wat CPU's waar je een flinke thuisserver mee kunt bouwen, dan zit je voor de gemiddelde tweaker nogal overpowered en dan heb je echt zat aan 40 watt, kun je nog een array van 2 of 4 disks in doen ook.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
Rol-Co schreef op woensdag 07 november 2012 @ 20:45:
[...]

Die heb ik ook, zo'n panasonic neo pdp plasma de G15 oid , die rommeld lekker tussen de 200-450w hoor waarvan de cinema 30w is. :)
Dat geloof ik best , maar ik heb een half uur gemeten. Wellicht is het verschil dat ik m in eco stand draai?
ericplan schreef op woensdag 07 november 2012 @ 20:47:
[...]

Met dimmen reduceer je vooral de hoeveelheid licht, het energieverbruik daalt (helaas) nauwelijks.
Dat is jammer, morgen maar gaan shoppen dus voor dimbare LED.
Rukapul schreef op woensdag 07 november 2012 @ 20:52:

Overigens vind ik dat topicstarter nog eerst verder moet meten en schatten. In het plaatje zie ik dat hij nog een 2/5 van z'n verbruik heeft verklaard. Zo'n boiler is ook meetbaar: stopcontact, kWh meter in groepenkast of desnoods al de rest een tijd uitzetten en kijken naar wat de meter doet.
Helaas heeft de boiler geen stopcontact maar gaat deze rechtstreeks de muur in.

Morgen een dagje vrij genomen dus dan ga ik ook maar even alle lampen nameten en de rest van de apparatuur.

[ Voor 4% gewijzigd door Frontysco op 08-11-2012 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:25
ericplan schreef op woensdag 07 november 2012 @ 20:47:
[...]

Dit is te kort door de bocht. Met dimmen daalt, afhankelijk van het type lamp, de efficientie van de verlichting.
LED is bijvoorbeeld prima te dimmen zonder (veel) op efficientie in te boeten. Volgens mij geldt dat voor spaarlampen ook.
Bij het dimmen van gloeilampen (en ik denk ook halogeen) verandert het spectrum van het licht echter, waardoor hij steeds minder zichtbaar licht uitstraalt. Hier neemt de efficientie dus wel sterk af. Simpel gezegd: bij 50% stroom heb je dan nog maar 30% zichtbaar licht over. De rest is prachtig infrarood of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 356260

[b]Frontysco schreef op donderdag 08 november 2012 @ 08:11:
Helaas heeft de boiler geen stopcontact maar gaat deze rechtstreeks de muur in.

Morgen een dagje vrij genomen dus dan ga ik ook maar even alle lampen nameten en de rest van de apparatuur.
Staat er ergens in het huurcontract iets dat je er geen aanpassingen aan mag maken ?
Anders is het simpel, groep uitschakelen, stekkertje aan zetten, meetding tussenzetten en groep inschakelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Laatst online: 20:10

Bullet NL

Eigen Wijs

Ik weet niet alsof het zo veel is.... Wij zitten hier met twee kleine kids ook op zo'n 6000 KW, gas is dan wel weer heel laag, 1200m3 Maar goed, we hebben een redelijk huis en geen last van de directe buuren ;)

Onze buurman gebruik nog minder gas, maar die heeft zo'n palletkachel.... z'n thermostaat staat op de anti-vries stand, behalve in z'n woonkamer is het daar ook altijd koud in huis. Het is dus maar net wat je gewend bent.

Ik wil een beetje comfortabel wonen, kijk dus niet heel erg naar de energie rekening, ik wil best een spaarlamp opgangen, maar het moet niet te koste gaan van mijn comfort. Ik gebruik dan ook nog gewone gloeilampen voor de sfeer in de woonkamer.

[ Voor 53% gewijzigd door Bullet NL op 08-11-2012 10:43 ]

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Je kunt het verbruik van de boiler ook berekenen:
- Het marginale deel (veroorzaakt door verbruik) kun je berekenen door de je warmwater gebruik te vermenigvuldigen met de temperatuursverhoging en de warmtecapaciteit (4,18kJ/kg/K). (Ik neem aan dat je een watermeter in huis hebt.)
- Het verlies kun je berekenen als je de inhoud van je boiler weet en de temperatuur van het water kunt meten. Je warmt de boiler één keer helemaal op, schakelt hem uit en meet vervolgens op gezette tijden de afkoeling. Deze plot en fit je. De fit differentieer je en dan heb je een functie voor het warmteverlies van je boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Bullet NL schreef op donderdag 08 november 2012 @ 10:40:
Ik weet niet alsof het zo veel is.... Wij zitten hier met twee kleine kids ook op zo'n 6000 KW, gas is dan wel weer heel laag, 1200m3 Maar goed, we hebben een redelijk huis en geen last van de directe buuren ;)

Onze buurman gebruik nog minder gas, maar die heeft zo'n palletkachel.... z'n thermostaat staat op de anti-vries stand, behalve in z'n woonkamer is het daar ook altijd koud in huis. Het is dus maar net wat je gewend bent.

