Router bereik

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 424154

Topicstarter
Vandaag hebben wij een nieuwe router aangeschaft, namelijk de Netgear WNR3800. Deze zou een groter bereik hebben dan de 'standaard' router. Nu zit ik altijd met mijn laptop op zolder, en ik heb alsnog slechts 2 balkjes bereik (ipv de volle 5), net als bij de oude router. Het internet is wel sneller, met name mijn downloads.

Heeft iemand enig idee wat ik kan doen om het bereik te vergroten? Deze router zou de afstand van de begane grond tot de 2e verdieping toch makkelijk aan moeten kunnen.. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Heeft iemand enig idee wat ik kan doen om het bereik te vergroten? Deze router zou de afstand van de begane grond tot de 2e verdieping toch makkelijk aan moeten kunnen.. |:(
Dat doet 'ie toch ook?

Rangeclaims van apparaten zijn altijd in het vrije veld, en op die 100m-300m afstand heb je ook dan echt niet de volledige theoretische doorvoer. Wat dat betreft klinkt het alsof je gewoon hebt wat je kunt verwachten.

"Balkjes" is niet echt een goede eenheid voor kwaliteit van signaal, maar je geeft zelf al aan dat het sneller is. Wat is de bandbreedte die je haalt?

Blijft uiteraard leuk om op zoek te gaan naar manieren om je signaal te vergroten, maar bedenk ook dat je laptopje natuurlijk ook een beperkende factor kan zijn, als die een slechte antenne heeft, schiet het ook niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben een leek wat betreft het meten van bandbreedte.. Ik gok dat een snelheidstest van mijn provider volstaat? :) Downloadsnelheid: 12233 kbps, uploadsnelheid 4863 kbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

En herhaal deze test een paar keer, en dan ook nog met een kabel erin (wireless UIT op de laptop).

Als die twee binnen een marge van 1 á 2 Mbps liggen, zit je goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat heeft het voor een meerwaarde om de test met een kabel te doen? Op zolder heb ik de mogelijkheid niet om een kabel te gebruiken dus dan zou ik naast de meterkast moeten staan..

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 424154 op 05-11-2012 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Ik ben een leek wat betreft het meten van bandbreedte.. Ik gok dat een snelheidstest van mijn provider volstaat? :) Downloadsnelheid: 12233 kbps, uploadsnelheid 4863 kbps.
Nou, het nadeel is dat je lokale netwerk vele malen sneller is dan je verbinding met internet. In dit geval lijk je mij overduidelijk gelimiteerd door je internetverbinding (in ieder geval de upload). Als ik mag gokken heb je een ADSL verbinding...

Daarom vroeg haik01 ook om een testje in de kamer met een kabel, dan weten we namelijk wat voor abbo je hebt en of het door je lokale netwerk of internetverbinding wordt beperkt.

Om je lokale bandbreedte te testen kun je gewoon een groot bestand (film) kopieren van je laptop naar een apparaat dat met kabel verbonden is.

Maar goed, als ik naar die cijfers kijk en als je vooral gebruikt om te internetten, dan lijk je me prima bereik te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Je hebt een "ketting" aan apparaten en diensten:

Internet - ADSL - modem - router - Wifi - Laptop

De ketting is zo sterk als de zwakste schakel.

Dat testje met kabel kan de zwakke schakel WiFi - Laptop uitsluiten. Router en modem zijn meestal niet het probleem. ADSL ook niet. Internet soms, daarom zei is dat je het meerdere keer moet herhalen (en liefst op verschillende tijdstippen ('ochtends vroeg, 's middags en 's avonds; als het kan ook 's nachts).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zojuist wifi uitgezet en een kabel direct in de router gestopt. De speedtest heeft het volgende gemeten: Download snelheid: 49545 kbps, upload snelheid: 4855 kbps.

Gewoon in de huiskamer (in de buurt van de router dus) op de wifi: Download snelheid: 38114 kbps, upload snelheid: 4848 kbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Duidelijk. Je haalt in principe op je zolderverdieping nog ruim 1/3e van je verbinding. Dat is helemaal in lijn met wat je kunt verwachten van WiFi over die afstand met obstakels ertussen.

