Relevantie benchmarks/ reviews

Pagina: 1
Acties:

• MrMistral
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-01 22:54
Mijn systeem is als volgt:

ASUS p5b mobo
Sapphire HD4870 1 GB GDDR5
Intel q6600 @ 3.0Ghz (OC)
6GB RAM

Momenteel sta ik op het punt een XFX 6870 Black Edition aan te schaffen via vraag & aanbod. Natuurlijk heb ik de nodige reviews en benchmarks gelezen en gezien en daarom vroeg ik mij het volgende af.

Mijn systeem is relatief oud in vergelijking met de systemen waarop getest wordt. In hoeverre is dat relevant voor de uiteindelijke prestaties die ik zal krijgen? Mag ik er vanuit gaan dat de 'sprong' in prestaties hetzelfde zal zijn? Of moet ik mijn verwachtingen naar beneden bijstellen?

[ Voor 0% gewijzigd door MrMistral op 06-11-2012 10:05 . Reden: spelfoutje ]

PSN: MrMistral

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat hangt natuurlijk voor een groot deel van de applicatie af. Als een game erg CPUafhankelijk is, dan zul je eerder merken dat je Q6600 een bottleneck is dan wanneer hij erg GPUafhankelijk is. Natuurlijk zullen de prestaties wat lager uitvallen als je specs een stuk lager zijn, maar hoeveel dat is is gewoon weinig over te zeggen, zonder te weten waar de applicatie vooral van afhankelijk is.

• MrMistral
De reden voor de upgrade is voor het gamen. Ik kwam 2 jaar geleden van een 8500GT. Ik hoef natuurlijk niet te benadrukken dat het verschil erg groot was :P Maar ik merk dat de meeste huidige games nog steeds erg goed draaien, maar dat de allernieuwsten net een stapje te ver gaan. Dus ik denk/merk niet dat mijn cpu de bottleneck is, eerder de videokaart. Maar hoe weet ik überhaupt waar een game het meest van afhankelijk is?

• Cronax
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-06-2024
Dat verschilt erg per game, maar tegenover een HD4870 ga je sowieso het verschil merken. Je huidige processor is geen bottleneck voor je HD4870 dus met de nieuwe kaart zal je sowieso betere performance halen zelfs al zou je die bottleneck nu wel aantikken, maar als ik me de ervaringen herinner van mensen met dezelfde processor die Battlefield 3 er mee speelden hadden die zelfs daar nog relatief weinig last van de oude CPU terwijl die game redelijk stevig aan de CPU trekt.

Natuurlijk zou het aan te raden zijn om je hele setup te vervangen, maar dan moet je daar wel het budget voor hebben en gezien de kaart die je koopt gok ik niet dat je dat soort geld er voor over hebt, wel? ;)

• MrMistral
Haha! Nee, inderdaad! Dat is precies de reden waarom ik de videokaart op deze manier vervang :)

Die ervaring heb ik ook. De enige game waar ik het eigenlijk echt merk is GTA IV.

• mukkel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-02-2024

mukkel

Dus..... Zodoende

Als je cpu kan opzich ook nog hoger :) 6600 draait zonder al te veel moeite op 3,5 / 3,6

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

MrMistral schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 10:10:
Maar hoe weet ik überhaupt waar een game het meest van afhankelijk is?
Eigenlijk alleen door goed naar benchmarks te kijken en kijken hoe het doorschaalt met snellere CPU's en GPU's.

Een upgrade van een 4870 naar een 6870 ga je sowieso wel merken, het is alleen lastig af te leiden of de sprong net zo groot gaat zijn bij jou als in de benchmarks.

• MrMistral
mukkel schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 14:51:
Als je cpu kan opzich ook nog hoger :) 6600 draait zonder al te veel moeite op 3,5 / 3,6
Ja, dat heb ik ook gezien, maar dan heb ik sowieso een nieuwe voeding en koeler nodig. Plus, dan moet ik mij echt een keer heel goed gaan verdiepen in de wondere wereld van het OC-en.
Een upgrade van een 4870 naar een 6870 ga je sowieso wel merken, het is alleen lastig af te leiden of de sprong net zo groot gaat zijn bij jou als in de benchmarks.
Oke :) Ik dacht dat er misschien wel een duidelijk verband zou zijn.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Het komt maar weinig voor dat je een bottleneck hebt, een van de weinige spellen waar ik het tegenkom is ARMAII. Stel dat je tegen een cpu bottleneck aanloopt kan je altijd een paar settings die op cpu leunen lager zetten en anti aliasing aanzetten.

• MetalMarty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-11-2025
Ik heb zelf een P5e Deluxe met een Q6600.
Zelf heb ik een paar dagen geleden geupgrade naar een GTX580 Phantom.
Mijn Q6600 draait op 3.2GHz, en zelf heb ik eigenlijk alleen nog maar last van een (wat ik denk) CPU bottleneck als ik Physx op maximum zet naast alle andere CPU intensive settings.
Verder heb ik er eigenlijk helemaal geen last van.
En dan is de GTX580 phantom toch nog wel een stukje beter dan de HD6870.

Ik heb dan veel oa Borderlands 2 gespeeld in Stereo 3D 1080P 60Hz, met alles maxed out.

