Upgrade HTPC

Pagina: 1
Acties:

• Lord Driminicus
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-05 20:54
Mijn oude HTPC is toe aan een upgrade.

Ik heb momenteel dit:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 64 X2 4200+ Tray€ 47,-€ 47,-
1MSI K9AGM3-F€ 0,-€ 0,-
1Sapphire Radeon X300 SE 256MB DDR (PCI-e, DVI)€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD503HI, 500GB€ 43,90€ 43,90
1Creative Soundblaster Audigy 2 ZS€ 0,-€ 0,-
1Pinnacle PCTV DVB-T Stick Solo (72e SE)€ 17,50€ 17,50
1Iomega Home Media Network Hard Drive 1TB€ 116,17€ 116,17
1OCZ Vertex Plus Sata II 2,5" SSD 30GB€ 39,30€ 39,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 263,87

Het zit in een kast die hoort bij de HP Media Center m1270.nl Desktop (met ingebouwde voeding).

Ik dacht erover om moederbord, processor, geheugen, videokaart en wellicht audiokaart te vervangen met dit:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 59,20€ 59,20
1Asus F2A55-M€ 70,-€ 70,-
1G.Skill F3-12800CL9D-4GBRL€ 22,90€ 22,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 152,10

Heb ik ergens iets doms gedaan/bedacht?

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-05 15:16
Waarom wil je upgraden?? Volstaat de huidige configuratie niet meer? (en wat gaat er dan niet goed?) Want qua CPU-kracht kan je hier in principe al prima mee af, en is de ugprade geen meerwaarde voor je. Als je full-hD content goed kan kijken en geen gebruik wil gaan maken van 3D, dan kan je met deze CPU en de Radeon X300 toch prima af? Of wilde je dat je filmpjes sneller gingen afspelen? ;)

iRacing Profiel

• Lord Driminicus
Nee, het systeem is instabiel geworden, jammer genoeg. Ik heb behoorlijk lang getroubleshoot en ik weet vrijwel zeker dat het aan het moederbord ligt.
Een paar keer per week een crash is toch eigenlijk net wat te veel.

Maar inderdaad, verder werkt het huidige systeem eigenlijk prima.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:12
Dan is het een goede reden om je setup te vervangen. Onderdelen zullen prima met elkaar werken, alleen zou ik een ander moederbord nemen pricewatch: ASRock FM2A75 PRO4-M heeft de A75 chipset met sata600 aansluitingen.

Het geheugen wat je uitgekozen hebt ben ik niet zo mee bekend, maar is wel 1600MHz op 1.5V wat gewoon netjes volgens specs is. Alleen zijn ze wat hoger dan andere modules wat wat lastiger is wanneer je een aftermarket lowprofile koeler wilt plaatsen (anders maakt het niks uit).

Verder zou ik nog eens goed kijken naar de voeding uit die HP kast (als je dat nog niet hebt gedaan). Wanneer je het hebt over een instabiel systeem en OEM voeding van een paar jaar oud dan gaat er bij mij wel een klein belletje rinkelen. Een stabiel systeem begint met een degelijke voeding.

• kroegtijger
Maar weer eens volledig met jaapsander eens... zowel qua bord als dat het zomaar wel eens de voeding zou kunnen zijn (of heb je ook met een andere voeding getest?).
Verder een heel standaard setup. Een A4-processor zal in principe al genoeg zijn, maar als het budget er is, dan is een A6 natuurlijk altijd leuk meegenomen. Dan weet je ook redelijk zeker dat je in de toekomst er nog wat mee kan (zoals 3D) ipv dat je beperkt bent tot wat je nu ermee doet. Videokaart kan in deze setup ook eruit; de GPU in de A6 is veel krachtiger dan de X300.

iRacing Profiel

• Qon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-05 11:28

Qon

Sorry dat ik inhaak op deze topic, maar heeft zo'n trinity processor niet toevallig baat bij sneller geheugen zoals dit: pricewatch: Kingston HyperX KHX1866C9D3K2/4GX

(wat tevens ook erg laag geheugen is ivm processor koeling)

Ik ben namelijk zelf ook aan het kijken naar een leuke trinity oplossing, maar vraag me af of het zin heeft om sneller geheugen te kopen, aangezien de GPU blijkbaar veel baat heeft bij beter geheugen.

• Lord Driminicus
Bedankt voor het meedenken!

Het geheugen komt van de QVL van het asus bordje, en 1600 Mhz leek mij gewenst met de A6.

Ik zal nog even kritisch naar de voeding kijken, want dat is toch een goedkopere vervanging dan direct moederbord geheugen en processor.

