Systeem (desktop) sluit zichzelf af....

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afarensis
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-03 10:36
Omdat voor mij moeilijk te bepalen is in welke categorie deze storing valt, heb ik maar een beetje gegokt. Ik hoor graag of dit juist is.

Gedurende de afgelopen 5 dagen is het drie keer voorgekomen dat Windows 8 zichzelf afsluit. Zomaar, zonder aanwijsbare oorzaak. De laatste keer raakte ik zelfs het toetsenbord of de muis niet aan.

Draai sinds 'die' 5 dagen Windows 8 en er lijkt verder niets aan de hand te zijn. Stabiel systeem en ook nooit eerder (met Windows 7) dergelijke klachten gehad. Overigens; de andere apparaten in dezelfde groep, bleven gewoon werken. Dus het lijkt wel in de pc te zitten.

In het systeemlogboek trof ik rond de tijden van de afsluiting de volgende 'kritieke' melding:
"Het system is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het system niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen".
Lijkt er op dat het geen hardware is..... Maar wat dan wel?

Graag hoor ik of iemand een suggestie heeft waar dit aan zou kunnen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-07 15:57
Heb je schone installatie of upgrade gedaan?

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afarensis
Bedankt voor je reactie...

Ja, goede vraag, had ik even moeten melden...

Wel een 'upgrade' maar een 'clean install', dus feitelijk, lijkt mij, een 'schone' installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:43

Dark

who tweaked the light?

Sluit het systeem echt af of is het een spontane reset wanneer het systeem niks doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murphy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-06 09:03

Murphy

(2B||!2B)?

Installeer eens een tooltje om de temp van de CPU te meten, zoals CPU-Z Coretemp! :P

[ Voor 12% gewijzigd door Murphy op 05-11-2012 13:06 . Reden: @hieronder :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

^ cpu-z doet een hoop maar temp zit er niet in ...

realtemp of coretemp heb je dan meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afarensis
Bedankt voor je reactie..

Realtemp 3.70 meet een gemiddelde temperatuur van 33 graden..
Distance tot TJMax gemiddeld 65 graden.

Weet niet of het belangrijk is, maar de pc staat zo'n uurtje of 5 aan...

Even een klein tussenvraagje als het mag......
Sinds ik met Windows 8 werk, staan er onder alle Nederlandse woorden rode golflijntjes (net als in Word)
Opmerkelijk is dat de rode lijnen juist 'niet' in Word staan. Is dit 'in dit forum' in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afarensis
Dark schreef op maandag 05 november 2012 @ 12:37:
Sluit het systeem echt af of is het een spontane reset wanneer het systeem niks doet?
Het systeem sloot volledig af, dus net alsof de stroom uitvalt.... Een reset zou mij minder ongerust maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afarensis
Murphy schreef op maandag 05 november 2012 @ 12:42:
Installeer eens een tooltje om de temp van de CPU te meten, zoals CPU-Z Coretemp! :P
Bedankt voor je reactie...

Zie mijn reactie op Dark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-07 15:57
afarensis schreef op maandag 05 november 2012 @ 13:46:
Bedankt voor je reactie..

Realtemp 3.70 meet een gemiddelde temperatuur van 33 graden..
Distance tot TJMax gemiddeld 65 graden.

Weet niet of het belangrijk is, maar de pc staat zo'n uurtje of 5 aan...

Even een klein tussenvraagje als het mag......
Sinds ik met Windows 8 werk, staan er onder alle Nederlandse woorden rode golflijntjes (net als in Word)
Opmerkelijk is dat de rode lijnen juist 'niet' in Word staan. Is dit 'in dit forum' in te stellen?
Dan moet je bij je persoonlijke instellingen in Windows 8 de spellingschecker uit zetten ;)

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

afarensis schreef op maandag 05 november 2012 @ 13:49:
[...]

Het systeem sloot volledig af, dus net alsof de stroom uitvalt.... Een reset zou mij minder ongerust maken...
Ja oke, dat zou ik dan een harde reset noemen, alsof de stroom er even afgaat... volledig afsluiten zie ik meer als de gewone windows shutdown procedure.

Met de vraag of dat gebeurde als het systeem weinig tot niks doet doelde ik erop dat het energiebeheer misschien te zuinig staat afgesteld waardoor er iets niet goed gaat (tijdens het laag gebruik of bij het overschakelen van lage naar de optimale stand). Je zou eens een ander energiebeheersprofiel kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afarensis
Joenino schreef op maandag 05 november 2012 @ 14:21:
[...]

Dan moet je bij je persoonlijke instellingen in Windows 8 de spellingschecker uit zetten ;)
Je kunt (na wat zoekwerk) dit instellen/uitzetten via PC-instellingen > Algemeen en Spelling.

Maar je hebt me zeker de goede richting opgestuurd. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afarensis
Dark schreef op maandag 05 november 2012 @ 14:30:
[...]

Ja oke, dat zou ik dan een harde reset noemen, alsof de stroom er even afgaat... volledig afsluiten zie ik meer als de gewone windows shutdown procedure.

