Hoe oriënteer jij je op aankopen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 480636

Topicstarter
Beste Tweakers!
Wij zijn bezig met een afstudeeronderzoek voor onze opleiding commerciële economie. Hiervoor hebben wij jouw hulp hard nodig. Wij willen je daarom om twee minuten van jouw tijd vragen om onze enquête in te vullen.
Om je een idee te geven waar deze over gaat. Wij doen onderzoek naar het gebruik van informatiebronnen bij de aanschaf en of oriëntatie van producten.

Wij zijn benieuwd welke informatiebronnen jij gebruikt wanneer jij je oriënteert op een product. Daarnaast zijn wij benieuwd of dit verschilt bij de oriëntatie op luxe goederen? Tot slot ben je bereid bent luxe goederen te kopen via het internet of indien je dit niet bent welke afstand je bereid bent af te leggen voor de aanschaf van een product?

Wij stellen jouw mening zeer op prijs, daarom stellen wij twee verrassingspakketten beschikbaar t.w.v. 89.95.

Link naar enquête: http://svy.mk/P7fwqH

Daarnaast zijn wij benieuwd naar jouw mening op de stelling:
Offline winkels zullen verdwijnen voor online winkels

Alvast ontzettend bedankt!
Casper en Rob

ps. We hebben toestemming gekregen voor het plaatsen van dit topic en zijn eventueel bereid om uitkomsten te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoKo
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-07 14:46
Ingevuld. Is de fiets een voorbeeld of een concrete reden?

Persoonlijk kies ik er voor om een fiets te willen aanraken, voelen en uitproberen. Dit omdat je er fysiek gebruik van maakt en er dus lichamelijke klachten van kan krijgen. Vergelijken is daardoor ook minder makkelijk denk ik. Bij een TV of computer is dat een ander verhaal, waardoor je koop onderzoek meer naar het internet verplaatst kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-07 17:23

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Heb 'm ook even ingevuld.

Verder sluit ik me wel aan bij WoKo. Ook al is een fiets goedkoper in aanschaf dan bijvoorbeeld een nieuwe camera, of een objectief daarvoor, toch kies ik persoonlijk bij een fiets ook eerder voor een lokale winkel. Terwijl ik die camera wel online koop.

Dus een fiets geeft wat mij betreft geen goede afspiegeling van of ik luxe producten wel of niet online zou kopen. Dat hangt gewoon sterk van het soort product af en in hoeverre fysiek uitproberen daarbij belangrijk is.

En dat slaat ook weer terug op de stelling: voor sommige producten zullen offline winkels het inderdaad erg lastig gaan krijgen de komende jaren, voor andere producten zal dat denk ik minder zijn.

Wat ik wel zie gebeuren is dat het vooral kleine zelfstandige winkeltjes zijn die steeds meer het onderspit delven. De grotere ketens die ook een stevige online poot hebben, zullen het beter kunnen volhouden om ook fysieke winkels te hebben.

Succes met het onderzoek :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 23:34
Ook ingevuld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

+1.

Hier ook wel interesse in de beweegredenen waarom er gekozen is voor een fiets. Dit is een van de weinige producten waarvan ik het niet erg vind om bij aanschaf 10 - 20% meer te betalen dan ik online kwijt zou zijn. Dit omdat ik weet dat ik er directe en goede service voor terugkrijg die me niks kost als er iets kleins mee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-07 16:27
'voor deze vraag is een antwoord nodig' is een gekke foutmelding als je meer dan het maximumaantal vinkjes aangezet hebt in een venster. Verder enquete even ingevuld, ben benieuwd naar de resultaten en conclusie daaruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-06 18:35
De rede waarom ik kies voor een winkel ipv online is omdat ik wil weten hoe die voelt (zadel, versnellingen).
Ik zal voor kleinere dingen eerder online kijken. Maar dan heb ik het product vaak al in het echt gezien. Onderdelen voor m`n PC bestel ik vrijwel altijd online.

By the way: ook ingevult en ben benieuwd naar de resultaten....

[ Voor 10% gewijzigd door marquis op 05-11-2012 11:53 ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
WoKo schreef op maandag 05 november 2012 @ 11:25:
Ingevuld. Is de fiets een voorbeeld of een concrete reden?