Wat ik me wel afvraag, maak je wel van de simultaneous dualband en wireless n gebruik van die router? Heeft je laptop wel wireless n ondersteuning? Ik vind namelijk het verschil tussen 50 Mbps via de kabel en 38 Mbps via WiFi in dezelfde ruimte wat aan de ruime kant. Doet me denken dat je alleen maar van 802.11g gebruik maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb dualband op de doos zien staan, maar stiekem heb ik geen idee wat het inhoudt en dus weet ik ook niet of ik er gebruik van maak. Wat meer uitleg a.u.b.? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warloco
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-06 11:50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

De enige manier om op je zolder een snelle verbinding te krijgen is er een kabel heen trekken.

WiFi is altijd kut voor dit soort zaken.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Lol! 8)7 Na 3x gelezen te hebben komt mijn volgende vraag: Hoe schakel ik over naar de 5GHz wireless band? Heb wel een knopje op de router zien zitten, kon uit de icoontjes zo snel niet opmaken waar hij voor is..

En wat betreft het kabel trekken; Ik vrees dat dat geen optie is.. Ik woon nog thuis en helaas zijn mijn ouders niet zo bedreven in dat soort zaken. Nog even en dan kan ik het huis uit en hoop ik in de nieuwe woning niet meer zo ver weg van mijn router te zitten. Dat lost ook het gevloek van mijn vriend op als hij online zit te gamen en hij last heeft van lag O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Hoe schakel ik over naar de 5GHz wireless band? Heb wel een knopje op de router zien zitten, kon uit de icoontjes zo snel niet opmaken waar hij voor is..
http://www.downloads.netg...WNDR3800_UM_05DEC2011.pdf

Veel leesplezier! (pagina 27+28, omdat ik in zo'n goeie bui ben en niet alleen maar "RTFM" wil roepen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Keypunchie schreef op maandag 05 november 2012 @ 23:04:
[...]

http://www.downloads.netg...WNDR3800_UM_05DEC2011.pdf

Veel leesplezier! (pagina 27+28, omdat ik in zo'n goeie bui ben en niet alleen maar "RTFM" wil roepen)
Held!!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 424154 schreef op maandag 05 november 2012 @ 23:00:
[...]

Lol! 8)7 Na 3x gelezen te hebben komt mijn volgende vraag: Hoe schakel ik over naar de 5GHz wireless band? Heb wel een knopje op de router zien zitten, kon uit de icoontjes zo snel niet opmaken waar hij voor is..
Je wilt minder bereik, want wat precies?

5GHz werkt veel minder goed door muren en plafonds heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
CyBeR schreef op maandag 05 november 2012 @ 23:07:
[...]

Je wilt minder bereik, want wat precies?

Kijk.. dat stond er dan weer niet bij!!

"5GHz channel is much cleaner with less interference with 23 non-overlapping channels- 8 times more than 2.4GHz for transmission, which makes it suitable for applications like Video streaming and Gaming which are very sensitive to packet loss and delays."

Video streaming doe ik veel, gaming doet mijn vriend veel (allemaal op zolder, dus!). Maar ik begrijp nu dus van jou dat dat voor mij niet de beste optie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Toch is het de moeite van het experimenteren waard. Ook heeft dat ding volgens mij mogelijkheid tot Simultaneous Dualband.

Dan kan je dus 2 netwerken opzetten, en neem je boven gewoon G en beneden N. (Maar hoe dat werkt moet je maar zelf in die handleiding opzoeken).

[ Voor 9% gewijzigd door Keypunchie op 05-11-2012 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Rare vraag misschien, maar is het mogelijk dat 2.4GHz en 5GHz allebei zijn ingeschakeld? Als ik namelijk bij de settings van de router kijk, zie ik beiden staan en bij beiden staat er bij SSID-uitzending inschakelen.

Sorry, ik ben nou eenmaal een leek. I'm doing whatever I can here!

Edit: De 5GHz verbinding heeft ook een andere naam dan de 2.4GHz. Ik ben inderdaad verbonden met de 2.4GHz, maar kan de 5GHz verbinding niet in de netwerklijst vinden.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 424154 op 05-11-2012 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Ja, dat kan. Sterker nog, de instellingen/namen van beide staan als het goed is op een sticker op de onderkant van het apparaat. Die hebben onafhankelijke instellingen van elkaar. Dus elk bijvoorbeeld een ander wachtwoord.

