Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zeer licht en upgradable gezocht

Pagina: 1
Acties:

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-11 01:07
Ik zoek een zeer lichte notebook voor mijn vriendin waarmee gereisd gaat worden.
Dus de voorkeur is dat ie redelijk stevig is en rond de 1 kilo.

Daarnaast is ook een eis dat ie uitbreidbaar is.
Ze komt van een Macbook en wil deze nieuwe als alternatief voor een Air kopen (die volledig niet uitbreidbaar is).
Helaas hebben ook veel ultrabooks beperkingen in dat opzicht omdat bv de RAM is gesoldeerd aan het moederbord (is iets minder belangrijk als eis) of dat de SSD niet vervangbaar is (absoluut een eis).
Omdat ze Mac OSX erop wil installeren is het nodig om de wifi kaart te kunnen vervangen.
Dit beperkt behoorlijk de keuze.

Gebruik is voornamelijk Lightroom, text en internet.

Ik heb al aardig veel notebookcheck en andere sites afgestruind
en het 'lichtgewicht rekenwonder' draadje bekeken omdat die specs redelijk dichtbij liggen.

De notebook die het dichtst in de richting komt is de Toshiba Satellite Z930 omdat ie volledig uitbreidbaar, goeie aansluitingen heeft zonder verloopjes en heel erg licht is. Echter lees ik op notebookcheck dat het scherm waarschijnlijk dezelfde is als in de Z830 en niet zo denderend (zoals ook hier op het forum bediscussieerd)

De Asus zenbooks zijn ook interessant.
Dan denk vooral aan de UX32VD. Hij is wel een stuk zwaarder, maar wellicht met een ssd ipv de harddisk iets lichter en je kan alles vervangen.
de UX31a kan dat al iets minder: RAM zit vastgesoldeerd en heeft meer verloopkabeltjes nodig.
Ook de UX21a en de UX21e hebben als nadeel het vastgesoldeerde RAM, maar het lijkt alsof je bij de UX21e wel de SSD door een ander msata kan vervangen maar bij de UX21a niet. Klopt dit?

Vaio:
De Sony vpc-z21 valt af ivm gesoldeerde RAM en niet-standaard msata ssd aansluiting
De s13 lijkt veel zwaarder te zijn.

Samsung series 9:
Lekker licht, maar behalve bij het oudere model NP900X3A is RAM gesoldeerd maar je kan wel bij de msata SSD (toch?)
De hoge temperaturen schijnt een probleem te zijn?
De 11 inch lijken me ook fijn en licht.

Is Lenovo eventueel een alternatief?

Wat zijn jullie ervaringen en ideeën mbt dit alles?
Zoals hierboven al vermeld is het eventueel niet kunnen vervangen van de RAM iets minder belangrijk, maar het vervangen van de wifi kaart en de ssd is wel een eis en staat het gewicht bovenaan.

Zijn er nieuwere modellen die er nog aankomen: is het wijs om nog te wachten?
(Waarschijnlijk moet de laptop wel nog dit jaar gekocht worden, eventueel op 31 dec ;))

[ Voor 5% gewijzigd door birdibird op 06-11-2012 01:44 ]

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:47

JT

VETAK y0

Zoek een op Google naar OSX op een andere laptop dan Apple, kan je o.a. proberen met de term Hackintosh. Want volgens mij loopt dat maar op een zeer beperkt aantal laptops 100%.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• birdibird
Ja idd, maar in praktijk valt het wel mee:
ik heb redelijk wat ervaring met hackintosh installeren, en het komt meestal neer op de 'kleine' dingen als geluid en wifi waar je kexts (drivers) voor moet vinden.

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Verwijderd

Niet om het één of ander maar als je persé OSX wil kan je dan niet beter een goed uitgeruste Macbook aanschaffen en dan niet te hoeven upgraden?
Waar zit het hem belang van de upgradebaarheid als ik zo vrij mag zijn te vragen? Want de upgradebaarheid van de gemiddelde notebook gaat ook niet verder dan een HDD en wat geheugen. Daar zit hem nou niet bepaald het geld in als je dat direct maar goed uitrust.

OSX op iets anders dan een Apple machine werpen is leuk voor de heb en dat het kan, maar ik zou er niet van uit willen gaan bij een machine waar ik primair mee ga werken.