Persoonlijk kies ik er voor om een fiets te willen aanraken, voelen en uitproberen. Dit omdat je er fysiek gebruik van maakt en er dus lichamelijke klachten van kan krijgen. Vergelijken is daardoor ook minder makkelijk denk ik. Bij een TV of computer is dat een ander verhaal, waardoor je koop onderzoek meer naar het internet verplaatst kan worden.
Er is concreet gekozen voor een fiets, omdat dit geen allerdaags product is dat online wordt gekocht.

Wij kunnen ons vinden in je feedback dat je het product wilt zien en voelen, maar geldt dit niet voor meer producten zoals bijvoorbeeld een telefoon? Deze worden online vaak gekocht maar wil je die niet ook in je hand voelen? deze is tevens ook in prijs vergelijkbaar met somminge fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Je zit hier op tweakers.net. Ik heb zelf niet eens een telefoon maar kom vrijwel dagelijks posts tegen van mensen die daar over praten. Als ik een telefoon zoek dan weet ik wat de populaire modellen zijn en ga ik naar anandtech voor een review. Vervolgens koop ik het.

Of ik koop een fiets en, ehh. Waar moet ik beginnen? Werkelijk, ik heb geen idee.

Op een fietsenforum zal je waarschijnlijk het omgekeerde antwoord krijgen. Waarom zou ik naar een winkel gaan als ik zelf al voldoende weet over de markt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32279

Ik raakte ook wat in de war door een fiets, ik heb wel een fiets, maar doe eigenlijk alles lopende of met de auto.

Ik heb toevallig wel 5 jaar terug een fiets op internet uitgezocht, was 200 euro goedkoper dan in de winkel (1200 euro ipv 1400 euro), maar we hebben hem toch in de winkel gekocht omdat ik het belangrijk vind dat er wel een fietsenwinkel in ons stadje blijft en via aanschaf op internet moest je hem nog voor een deel zelf in elkaar zetten.

Hierdoor raakte ik in de war bij de enquete, normaliter is goedkoper altijd beter in mijn ogen (voor hetzelfde product), maar bij een fiets wil ik naar de zaak op de hoek zeg maar.

Een zitbank of bed koop ik ook op internet zonder te testen, ook een koelkast en dergelijke zo gekocht zonder ze in de winkel te gaan bekijken. Maar een fiets is toch iets anders. Ik zou ook een auto nooit kopen zonder erin te rijden. Eigenlijk wil ik al mijn vervoersmiddelen eerst testen.

Een telefoon koop ik echt zonder te testen, die hoef ik niet in de hand te hebben.

Als ik vooraf had geweten dat het over een fiets ging had ik denk ik de keuze niet gemaakt om de enquete in te vullen. Ik had ook niet het onderwerp fiets verwacht in de enquete. Maar aangezien ik voor de keuze gestaan heb om een fiets online te kopen hebben jullie vast wel wat aan de waardes die ik ingevuld heb.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 32279 op 05-11-2012 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom is "geen" nooit een optie? Ik heb geen fiets en geen behoefte aan reclame ;)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tsurany schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 08:35:
Waarom is "geen" nooit een optie? Ik heb geen fiets en geen behoefte aan reclame ;)
Scherp goeie Feedback, we gaan kijken of we dit nog kunnen wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohsoog
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-06 18:24
Ingevuld, hoewel niet duidelijk was of ook Belgische deelnemers tot het doelpubliek behoren :)
(en ook niet of zij mee kunnen dingen voor de prijs)

Trouwens, bij het rijtje merken om op te sommen, was wel een vreemde nummering gebruikt: 2, 3, 1 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik koop alles bij voorkeur in een fysieke winkel, maar in praktijk zeker niet.