Ik wil een beetje comfortabel wonen, kijk dus niet heel erg naar de energie rekening, ik wil best een spaarlamp opgangen, maar het moet niet te koste gaan van mijn comfort. Ik gebruik dan ook nog gewone gloeilampen voor de sfeer in de woonkamer.
6000KW is behoorlijk veel hoor.

Ik woon in een twee onder een kap, goed geisoleerd en overal dubbelglas.

Gas "maar" 1500m3, en elektra ook ruim 6000KW
Gezin bestaat uit 2 volwassenen en 3 kinderen.

Bij mij is het hoge elektra verbruik te verklaren door een waterbed, een server en geen gebruik van spaarlampen (BEWUST! lelijk licht zeg, en mijn dimmers werken niet met die ondingen)

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
cypher21 schreef op donderdag 08 november 2012 @ 10:47:
[...]
Bij mij is het hoge elektra verbruik te verklaren door een waterbed, een server en geen gebruik van spaarlampen (BEWUST! lelijk licht zeg, en mijn dimmers werken niet met die ondingen)
Volgens mij is het niet bewust om geen spaarlampen te gebruiken, maar juist bewust om zuinige verlichting te gebruiken... 8)7

Kon het niet laten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
Het is maar hoe je het bekijkt ;)

Ik ben me bewust van het hogere verbruik, en heb dus bewust de keus gemaakt niet die ondingen te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Maar spaarlampen lelijk licht durven noemen is wel heel erg nineties denken he, er zijn al járen genoeg spaarlampen die sfeervol zacht licht geven. Het zijn echt geen TL buizen.
Ieder zijn eigen keus hoor maar het kan soms geen kwaad om toch eens te kijken of er nieuwe ontwikkelingen zijn 8)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
Tsja.. dat is jouw mening.
Ik moest laatst wel spaarlampen kopen voor in de hal, want gloeilampen zijn er niet meer.
Maar erger me iedere dag kapot aan die krengen.

Als het donker is en je komt thuis, lamp aan, kun je alsnog 5-10 seconden wachten voor je wat ziet.
Ellendige ondingen.

Om over die LED halogeen maar niet te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@ cypher,

gloeilampen zijn nog prima te krijgen hoor. Gewoon een heel klein beetje zoeken. Vaak worden ze versterkte industrielampen genoemd (= gewone gloeilamp) Maar er zijn ook voldoende websites waar je ze kunt krijgen.

Verder is je mening wel duidelijk. Ik ben wel benieuwd naar de LED halogeen, daar heb ik nog nooit van gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine

PromWarMachine

Forsaken Archer

De markt van zuinige lampen is een markt die in constante beweging is.
Niet in de laatste plaats omdat het verkopen van gloeilampen in principe 'verboden' is.
Zoals met wel meer wetgeving, betekent dat niet meteen dat ze niet meer te krijgen zijn (zoals hierboven aangehaald), maar het stimuleert bedrijven wel om bezig te zijn met innovatie, in combinatie met duurzaamheid.

Kijk bijvoorbeeld eens naar dit nieuwe product van Philips, vooral als je nu halogeenlampen gebruikt omdat je het licht van spaarlampen 'te wit' vind. Gloeilampen zijn nog tot daar aan toe, maar halogeenlampen zijn echt forse geldzuigers.

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:17

ericplan

5180 Wp PV

blissard schreef op donderdag 08 november 2012 @ 08:24:
[...]

Dit is te kort door de bocht. Met dimmen daalt, afhankelijk van het type lamp, de efficientie van de verlichting.
LED is bijvoorbeeld prima te dimmen zonder (veel) op efficientie in te boeten. Volgens mij geldt dat voor spaarlampen ook.
Bij het dimmen van gloeilampen (en ik denk ook halogeen) verandert het spectrum van het licht echter, waardoor hij steeds minder zichtbaar licht uitstraalt. Hier neemt de efficientie dus wel sterk af. Simpel gezegd: bij 50% stroom heb je dan nog maar 30% zichtbaar licht over. De rest is prachtig infrarood of zo.
TS had het over halogeenverlichting, mijn reactie was daarop. Niets meer, niets minder.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

cypher21 schreef op donderdag 08 november 2012 @ 11:10:
Ik moest laatst wel spaarlampen kopen voor in de hal, want gloeilampen zijn er niet meer.

