Verhuizing : Nieuwe TV woonkamer, LED of Plasma?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:57
Beste tweakers,

Eind december krijg ik de sleutel van mijn nieuwe huis. Omdat mijn nieuwe huis een stuk groter is dan mijn huidige huis, heb ik besloten mijn TV & audio te vernieuwen. Momenteel gebruik ik een Samsung 32" LED scherm welke prima bevalt, echter wil ik graag een grotere televisie, het liefst 47" of 50" (--> ik ben gek op films). Nu is het zo dat mijn nieuwe woonkamer erg veel ramen heeft en het daarom overdag aardig licht is. Wel heb ik een vitrage die de meeste felheid weg haalt, maar alsnog zal het binnen erg licht zijn.

Op internet lees ik dat plasma niet erg geschikt is voor lichte ruimtes. Wat is jullie ervaring hiermee? Tegenwoordig kan je voor belachelijk weinig geld een dikke plasma tv halen. Bijvoorbeeld, een vriend van mij heeft recent de LG PA6500 gekocht. Hij prijst het apparaat zelf de hemelin, maar als ik de (weinig aanwezige) reviews op internet bekijk, word ik er niet gelukkig van. Veel mensen klagen over de input lag. Een vergelijkbaar Panasonic scherm is wat duurder, maar komt wel aardig uit de test. Ik heb het dan over de Panasonic Viera TX-P50UT50.

Maar, na het lezen van reviews over dat plasma in lichte omgevingen minder goed presteert, ging ik twijfelen. Moet ik dan toch LED nemen? Zelf vind ik bijvoorbeeld de LG 47LM620S dan wel een mooie oplossing.

LG pa6500:
+ Zuiniger dan Panasonic Plasma (Label B)
+ Goedkoper (zo'n 150 euro)
- Input lag

Pro's: Panaonic p50ut50:
+ 3d ondersteuning (actief)
+ Smart TV
+ Volgens reviews geen/ minder inputlag
- Onzuinig (label C)

Pro's: LG 47M620s:
+ 3d ondersteuning (passief --> dus met crap dingen van de bios te bekijken)
+ Smart TV
+ LED TV --> zuinigste van allemaal
- 'maar' 47"

Mijn wensen:
- Full HD 1080p
- 3d ondersteuning(Liefst passief)
- Minimaal 2 x HDMI
- SP/Dif aansluiting

Smart TV is niet zo belangrijk, ik sluit net zo lief mijn macbook pro aan via HDMI met een draadloos toetsenboardje/ muis.

Even concreet; welke TV raden jullie aan voor een lichte omgeving?

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:03
Voor een lichte omgeving is LED beter. Ik heb nu zelf een Panasonic ST50 plasma. Overdag is het goed te doen en de beeldkwaliteit is niet veel slechter dan een LED. 's-Avonds wanneer het donker is, komt de plasma helemaal tot leven.

Bij een MM kan je goed het verschil in lichtopbrengst zien tussen een Plasma en LED zorg er wel voor dat je (verticaal gezien) recht voor de TV zit. Plasma is in de verticale kijkhoek behoorlijk gevoelig. Bepaal dan of de lichtopbrengst voldoende is voor jou. Ik vind het genoeg. Kijk bij de MM niet naar de overige beeldkwaliteit van een Plasma en LED. Plasma verliest het in de winkel gewoon, terwijl het in een thuissituatie precies andersom is.

Plasma verbruikt meer stroom, dat klopt maar wanneer je het uitrekent is dit een paar euro per maand. Dat valt dus best wel mee. Het stroomverbruik van de huidige Plasma is vergelijkbaar met een LCD TV van het gelijke formaat van een jaar of 4 geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:11
Ik denk dat je voor een plasma moet gaan indien beeldkwaliteit je criterium is, tenzij je wilt kijken met zonlicht vallend op het beeld, dan is denk ik enkel de lichtkracht van een lcd toereikend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Het is nog maar de vraag hoe erg die ruimte verlicht is. Zo had ik laatst in een winkel het verschil qua lichtsterkte tussen LCD en plasma gefotografeerd en daar is goed op te zien dat het tegenwoordig helemaal niet zoveel uitmaakt.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/OKHum.jpg

Mag jij raden welke van de 4 de plasma televisie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Zo vanaf de foto is het eigenlijk niet te zien. Ik zag in de winkel het verschil goed. De kleuren waren minder fel. Vooral de lichte delen hadden moeilijk.