Wat betreft het kinston geheugen; ik vermoed inderdaad dat het zou kunnen helpen, maar dit specifieke geheugen staat weer niet op de QVL van het asus bordje (dat wil zeggen, niet via ctrl+f, ben te lui om het echt op te zoeken).

Ik heb ook naar het Asrock bordje gekeken. De reden dat ik eerder voor het asus bord zou gaan is dat daar een hdmi uitgang op zit. Momenteel gebruik ik dat niet, maar ik vermoed dat ik in de komende jaren mijn oude 22'' scherm ga vervangen door een hd tv scherm, en dan is hdmi wel erg handig.
Of zijn er goede verloopjes van DVI-D naar HDMI?

• Qon

Qon

Er zijn gewoon kabels van hdmi naar dvi, alleen gaat daar natuurlijk geen geluid door.

klik

• kroegtijger
Het asrock-bordje heeft (uiteraard) ook gewoon HDMI-aansluiting.
Je kan natuurlijk ook een verloopje nemen, maar het voordeel van een HDMI-aansluiting is dat je daar ook elke kwaliteit van audio overheen kan gooien.
DVI kan geen geluid overdragen, dus zal je daar een los kabeltje voor moeten nemen. Dat is kwalitatief altijd minder dan wat je met HDMI kan halen, aangezien je met een optical of s/pdif geen HD-audio kan overdragen (de overdrachtssnelheden liggen daarvoor te laag).
Aansluiten via HDMI heeft dus de voorkeur. Mocht je over een reciever met HDMI-inputs beschikken, sluit dan je HTPC daarop aan, en vanaf je receiver naar je TV. Je TV zal namelijk waarschijnlijk geen DTS passtrhough ondersteunen, en dan heb je dus maximaal DD5.1 (maar zelfs dat is niet altijd gegarandeerd). Je kan dan natuurlijk wel gaan downmixen naar 2.0 Stereo en via DolbyPrologic weer naar 5.1 gaan, zodat je in ieder geval wel uit alle speakers geluid krijgt, maar het is natuurlijk vele malen minder mooi dan wanneer je een echt DTS-signaal gebruikt.
Mocht je receiver nou geen HDMI-inputs hebben, maar wel digitale inputs (optical of s/pdif), dan kan je geen HD-audio gebruiken. Nu is dat niet zo’n ramp, want HD-audio is een tikkeltje overrated. Het is kwalitatief wel een beter signaal, maar aangezien de meeste consumenten niet de receiver en bijbehorende speakers hebben en/of niet beschikken over een gehoor dat ook die verschillen kan waarnemen, is het in de meeste gevallen niet de moeite om nieuwe hardware aan te schaffen om dat te kunnen gaan gebruiken. (mocht je nu toch gaan investeren, dan is het natuurlijk een ander verhaal). Ook bij optical of s/pdif ga je met HDMI naar je tv toe, en ga je vanaf je TV met optical of s/pdif naar je receiver.
Daarnaast ga je met optical of s/pdif van je HTPC naar je receiver. In deze setup kan je dan zonder de input van je receiver te veranderen content bekijken die niet in DTS is, en mocht je content gaan bekijken die wel DTS-audio bevat, dan hoef je alleen de output van je HTPC van HDMI naar Optical of s/pdif te zetten, en de input van je receiver aan te passen. Uiteraard kan je ook altijd via optical of s/pdif output naar je receiver toe gaan, maar dat houdt in dat je elke keer dat je de input op je TV aanpast naar de HTPC-input, je ook de receiver moet aanpassen. Zou je wel weer met een Harmony-achtige oplossing kunnen verhelpen.

Wat betreft de voeding kan je m natuurlijk even doormeten, maar dat geeft weinig garantie mbt de stabiliteit van de voeding. Daarvoor zul je langdurig moeten meten, en daar heb je wel de spullen voor nodig dan natuurlijk. Heb je niet nog een andere voeding liggen die je for the time being kan gebruiken? Dat zou het een stuk eenvoudiger maken… Hang er een andere voeding in, en laat het systeem een dag of wat aan staan, eventueel met wat content in een playlist die in een loop staat zodat het ding niet werkloos is.