Dat zijn uiteraard maar my 2 cents.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2012 09:43 ]

• birdibird
Het belang zit 'm voornamelijk in de harde schijf / ssd kunnen upgraden.

Dat is bij Apple niet te betalen als je een 512 ssd wilt.
Ze vragen ruim 800 euro bij de macbook air als je die nu koopt.
Het idee is om als de 512 gb msata ssd's verkrijgbaar zijn bv over een half jaar oid die erin te zetten.

Daarnaast hebben 'windows-machines' over het algemeen betere hardware voor de prijs.

Zoals ik hierboven al zei heb ik genoeg ervaring met OSX op windows machines om te weten dat die prima stabiel en snel werken en dat je die zeker als primaire OS kan gebruiken.
Zo heb ik op mijn XPS 15 al een hele tijd OSX (Lion en ML) draaien.

Desnoods als het niet anders kan wil ze wel op Windows 8 overstappen. :+

[ Voor 5% gewijzigd door birdibird op 06-11-2012 10:23 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:47

JT

VETAK y0

UX32VD lijkt me een prima kandidaat; SSD erin ipv een HDD scheelt al snel 100 gram. En als je het 1080p scherm hebt dan heb je een veel beter scherm dan een MBA :9 Hou er alleen rekening mee dat de koeling kloten is; normaal gebruik gaat wel maar als je intensief de CPU + GPU gaat gebruiken dan gaat deze throttlen.

Wellicht heb ik een interessant alternatief in m'n signature staan :)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• birdibird
Hmmm, dat ie gaat throttelen is dan wel minder.
Nog andere ideeën?
Iemand bv ervaring met de Lenovo x230?

edit: zou het mogelijk zijn de cooler van de UX32VD te vervangen? Ik zag dat mensen het met de Toshiba z830 ook gedaan hebben.

@Darkstone, wat is jouw (ervaren) mening over de bovenstaande modellen uit de OP?

[ Voor 62% gewijzigd door birdibird op 07-11-2012 11:26 ]

• birdibird
Ondertussen zijn we de Mediamarkt, Mycom en Paradigit binnengelopen en wat modellen gaan bekijken en vinden we een goed scherm toch wel heel belangrijk! (duh ;))
Vrijwel alle notebooks hebben vastgesoldeerd RAM, dus dat moeten dan we maar accepteren.
Het gewicht zoals verwacht speelt een belangrijke rol: 1,4 kg blijkt toch te zwaar te worden, terwijl 1,3 nog prima voelt. De Acer lag bij Paradigit en was een verassing, wat een prachtig ding zeg!

De keuze is dus teruggelopen tot de volgende modellen die allemaal een prachtig scherm hebben met goeie kijkhoeken en niet te zwaar zijn:

Asus UX31A (prachtig en geweldig stevig, maar net een beetje aan de zware kant)
Asus UX21A (wat een tof ding, maar het lijkt erop dat er geen standaard msata in zit, wat opwaarderen moeilijk maakt)
Acer S7 - 391 (wat een verassend mooi en degelijk ding van Acer! Wel duur)
Acer S7 - 191 (Deze 11,6" is nog niet in de winkels, maar ben erg nieuwsgierig na de 391 gezien te hebben)
Samsung 900X3C (Mooi design, prachtig scherm ondanks iets lagere resolutie, erg licht, hoe zit het met de hitte?)

Wat zouden jullie doen?

Verwijderd

birdibird schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 15:53:
@Darkstone, wat is jouw (ervaren) mening over de bovenstaande modellen uit de OP?
Mijn mening is dat als je de Z afketst op gesoldeerd RAM, er verder niets te kiezen valt behalve de sony S13 (slecht scherm) en UX32VD (niet leverbaar).

Overigens hebben de acers een slechte accuduur. De UX32A was altijd de beste ultrabook maar onlangs is de prijs van de samsung (met windows 7) een paar honderd euro omlaag gegaan, waardoor dat ook een goede optie wordt.

• birdibird
Ik was net mijn laatste post aan het editen, maar hier dan maar even :-)

Dank je.
Ik ben inderdaad nu ook naar de Sony Z aan het kijken van Correct.
De ram is niet meer een punt (zie vorige post), maar ik probeer er achter te komen of je de 128 ssd kan vervangen in de Z21. Het lijkt propriety te zijn. Weet jij dat?