Poll: Het invullen van de enquete duurde in mijn geval
korter dan ~1,5 minuut
~1,5 tot ~2,5 minuten
meer dan ~2,5 minuten
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=383564&layout=6&sort=org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik heb de enquete ook ingevuld maar ook met het voorbehoud dat een fiets totaal niet representatief is voor de andere "luxe" aankopen die ik doe. Electronica koop ik bijna altijd online maar een fiets behoeft afstelling na aankoop en periodiek onderhoud en reparaties, zodat een goede relatie met de lokale winkelier/reparateur veel meer van belang is als bij een stuk electronica. Daarbij speelt ook een rol dat een online leverancier meestal vereist dat spullen opgestuurt worden voor reparatie. Met een fiets is dat toch een stuk lastiger dan met een telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:42
De enquete netjes ingevuld maar ik denk dat het meer representatief is om er ook bijvoorbeeld een camera of iets anders (luxe electronisch apparaat) erbij te zetten om deze dan te vergelijken tegen elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:44
Ook ingevuld... Een fiets is ook voor mij iets totaal anders dan een stuk electronica. Zoals al genoemd: het afstellen en een jaarlijks onderhoudsbeurtje doe ik bij voorkeur om de hoek. Dus ik zoek eerst uit welke fiets ik wil hebben, en probeer dan een leuk prijsje met de fietsenmaker af te spreken. Dat voelt toch prettiger dan de fiets bij een webstunter kopen en dan voor het onderhoud naar de fietsenmaker. Met name als er zich een garantiekwestie voordoet op een later moment: heeft de fietsenmaker de boel verkeerd onderhouden of is het een productiefout...

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Yohsoog schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 08:54:
Ingevuld, hoewel niet duidelijk was of ook Belgische deelnemers tot het doelpubliek behoren :)
(en ook niet of zij mee kunnen dingen voor de prijs)

Trouwens, bij het rijtje merken om op te sommen, was wel een vreemde nummering gebruikt: 2, 3, 1 ?
Het is inderdaad niet voor belgische deelnemers, maar we willen je toch bedanken voor de feedback en dat je de moeite hebt genomen de enquete in te vullen.

we zullen ook even kijken naar de vraag waarbij de nummering niet klopt. Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 32279 schreef op maandag 05 november 2012 @ 14:08:
Ik raakte ook wat in de war door een fiets, ik heb wel een fiets, maar doe eigenlijk alles lopende of met de auto.

Ik heb toevallig wel 5 jaar terug een fiets op internet uitgezocht, was 200 euro goedkoper dan in de winkel (1200 euro ipv 1400 euro), maar we hebben hem toch in de winkel gekocht omdat ik het belangrijk vind dat er wel een fietsenwinkel in ons stadje blijft en via aanschaf op internet moest je hem nog voor een deel zelf in elkaar zetten.

Hierdoor raakte ik in de war bij de enquete, normaliter is goedkoper altijd beter in mijn ogen (voor hetzelfde product), maar bij een fiets wil ik naar de zaak op de hoek zeg maar.

Een zitbank of bed koop ik ook op internet zonder te testen, ook een koelkast en dergelijke zo gekocht zonder ze in de winkel te gaan bekijken. Maar een fiets is toch iets anders. Ik zou ook een auto nooit kopen zonder erin te rijden. Eigenlijk wil ik al mijn vervoersmiddelen eerst testen.

Een telefoon koop ik echt zonder te testen, die hoef ik niet in de hand te hebben.

Als ik vooraf had geweten dat het over een fiets ging had ik denk ik de keuze niet gemaakt om de enquete in te vullen. Ik had ook niet het onderwerp fiets verwacht in de enquete. Maar aangezien ik voor de keuze gestaan heb om een fiets online te kopen hebben jullie vast wel wat aan de waardes die ik ingevuld heb.
Lees nu je bericht pas goed, maar koop jij een bank en bed zonder te testen online?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 21:11

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik mis trouwens de normale 'tech sites' ipv vergelijkingsites, zoals dpreview, niet zozeer een vergelijkingsite maar meer een 'review' site (met evt. benchmarks).

(ben ik trouwens de enige die maar 2 merken wist op te noemen direct uit m'n hoofd? :X)

[ Voor 21% gewijzigd door SinergyX op 06-11-2012 13:26 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Laatst online: 06:28
Ook ingevuld.
Deel de mening van de rest.

Ik zou zelf in staat zijn om een wasmachine online te kopen omdat deze goedkoper is dan in de winkel.
Daarbij zou ik wel naar een winkel gaan om eens te kijken.

Een winkel gebruik ik vaak om te orienteren en wanneer het online een stuk goedkoper is, koop ik het online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Arunia schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 13:31:
Ook ingevuld.
Deel de mening van de rest.

Ik zou zelf in staat zijn om een wasmachine online te kopen omdat deze goedkoper is dan in de winkel.
Daarbij zou ik wel naar een winkel gaan om eens te kijken.

