Bij Postgres (en vermoedelijk ook bij de andere fabrikanten) kun je bij varchars er ook voor kiezen geen maximale lengte op te geven. Ook is er het type 'text', maar die zit niet in de SQL standaard. Zie ook: http://www.postgresql.org...e/datatype-character.html
Voor jullie wellicht bekend, voor mij een niet eerder ontdekte mogelijkheid.
Ik heb relatief veel kolommen waar een tekst opgeslagen kan worden waarvoor een bepaalde maximale lengte niet altijd voor de hand ligt. Dus het lijkt me wel een goed idee om die kolommen aan te passen waar geen goede maximum lengte voor de hand ligt, naar kolommen zonder maximum lengte. Dat scheelt ook weer gevalideer op lengtes in formulieren.
Maar ik zit er ook niet op te wachten dat men straks complete verhalen in bepaalde invoervelden kwijt kan.
Voordat ik in blinde paniek al mijn kolommen ga aanpassen, vroeg ik me af wat nu best practice is: wel of geen vaste lengte voor teksten in een database.
Ik zie nu de volgende voordelen:
Wat zijn jullie ervaringen?
Voor jullie wellicht bekend, voor mij een niet eerder ontdekte mogelijkheid.
Ik heb relatief veel kolommen waar een tekst opgeslagen kan worden waarvoor een bepaalde maximale lengte niet altijd voor de hand ligt. Dus het lijkt me wel een goed idee om die kolommen aan te passen waar geen goede maximum lengte voor de hand ligt, naar kolommen zonder maximum lengte. Dat scheelt ook weer gevalideer op lengtes in formulieren.
Maar ik zit er ook niet op te wachten dat men straks complete verhalen in bepaalde invoervelden kwijt kan.
Voordat ik in blinde paniek al mijn kolommen ga aanpassen, vroeg ik me af wat nu best practice is: wel of geen vaste lengte voor teksten in een database.
Ik zie nu de volgende voordelen:
- geen willekeurig gekozen maximale lengtes
- databasemodel hoeft niet aangepast te worden bij gebleken noodzaak opgerekte maximale lengte
- geen validatie op die willekeurig gekozen maximale lengtes in mijn formulieren
- totaal geen (lengte) validatie meer op de invoer, waardoor hele verhalen mogelijk zijn waardoor je mogelijk weer problemen krijgt bij het tonen van die informatie.
Wat zijn jullie ervaringen?