• Frostu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-11-2024
Hallo,

Heb mijn oude gamePC weer in elkaar gezet, nieuw moederbord en voeding, maar nu wordt de CPU veel te heet waardoor de PC zichzelf uitschakelt na 3 minuten.

in de bios gaat CPU temp van 30 naar 80+, gestaag omhoog.

Specs:
  • Asus A32N8 S939
  • AMD 64 X2 4400+ (5 jaar oud)
  • Arctic 64 PRO (6 jaar oud)
  • 2x 1 GB Kingston DDR400
  • 9600GT 512 MB
Heb reeds nieuwe pasta erin gezet, geen verschil. Met IT duster geprobeerd de koelribben schoon te blazen maar geen verschil. De CPU fan spint wel gewoon, ook geen errors in de BIOS ziet alles er netjes uit. Mobo temp is ook stabiel op 25 graden.

Wat kan het zijn? Ik heb mijn 64 Pro trouwens omgekeerd/andersom op het ASUS A8N32 SLI mobo zitten in vergelijking met mijn andere mobo omdat hij niet paste, maar zo zou hij ook moeten functioneren toch?

• Leech_NL
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:56
Kan bijna niet anders dan dat je koeler niet goed gemonteerd zit lijkt me...

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Kijk inderdaad eens of de pinnetjes wel goed door het moederbord heen zitten. Dat kan je best controleren met het moederbord uit de kast overigens.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:33

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Admiral Freebee schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 12:33:
Kijk inderdaad eens of de pinnetjes wel goed door het moederbord heen zitten. Dat kan je best controleren met het moederbord uit de kast overigens.
Die pinnetjes zijn er echt niet voor de koeling hoor :+ Bovendien zal hij dan helemaal niet opstarten ;)

Gewoon de koeler opnieuw (goed) monteren dus!

www.maartendeboer.net

• Frostu
Ok ga 'm opnieuw bevestigen maar hij lijkt goed strak erop te zitten,

Zie plaatje onder voor een schets, maakt het uit dat ik de CPU koeler met de fan naar 'rechts' heb gemonteerd? Op mijn oude mobo zat hij naar links, richting de case fan zeg maar. Maar dat past niet vanwege de passieve moederbordcooling die in de weg zit nu..

Afbeeldingslocatie: http://img843.imageshack.us/img843/5374/moboo.png

[ Voor 4% gewijzigd door Frostu op 06-11-2012 13:03 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

hoort niet uit te maken.

People as things, that’s where it starts.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En als het al iets uitmaakt is dat hooguit een paar graden, maar niet meer dan dat.

• Frostu
Ok helder.. Ik zal later vandaag een foto uploaden van de koeler/setup, heb PC los op bureau staan nu..

Ik begrijp dat het probleem wel moet liggen bij de koeler maar snap het echt niet.. hoe verkeerd kun je nu een CPU koeler installeren? Hij zit recht op de CPU zag ik al, dus lijkt precies goed te zitten? Vastgeklikt met het hendeltje ook zit er stevig op, lijkt me dat ik weinig anders kan installeren dan zo?

• kgb545
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 31-01 22:56
Heb je wel eerst oude koelpasta resten verwijderd en de het koelblok / CPU schoongemaakt met bijvoorbeeld alcohol ?
En daarna nieuwe koelpasta (niet te veel, een "rijstkorrel" is voldoende).

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Of gewoon een nieuwe, betere koeler kopen ;)

Heb je btw wel voldoende airflow in je kast?

[ Voor 35% gewijzigd door Madrox op 06-11-2012 15:40 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Frostu
@kgb545: Ja, wel met nagellakremover maar dit zou gewoon moeten werken toch? Ziet er iig wel school uit als ik alle resten verwijder..

@Madrox: Ja ok, maar denk dat er weinig coolers nog compatibel zijn met mijn oude S939 processor?

• kgb545
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 31-01 22:56
Frostu schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 15:56:
@kgb545: Ja, wel met nagellakremover maar dit zou gewoon moeten werken toch? Ziet er iig wel school uit als ik alle resten verwijder..
Ja, als alles maar schoon en vetvrij is.
@Madrox: Ja ok, maar denk dat er weinig coolers nog compatibel zijn met mijn oude S939 processor?
357 hits in de PW :9 : http://tweakers.net/categ...wAFFliTlKVtFKRoYmSrG1tbUA

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:55
Alleen alcohol gebruiken, en niks anders, de 95-99 % pakken en niet de 75%, want hier zit nog water toegevoegd.

