Aansturen lichtkrant Sigma ASC333

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-05 14:32
Ik heb zojuist van de zolder van het jongeren centrum een lichtkrant meegekregen. Zat verder niks bij en ze wilde hem weggooien. Ik heb hem zojuist aangesloten gekregen met het schema op deze website:
http://sigma.haufe.org/index.php?content=kabel

Hier staat van alles beschreven voor het programmeren van de Sigma AS266. Echter werkt dit niet op de ASC333. Als ik de commando's probeer die bij "Funktionen" staan gebeurt er helemaal niks.
Behalve als ik er (hex) AA naartoe stuur. Dan hoor je een piep en begint het programma wat er nog instaat opnieuw.

Ik heb al alle mogelijk hex waardes (van 00 t/m FF) los er naartoe gestuurd zonder enig resultaat.

Er zitten 2 belangrijke IC's in:
Het geheugen: 27C265
en de processor: P8051AH
Deze zijn vrij programmeerbaar dus het protocol kan van alles zijn lijkt me.

Omdat hij piept als ik "AA" stuur lijkt me dat de verbinding werkt. Alleen nog uitvogelen hoe ik tekst erin kan programmeren, maar hoe zoek ik dat uit? Heeft iemand toevallig ervaring met deze lichtkrant, of heeft iemand misschien zelfs de software nog liggen. Wat is een manier om uit te vinden hoe deze lichtkrant werkt zonder dat ik te ingewikkelde technische hoogstandjes uit moet halen.

Zelf een controller maken om de schuif registers aan te sturen is natuurlijk altijd nog een optie, ondanks dat een grote uitdaging voor mij zal zijn.

Alvast bedankt! :)

Hallo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03:00
So, ik heb ff zitten kijken omdat ik ook met lcd's bezig ben : kitao in "[Discussie] Arduino-topic"
maar die van jou is nog lastiger :
Um die Laufschrift an den PC anzuschließen, gibt es von der Firma Sigma ein Set, welches ein Kabel und eine CD mit entsprechender Software enthält. Da dieses Set nur sehr schwer zu bekommen ist, würde ich es gerne hier zur Verfügung stellen. Leider ist dies aber auf Grund geltender Gesetze nicht möglich, da ich sonst das Urheberrecht verletzen würde und eine Raubkopie anbieten würde. Als Alternative werde ich hier die Belegung des Kabels zeigen, damit dieses nachgebaut werden kann. Außerdem werde ich genau beschreiben, wie man die Laufschrift mittels Übersenden von Steuerzeichen über einen COM-Port programmiert. Somit sollte es jedem, der eine Programmiersprache (teilweise) beherrscht, möglich sein, sich selbst eine entsprechende Software zu erstellen.
En zoals ik het vlug even bekijk heb je daar een cd bij nodig, die niet te verkrijgen is en welke de schrijver ook niet mag leveren en verder is er nog ergens anders op die site sprake van een afstandsbediening en dan ook nog dit :
Also sendet man das Steuerzeichen für die Initialisierung (Hex AA, Dez 170). Da man aber nicht weiß, ob der Befehl angekommen ist, da die Laufschrift grundsätzlich nicht antwortet und es auch öfter vorkommt, daß sie nicht auf den ersten "Anruf" reagiert, sendet man die Initialisierung einfach 10 mal.
Diese Technik habe ich mir nicht einfach so aus dem Kopf gedrückt, sondern von der Original-Software abgeschaut. Also wird es wohl einen Grund dafür geben.
Dus 1xAA is niet genoeg helaas, er zijn 10 powerdrinks voor nodig.
Succes ermee 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kopman
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-06-2020
Kijk eens op deze website:

http://sigma.haufe.org/index.php?content=programmierung

Kan je dit eens naar je COM-poort zenden?

AA AA AA AA AA AA AA AA AA AA BB 83 47 55 54 45 4E 84 54 41 47 80

[ Voor 40% gewijzigd door kopman op 06-11-2012 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoram
Aah kijk, wat kopman opmerkt had ik nog niet gezien!

Er gebeurde vrij weinig toen ik die code naar de lichtkrant stuurde. Maar na veel keer achter elkaar dat blijven sturen, was de demo tekst verdwenen en er verscheen een raar symbool die over de lichtkrant knipperde. Na de tekst van de code vervangen te hebben met iets anders zoals "HALLO!". veranderde het weer. Maar alsnog in rare tekens.

