3TB Seagate ST3000DM001, verdwijnt spontaan

Pagina: 1
Acties:

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-01 09:26

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Topicstarter
Ik heb een ST3000DM001-9YN166 (FW: CC4C) die weer om de haverklap verdwijnt.
Hij heeft een week of 4/5 weer goed gedraaid maar gisteravond was ie weer verdwenen, dit gebeurde 4 of 5 weken geleden ook. Toen het de vorige keer gebeurde had ik er zo snel mogelijk een andere disc bijgezet om al m'n data te mirroren. Toen draaide ie spontaan weer stabiel. Dus de extra schijf weer weggehaald.
Nu is ie weer begonnen met uitvallen. Of ie een raar geluid maakt weet ik (nog) niet aangezien hij in m'n server zit die in de meterkast staat (een aantal mensen hebben gerapporteerd dat deze schijf een raar geluid kan maken, dit kunnen tikken en of piepen zijn).

Wat is de beste oplossing? Een FW update of zowel AAM als APM uitzetten?

Geprobeerd tot nu toe:
- De SATA kabel vervangen toen ik de vorige keer problemen had.
- APM heb ik uitgezet middels: hdparm -B 255 hdc, vanochtend hielp dit niet, hij was al vrij snel weer verdwenen.

Seatools test resultaat:
--------------- SeaTools for Windows v1.2.0.6 ---------------
4-11-2012 14:11:25
Model: ST3000DM001-9YN166
Serial Number: Z1F0H4S3
Firmware Revision: CC4C
SMART - Pass 4-11-2012 14:11:25
Identify - Started 4-11-2012 14:11:49
Short DST - Started 4-11-2012 14:12:05
Short DST - Pass 4-11-2012 14:13:07
Short Generic - Started 4-11-2012 14:15:29
Short Generic - Pass 4-11-2012 14:16:28
Long Generic - Started 4-11-2012 14:18:51
Long Generic - FAIL 4-11-2012 15:03:07
SeaTools Test Code: ADA49AD2

De conclusie van de Seatools test was dat de schijf vervangen moest worden.

Smart data:
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img841/7263/st3000dm001cm.jpg

Specs:
WHS 2011
Moederbord: SuperMicro x8sil-f
processor: Intel i3
Ram: 4GB Kingston
Videokaart: on board
Psu: Pico PSU

Vanochted was de schijf nog aanwezig, al vrij snel nadat ik met Outlook bezig was viel ie al weer uit.
Een reboot hielp niet, ik moest echt een power cycle doen. Nu draait ie al weer een tijdje, maar ik gebruik nu even geen outlook.
Mijn plan is opzich om vandaag nog naar de winkel te gaan om een nieuwe schijf te halen, aangezien ik dit nu even niet kan gebruiken en het irritant is.

Verwijderd

Door de utility van de fabrikant te gebruiken, heb je denk ik bewijs vernietigt. Je ziet namelijk geen bad sectors in je SMART output, maar jouw schijf laat ewl zien of er ooit bad sectors waren, namelijk Reported Uncorrectable Errors. Die staat op 11, dus waarschijnlijk heb je wel bad sectors gehad.

Als je nou problemen hebt met je schijf, ga dan GELIJK de SMART opvragen want dat is je 'DNA' bewijs die verloren gaat als je gaat rommelen met utilities.

je Current Pending Sector is nu 0, dat moet ook zo blijven. Zolang dit 0 blijft, zou Windows/whatever geen onleesbare sectoren mogen 'zien'.

Ik raad je aan om de schijf in de gaten te houden. Als het weer gebruikt; check dan snel de SMART info. Is het inderdaad current pending sector dan heb je dus te maken met bad sectors. Aangezien die niet omgewisseld worden lijkt het dan te gaan om 'normale' uBER bad sectors en geen bad sectors door fysieke beschadigingen. Kortom, in dat geval is het redelijk normaal.

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-01 09:26

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Topicstarter
Hij is net weer verdwenen. Ik had intussen wel wat files ge-openend en ge-saved. Na een reboot was de schijf weer terug. Daarna gelijk de SMART info gechecked:

Afbeeldingslocatie: http://img819.imageshack.us/img819/1729/st3000dm001cdi2.jpg

Volgens mij is er niks veranderd. De Current Pending Sector staat nog steeds op 0.
Dus, als ik het goed begrijp, zou dit niet te maken moeten hebben met bad sectors.

Update;
Ik ben inmiddels bezig om al m'n data naar een nieuwe 3TB (WD) schijf te kopieren.
Vanaf 13.30 u al aan het kopieren, ik kopieer alles per folder (muziek, foto, film, etc).
Tot nu is m'n 3TB Seagate schijf nog niet verdwenen, wat opzich raar is aangezien ik er nu vrijwel continu mee bezig ben. Wel grapping, 1 file kon niet gekopieerd worden, niet met Robocopy en niet met de hand, deze heb ik maar gedelete.

[ Voor 34% gewijzigd door Coenen op 05-11-2012 19:58 . Reden: kleine update ]