Router voor een basisschool

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 481667

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik ben opzoek naar een router met genoeg signaal voor een hele basisschool.
Wij hebben hier nu wel 2 Zyxel routers staan die in elkaar overlopen maar die pakken helaas maar 2 lokaalen.

Ik heb al een beetje gezocht maar ik heb er niet veel verstand van..
Ik kwam zelf uit bij deze router pricewatch: Asus RT-AC66U

Dus als iemand tips heeft graag!

Ons budget ligt tussen de 200-300 euro! Het mogen ook meerdere routers zijn als ze maar in het budget passen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddo-79
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-06 19:53
Dat is een mooie router, maatr de AC standaard is nog lang niet ingeburgerd en dus eigenlijk overkill. Waar je ook extra voor betaald. Eigenlijk zonde van het geld. Persoonlijk zou ik dan voor 2x de Asus RT-N66U gaan. Prima, sterke routers, met veel bereik en voor 250 euro ben je dan klaar.

Als tip: Je gaf aan er weinig verstand van te hebben, regel iemand die ervoor zorgt dat er voldoende en juiste beveiliging wordt ingesteld tussen het wifi netwerk en de school-pc's.

[ Voor 29% gewijzigd door Eddo-79 op 06-11-2012 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:25

D4NG3R

kiwi

:)

Het beste resultaat zul je denk ik toch behalen door verspreid 3 a 4 routers op te hangen (Even er van uitgaand dat het een beetje 'normale' OBS is met 8 klassen voor 8 groepen).

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeefie
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

Steeefie

Product prutser

Waarom een hele dure router nemen, als je het ook af kan met een aantal veel goedkopere? Ik zou zelf eens kijken naar de TP-Link TL-WR1043ND (pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND).

Prima router voor jou doeleinde en eventueel is er DD-WRT (custom router software) op te zetten met legio mogelijkheden voor het al die niet afschermen, meerdere ranges en zelfs wat je zend bereik is van de draadloze verbindingen.

Ik gebruik al tijden meerdere van deze routers en heb ze inmiddels ook bij meerdere mensen geïnstalleerd.

Automatiseren kun je leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-06 21:00
Een router heeft geen signaal dat zwakker zou kunnen worden, een router routeert pakketjes tussen verschillende netwerken (in dit soort gevallen over het algemeen tussen het lokale netwerk en het internet). Wel heeft een router maar een beperkt aantal poortjes, vaak maar 4. Als je meer apparaten bedraad aan wilt sluiten dan kun je hier een switch aan hangen zodat je meer apparaten aan kunt sluiten.

Je hebt het over 'te weinig signaal', ik ga er dan voor het gemak maar vanuit dat je draadloos bedoelt? Daarvoor heb je geen router nodig, maar een access point. Nu zijn er veel routers die een ingebouwde accesspoint hebben, maar je maakt het jezelf wel redelijk ingewikkeld door overal routers neer te zetten als je ook met accesspoints uit de voeten kunt. In de meeste scholen is de computerkennis en -kunde over het algemeen niet zo groot dus dan kun je er beter iets foolproofs neerzetten in plaats van iets waar men zomaar kabeltjes in de verkeerde poort kan prakken.

Om voldoende draadloze dekking te kunnen bieden is vooral van belang om te weten hoe groot de school is, welke vorm deze heeft, hoeveel verdiepingen, hoeveel wireless devices er op het netwerk komen, van welk materiaal de muren zijn en hoe de dekking nu is.

Als je op een laptop inSSIDer zet kun je zien hoe goed je dekking nu is en hoeveel je tekort komt. Zelf bieden we over het algemeen de pricewatch: EnGenius EAP-9550 aan, deze heeft een uitstekend bereik en binnen je budget kun je er 2 kopen. Je hebt al 2 Zyxels, één daarvan staat waarschijnlijk op een plek die niet helemaal optimaal is omdat daar de internetlijn binnen komt maar met de 2 Engenius' erbij kun je met 3 AP's gaan spelen met de indeling (i.c.m. de vaste) om een volledige dekking te (proberen te) bieden.

Wel moet je dan kabels trekken van de router naar de 3 access points maar dat moet je sowieso, als het ook maar enigszins kan wil je niet gaan repeaten, dat kost zo ontzettend veel snelheid...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddo-79
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-06 19:53
Wat zou helpen is als je meer informatie kan geven:

Wat wil men ermee doen?
Is het bedoeld voor leerlingen, docenten of een mix?
Moeten docenten bij schooldocumenten kunnen of niet?
Moet het beveiligd zijn of niet?

