Disk Read Error at random, mogelijk MOBO of PSU ?

Pagina: 1
Acties:

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Topicstarter
Ik ben niet nieuw in het troubleshootgebeuren maar met dit probleem ben ik al eventjes bezig.

Het betreft deze hardwareconfiguratie:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core 2 Extreme QX6850 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus P5E-VM HDMI€ 0,-€ 0,-
1HIS 7770 Fan 1GB GDDR5 PCI-E€ 109,-€ 109,-
2Western Digital Caviar Green WD10EAVS, 1TB€ 0,-€ 0,-
2Western Digital Green WD20EARS, 2TB€ 169,99€ 339,98
1Lian Li PC-V352B€ 135,10€ 135,10
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 24,-€ 24,-
1Chieftec SST-2131SAS€ 74,-€ 74,-
1Silverstone Nitrogon NT06 Evolution€ 38,50€ 38,50
1Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120mm€ 5,45€ 5,45
2Corsair Dominator TWIN2X4096-8500C5D€ 0,-€ 0,-
1Antec Neopower 650 Blue€ 0,-€ 0,-
1Samsung 830 series 256GB€ 149,95€ 149,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 875,98

Opmaak-legende:
bold = mogelijk symptoom
underline = poging tot oplossing

Sinds een maand heb ik moeilijk op te sporen problemen gekregen. Na het plaatsen van een Intel Gbit NIC heb ik kort erna (twee reboots later) een Crucial m4 256GB SSD defect gehad, deze stopte er ineens mee en deze werkte op 2 andere PC's ook niet meer. Met die schijf aangekoppeld werden zelfs andere disks niet herkend door de BIOS bij alle 3 de toestellen. Anyway, de SSD is omgeruild voor de Samsung 830 256GB die nu nog steeds werkt.

Echter begonnen de problemen toen ingewikkelder te worden: ineens kreeg ik BSOD's met het opstarten, namelijk de 0x0000000A (IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL) wat duidt op issues met geheugen. Memtest86 duidde aan dat ineens al mijn geheugen (de 4 latjes) fouten maakte, wat ik héél erg vreemd vond. Echter heb ik met dit geheugen nogal eens de ervaring gehad dat het erg specifieke instellingen nodig heeft om te functioneren of toch met dit moederbord. Dus ik stelde het geheugen manueel in (ipv. automatic) op settings die werkte en dat lukte, Memtest86 gaf na meer dan 20% nog steeds geen error ipv. na 1 seconde al.

Ik vermoed dat er ineens een issue in het BIOS settings geheugen moet zijn geweest met na de issue met de SSD dus heb ik de BIOS settings naar default settings geladen (ook geheugen op automatic laten staan) en alles leek te werken. Echter kreeg ik toen ineens de issues waar ik momenteel nog steeds mee zit, namelijk willekeurig "Missing Boot Device", "NTLDR is Missing" of "Disk Read Error"

Dit kon moeilijk álweer een defecte SSD zijn dus ik heb alles afgekoppeld wat niet strikt nodig was zoals USB apparaten en "opslag"-disks. De PC startte probleemloos op en vervolgens koppelde ik een aantal schijven terug aan. Op dit punt kon ik zonder problemen 8 uren werken en zelfs 3D games waren geen enkel probleem. Toen ik weer USB devices aankoppelde zoals een USB geluidskaart en Xbox360 joypad, begonnen de problemen zoals bovenstaand wederom.

Ik verdacht dus dat er een USB controller of een USB device voor problemen zorgde maar tot nu toe heb ik nog geen verband kunnen leggen met de fouten en de USB controller of devices. Echter kon het op dit moment ook een SATA-issue zijn of de PSU. De SATA-controller testen leek me moeilijk, aangezien Socket 775 microATX moederborden schaars zijn. Maar ik kon wel één ding nog testen: de voeding van belasting verlichten. Ik heb namelijk nog een externe, kleine PSU die bedoeld is voor harddisks te voorzien van stroom (dmv. molex) dus ik heb twee schijven losgekoppeld van de ingebouwde voeding en deze gekoppeld aan de externe voeding. Ik zag in SpeedFan dat de 12V rail eigenlijk 11.46V aanduidde met de twee disks apart gevoed. Dit valt eigenlijk buiten de "safe" specificaties".

Dit heeft een week stabiel en probleemloos gelopen. Omdat dit het eerste duidelijke probleem leek te zijn heb ik een nieuwe voeding besteld namelijk de Seasonic G-550W. Deze is ook nog eens zuiniger en efficienter, omdat de Antec 650W die ik nu heb sowieso overbemeten is. De voeding is momenteel nog niet gearriveerd.

Echter kreeg ik gisteren weer "Disk Read Error" fouten. Ik merkte op dat de problemen vaak niet meer voorkwamen als het systeem een tijdje uitstond echter warm boots gaven nooit een oplossing. Dus na een kwartier te laten afkoelen startte het systeem wel op.