Als het donker is en je komt thuis, lamp aan, kun je alsnog 5-10 seconden wachten voor je wat ziet.
Ellendige ondingen.

Jaaa, maar dat is een TERECHTE tekortkoming daar stoor ik me ook ontzettend aan bij spaarlampen. Ze gaan ook veel te kort mee als je ze vaak aan en uit doet. In een gang of een toilet gaat er niets boven een gewone gloeilamp.
Je had het alleen over "lelijk licht" 8)

Alleen LED gaat toch meteen aan? Dat snap ik niet?

[ Voor 4% gewijzigd door psy op 08-11-2012 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
ericplan schreef op donderdag 08 november 2012 @ 11:49:
[...]

TS had het over halogeenverlichting, mijn reactie was daarop. Niets meer, niets minder.
Dan heb je helemaal gelijk. Als hij 70% vermogen gebruikt bespaart hij slechts 30%. Dat is natuurlijk nauwelijks besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 17:27
Bullet NL schreef op donderdag 08 november 2012 @ 10:40:Ik wil een beetje comfortabel wonen, kijk dus niet heel erg naar de energie rekening, ik wil best een spaarlamp opgangen, maar het moet niet te koste gaan van mijn comfort. Ik gebruik dan ook nog gewone gloeilampen voor de sfeer in de woonkamer.
Ben ik het best mee eens, maar je zit er naast wat betreft de sfeer van gloeilampen. Koop maar eens een goede LED lamp, zoals de Philips Master LED 60W vervanger (2700K). Die geven minstens net zo mooi licht als een gloeilamp. Met 48W minder sap.

Spaarlamp is niks IMO, de opwarmtijd vind ik bezwaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

4,8 watt mag ik hopen :9

Ik vind die 4 w LED spotjes van Philips zelfs wat aan de gele kant dat had ik niet verwacht. Zie je vooral goed aan de randen van het lichtbeeld.
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 22:52

Nox

Noxiuz

cypher21 schreef op donderdag 08 november 2012 @ 11:10:

Ellendige ondingen.

Nofi maar wíl je wel besparen? Led-halogeen bestaat niet. Koop gewoon een philips lamp of een ander merklampje en klaar. Maar ga geen onzin verspreiden en je eigen gedrag goedpraten met onzin. Al jaren zijn er goede spaarlampen en ook al een tijdje goede leds. Halogeenleds zijn dingen van de karwei of gamma van drie jaar terug of een ander slap verkoppverhaaltje :p

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Je moet spaarlampen gewoon slim inzetten en rekening houden met de minpunten. Dus niet inzetten op plekken waar snel licht nodig is, en al helemaal niet waar het vaak aan en uit gaat. Bij mij heeft dat helaas nogal wat (Philips) spaarlampen gekost, maar die lampen die lang aan blijven staan voornamelijk in de woonkamer gaan al heel lang mee en geven gewoon prima gezellig licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:00
psy schreef op donderdag 08 november 2012 @ 11:55:
[...]
Jaaa, maar dat is een TERECHTE tekortkoming daar stoor ik me ook ontzettend aan bij spaarlampen. Ze gaan ook veel te kort mee als je ze vaak aan en uit doet. In een gang of een toilet gaat er niets boven een gewone gloeilamp.
Ook daar zijn al lang oplossingen voor. De Philips PL-E Stairway bijvoorbeeld, onbeperkt aantal schakelmomenten. Plus dat de laatste jaren in ieder geval Philips spaarlampen in 5 seconden op 60% lichtsterkte zitten, best snel dus.

Nadeel van LED vind ik zelf nog steeds de slechte kleuren (groenig meestal) plus de afnemende opbrengst bij opwarmen. Wanneer ze dat oplossen ga ik meer PL's vervangen door LED, tot die tijd is dat toch mooier licht.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Laatst online: 20:10

Bullet NL

Eigen Wijs

Terpen Tijn schreef op donderdag 08 november 2012 @ 14:16:
[...]