Een beschrijving van het gebouw helpt ook. De bouw en materialen zijn best bepalend voor wifi dekking.
Dus:
1,2,3 of x etages?
Beton, hout, ijzer?
Heel grofweg de buitenafmetingen?
Is er een goed bedraad netwerk aanwezig om de AP's / Routers aan elkaar te knopen?

Veel vragen, maar het is zonde om geld uit te geven als je eigenlijk niet goed weet wat de gewenste situatie is.

Om in metaforen te spreken: De AC66 die je had uitgekozen is een Ferrari terwijl je eigenlijk een simpele 10 persoonsbus nodig hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Eddo-79 schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 10:44:
Wat zou helpen is als je meer informatie kan geven:

Wat wil men ermee doen?
Is het bedoeld voor leerlingen, docenten of een mix?
Moeten docenten bij schooldocumenten kunnen of niet?
Moet het beveiligd zijn of niet?

Een beschrijving van het gebouw helpt ook. De bouw en materialen zijn best bepalend voor wifi dekking.
Dus:
1,2,3 of x etages?
Beton, hout, ijzer?
Heel grofweg de buitenafmetingen?
Is er een goed bedraad netwerk aanwezig om de AP's / Routers aan elkaar te knopen?

Veel vragen, maar het is zonde om geld uit te geven als je eigenlijk niet goed weet wat de gewenste situatie is.

Om in metaforen te spreken: De AC66 die je had uitgekozen is een Ferrari terwijl je eigenlijk een simpele 10 persoonsbus nodig hebt
Sorry voor het gebrek aan info!

Wij hebben zelf een netwerk in school met een server dit werkt gewoon allemaal goed!
Alleen nu heeft elke leerkracht een iPad gekregen waar ze dus gebruik van willen maken.

Dus alleen leerkrachten met hun smarthphones en iPads!
En in sommigen groepen zitten er ook stagaires dus we praten hier ongeveer over 20± man en dan
40± verbindingen.

1 etage
Grof gezegt 35 bij 35 de buitenafmetingen
En er is een goed bedraad netwerk met veel patchpunten in het gebouw!

En bedankt voor alle reacties! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Eddo-79 schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 10:24:
Dat is een mooie router, maatr de AC standaard is nog lang niet ingeburgerd en dus eigenlijk overkill. Waar je ook extra voor betaald. Eigenlijk zonde van het geld. Persoonlijk zou ik dan voor 2x de Asus RT-N66U gaan. Prima, sterke routers, met veel bereik en voor 250 euro ben je dan klaar.

Als tip: Je gaf aan er weinig verstand van te hebben, regel iemand die ervoor zorgt dat er voldoende en juiste beveiliging wordt ingesteld tussen het wifi netwerk en de school-pc's.
Wij worden beheerd door een IT Bedrijf dus dit is allemaal prima geregelt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
35x35 en dan met 2 routers slecht bereik?

Ik zou het pand opdelen in kwadranten en in het midden van ieder kwadrant een AP zetten. Mogelijk is dat voor de 4e wat lastig omdat de WAN-lijn daar misschien ook op uitkomt maar als je echt voldoende patchpunten hebt kun je die ook verleggen.

Edit: Scratch that... Je hebt een IT bedrijf? Waarom vraag je het hier dan op GoT? Vraag gewoon aan dat bedrijf een offerte :P

[ Voor 18% gewijzigd door Paul op 06-11-2012 11:22 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeebeekje
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-06 09:23
Je hebt een IT bedrijf? Waarom vraag je het hier dan op GoT? Vraag gewoon aan dat bedrijf een offerte :P
Dat ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb daar inderdaad al contact mee opgenomen voor enkel tips. Hun helpen ons alleen met het netwerk dus het draadloze gedeelte moeten wij verder zelf voor zorgen.

Dus vandaar dat ik het hier vraag om me alvast er een beetje in te oriënteren.

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 481667 op 06-11-2012 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeebeekje
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-06 09:23
ehh draadloos is toch netwerk? Als jullie dit vragen dan maken zij een offerte lijkt me? Natuurlijk kan het wel zo zijn dat dit meer kost dan nu het geval is, maar het moet sowieso onderhouden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:21

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Anoniem: 481667 schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 11:56:
Hun helpen ons alleen met het netwerk dus het draadloze gedeelte moeten wij verder zelf voor zorgen.
Wat een onzin draadloos is ook gewoon netwerk het leverd connectiviteit en geen applicatie dienst, het zorgt er alleen maar voor dat je connectie hebt zodat de applicatie links werken.