Verwijderd

verschil is er tussen C2D - Sandy - Ivy.
Maar het is echt niet zo veel verschil.
Eigenlijk stagneerd de cpu de laatste jaren min of meer. En de software groeit niet meer zo hard qua vereisten.
Tel uit je winst en game zeker nog een jaar verder met die q6600 - STOCK zelfs.

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

TERW_DAN schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 10:05:
Dat hangt natuurlijk voor een groot deel van de applicatie af.
Dit idd!

Een snellere videokaart is altijd beter alleen op den duur haal jemet een kaart van 200 euro 60 fps en met een kaart van 500 euro 66 fps, dan was die kaart van 500 euro geldverspilling.

Ik denk dat je met een Q6600 toch nog aardig wat kan aansturen 7950 gaat prima lukken (mits je nog overclocked tot 3,4ghz oid) hoewel je daar bijv max 60 fps mee haalt in een bepaalde game en met een i7 had je daar dan 80fps gehaald.. beetje dat idee.

ik zou zeggen haal iets van een 7950 - GTX 580 prestaties , als je dan op 1920x1080 speelt met 4x aa is het de moeite wel waard. Die bottleneck houd je altijd maar een trage kaart halen schiet je al helemaal niets mee op :+ 6000 serie kaarten , links laten liggen. TRAAG!! die Q6600 valt dan in slaap !!

Ik heb zelf ook een bottleneck op mijn GTX 680 met een i5 760 .. alleen daar heb ik alleen last van boven de 80 fps.. dus dan was het de aanschaf ook waard.

[ Voor 92% gewijzigd door A87 op 12-12-2012 21:09 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• MrMistral
A87 schreef op woensdag 12 december 2012 @ 20:56:
[...]

Dit idd!

Een snellere videokaart is altijd beter alleen op den duur haal jemet een kaart van 200 euro 60 fps en met een kaart van 500 euro 66 fps, dan was die kaart van 500 euro geldverspilling.

Ik denk dat je met een Q6600 toch nog aardig wat kan aansturen 7950 gaat prima lukken (mits je nog overclocked tot 3,4ghz oid) hoewel je daar bijv max 60 fps mee haalt in een bepaalde game en met een i7 had je daar dan 80fps gehaald.. beetje dat idee.

ik zou zeggen haal iets van een 7950 - GTX 580 prestaties , als je dan op 1920x1080 speelt met 4x aa is het de moeite wel waard. Die bottleneck houd je altijd maar een trage kaart halen schiet je al helemaal niets mee op :+ 6000 serie kaarten , links laten liggen. TRAAG!! die Q6600 valt dan in slaap !!

Ik heb zelf ook een bottleneck op mijn GTX 680 met een i5 760 .. alleen daar heb ik alleen last van boven de 80 fps.. dus dan was het de aanschaf ook waard.
Haha! Laat ik nu net toch een 6000 serie kaart gehaald hebben. Maar ik moet je wel gelijk geven, heb er gemengde gevoelens over. Fijn echter om te weten dat ik het nog even vol kan houden met alleen het upgraden van mijn videokaart en niet nieuw cpu, dus nieuw moederbord etc. :+

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-02 22:18

Thomg

Aww yiss

De 6xxx series was niet een verbetering op de 5xxx series, ze kostten aanzienlijk meer maar presteerden soms gelijk of zelfs minder dan je kon krijgen bij de 5xxx. De 7xxx is eigenlijk meer iets als de 5xxx, aanzienlijke verschillen met de vorige lijn en toch nog voor een redelijke prijs.
Ik vraag me nu dus af, hoeveel kost die 6870? Ik denk zelf dat je beter af bent met een 5870.

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Ik had daarom ook nog een 5870 gekocht vorige week voor een E8400 dual core machine voor een maat van me IPV een 6000 serie kaart die ook nog eens 60% duurder is... rond 80 euro heb je een 5870, ff wachten tot iemand ze weer aanbiedt.

Als je toch al van plan bent rond 200 euro uit te geven haal een 7950 - 580 . anders een 5870.

een 7870 oid is ook niet de moeite waard mits je niet echt de limits gaat opzoeken met overclocken, een stock 7870 is vrij duur voor wat je er voor krijgt qua prestaties.

Ik heb trouwens nog op mijn systeem vorige week voor de fun met mijn i5 760 een 5870 gedraait in far cry 3 op Ultra! en dan haal je zo'n 35-40 fps gemiddeld in normale stukken..... wel 0xaa omdat het 1GB is, maar toch is zo'n kaart nog verdomd snel voor wat je er voor betaald. Een 7870 is in die game precies even snel.

Nadeel van 5000 serie is alleen dat tesselation nogal matig werkt als het extreem wordt toegepast zoals Crysis 2 en Metro 2033....... maar op die games is echt bizar veel tesselation toegepast dat het helemaal lelijk wordt 8)7. Vind zelf dat je daar niet naar moet kijken.

En met BF3 haalde ik zon 40-50 fps op medium met tanks en voertuigen om me heen... vrij goed.

maja, ik zou nog steeds zeggen haal een GTX580 oid als je het geld hebt.

pricewatch: Club3D GTX 580 1536MB GDDR5 PCI-E

[ Voor 104% gewijzigd door A87 op 13-12-2012 11:55 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Pagina: 1