Met de vraag of dat gebeurde als het systeem weinig tot niks doet doelde ik erop dat het energiebeheer misschien te zuinig staat afgesteld waardoor er iets niet goed gaat (tijdens het laag gebruik of bij het overschakelen van lage naar de optimale stand). Je zou eens een ander energiebeheersprofiel kunnen proberen.
Je hebt 3 keuzes:
  • Energiebesparing
  • Gebalanceerd (was actief)
  • Hoge prestatie (nu ingesteld)
Lastig is dat het soms uren, maar ook wel eens twee dagen goed gaat. Dus 'testen' gaat dan wat moeizaam.
Maar we gaan weer in spannig afwachten! Bedankt voor je suggestie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Mocht dat niet baten dan kan je altijd een "echte" clean install doen dus zonder dat er nog Windows 7 op geinstalleerd staat. Er is hiervoor een tweak waarmee je dan daarna Windows 8 kan activeren en de link hiervan zal ik je hieronder neer zetten. Het zou namelijk kunnen zijn dat er toch nog incompatibele drivers achtergebleven zijn die dit probleem misschien veroorzaken.

http://www.ghacks.net/201...e-clean-install-possible/

Houd mij even ten goede of bovenstaande manier volledig legaal is maar ik had er geen behoefte aan om dubbel te gaan installeren, plus dat ik geen zin erin had om een boel geld kwijt te zijn voor een volledige versie Windows 8.

[ Voor 19% gewijzigd door Roel1966 op 05-11-2012 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afarensis
Bedankt voor je uitgebreide ractie...

Oei, ik ben vele uren bezig geweest om alle zaken rondom Windows 8 voor elkaar te krijgen en heb juist bewust voor een 'clean install' gekozen om de door jou genoemde problemen te voorkomen.

Om die reden moet ik daar nog eens heel goed over nadenken. Ook gezien het feit dat (zoals jij zelf suggereert) de actie niet helemaal legaal is, en ik straks mogelijk met een 'niet legale' Windows zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
afarensis schreef op maandag 05 november 2012 @ 22:12:
Bedankt voor je uitgebreide ractie...

Oei, ik ben vele uren bezig geweest om alle zaken rondom Windows 8 voor elkaar te krijgen en heb juist bewust voor een 'clean install' gekozen om de door jou genoemde problemen te voorkomen.

Om die reden moet ik daar nog eens heel goed over nadenken. Ook gezien het feit dat (zoals jij zelf suggereert) de actie niet helemaal legaal is, en ik straks mogelijk met een 'niet legale' Windows zit.
Nou wanneer je die tweak gedaan hebt binnen Windows 8 dan heb je een gewone legale versie, maar de manier waarop je Windows activeert houd ik even in het midden. Het is verder maar een cijfertje omzetten in het register dus in die zin installeer je verder niets illegaals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 481697

Ja, ik zou ook eerst aan een te hoge temperatuur denken, dat ie m zomaar afsluit. lijkt mij eerder een hardware probleem.. als dat het niet is.. tja voeding.. maar dat is ook niet zomaar ff stuk.. dan zou het nog je geheugen kunnen zijn, Omdat ff uit te sluiten kan je bijvoorbeeld ff met 1 bankje geheugen proberen kijken of dat wel goed loopt en anders met het andere bankje proberen. (als je er 2 heb..) Greetszz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afarensis
Roel1966 schreef op maandag 05 november 2012 @ 23:37:
[...]

Nou wanneer je die tweak gedaan hebt binnen Windows 8 dan heb je een gewone legale versie, maar de manier waarop je Windows activeert houd ik even in het midden. Het is verder maar een cijfertje omzetten in het register dus in die zin installeer je verder niets illegaals.
Sorry, toch maar even niet. Het is me toch net een te groot risico. Ik zie het nog even aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afarensis
Anoniem: 481697 schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 14:52:
Ja, ik zou ook eerst aan een te hoge temperatuur denken, dat ie m zomaar afsluit. lijkt mij eerder een hardware probleem.. als dat het niet is.. tja voeding.. maar dat is ook niet zomaar ff stuk.. dan zou het nog je geheugen kunnen zijn, Omdat ff uit te sluiten kan je bijvoorbeeld ff met 1 bankje geheugen proberen kijken of dat wel goed loopt en anders met het andere bankje proberen. (als je er 2 heb..) Greetszz
Het lijkt redelijk te gaan nu; twee dagen geen problemen. Wellicht door een update of zo...

Als het weer 'vaker' voor gaat komen, zal ik je advies opvolgen. Ik heb 8 GB (4 bankjes), dus met de helft gaat het ook nog aardig. Irritant is dat het zo ongrijpbaar is. Het kan wel aan 10 hardware-componenten liggen, ga dat maar eens allemaal testen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afarensis
Inmiddels een dag of 5 geen problemen. 'afkloppen'...

Ik heb inmiddels wel stekkers en kaarten in de kast nog eens goed aangedrukt en één (van de twee) branders ontkoppeld. Deze vertoonde kuren: soms niet werken, laatje te snel dicht.... Wellicht, wellicht, lag het hier aan.

Ik merk wel uit de reacties dat er geen simpele oplossing voor is. Enige manier is om 'zeer moeizaam' componenten uit te schakelen. Ik hoop dat dit me dit bespaard blijft.

Nogmaals iedereen dank voor de hulp....
Pagina: 1