[ Voor 32% gewijzigd door birdibird op 08-11-2012 11:10 ]

Verwijderd

Alle leverbare UX32VD's op dit moment komen met 768p, maar er zijn ook 1080p versies geweest.
birdibird schreef op donderdag 08 november 2012 @ 10:56:
De ram is niet meer een punt (zie vorige post), maar ik probeer er achter te komen of je 128 ssd kan vervangen in de Z21. Weet jij dat?
Dat kan niet. Het is een custom connector. Net als bij de air en zenbook trouwens. Samsung en dell gebruiken met standaard msata kaartjes.

Misschien zijn de dell's ook een optie. Met wat truuks kan je rond de 20% korting krijgen ten opzichte van de prijs op de website. Maar:
de koeling is crap
de dell's zijn vrij zwaar.
Voor de goedkoopste met 8GB leg je alsnog €1250 neer.
Los daarvan is de XPS 12 best gaaf, maar weet wel wat je koopt. Het scherm is ondanks de 1080p en IPS ook duidelijk minder dan het exemplaar van asus.

• birdibird
Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2012 @ 11:12:
Alle leverbare UX32VD's op dit moment komen met 768p, maar er zijn ook 1080p versies geweest.
Ik zag het, jammer idd
Dat kan niet. Het is een custom connector. Net als bij de air en zenbook trouwens. Samsung en dell gebruiken met standaard msata kaartjes.
Ja, dat vreesde ik al.
Ik zag echter dat de zenbook UX31A wél een msata heeft volgens notebookcheck
Misschien zijn de dell's ook een optie.
Ja, die XPS 12 is idd gaaf, maar helaas te zwaar.
Ik heb zelf de onvolprezen XPS 15 L502X, Het zou toch mooi zijn als Dell zo'n kwaliteit in lichte ultrabook vorm zou gieten.....

Blijft er dus over:
Asus UX31A
Samsung 900X3C

We neigen naar de Samsung: heerlijk licht.

Komen er in de komende 2 maanden nog alternatieven?

Verwijderd

birdibird schreef op donderdag 08 november 2012 @ 11:43:
Ja, dat vreesde ik al.
Ik zag echter dat de zenbook UX31A wél een msata heeft volgens notebookcheck
Dat klopt ook, maar vziw wijkt de connector net een paar mm af waardoor het niet past.. Super irritant is dat.

Als je de samsung wilt raad ik aan hem snel te kopen. Het is eigenlijk oude stock, en de prijs is alleen zo laag omdat ze al een model met windows 8 klaar hebben staan.

• birdibird
Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2012 @ 11:52:
[...]
Dat klopt ook, maar vziw wijkt de connector net een paar mm af waardoor het niet past.. Super irritant is dat.
Echt waar? Dat is inderdaad behoorlijk irritant zeg.

Dank voor de tip voor de Samsung! Ze zitten nu rond de 1150,-
Wat verwacht je dat de nieuwe gaan kosten dan?

• birdibird
Heeft iemand trouwens een mening over / ervaring met de Lenovo X230?
Dat lijkt ook een goeie te zijn (scherm is 768 maar wel goed)

Verwijderd

birdibird schreef op donderdag 08 november 2012 @ 11:58:
Wat verwacht je dat de nieuwe gaan kosten dan?
Hetzelfde als samsung ultrabooks altijd hebben gekost: €1400 of €1500. Zie ook arnoud_h in "[NBBG Aanschaf] Thin-&-light notebook februari 2012". Arnoud werkt bij samsung.

En de X220/X230. Ik vind het echt een top apparaat. Dat ding had al een IPS scherm voordat er uberhaubt van de term ultrabook hadden gehoord en hij wordt voor absoluut schandalig lage prijzen aangeboden. In de US of A :X . Los daarvan was een 768p IPS scherm 2 jaar geleden prima acceptabel, maar tegenwoordig niet meer.

Wat lenovo/asus/dell gewoon moeten doen is een klassieker pakken (X220, U30JC of V131) en daar het scherm uit de UX31A in gooien. Maar daar lijkt vooralsnog bar weinig van terecht te komen. Het dichtst wat in de buurt komt is de sony S13, maar dan krijg je een of ander poepscherm.
Pagina: 1