Ben ik het best mee eens, maar je zit er naast wat betreft de sfeer van gloeilampen. Koop maar eens een goede LED lamp, zoals de Philips Master LED 60W vervanger (2700K). Die geven minstens net zo mooi licht als een gloeilamp. Met 48W minder sap.

Spaarlamp is niks IMO, de opwarmtijd vind ik bezwaarlijk.
Ben zelf werkzaam geweest in de verlichting, ik weet echt wel wat een goede en geen goede lamp is. Je komt hier namelijk op het vlak smaak te recht, ik heb hier een aantal kooldraadlampen in huis.

Ik vindt het LED alternatief gewoon niet mooi

Afbeeldingslocatie: http://www.wattnou.nl/media/catalog/product/cache/2/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/k/o/kooldraad_ledlamp_aan.jpg

Het is net een kerstboom......

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQD-3U6bQbcjNsEibergupUxJxIAmJfUgR7KbZY_KpPHh7JA3rR

vind deze anders erg netjes. heb ze thuis en geven mooi licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
Ik zit op het ogenblik met de berekening op 3500KWH per jaar (inclusief alle verlichting).
De boiler heb ik geschat op 3 uur per dag (weet niet of dit reeel is? 2x douchen a 15 min en afwassen)
De wasmachine en de droger moet ik nog berekenen.

To be continued....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Frontysco schreef op donderdag 08 november 2012 @ 18:17:
Ik zit op het ogenblik met de berekening op 3500KWH per jaar (inclusief alle verlichting).
De boiler heb ik geschat op 3 uur per dag (weet niet of dit reeel is? 2x douchen a 15 min en afwassen)
De wasmachine en de droger moet ik nog berekenen.

To be continued....
conventionele condens of afvoerdroger zit tussen de 3kWh en 3,4 kWh per droogbeurt, de wasmachine 0,6kWh - 1,4kWh per wasbeurt afhankelijk van de temperatuur waar hij op staat.

nieuwere wasmachine na 2005 misschien lager, warmtepomp droger ook.

heb je al eens gekeken naar de koelkast/vriezer als je die hebt, pomp van die verwarming al gemeten?

Lampen is niet het probleem, tenzij je bouwlampen gebruikt, dat is het laatste stukje.

bin there done that, ik had al 2400kWh verbruik per jaar als ik niet thuis zou zijn (dus niets doen thuis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Jiriki schreef op donderdag 08 november 2012 @ 16:11:
[...]

Ook daar zijn al lang oplossingen voor. De Philips PL-E Stairway bijvoorbeeld, onbeperkt aantal schakelmomenten. Plus dat de laatste jaren in ieder geval Philips spaarlampen in 5 seconden op 60% lichtsterkte zitten, best snel dus.

Nadeel van LED vind ik zelf nog steeds de slechte kleuren (groenig meestal) plus de afnemende opbrengst bij opwarmen. Wanneer ze dat oplossen ga ik meer PL's vervangen door LED, tot die tijd is dat toch mooier licht.
Dat is dan goed nieuws. Ik ben wel nog huiverig omdat ik op een korte tijd veel Philips spaarlampen heb kunnen weggooien omdat ze voortijdig kapotgingen. Dan koop je niet meer zo snel nieuwe Philips spaarlampen
Ik heb inmiddels nieuwere spaarlampen van Ikea die wel behoorlijk snel op gang komen, in ieder geval beter als eerst....maar het PATS volle stroomsterkte van een gloeilamp, halogeenlamp of LED lamp is het toch niet. Voor op een gang bijvoorbeeld vind ik dat wel noodzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
pcmadman schreef op donderdag 08 november 2012 @ 10:43:
Je kunt het verbruik van de boiler ook berekenen:
- Het marginale deel (veroorzaakt door verbruik) kun je berekenen door de je warmwater gebruik te vermenigvuldigen met de temperatuursverhoging en de warmtecapaciteit (4,18kJ/kg/K). (Ik neem aan dat je een watermeter in huis hebt.)
- Het verlies kun je berekenen als je de inhoud van je boiler weet en de temperatuur van het water kunt meten. Je warmt de boiler één keer helemaal op, schakelt hem uit en meet vervolgens op gezette tijden de afkoeling. Deze plot en fit je. De fit differentieer je en dan heb je een functie voor het warmteverlies van je boiler.
Daar ben ik niet voor weggelegd zulke berekeningen haha.
Boiler is 1000 watt met een inhoud van 80 liter.
Wij douchen allebij 1x per dag zo'n 13 minuten.
Met een volle tank (op 65 graden) en besparende douchekop kun je ongeveer 20-25 minuten douchen voordat het water koud word.