Het geheugen is met 1600Mhz in principe voldoende, en zolang je geen overclock-plannen hebt zal dat zeker wel volstaan. Nu hebben AMD-processoren wel baat bij zo snel mogelijk geheugen (ook ivm de GPU die gebruik maakt van dit geheugen; het is niet voor niets dat op de betere videokaarten vaak het snelle DDR5 geheugen wordt geplaatst). Het bord ondersteund tot DDR3-2600. Je kan dus hoger gaan, maar ik denk niet dat je écht het performance-verschil gaat merken.

iRacing Profiel

• Qon

Qon

kroegtijger schreef:

Het geheugen is met 1600Mhz in principe voldoende, en zolang je geen overclock-plannen hebt zal dat zeker wel volstaan. Nu hebben AMD-processoren wel baat bij zo snel mogelijk geheugen (ook ivm de GPU die gebruik maakt van dit geheugen; het is niet voor niets dat op de betere videokaarten vaak het snelle DDR5 geheugen wordt geplaatst). Het bord ondersteund tot DDR3-2600. Je kan dus hoger gaan, maar ik denk niet dat je écht het performance-verschil gaat merken.
Ik zal hierbij even een link geven naar een benchmark van de verschillen in geheugen bandbreedte. Zo kun je zelf de overweging maken of jij die extra paar fps de moeite waard vind.

http://www.tomshardware.c...600k-a6-5400k,3224-5.html hierbij de benchmark

• kroegtijger
Qon schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 12:49:
[...]

Ik zal hierbij even een link geven naar een benchmark van de verschillen in geheugen bandbreedte. Zo kun je zelf de overweging maken of jij die extra paar fps de moeite waard vind.

hierbij de benchmark
error 404... Je link doet het niet.

Maar die paar fps ga je in je HTPC-omgeving niet merken. Dat zijn leuke statistische waardes waar je bij games nog wel voordeel uit put, maar in het kijken naar een film niets aan meerwaarde uit haalt. Het is een HTPC, geen game-pc, en daarom kan je prima af met DDR3-1600. De meerprijs voor sneller geheugen drukt zich niet uit in meer plezier, en daarmee is dus de aanschaf niet echt te rechtvaardigen.

--edit--
Inmiddels doet je link het wel, en wijst inderdaad precies uit wat ik al aangaf; DDR3-1600 en DDR3-1866 ontloopt elkaar praktisch niets, en ga je niets van terug merken bij het kijken naar een film in een gewone situatie.

[ Voor 12% gewijzigd door kroegtijger op 06-11-2012 13:38 ]

iRacing Profiel

• Lord Driminicus
Nogmaals bedankt voor het meedenken.

Ik ga eerst een vervangende voeding proberen, zeker ook omdat (bedenk ik me nu) de voeding al ouder is dan de rest van de pc. iets van 6-8 jaar, dus het valt eigenlijk te verwachten dat deze stuk is of binnenkort stuk gaat. Het lijkt me op basis daarvan sowieso de investering waard om de voeding te vervangen. Als dit de crashes laat verdwijnen; mooi, anders ga ik terug naar dit systeem.

Ik heb niet goed gekeken naar het asrock bordje *schaam*. Ik dacht dat het ging om het bord dat in de BBG staat onder basispc, en die ondersteunt dan weer geen HDMI.

Overigens ben ik een beetje een audiofiel, dus heb ik een goede versterker en speakers (je zult me niet snel de ingebouwde speakers van een tv zien gebruiken), die gebruik ik dan ook direct voor mij htpc, audio bij hdmi is dus niet perse nodig.

Ik was inderdaad niet van plan om het kingston geheugen te kopen. 1600 is voor de htpc prima. Wellicht koop ik een set draadloze gamecontrollers om wat lichte spelletjes te spelen, maar daarbij ga ik nooit verschil merken tussen de twee geheugens.

Ik dacht aan deze voeding:

1be quiet! System Power S6 300W€ 31,75€ 31,75

[edit]

Op basis van het nieuwe moederbord had ik dit bedacht, voor wanneer de voeding alleen het probleem niet oplost:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 59,20€ 59,20
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 60,95€ 60,95
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/4GX€ 20,95€ 20,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 141,10

[ Voor 70% gewijzigd door Lord Driminicus op 06-11-2012 14:09 ]

• kroegtijger
die gebruik ik dan ook direct voor mij htpc, audio bij hdmi is dus niet perse nodig.
:? Hoe ga je dan je HTPC aan je receiver knopen? Wilde je dat apart met een s/pdif of optical gaan doen dan? Dat kan je veel beter via HDMI doen, omdat je daar vele malen meer bandbreedte tot je beschikking hebt en dus een kwalitatief beter signaal die kant op kan sturen. Vanaf je reciever ga je dan weer met HDMI naar je TV toe om het beeld af te leveren.

iRacing Profiel

• Lord Driminicus
kroegtijger schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 14:12:
[...]

