Netwerkprobleem met digicorder(s)

Pagina: 1
Acties:

• Allewiljoe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-11 11:19
Na de aankoop van een extra tv heb ik te maken met een specifiek telenet probleem.
Om op deze tv van een HD beeld te kunnen beschikken heb ik een extra digicorder bij deze tv neergezet.

Nu beschikken we hier ook over betaalzenders zoals Prime etc.
Wanneer meer dan één digicorder aangesloten wordt, moeten deze 'interactief' zijn, d.w.z. met het internet verbonden zijn. Zodat deze digicorder als het ware kan 'controleren' of je wel degelijk een abonnement hebt.

Specifiek aan deze telenet digicorders is dat deze een 10.xxx.xxx.xxx ip range gebruiken, dit omdat de verbinding met het mac adress van deze digicorder samenhangt. Je kan deze digicorder/box dus niet zomaar in het netwerk plaatsen, waar deze een 192.xxx.xxx.xxx ip toebedeeld krijgt.

Vooreerst plaats ik onderstaand (enkel het relevant gedeelte) van mijn netwerkopstelling:

huidige netwerkopstelling

In deze opstelling was de digicorder dus niet interactief. Maar had ik daar ook niet echt behoefte aan.
Nu dienen beide digicorders dus interactief gemaakt te worden.

Daarom dacht ik aan volgende opstelling:

alternatief netwerkopstelling

Hier maak ik dus een VLAN waaraan beide digicorders hangen. Ik ben nog niet volledig aan de instellingen uit wat betreft dhcp ( relay met server 10.0.0.1 of gewoon geen dhcp ?) echter zou dit wel moeten lukken.

Het probleem waar ik met deze opstelling op stuit is dat mijn HTPC geen toegang meer krijgt tot de NAS. Ik had graag de NAS in het 192.xxx.xxx.xxx netwerk gehouden omdat allé aangesloten pc's toegang tot de files behouden.

De htpc sluit ik aan via dezelfde switch als 'digicorder 2' omdat de utp kabel hiervoor ondergronds loopt.

Daarom mijn vraag: Is er iemand die hier een oplossing weet ?

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Misschien wel handig om ook de verschillende IP-ranges in je netwerktekening duidelijk te maken.

Zelf gebruik ik graag Diagram.ly. Dat werkt prima en heeft ook flink wat clipart-plaatjes van netwerk en computer-onderdelen, zodat het in 1 klap duidelijk is wat nou wat is.

Als ik het goed begrijp deelt die router 192-adressen uit? Wat is het grote bezwaar om dat ding, en dus gewoon je hele netwerk naar 10-adressen over te zetten? Ik bedoel: dat scheelt weer allemaal VLANs.

Als je daar wel voor kiest en als die router dat kan, dan zou ik ook denken dat je simpelweg een statische routering daar kunt aanbrengen. (Inter-VLAN routing, wordt volgens het datasheet gewoon ondersteunt)

[ Voor 154% gewijzigd door Keypunchie op 06-11-2012 22:09 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:12
Een 10.xxx.xxx.xxx ip suggereert wel een iets groter netwerkje dan gemiddeld 255.255.255.0 thuis subnetje. Dus dat lijkt me niet de beste oplossing.

Heb je de kosten/montage/instel-tijd tussen een extra kabel en twee nieuwe switchen al eens geschat?

• Keypunchie
  • Niet online
Oeps had bijna mijn hele reactie gewist:
Een 10.xxx.xxx.xxx ip suggereert wel een iets groter netwerkje dan gemiddeld 255.255.255.0 thuis subnetje. Dus dat lijkt me niet de beste oplossing.
Tsja, ik dacht gewoon dat het kort is voor whatever ingesteld.

Als ik de handleiding goed begrijp is InterVLAN routing trouwens gewoon een vinkje zetten. (stap 5 van Creating a VLAN).

En anders statische routering.

[ Voor 3% gewijzigd door Keypunchie op 06-11-2012 22:12 ]

• Allewiljoe
Ik apprecieer jullie feedback, en heb er eens goed over nagedacht. Let wel, ik heb geen opleiding in netwerken gehad, waardoor mijn veronderstellingen enkel op logica berusten. Indien er foute veronderstellingen in onderstaande voorkomen hoor ik dat graag van jullie.