Geen idee hoe je dit moet uitrekenen dus mocht je zin hebben, leef je uit :)
Rol-Co schreef op donderdag 08 november 2012 @ 18:40:
[...]

conventionele condens of afvoerdroger zit tussen de 3kWh en 3,4 kWh per droogbeurt, de wasmachine 0,6kWh - 1,4kWh per wasbeurt afhankelijk van de temperatuur waar hij op staat.

nieuwere wasmachine na 2005 misschien lager, warmtepomp droger ook.

heb je al eens gekeken naar de koelkast/vriezer als je die hebt, pomp van die verwarming al gemeten?

Lampen is niet het probleem, tenzij je bouwlampen gebruikt, dat is het laatste stukje.

bin there done that, ik had al 2400kWh verbruik per jaar als ik niet thuis zou zijn (dus niets doen thuis)
De wasmachine hangt nu aan de meter en draait, ben benieuwd.
De koelkast is al meegenomen in de berekening (560KWH pj)

Op de waterpomp die 24/7/365 aanstaat ga ik inderdaad even een stekkertje maken om te meten. Denk dat ik daar nog wel eens van kan schrikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 17:27
psy schreef op donderdag 08 november 2012 @ 14:32:
4,8 watt mag ik hopen :9

Ik vind die 4 w LED spotjes van Philips zelfs wat aan de gele kant dat had ik niet verwacht. Zie je vooral goed aan de randen van het lichtbeeld.
_/-\o_
Was dit een reactie op mijn post?

De Philips LED waar ik het over had consumeert 12W en vervangt een 60W gloeilamp; 48W verschil dus.

Het is verder geen spot, maar een lamp (rondom schijnend). Teveel geel is zelden een probleem met LEDs (eerder het tegenovergestelde), en deze LEDs geven een ietsje-pietsje witter licht dan de gloeilampen die ik ermee verving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
Na veel meten en berekenen ben ik eindelijk overuit.
Wij vebruiken gewoon teveel energie!

Een verbruiker die er echt bovenuit steekt is de boiler, hier ben ik nog over aan het mailen met de verhuurder van de boiler.

Klik hier voor het nieuwe overzicht (Imagehack, POPUPS!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik denk dat je met tv/wasmachine/droger wel wat gunstig aan het berekenen bent. je moet ze eigenlijk alle 3 een maandje meten en dat x12, zal je zien dat je hoger uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
Rol-Co schreef op maandag 12 november 2012 @ 13:12:
Ik denk dat je met tv/wasmachine/droger wel wat gunstig aan het berekenen bent. je moet ze eigenlijk alle 3 een maandje meten en dat x12, zal je zien dat je hoger uitkomt.
Waar baseer je dit op?
Beide apparaten hebben 2 rondes gedaan met hetzelfde eindresultaat.

Ik snap dan ook niet hoe je hoger uit kunt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-05 05:54

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Duidelijke lijst en je bent flink bezig geweest, waar heb je mee gemeten als ik vragen mag?

In je startpost staat dat je totaal 5500 KWh (afgerond) verbruikt per jaar.
Dus in je overzicht mis ik nog ongeveer 1400KWh.
Wat je misschien nog kan meten is de waterpomp voor de verwarming, modem, vriezer, afzuiging/ventilatie of de koffiemachine.
Meer apparaten kan ik zo even niet verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
Het enige wat niet gemeten is , dat is de pomp voor de verwarming.
Ik vermoed dat ik met de boiler nog aan de lage kant zit, denk dat dat die wel bijna 5 á 6 uur per dag draait.

Hiervoor heb ik een afspraak met de verhuurder om dit na te kijken, kom ik nog op terug.

Ik meet met zo'n stopcontact meter, zal vanavond het merk en type ff opsnorren.

Edit: Het is de Alecto EM-16

[ Voor 4% gewijzigd door Frontysco op 13-11-2012 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epepping
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-02-2023
Die server gebruikt voor 1 euro per dag aan electra. ik had hetzelfde. Nu een VPS server in de cloud aangeschaft. 7.99 per maand.

Warm water electrisch verwarmen is een killer....

[ Voor 17% gewijzigd door epepping op 17-12-2017 17:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 16:01
offtopic:
Psssstttt, ik denk dat het na ruim 5 jaar wel opgelost is...

[ Voor 12% gewijzigd door Jim423 op 17-12-2017 18:05 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1