:? Hoe ga je dan je HTPC aan je receiver knopen? Wilde je dat apart met een s/pdif of optical gaan doen dan? Dat kan je veel beter via HDMI doen, omdat je daar vele malen meer bandbreedte tot je beschikking hebt en dus een kwalitatief beter signaal die kant op kan sturen. Vanaf je reciever ga je dan weer met HDMI naar je TV toe om het beeld af te leveren.
Momenteel gebruik ik gewoon een minijack naar tullip kabel naar mijn versterker. Voor tv/film kijken merk ik dat verschil toch niet. Als ik muziek luister heb ik een NAD cd speler.

Op termijn wil ik wellicht een high end reciever of geluidskaart fixen en mijn muziekcollectie naar FLAC omzetten. Maar tot die tijd werkt dit prima.

Sowieso is dit een beetje een non-issue, want beide moederbordjes hebben een HDMI uitgang.

[ Voor 5% gewijzigd door Lord Driminicus op 06-11-2012 14:16 ]

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Je weet dat je de geluidsconversie dan overlaat aan de (waarschijnlijk vrij brakke) DACs van je onboard spul? Beter gewoon met HDMI naar de receiver, kan dat niet, dan via s/pdif of optical. Heb echt enkel tulp, tja dan moet je helaas :(
kroegtijger schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 14:12:
[...]
Wilde je dat apart met een s/pdif of optical gaan doen dan? Dat kan je veel beter via HDMI doen, omdat je daar vele malen meer bandbreedte tot je beschikking hebt en dus een kwalitatief beter signaal die kant op kan sturen.
Is er echt een nadeel om met s/pdif aan de slag te gaan als je voornamelijk DTS en DD gebruikt?

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• Lord Driminicus
LiquidT_NL schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 14:28:
Je weet dat je de geluidsconversie dan overlaat aan de (waarschijnlijk vrij brakke) DACs van je onboard spul? Beter gewoon met HDMI naar de receiver, kan dat niet, dan via s/pdif of optical. Heb echt enkel tulp, tja dan moet je helaas :(
Ja, dat weet ik. Nogmaals: voor film en tv vind ik dat niet zo erg. Voor muziek heb ik een goede DAC in mijn cd speler zitten. Als ik ooit muziek wil luisteren via mijn HTPC koop ik wel een goede DAC.

En inderdaad, ik heb alleen een versterker met tulip ingang.

[ Voor 5% gewijzigd door Lord Driminicus op 06-11-2012 14:36 ]

• kroegtijger
Lord Driminicus schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 14:15:
[...]

Momenteel gebruik ik gewoon een minijack naar tullip kabel naar mijn versterker. Voor tv/film kijken merk ik dat verschil toch niet. Als ik muziek luister heb ik een NAD cd speler.

Op termijn wil ik wellicht een high end reciever of geluidskaart fixen en mijn muziekcollectie naar FLAC omzetten. Maar tot die tijd werkt dit prima.
Dat betekend dus dat je gebruik maakt van de DAC (Digitaal / Analoog Converter) op je HTPC. Als je daar het onboard kaartje voor gebruikt is die conversie meestal niet zo heel erg goed. Als de mogelijkheid er is, heeft het de voorkeur om digitaal naar je versterker te gaan en de DAC daarvan gebruiken. Moet uiteraard je versterker wel die mogelijkheid bieden.
Sowieso is dit een beetje een non-issue, want beide moederbordjes hebben een HDMI uitgang.
Dat is inderdaad geen verschil nee. Het gaat nu meer om hoe je dan vervolgens met al die hardware je HTPC zo optimaal mogelijk gebruikt.

iRacing Profiel

• Lord Driminicus
kroegtijger schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 14:38:
[...]

Dat betekend dus dat je gebruik maakt van de DAC (Digitaal / Analoog Converter) op je HTPC. Als je daar het onboard kaartje voor gebruikt is die conversie meestal niet zo heel erg goed. Als de mogelijkheid er is, heeft het de voorkeur om digitaal naar je versterker te gaan en de DAC daarvan gebruiken. Moet uiteraard je versterker wel die mogelijkheid bieden.
Ik heb inderdaad (nog) geen versterker met ingebouwde DAC, daarom gebruik ik ook de audiology geluidskaart, omdat ik hoop dat de DAC daarvan beter is. En daarbij, bij films/series/tv vind ik een minder goede DAC niet echt een probleem, bij muziek boeit dat me veel meer. Daarom gebruik ik ook altijd mijn NAD cd speler, met een goede ingebouwde DAC. ;)

• kroegtijger
LiquidT_NL schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 14:28:

[...]