Thuis merk ik het dat beeld grijzer is. Het beeld is minder sprekend. Bij LED is verschil kleiner

[ Voor 5% gewijzigd door Athome op 06-11-2012 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
Dit is mijn nieuwe woonkamer, overdag:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/1328979/IMG_0715.JPG

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/1328979/IMG_0716.JPG

Misschien dat jullie mij hier een duidelijker/ specifieker advies kunnen geven? Momenteel neig ik naar de LG LED tv omdat deze erg goed uit de test komt én passief 3d heeft. Andere hints zijn ook welkom hoor, adviseer maar raak, haha!

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Welk moment van de dag is die foto gemaakt? Of nog beter, kun je een windroos plaatsen om de stand van de zon te kunnen berekenen.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:37
Aardig wat ramen en licht zo te zien, dus dan heb je met plasma al wel een nadeel te pakken: reflecties. Daar heb je bij LED toch wat minder last van.

En verder, ga kijken in de winkel wat jij mooier beeld vindt. Iedereen heeft z'n eigen voorkeur hier en gaat dat zitten promoten, want er is geen beste in alles, alleen persoonlijke voorkeur :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Pas op met kijken in de Winkel. Het beeld in de winkel is totaal niet te vergelijken met de thuissituatie. Wat in de winkel mooi lijkt, kan thuis tegenvallen. Andersom kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
Vandaag naar de mediamarkt Zoetermeer geweest. Daar hadden ze in de showroom de LG 47M620s staan. Op mijn verzoek werd er HD materiaal afgespeeld. De LG met de cinema functies beginnen mij steeds meer aan te spreken.

Wel een vraag; ik zie dat de LG 47LM660s wordt opgevolgd door de LG 47LM665s.... Ik heb echter nog geen berichten kunnen vinden of er ook een opvolger zou komen voor de 620s. Iemand hier een idee over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Over het algemeen wordt een model een jaar gevoerd en dan opgevolgd. Zoek dus op wanneer het model op de markt gekomen is. Je weet dan ook wanneer het nieuwe model komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
Even mijn topic weer tot leven wekken, ik kom nu ook deze TV tegen:
pricewatch: Sony KDL-46EX650

Ik kan er alleen geen reviews over vinden. Deze TV heeft geen 3d, maar dat is eigenlijk ook geen vereiste. Is SONY nog steeds een van de beste op de TV markt? Iemand anders nog leuke modellen ~ 700,-?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Ik zou toch echt voor plasma gaan. Zo licht is het ook weer niet in jouw huis. Eerder vrij donker als ik de foto zo zie. En zoveel donkerder is plasma ook niet.

(Is dat trouwens de Akkerdreef te Zoetermeer?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
Dimens schreef op zondag 18 november 2012 @ 23:26:
Ik zou toch echt voor plasma gaan. Zo licht is het ook weer niet in jouw huis. Eerder vrij donker als ik de foto zo zie. En zoveel donkerder is plasma ook niet.

(Is dat trouwens de Akkerdreef te Zoetermeer?)
Haha, inderdaad de akkerdreef in Zoetermeer ja ;). Toevallig is deze foto vrij donker, maar ik heb erg veel ramen, dus het is erg licht binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
grannymark schreef op maandag 19 november 2012 @ 09:17:
[...]

Haha, inderdaad de akkerdreef in Zoetermeer ja ;). Toevallig is deze foto vrij donker, maar ik heb erg veel ramen, dus het is erg licht binnen.
Ga in dat geval eens naar de BCC in Zoetermeer. Daar gebruiken ze niet van die afschuwelijke verlichting die het beeld ontzettend vertekent. Ze hebben wel TL verlichting, maar in mindere maten. Ga daar eens kijken naar de plasma en LCD modellen. Tevens is de foto van de televisies die ik eerder gepost heb, ook daar gemaakt. Zie dan het verschil tussen de lichtsterkte van plasma en LCD zelf. Kijk daarbij ook naar de LG modellen welke ook iets donkerder zijn. Het is dus niet altijd zo dat elke LCD meer luminance heeft.
Pagina: 1