Vooreerst: stel dat ik het volledige netwerk op 10.xxx.xxx.xxx adressen laat werken, dan is het volgens mijns insziens nog steeds mijn router welke DHCP adressen uitdeelt en kan telenet geen 10.xxx.xxx.xxx uit zijn ?dhcp pool? aan mijn digicorder toekennen. Dit zou dan enkel werken indien ik DHCP uitzet. Dit is geen optie.

Gezien slechts een beperkt deel van het netwerk getekend is: aan de Cisco sg 100-16 zijn verschillende netwerkapparaten verbonden, het betreft letterlijk een small business. Verschillende desktops, netwerkprinters etc. Nu wijst de router deze netwerkapparaten automatisch een ip adres toe. Overgaan op een netwerk met volledig statische routering zou ik in eerste instantie graag vermijden.

Onderstaand heb ik de netwerkopstelling terug uitgetekend (met dank voor de link):
De groene lijnen zijn de10.xxx.xxx.xxx adressen, de rode lijnen de 192.xxx.xxx.xxx adressen

Netwerk met kleur

Als ik het goed begrijp gebeurt de routering als volgt:

instellingen Vlan

Voor het 192.xxx.xxx.xxx netwerk treedt de router op als dhcp server, waardoor telenet in feite enkel het ip van de router ziet en niet wat erna nog hangt.

Voor het 10.xxx.xxx.xxx op poort 4 van de router (zie afbeelding) treedt de router zelf niet op als dhcp server maar maakt wel een virtueel lan netwerk in de 10.xxx.xxx.xxx ip range en laat dus telenet toe de digicorder een 10.xxx.xxx.xxx adres toe te wijzen.

Wat betreft het interVlan gedeelte, hier zie ik even door het bos de bomen niet meer , met name tagged, untagged en truncking. Zoals ik op wikipedia las, voegt een vlan 4 bits toe aan een pakket waardoor deze geïndentificeerd wordt als zijnde onderdeel van dit Vlan. Hier Vlan id2, digicorder.

Nu is mijn eerste opmerking/ vraag : is dit hier ook zo met poort 4 als 'untagged'?
Als ik het goed voor heb is het Vlan 'digicorder' hier een zogenaamde trunck. En kan het overige netwerkverkeer paketten uitwisselen met het Vlan digicorder.

Nu is mijn laatste opmerking, de switch die reeds aanwezig is nl. de cisco sg 100-16 ondersteunt geen VLAN switching, is dit nodig?

• Allewiljoe
Afbeeldingen vergeten in te voegen:

Afbeeldingslocatie: http://i261.photobucket.com/albums/ii44/Allewiljoe/overzichtVlan.jpg

• Keypunchie
  • Niet online
Vooreerst: stel dat ik het volledige netwerk op 10.xxx.xxx.xxx adressen laat werken, dan is het volgens mijns insziens nog steeds mijn router welke DHCP adressen uitdeelt en kan telenet geen 10.xxx.xxx.xxx uit zijn ?dhcp pool? aan mijn digicorder toekennen. Dit zou dan enkel werken indien ik DHCP uitzet. Dit is geen optie.
Ho, stop, halt, zou een bekende van mij zeggen. Omdat je zelf zo spontaan in de eerste post over VLANs begon, ging ik ervan uit dat je juist een redelijk hoog netwerkniveau had, dat zijn namelijk (imho) best wel geavanceerde dingen. Zelf heb ik ze bijvorbeeld alleen maar in combinatie met professionele ESX-virtualisatie-omgevingen gebruikt.

Zowel de 192-range ALS de 10-range, zijn allebei zgn. private ranges. Het is dan ook zeer onwaarschijnlijk dat die adressen door Telenet uitgedeeld worden, maar in principe juist ALTIJD door een lokale router.
Specifiek aan deze telenet digicorders is dat deze een 10.xxx.xxx.xxx ip range gebruiken, dit omdat de verbinding met het mac adress van deze digicorder samenhangt. Je kan deze digicorder/box dus niet zomaar in het netwerk plaatsen, waar deze een 192.xxx.xxx.xxx ip toebedeeld krijgt.
Volgens mij is er een redelijke kans dat je iets over het hoofd ziet.

Misschien is het wel een goeie om eens de instructies van die digicorders waar je dit uit hebt gehaald op de een of andere manier te plaatsen (hopelijk is het een link naar een instructiepagina?).

[edit]
Heb jij die VLANs die nu in de router staat zelf aangemaakt, of stonden die er al in? Als die er al in stonden, weet je zeker dat je Digicorder niet al in interactieve modus werkt?