• JoSoFijn
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-02 13:27
misschien iets in je bios instellingen? dat hij teveel stroom krijgt, of je fan niet verder dan 20% speed gaat ofzo.

Is het nu binnenste buiten, of buitenste binnen?

• darkmushy1995
  • Laatst online: 03-02 19:31
Sir_Markus schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 16:37:
misschien iets in je bios instellingen? dat hij teveel stroom krijgt, of je fan niet verder dan 20% speed gaat ofzo.
dacht ik ook meteen aan.

kijk ff in je bios naar de fans(snelheid enzo )

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Zoals al hierboven geschreven mag je dus geen nagellak remover gebruiken want daar zitten toevoegingen in om de nagels soepel te houden ( soort van vetachtig spul ). Altijd zoals al een paar mensen schrijven dus pure alcohol gebuiken die je gewoon bij elke drogist kan krijgen.

Wat je fan betreft maakt het wel degelijk uit aan welke kant je die zet en hoe de luchtstroom door de koeler is, maar als ik het goed begrijp heb je nu de fan als push zitten. Normaal gesproken moet namelijk de fan altijd rechts zitten en als push en kan je optitioneel een 2de fan als pull plaatsen.

Dan nog wat betreft de koelpasta neem ik aan dat je weet dat teveel pasta ook averrechts werkt en isoleert in plaats van geleid. Altijd maar maximaal 1 rijstkorreltje in het midden van je cpu doen en dus niet je hele cpu volkliederen met pasta in de veronderstelling dat hoe meer, hoe beter.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ventieldopje schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 12:50:
[...]

Die pinnetjes zijn er echt niet voor de koeling hoor :+ Bovendien zal hij dan helemaal niet opstarten ;)

Gewoon de koeler opnieuw (goed) monteren dus!
Met de pinnetjes bedoel ik uiteraard de pushpins die de koeler klemmen tegen de CPU aan. Als één of twee van deze pinnen niet goed door het moederbord heen zitten, raakt de koeler de CPU niet voldoende aan. En dan krijg je deze problemen.

* Admiral Freebee is ervaringsdeskundige :X

Maar goed, de bevestiging bij deze socket is sowieso anders :P

[ Voor 5% gewijzigd door Admiral Freebee op 07-11-2012 08:55 ]

• Frostu
Ik heb jullie suggesties opgevolgd en een nieuwe CPU koeler aangeschaft, een Zalman 9700 LED.

En wonderwel na goed schoonmaken met echte alcohol en goed bevestigen van de (met overigens zeer fijne Zalmanpasta met kwastje) nieuwe cooler werkt mijn systeempje weer stabiel op 38 graden! Dank allemaal voor de hulp!

Nog een dingetje: 1 van mijn 2 geheugenbankreepjes zijn denk ik defect na 6 jaar, want als ik de ene erbij zet of los erin zet geeft mijn PC geen videobeeld meer en blijft de LED oranje. Wel functioneert mijn pc met het andere bankje geheugen, zodra ik ze verwissel. Hoe kan een geheugenbankje videosignaal blokkeren?!

• darkmushy1995
  • Laatst online: 03-02 19:31
Probeer eens allebij de geheugens in de 2 blauwe te doen.

• JoSoFijn
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-02 13:27
Frostu schreef op donderdag 08 november 2012 @ 12:29:
Hoe kan een geheugenbankje videosignaal blokkeren?!
Hij blokkeert het hele opstarten. dus het videosignaal wordt niet eens gestart.

Maar zoals hierboven gezegt werdt: steek ze in de zelfde kleuren slots. nog steeds probleem, kwestie van vervang/weglaten

Is het nu binnenste buiten, of buitenste binnen?

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
darkmushy1995 schreef op donderdag 08 november 2012 @ 13:06:
Probeer eens allebij de geheugens in de 2 blauwe te doen.
Zoek de handleiding erbij, hierin staat altijd omschreven wat de slot combinaties moeten zijn voor het geheugen om te werken in dual channel etc.
Pagina: 1