Voor een basis school met zo'n beperkt budget zou ik gewoon niet eens voor Routers gaan maar AP's aangezien de router functionaliteit niet nodig is, het is echter wel slim op even een tekening van de layout van het gebouw te kopieren/maken op je ophang punten te bepalen.

Bijvoorbeeld deel het inderdaad zoals hierboven staat in kwadranten op en zorg dat ieder kwadrant een eigen channel nummer heeft, wat NIET of nauwelijks overlapt met de aangrenzende kwadranten, hierdoor verbeter je bereikdoor doordat je broadcast cell capaciteit niet hoeft te compenseren voor de interferentie die het andere kwadrant genereerd op dat channel.

Iets uitgebreider voorbeeld :

Afbeeldingslocatie: http://www.cisco.com/en/US/i/200001-300000/220001-230000/222001-223000/222953.jpg

is precies wat ik bedoel zoals je in onderstaand plaatje kunt zien zijn er namelijk maar een paar channels die niet hetzelfde frequentie bereik hebben namelijk Channel 1,6 & 11

Afbeeldingslocatie: http://www.wireless-nets.com/resources/tutorials/ap_channels.jpg

Trek je niks aan van het RF US boven het laatste plaatje het enige verschil met EU is dat er nog een Channel 12 & 13 zit die overlapt met Channel 11 in de US. Het is meer om een idee te geven bij wat ik bedoel.

[ Voor 12% gewijzigd door ShadowBumble op 06-11-2012 12:08 ]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jeebeekje schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 12:05:
ehh draadloos is toch netwerk? Als jullie dit vragen dan maken zij een offerte lijkt me? Natuurlijk kan het wel zo zijn dat dit meer kost dan nu het geval is, maar het moet sowieso onderhouden worden.
Excuses ik bedoel met "netwerk" het netwerk wat hun hebben aangelegd voor ons.
Hier valt de draadloze verbinding buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Grappig, een bedrijf dat niks wil verkopen in deze fijne economische tijden. Al had je gebeld voor printpapier dan had ik dat gewoon geleverd.

Om het nuttig te maken,

je hebt al een netwerk met routers. Dan zou ik eerder op zoek gaan naar accespoints toch?

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 06-11-2012 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 01:19

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 481667 schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 13:18:
[...]

Excuses ik bedoel met "netwerk" het netwerk wat hun hebben aangelegd voor ons.
Hier valt de draadloze verbinding buiten.
offtopic:
Iemand die op een school werkt zou toch het verschil tussen "zij" en "hun" moeten weten...

Als ik je beschrijving lees zie ik meerdere dingen die niet kloppen.

Je hebt blijkbaar al een goed bedraad netwerk met router. Zodra je meerdere routers gaat toevoegen zit je netwerken te scheiden. Als die mobile devices op hetzelfde netwerk wilt krijgen als de vaste computers, wil je dus nadrukkelijk geen routers maar wireless access points (APs). Het is vaak mogelijk om consumentenrouters in te stellen als AP, maar ga daar niet blindelings vanuit en ga er al helemaal niet vanuit dat je ze 'gewoon' kunt ophangen zonder configuratie.

Daarnaast is er de issue van security en management. Het vaste netwerk incl de server en werkplekken zijn blijkbaar in beheer van een bepaalde partij. De leerkrachten hebben iPads gekregen. Ligt beheer hiervan bij dezelfde partij? En je wilt smartphones en apparaten van stagiaires die zeker niet onder beheer liggen op hetzelfde netwerk toelaten...? Dit lijkt me erg onverstandig om zonder meer te doen. Zonder er al te diep op in te gaan heb je drie keuzes:

1) netwerken volledig scheiden, alleen internet: gaat werken, maar dan geen access tot server etc.
2) netwerken volledig open: gaat werken, volledige access tot server en andere desktops, maar ook voor kwaadwillenden (onderschat de baldadigheid van een 12-jarige geek nooit). Sterk af te raden - als een leerling toegang krijgt tot de administratie en daar dingen verandert of nog erger aan derden openbaart heb je de poppen aan het dansen :o
3) professionele oplossing met VPN's en access control: ideale oplossing. Maar ik twijfel sterk of dit met het kennisniveau wat ik hier zie haalbaar is om het zelf te doen, en voor EUR 300 koop je dit niet in.

Lijkt me dat je op beleidsniveau een paar keuzes moet maken voordat je ook maar gaat kijken richting het technische.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

2) netwerken volledig open: gaat werken, volledige access tot server en andere desktops, maar ook voor kwaadwillenden (onderschat de baldadigheid van een 12-jarige geek nooit).
offtopic:
He wil je niet zo generaliseren ik kan er ook niks aan doen dat ik toen ik zo oud was het hele schoolnetwerk gehacked heb omdat de sysop mijn uitdaagde dat het toch niet kon en ik de verdubbeling van mijn homedir naar 1gb goed kon gebruiken ( tegenprestatie als het wel lukte ).