[ Voor 6% gewijzigd door Keypunchie op 07-11-2012 17:48 ]

• Allewiljoe
Ik heb de Vlan's zelf aangemaakt.
Het is eigenlijk als volgt gegaan: ik ging naar de plaatselijke telenet verdeler, die mij wist te vertellen dat je eigenlijk een extra switch moet plaatsen voor de router om de digicorder te verbinden.

Dus dan krijgt de digicorder een 'public' ip in de 10.xxx.xxx.xxx range (als ik uw redenering volg)

Nu is dit in mijn situatie onpraktisch, omdat mijn htcp dan mijns inziens zeker niet zal werken met een public telenet ip.

De informatie van vlan heb ik gehaald uit verschillende bronnen uit internet o.a.http://www.9lives.be/foru...-van-telenet-kan-dit.html

De informatie over vlan ook wel van de cisco website zelf.

• Keypunchie
  • Niet online
Dus dan krijgt de digicorder een 'public' ip in de 10.xxx.xxx.xxx range (als ik uw redenering volg)
Fundamenteel misverstand. Dit bestaat niet. Een 10-adres is altijd een private ip. Laat ik het zo stellen, welke van de apparaten in het plaatje heb je "gekregen" van Telenet?

• Allewiljoe
Ok. enkel de modem. (en de digicorders uiteraard) De rest van het netwerk heb ik zelf opgebouwd.

Wanneer dit niet bestaat wil dit dus zeggen dat de modem deze ip adressen aan de digicorders uitdeelt?

• jasper1989
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-12 13:01
Keypunchie schreef op woensdag 07 november 2012 @ 18:10:
[...]

Fundamenteel misverstand. Dit bestaat niet. Een 10-adres is altijd een private ip. Laat ik het zo stellen, welke van de apparaten in het plaatje heb je "gekregen" van Telenet?
De telenet modem deelt gewoonlijk (op basis van mac) 10.x.x.x adressen uit aan digicorders, en 81.x.x.x. als wan ip...

Het lijkt mij nogal imho moeilijke oplossing voor iemand die niet veel van netwerken kent om dit weer te gaan opsplitssen in vlan's etc....

Als je trouwens genoeg hebt aan 100mbit op de htpc zou je kunnen overwegen om de utp kabel op te splitssen in 2*100mbit.... (kostprijs 5 eur) versus router... managed switches....

• mchome44
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-06 20:54
hallo,

ik heb 1 digicorder en 2 digiboxen heb deze gewoon aan die dlink switch gehangen die bijgeleverd werd waarom doe je dat niet en dan vanuit die switch naar je router of AP zo heb ik het thuis wel gedaan.

Je kan ook nog een extra swicth bij plaatsen als er maar vanaf die dlink switch een kabel naar andere switch loopt dit werkt gewoon de boxen worden dan ook herkend

• Keypunchie
  • Niet online
Ok. enkel de modem. (en de digicorders uiteraard) De rest van het netwerk heb ik zelf opgebouwd.
De telenet modem deelt gewoonlijk (op basis van mac) 10.x.x.x adressen uit aan digicorders, en 81.x.x.x. als wan ip...
Ik denk dat ik het snap.

De makkelijkste (maar misschien niet meest wenselijke oplossing) is dan om je router in bridge-modus te zetten en te zorgen dat je DHCP van de modem gebruikt.

Wat de distributeur van Telenet misschien niet goed heeft uitgelegd is dat het niet om het IP-adres gaat, maar, zeer waarschijnlijk, dat je een ongerouteerde verbinding (dus op zijn hoogst geswitchte*) nodig hebt vanaf het modem naar je digicorder. Op de modem van Telenet vindt blijkbaar de authenticatie plaats. Dat die adressen in de 10-range uitdeelt is maar toeval (misschien kun je dat wel veranderen). Het gaat erom dat hij het MAC-adres van de digicorder direct moet kunnen zien om hem te herkennen.

Kortom: wat je eens zou kunnen proberen is om de router in bridge modus te zetten (hij lijkt mij niet echt iets te routeren?) en gewoon DHCP van het modem te gebruiken. Voor zover ik het zie/begrijp zou dat moeten werken.

• Allewiljoe
De router in bridge modus zetten is geen optie... Er zijn drie maal zoveel pc's op het netwerk aangesloten als toegelaten bij het abonnement (maximaal 5)
Pagina: 1