Is er echt een nadeel om met s/pdif aan de slag te gaan als je voornamelijk DTS en DD gebruikt?
Zolang je geen HD gebruikt is dat in kwaliteit geen bezwaar; zowel HDMI als s/pdif bieden genoeg bandbreedt om DTS en DD5.1 goed te versturen. Het gebruiksgemak van HDMI ligt echter wel weer wat hoger. Via HDMI kies je namelijk alleen nog maar de input op je receiver en niet meer op je TV en zowel beeld als geluid komt van de bron die je geselecteerd hebt. Je kiest op je TV alleen nog maar HDMI input 1, en dat is vervolgens de input voor al je HDMI-devices aan je TV. Of dat nu de HTPC of de DVD-speler of zelfs een losse decoder maakt niet uit. Je kiest op je receiver je bron, en je hebt beeld en geluid in hoge kwaliteit. Doe je op je TV elke keer je bron verwisselen, dan moet je dat op de receiver ook gaan aanpassen.
Daarnaast maakt het in kwaliteit geen bal uit of je HDMI of s/pdif gebruikt, aangezien je toch niets met het signaal doet, behalve het doorgeven aan de receiver. Daarom is de logische opstelling ook om alles aan je receiver te knopen, en je receiver aan je TV te hangen. De betere receivers kunnen ook meteen de remote voor je TV vervangen, en dus kan je dan alles met 1 knoppendoos af. HTPC, DVDspeler etc zou in principe allemaal via CEC te bedienen moeten zijn :)

iRacing Profiel

• kroegtijger
Lord Driminicus schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 14:42:
[...]

Ik heb inderdaad (nog) geen versterker met ingebouwde DAC, daarom gebruik ik ook de audiology geluidskaart, omdat ik hoop dat de DAC daarvan beter is. En daarbij, bij films/series/tv vind ik een minder goede DAC niet echt een probleem, bij muziek boeit dat me veel meer. Daarom gebruik ik ook altijd mijn NAD cd speler, met een goede ingebouwde DAC. ;)
Bij films (en in mindere mate TV / series) is het gebruik van 6 of meer kanalen audio vaak van toepassing. Bij muziek is het negen van de 10 keer een stereo-kanaal (wat ook logisch is gezien dat een normale CD een 2-sporen opname is. Er zijn wel wat audio-CD's in DTS uitgebracht, maar dat is nooit echt aangeslagen) Die 2 kanaaltjes voor stereo kan je prima via een analoge verbindign versturen (uiteraard weer mits de connectors goed zijn, mits de kabel goed is etc) zonder dat je echt merkbare kwaliteitsverlies gaat krijgen. Datzelfde kan je niet voor DTS of DD5.1 gaan doen, tenzij je elk kanaal afzonderlijk naar je versterker gaat sturen (dus 6x analoog stereo). Dat is niet echt praktisch dan meer.
Bij een echte versterker zit je vaak ook vast aan die 2 kanalen. Een versterker is immers ook gebouwd om een (meestal stereo)-signaal te versterken. Niets meer en niets minder dan dat. Een receiver daarintegen is juist gericht om iets met dat signaal te gaan doen. Dat kan versterken zijn, maar dat kan bijvoorbeeld ook een bewerking zijn als Dolby Prologic (oftewel het binnenkomende stereo-kanaal naar een 5.1 signaal proberen te vervormen. Komt leuk in de buurt, maar het is slechts een benadering van een echt 5.1 signaal), maar bijvoorbeeld ook DTS, of een equaliser. Wat voorheen als receiver werdt bestempeld waren over het algemeen tuners en versterkers in een. Tegenwoordig wordt met een receiver over het algemeen een dolby / dts-achtig systeem bedoeld (waar vaak ook een tuner bij in zit) en is een versterker ook echt alleen een doos die het signaal versterkt.
Het lijkt erop dat jij een echte versterker gebruikt. Dan is een analoog stereo-signaal vaak het enige dat je als input kan gebruiken, en is je setup de enige (logische) manier van werken.

iRacing Profiel

• Lord Driminicus
Klopt, stereo is prima voor mij. Series en tv downmix ik altijd naar stereo. Ik vermoed niet dat er ooit echt een moment komt dat ik naar 5.1 of iets dergelijks ga. Mocht dat wel zo zijn dan ga ik tegen die tijd wel kijken wat ik daarbij nodig heb.

Ik denk wel dat ik ooit ga investeren in een goede DAC voor mij pc en dan mijn muziekcollectie omzet in FLAC. Maar eigenlijk vind ik het uitkiezen en afspelen van een cd ook wel zo zijn charme hebben.
Pagina: 1