Hij was wel een slechte verliezer tho, het lukte, hij verdubbelde mijn home space en diende daarna een klacht tegen me in koste me 3 dagen schorsing en zijn baan omdat hij een student ervan beschuldigde dat hij het op eigen houtje had gedaan en niks had uitgedaagd ( logging rules ).

Back on topic,

Optie 3 zou het mooiste zijn en dan gelijk in beheer laten nemen door jullie IT-partij ook ik vind het relatief vreemd dat de partij dit ook niet aanbied of wil aanbieden lijkt bijna wel of ze niks willen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 01:19

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ShadowBumble schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 14:56:
[...]

Back on topic,

Optie 3 zou het mooiste zijn en dan gelijk in beheer laten nemen door jullie IT-partij ook ik vind het relatief vreemd dat de partij dit ook niet aanbied of wil aanbieden lijkt bijna wel of ze niks willen verkopen.
Waarschijnlijk willen ze het wel, maar niet voor EUR 300...

Het in de lucht gooien van een WiFi-netwerkje is simpel, professioneel beheer ervan met oog op wettelijke regels omtrent beveiliging persoonsgegevens is dat niet.

Tussenoplossing is om te gaan voor een totaal gescheiden netwerk voor WiFi, dus met een eigen internetverbinding (bijv een consumentenlijntje) en dan AP's die dat verder verspreiden. Dat is betaalbaar binnen budget en riskeert niet dat leerlingen of anderen jullie in de problemen brengen, mogelijk zelfs met aansprakelijkheidsissues.

En onderschat dat niet. Met gegevens van ouders die een school bezit is het mogelijk om identity fraud te plegen. De gedupeerden kunnen daarmee zowel financiele als emotionele (imago)schade oplopen. Reken maar dat als dat mij overkomt door gebrekkige amateuristische IT beveiliging van de basisschool van mijn dochter dat ik die schade ga verhalen, en met mij vermoedelijk andere gedupeerden. Dat kost even iets meer dan EUR 300. Een bank kan bij dergelijke gepruts een minnelijke schikking doen en alles onder het vloerkleed vegen. Een basisschool heeft die middelen niet :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
De gemiddelde basisschool heeft echter ook niet de kennis om door te hebben dat ze het zo goed moeten beveiligen, dat dat mis kan gaan...

Wij hadden een basisschool die in de grote vakantie de (on site) server (met o.a. Exchange erop) uitzette (om stroom te besparen?) en daarna kwam klagen dat ze een paar weken/maanden lang geen mail hadden ontvangen...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

dion_b schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 16:16:
[...]

Waarschijnlijk willen ze het wel, maar niet voor EUR 300...

Het in de lucht gooien van een WiFi-netwerkje is simpel, professioneel beheer ervan met oog op wettelijke regels omtrent beveiliging persoonsgegevens is dat niet.

Tussenoplossing is om te gaan voor een totaal gescheiden netwerk voor WiFi, dus met een eigen internetverbinding (bijv een consumentenlijntje) en dan AP's die dat verder verspreiden. Dat is betaalbaar binnen budget en riskeert niet dat leerlingen of anderen jullie in de problemen brengen, mogelijk zelfs met aansprakelijkheidsissues.
Dan is inderdaad de enige oplossing op een compleet isolated vlan hiervoor te maken, en dit kan wel degelijk door de partij geregeld worden, maak vlan aan op huidige switch, maak logische interface op router , en ram daarin je wifi ap's. Echter ben ik bang dat dit volledige het bedoelde princiepe voorbij gaat, ik ga ervan uit dat het de bedoeling is dat de leraren bij hun gegevens kunnen via wifi en het niet een "bring your own" scenario is.
En onderschat dat niet. Met gegevens van ouders die een school bezit is het mogelijk om identity fraud te plegen. De gedupeerden kunnen daarmee zowel financiele als emotionele (imago)schade oplopen. Reken maar dat als dat mij overkomt door gebrekkige amateuristische IT beveiliging van de basisschool van mijn dochter dat ik die schade ga verhalen, en met mij vermoedelijk andere gedupeerden. Dat kost even iets meer dan EUR 300. Een bank kan bij dergelijke gepruts een minnelijke schikking doen en alles onder het vloerkleed vegen. Een basisschool heeft die middelen niet :o
Eens ik zou exact hetzelfde doen.

Pagina: 1