En ik bedenk me tijdens het typen, dit type lichtkrant heeft 3 kleuren, rood, groen en oranje. Als je dus data naar de lichtkrant verzend moet hij wel weten in welke kleur.. Eens even proberen...

BAMM JA hoor! :D Dit ding heeft gewoon een hele andere syntax dan beschreven op die site :D Voor elk karakter moet je met een HEX waarde de stijl bepalen..

Dus alvolgt:
code:
1
<init> <start> <stijl> <karakter> <stijl> <karaker> (enz..)

In HEX:
Init - AA
Start - BB
Kleur - 01 (rood, de rest moet ik nog uitvogelen.)

Het is dus nu even uit vogelen wat de rest van die stijlen zijn en hoe ik dingen kan laten scrollen over het display :)

Hallo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Yoram schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 20:40:
Aah kijk, wat kopman opmerkt had ik nog niet gezien!
Dat bedoelde ik dus ook met 10XAA.
Maar leuk project, laat eens zien hoe het afgelopen is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoram
Aha nu klinkt het logisch!
Ik ben nog enorm aan het pielen met de syntax. Krijg er nog niet iets constants uit, behalve een rode "HALLO" die verder niks doet. Als ik dan de stijl verander krijg ik totaal iets anders.

Volgens mij moet ik eerst het geheugen leeg maken, maar nu nog even kijken hoe.

Fototje volgt nog!

Hallo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Yoram schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 21:12:

Volgens mij moet ik eerst het geheugen leeg maken, maar nu nog even kijken hoe.
Deze misschien ?
<CLEAR> 8C 140 Anzeige leeren
http://sigma.haufe.org/index.php?content=funktionen

wel grappig al dat duits, ik begrijp er de helft nog niet van :+

[ Voor 10% gewijzigd door kitao op 07-11-2012 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoram
Ja dat duits is even goed als m'n france. Niet dus :p. Maar met google translate ben ik een eind gekomen.

Die <clear> had ik ook al gevonden. Maar als ik dat enkel stuur gebeurt er vrij weinig. Ik heb even een scriptje gemaakt die dat 256 keer achter elkaar stuurt. Als ik dat even laat lopen is hij na verloop van tijd wel leeg. Alleen is dat volgens mij niet helemaal de manier. Maar het werkt wel!

Zit nu op m'n werk dus heb even geen foto bij de hand, die komt er zeker aan.

Hallo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Yoram schreef op maandag 05 november 2012 @ 23:56:
http://sigma.haufe.org/index.php?content=kabel

Hier staat van alles beschreven voor het programmeren van de Sigma AS266. Echter werkt dit niet op de ASC333.
S*it, ik was eigenlijk vergeten dat de (duitse) link waar je naar verwees voor de 266 is en niet voor de 333 die jij blijkbaar hebt.
Ik heb na ontieglijk lang zoeken wel dit voor je gevonden :

http://www.ebay.com/itm/S...in_77&hash=item3a7ae1a77c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoram
Ooh dat is tegek! Alleen een beetje duur voor een gekopieerd boekje, misschien dat het het waard is. Maar ik denk zelf niet dat het protocol erin staat beschreven, en laat dat nou het gene zijn wat ik nodig heb.

Ik had zelf ook al onwijs veel en lang gezocht naar info over deze lichtkrant, maar dit ding is zo oud dat er gewoon bijna niks bruikbaars te vinden is.

Hallo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-07 19:06

SA007

Moderator Tweaking
Als je niks kan vinden, met een arduino of vergelijkbaar is het tegenwoordig kinderspel om er zelf een controller voor te maken om het scherm aan te sturen.
Heb ik ondertussen een keer of 3 gedaan bij dergelijke schermen en is een dagje werk en je hebt beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Yoram schreef op donderdag 08 november 2012 @ 11:47:
Ooh dat is tegek! Alleen een beetje duur voor een gekopieerd boekje, misschien dat het het waard is. Maar ik denk zelf niet dat het protocol erin staat beschreven, en laat dat nou het gene zijn wat ik nodig heb.
Ik had zelf ook al onwijs veel en lang gezocht naar info over deze lichtkrant, maar dit ding is zo oud dat er gewoon bijna niks bruikbaars te vinden is.
Toch vragen ze er nog gewoon 300 euro voor.
En er wordt op het web wel ontzettend veel gevraagd naar een handleiding maar niemand die ik kon vinden geeft een link, het ging allemaal via email.
Schijnt ook bekend te zijn als Cresta via de Makro.
Pagina: 1