Vrachtwagenschauffeurs/connaisseurs gezocht!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Beste Tweakers, en vrachtwagenchauffeurs in het bijzonder.

Ik vroeg me af wat de gemiddelde maximale lading van een vrachtwagen is.
Ik laat LZV/Eco-Combi's buiten beschouwing en heb het hier dus specifiek over trekker-met-oplegger dan wel vrachtwagen aanhanger combi's
Daarnaast heb ik het hier nadrukkelijk over internationaal vervoer waarbij het maximale GVW/MTM (totaal gewicht combi) 40 ton mag bedragen.
Tot slot betreft het droog bulkvervoer (agro-chemicals)

Wat ik graag van jullie zou willen weten is,(buiten een direct antwoord op de bovengenoemde vraag) hoeveel weegt de gemiddelde 40tons trekker-met-oplegger, zonder lading, maar met inzittenden + brand- en vloeistoffen? Maakt het verder nog uit of het bulk is (lees maximale gewicht past mogelijk niet in 1 combi)?
Ik heb de termen 26, 30 en 32 ton voorbij horen komen als maximaal laadgewicht, maar een redelijke onderbouwing heb ik hier nog niet voor gevonden (enkel vrachtwagen X weegt Y = Z over voor lading). Ik hoop van jullie een iets algemener antwoord te krijgen

Alvast bedankt voor jullie medewerking ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:50
Ik denk dat je verkeerd zit ;) Vervoer
Het lijkt me dat je het leeg gewicht van een vrachtwagen wel kunt vinden dat minus de maximale wettelijke waarde en je hebt je maximale gewicht voor je vracht, uiteraard wel rekening houden met het laadvermogen van de vrachtwagen.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Ik zit inderdaad verkeerd.
Ik kan niet veel informatie vinden over ledig gewicht (ben ergens 9,5 ton tegen gekomen), daarnaast weet ik niet of internationale chauffeurs alleen of met 2 rijden. Tot slot heb ik geen idee hoeveel literkilo/ton diesel er in een tank gaat.
Ik zou dus graag informatie van de professionals horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Ik heb ook een keer mijn c-rijbewijs gehaald,
en die (strik)vraag word al vroeg aangegeven. Kijk naar je papieren. Elke truck is anders en in je papierwerk staan de afmetingen, gewicht, wat je mag meenemen aan last en hoeveel je mag trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Iblies schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 12:43:
Ik heb ook een keer mijn c-rijbewijs gehaald,
en die (strik)vraag word al vroeg aangegeven. Kijk naar je papieren. Elke truck is anders en in je papierwerk staan de afmetingen, gewicht, wat je mag meenemen aan last en hoeveel je mag trekken.
Ik ben zelf geen chauffeur, voor het bepalen van Service level Agreements moet ik echter inzicht hebben in de totale maximum vervoercapaciteit. Voor binnenvaartschepen is deze vastgesteld op 500 tot 1000 ton.
Voor vrachtwagens denk ik dat ik maar kies voor 30 ton.

Iemand die me kan vertellen hoeveel liter er in de gemiddelde vrachtwagentank gaat (diesel = 840kg per m3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReBr
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Zelf rij ik met met combi, en trailer combinaties in het tanktransport, en even simpel uitgerekend, met volle dieseltanks van ong 500 liter inhoud: (sta dagelijks op een weegbrug)

De combi weegt leeg totaal 19 ton (12 ton voorwagen, 7 ton aanhanger) en met deze combinatie is het in Nederland mogelijk om ongeveer 30 ton aan lading te vervoeren (eigenlijk iets meer omdat de asbelasting minder is dan 10 ton per stuk, met 33 ton lading krijg je geen problemen)

De trailer weegt inc de trekker 16 ton, hiermee kan dus probleemloos 34 ton lading vervoerd worden.

Beide zijn wel inclusief pompinstallatie en RVS tankopbouw, wat ze dus uiteindelijk iets zwaarder maakt.

Voor het buitenland haal je er dus 10 ton aan lading af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97348

mijn trekker+trailer woog ledig op de brug ca 17.500 kilo dit was met vol dieseltank a 1200 liter (internationaal chauffeur)
qwua gewicht ben je afhankelijk van de wetgeving per land.
in engeland is een trekker ( losse truck) verplicht een 3e as onder de auto te hebben.
als je in belgie word gestopt met een 50ton wegende combinatie dan heb je al een aardig probleem want voor hun regelgeving is het gewoon te zwaar, hoewel je volgens de nederlandse regelgeving gewoon de toegestane gewicht zou meedragen.

uit mijn mening weet ik dat de verlader bepaald hoeveel er in gaat, maar de chauffeur er inspraak op heeft om een halt toe te roepen als hij denkt dat het verkeerd geladen word of de gewicht toch te hoog word.

regelmatig moest ik de verladers tot stoppen ''dwingen'' omdat ze mij anders hadden overbeladen, maar de belader word op overtreding op de wegen wat gewicht aangaat niet aangesproken, de chauffeur hiertegen weer wel
Pagina: 1