Het probleem met de PSU en SATA-controller als verdachte te stellen is dat het systeem rotsstabiel is zodra het slaagt om te booten, onder urenlang gamen en onder veel filecopying. Het zou overhitting van een component (SATA-controller, PSU) kunnen zijn omdat het laten afkoelen van het systeem meer succes heeft bij problemen echter was dat in het begin bij het verdenken van de USB devices niet van toepassing, toen ontstonden de issues tijdens letterlijk een "cold boot". Ook lijkt mijn systeem voldoende gekoeld te worden gezien de temperaturen die de overige componenten hebben, namelijk 30-40°C voor disks, 40-50°C voor GPU, 60-70° CPU. Die laatste is een heethoofd (Intel QX6850) met een niet zo'n goede cooler maar in deze case heb ik niet veel keuze. Maar nogmaals: zodra Windows succesvol kan booten heb ik nooit een probleem gehad.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Als eerste lees ik dat je Speedfan gebruikt om temperaturen en voltages uit te lezen en dat raad ik je al af want Speedfan is nu niet direct het meest goede programma hiervoor. Het beste kan je hiervoor programma's als Aida64 voor gebruiken of Speccy is op zich ook wel redelijk betrouwbaar hierin.

De temperaturen die je schrijft voor je harddisks en gpu zijn op zich redelijk goed maar ik wel aanneem dat dit onder stress gemeten is en niet idle. Als het idle is voor je gpu vind ik dat toch redelijk aan de hogere kant maar op zich kan een gpu daar nog wel goed mee om gaan.

Wat betreft je cpu en idle neem ik toch echt niet aan dat dit tussen de 60 a 70 graden ligt want dat zou in elk geval al veel te hoog zijn. Wanneer dit onder stress is dan valt het op zich nog wel mee en zou dit niet direct dan een oorzaak van je problemen kunnen zijn.

Wat betreft die 12 V en 11,46 zie ik zelf ook niet zo direct als een probleem en valt nog zeker wel binnen de marges. Er zijn bijna geen enkele voedingen die constant precies 12 V leveren dus in die zin denk ik dat daar ook niet direct het probleem gezeten heeft.

Waar ik als eerste eens naar zou gaan kijken is of je misschien niet bol staande condensatoren op je moederboard hebt omdat het toch al een ouder moederboard is. Dit kan vaak de meest gekke dingen veroorzaken

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Roel1966 schreef op maandag 05 november 2012 @ 17:55:
Als eerste lees ik dat je Speedfan gebruikt om temperaturen en voltages uit te lezen en dat raad ik je al af want Speedfan is nu niet direct het meest goede programma hiervoor. Het beste kan je hiervoor programma's als Aida64 voor gebruiken of Speccy is op zich ook wel redelijk betrouwbaar hierin.
Heb het geinstalleerd, de waardes:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/1PEr8.jpg
De temperaturen die je schrijft voor je harddisks en gpu zijn op zich redelijk goed maar ik wel aanneem dat dit onder stress gemeten is en niet idle. Als het idle is voor je gpu vind ik dat toch redelijk aan de hogere kant maar op zich kan een gpu daar nog wel goed mee om gaan.

Wat betreft je cpu en idle neem ik toch echt niet aan dat dit tussen de 60 a 70 graden ligt want dat zou in elk geval al veel te hoog zijn. Wanneer dit onder stress is dan valt het op zich nog wel mee en zou dit niet direct dan een oorzaak van je problemen kunnen zijn.
Zoals je ziet is dit het niet idle wat ik bedoelde maar stressed. Echter draaide niet zolang geleden elke videokaart makkelijk 40°C idle en deze CPU is gewoon moeilijk "koud" te krijgen, dit is nog een CPU van de tijd vóór Core i-series maar laten we niet vergeten dat dit een kleine case is.
Wat betreft die 12 V en 11,46 zie ik zelf ook niet zo direct als een probleem en valt nog zeker wel binnen de marges. Er zijn bijna geen enkele voedingen die constant precies 12 V leveren dus in die zin denk ik dat daar ook niet direct het probleem gezeten heeft.
Wat ik gelezen had stelt de ATX-specificatie een minimum van 11,6V op voor betrouwbaar gedrag. Nu is dat idd. nog niet iets om me zorgen over te maken maar het viel wel op. Echter AIDA64 toont dan weer heel andere waardes.
Waar ik als eerste eens naar zou gaan kijken is of je misschien niet bol staande condensatoren op je moederboard hebt omdat het toch al een ouder moederboard is. Dit kan vaak de meest gekke dingen veroorzaken
Dit moederbord heeft enkel "solid caps", dus gelukkig geen popcorn-dingetjes.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
De temperaturen in Aida zijn prima zo te zien net zoals de voltages dus daar zou het in principe niet direct aan kunnen liggen. Enigste temperatuur wat ik niet direct erbij zie staan is die van de I/O chip maar ik vermoed dat daar geen sensor zal zitten.

Wat je eens zou kunnen checken is of het koellichaam op de I/O chip erg warm is wanneer je weer die foutmeldingen krijgt. Vooral omdat het een kleiner kastje is zou het best kunnen dat die te warm word en dat een oorzaak kan zijn.

Maar het valt mij op dat de moederboard temperatuur eigenlijk ook netjes is met 39 graden dus ook dat lijkt me weer niet echt het probleem te zijn. Wat je wel nog zou kunnen doen is eens de RST drivers van Intel downloaden voor het chipset en die eens installeren ( mits die er zijn ).

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Het is 100% niet software-related, omdat ik anders niet ineens in Memtest86 100% geheugenfouten kreeg en voordat Windows de kans heeft op te starten al "Missing Boot Device", "NTLDR is Missing" of "Disk Read Error" krijg.