Een winkel gebruik ik vaak om te orienteren en wanneer het online een stuk goedkoper is, koop ik het online.
Bedankt voro het invullen, je geeft aan dat je voor een wasmachine eerst in de winkel zal kijken, maar het wel online zou komen mocht dit wat prijs betreft schelen. maar hoe zit dit dan met een fiets, zou je dit ook in de winkel bekijken en proberen om vervolgens online te kopen als dit goedkoper is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Anoniem: 480636 schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 13:34:
[...]

Bedankt voro het invullen, je geeft aan dat je voor een wasmachine eerst in de winkel zal kijken, maar het wel online zou komen mocht dit wat prijs betreft schelen. maar hoe zit dit dan met een fiets, zou je dit ook in de winkel bekijken en proberen om vervolgens online te kopen als dit goedkoper is?
Een nieuwe fiets kopen krijg je meestal 1 a 2 gratis servicebeurten bij. Bij witgoed heb ik dat nog nooit gezien.

Om je fiets op de moeten sturen naar een toko aan de andere kant van het land (wonen in zeeland, fiets online gekocht in appingendam bijvoorbeeld) schiet natuurlijk niet op.

Dan heb je met een fiets ook nog met weersomstandigheden te maken. M'n moeder heeft haar fiets vorige week weggebracht naar de shop, en een dag later was het euvel gefikst. Terwijl ook d'r wasmachine na 3 weken stuk ging. Die gasten komen dan gewoon on-site (en zijn in 2 weken tijd 3x terug geweest).

Er ligt dus sowieso een groot verschil hoe de aftersales is.

Een laptop online bestellen aan de andere kant van het land, en een pick-up & return garantie van de fabrikant zelf uit is natuurlijk prima te doen. Maar carry-in is het handiger om dat redelijk in de buurt te hebben.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Anoniem: 480636 schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 13:34:
[...]

Wat RaZ zegt. Het ligt er helemaal aan.
Pc onderdelen koop ik nagenoeg altijd online. Dit omdat het vaak aan de andere kant van het land goedkoper is. Garantie komt wel goed. Of via fabrikant of gewoon RMA naar de verkoper.

Wasmachine etc zou ik ook zonder problemen doen.

Fiets, tja. Toch even stukje rijden. Er op zitten net als met een auto. Daarnaast wat je bij de lokale fietsboer er nog bij krijgt aan service.

Maar aan de andere kant, er is bij mij geen touw aan vast te knopen waarom ik iets wel of niet online of in de winkel zou kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Update: op dit moment hebben wij al 1140 reacties ontvangen en daarvoor heel erg bedankt, maar vul de enquete vooral nog flink in, want we moeten in totaal ruim 1900 reacties hebben.

@RaZ en @Arunia Wanneer een fietsen winkel zowel online als een fysieke winkels heeft en dus een servicepunt, maar niet in de gemeente waar je zelf woont. zou online kopen dan wel een optie zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Naast de vragenlijst zijn wij nog steeds benieuwd naar uw mening op de volgende stelling:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Anoniem: 480636 schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 16:06:
Update: op dit moment hebben wij al 1140 reacties ontvangen en daarvoor heel erg bedankt, maar vul de enquete vooral nog flink in, want we moeten in totaal ruim 1900 reacties hebben.

@RaZ en @Arunia Wanneer een fietsen winkel zowel online als een fysieke winkels heeft en dus een servicepunt, maar niet in de gemeente waar je zelf woont. zou online kopen dan wel een optie zijn?
Poeh, toe maar.
Moet eerlijk zeggen dat ik mijn laatste fiets gekocht heb voor dat het internet uit was en dus in een fietsenwinkel.
De huidige fiets is de oude van mijn vader op dit moment.

Als ze een fysieke als online winkel hebben en niet in dezelfde gemeente zouden zitten..
Tja, denk toch dat ik dan zou kiezen voor de fysieke winkel en dan daar heen zou gaan.
Meer met feeling te maken denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Voor een deel wel, voor een deel niet. Er zullen altijd mensen zijn die behoefte hebben aan fysieke producten bekijken voor ze deze kopen. Ik zelf vind het fijner kleding even te bekijken en te passen voor ik het koop. Mijn vriendin koopt voor ruim duizend euro bij de Wehkamp en stuurt dan zeker driekwart terug omdat het niet goed is. Net wat je wilt.
Echter producten die je goed via afbeeldingen kan beoordelen koop ik liever gewoon via internet. Ik heb enkel mijn zaterdag om echt te winkelen en dan heb ik er echt geen zin in. Via internet kopen en ophalen bij het postkantoor wanneer ik wil is dan wel ideaal.