Ondanks dat in die handleiding sterk wordt afgeraden het SSID te wijzigen, is dat volkomen veilig en dan is het wat makkelijker om onderscheid te maken welke nou welke is. Nu is het waarschijnlijk wat random getallen, maak daar gewoon "NDraadloosNetgear" en "GDraadloosNetgear" of iets dergelijks van, zodat je direct ziet welke welke is.

(Dat vinkje "SSID-uitzending inschakelen" betekent trouwens wat anders dan je zou denken. Dat is niet aan/uit, dat is of de naam van het netwerk wordt uitgezonden. Laat die bij voorkeur aanstaan, anders wordt het alleen maar ingewikkeld)
Sorry, ik ben nou eenmaal een leek. I'm doing whatever I can here!
Ik krijg een beetje het idee dat dit de eerste keer is dat je uberhaupt je draadloze router instelt en hiervoor hem "out of the box" hebt gebruikt. Dan zal ik het simpel huden: lees die handleiding eerst maar eens door. Het is hier Tweakers.net, en er wordt van je verwacht dat je zelf inzet vertoont.

[ Voor 10% gewijzigd door Keypunchie op 05-11-2012 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SSID van de 2.4GHz had ik al gewijzigd :) Dat hoeft dus niet meer.

Het is inderdaad de eerste keer, helaas is de bijgeleverde handleiding ZÉÉR beknopt. Het gaat niet verder dan het uitleggen hoe je 't ding aansluit en wat beknopte uitleg over de functies (Readyshare en gasttoegang e.d.).

Ik zal alle boekjes nogmaals doorgaan en kijken of ik zelf uit kan vogelen hoe ik de 2e verbinding inschakel. Zo niet dan laat ik hier nogmaals van me horen.

Bedankt tot zover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 424154 schreef op maandag 05 november 2012 @ 23:16:

Edit: De 5GHz verbinding heeft ook een andere naam dan de 2.4GHz. Ik ben inderdaad verbonden met de 2.4GHz, maar kan de 5GHz verbinding niet in de netwerklijst vinden.
Ja, omdat die dus veel minder goed te ontvangen is op grotere afstand en met meer obstakels.

Als je naast je router gaat staan zal 'ie er wel bij staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Nog wel een tip: doe de bediening van je router met een bekabeld apparaat: als je dan je WiFi-instellingen verpest, ben je niet meteen buitengesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
CyBeR schreef op maandag 05 november 2012 @ 23:30:
[...]

Ja, omdat die dus veel minder goed te ontvangen is op grotere afstand en met meer obstakels.

Als je naast je router gaat staan zal 'ie er wel bij staan.
Da's dus niet zo! Beneden staat er ook een laptop aan, daar had ik al gekeken en daar is ook de 5GHz verbinding niet te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Da's dus niet zo! Beneden staat er ook een laptop aan, daar had ik al gekeken en daar is ook de 5GHz verbinding niet te vinden.
Als het al wat oudere, of wat goedkopere laptops zijn, is er natuurlijk ook de kans dat de _laptops_ geen 802.11n (5 Ghz-band) ondersteunen. In dat geval zullen ze het netwerk ook niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Keypunchie schreef op maandag 05 november 2012 @ 23:41:
[...]

Als het al wat oudere, of wat goedkopere laptops zijn, is er natuurlijk ook de kans dat de _laptops_ geen 802.11n (5 Ghz-band) ondersteunen. In dat geval zullen ze het netwerk ook niet zien.
Laptop is van mei dit jaar.. Beneden wordt er een ultrabook van december vorig jaar gebruikt, zou denken dat beiden het wel zouden moeten kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jongens, bedankt voor de hulp.

Ik geef het op, de user manual die eerder in dit topic werd genoemd (pdfje) is me te geavanceerd, zeker in het Engels. Ik heb in ieder geval internet, zal het ermee moeten doen.

Slotje a.u.b.!

Edit: Volgens de website die ik las hoort een apparaat dat 5GHz ondersteunt naast 802.11N ook 802.11A te ondersteunen en dat doet die van mij niet. Helaas, verloren zaak. Nogmaals dank!

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 424154 op 06-11-2012 00:03 ]

Pagina: 1