Wellicht dat we naar showroom locaties gaan in grote steden waarbij je dan de producten kan proberen om ze vervolgens thuis te laten bezorgen. Beetje het Ikea model, rondlopen en kijken en dan later alles afhalen of laten bezorgen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joukea
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:20
Ook ingevuld. Ik vind het voorbeeld van een fiets wel een beetje vreemd eigenlijk. Volgens mij is een fiets al lang niet meer en standaard product voor mensen. Ikzelf ben student en heb dus gewoon een 5ehandse fiets.

Ik denk dat als je als voorbeeld een laptop/desktop of een telefoon gedaan zou hebben, dat je dan meer verschillende keuzes krijgt. Een fiets haalt bijna iedereen wel bij een fietsenwinkel volgens mij, ivm reparaties en onderhoud. Bij een laptop of telefoon is dit niet vaak zo. Vaak kiezen mensen voor een fysieke winkel als er een erg goede aanbieding is, persoonlijk advies krijgen of ze een goede verstandhouding hebben (klantvriendelijkheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijstheefles
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-07 18:57
Ingevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micr0mega
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-06 08:44
Ook even ingevuld.

Nou heb ik begin vorig jaar een nieuwe, goede fiets aangeschaft, dus ik kon mij redelijk herinneren wat ik toen gedaan heb.
Er zit een fietsenmaker op 50 meter afstand van mijn huis, dus dat is al makkelijk. Ik heb daar geïnformeerd en ben naar huis gegaan met enkele productcatalogussen van bekende fietsproducenten. Naast deze doorgebladerd te hebben, heb ik ook de websites bekeken voor (voornamelijk voor betere plaatjes). De fiets die ik uiteindelijk gekozen heb was alleen op bestelling beschikbaar, dus niet vooraf in de winkel te bezichtigen. Wat betreft onbekendheid met wat je koopt dus redelijk op één lijn met aanschaf in een webshop. Ik heb toch de fiets via de fietsenmaker aan de overkant van de weg besteld, voornamelijk vanuit overwegingen mbt onderhoud en garantie. Kost misschien wat meer, maar dat heb ik er voor over.

Dat dit een goede keus was bleek maar toen bijvoorbeeld mijn zadel net binnen één jaar normaal gebruik afbrak. Dus ik loop naar de overkant en krijg binnen een paar uur gratis een nieuw zadel, gemonteerd en wel. Als ik mijn fiets bij een webshop had besteld, was het vast minder makkelijk geweest. Fiets opsturen voor garantie? Zelf nieuw zadel kopen en kosten declareren? ... ? Word ik allemaal niet vrolijk van.

Als ik ga shoppen voor hardware/consumenten elektronica, dan wordt het een ander verhaal. Dit heeft (meestal) weinig verwacht onderhoud nodig, in tegenstelling tot een gebruiksvoorwerp als een fiets. Ik koop dan ook bijna altijd deze dingen online, tenzij het voor een paar euro meer op voorraad is in de buurt.

Om op je stelling te komen: het is voor mij afhankelijk van het soort product en misschien wel hoe afhankelijk je er van bent; ik heb geen auto en de fiets is mijn primaire vervoersmiddel. Als er iets mis is moet het snel opgelost kunnen worden. M'n TV kan ik wel een weekje missen (PC daarentegen niet :P)

Succes met jullie onderzoek! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Anoniem: 480636 schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 16:06:

Optie ja, maar vanwege eerdere argumenten die online niet te behalen zijn: NEE!

De nadelen van online:
- Geen mogelijkheid tot testrit
- Geen mogelijkheid tot vragen die direct beantwoord worden
- Wordt pas later geleverd
- Wordt als bouwpakket geleverd
- Gratis afval vanwege het uitpakken

Voor een nieuwe fiets ga ik naar de fietsenmaker, met als voordeel:
- Kan een testrondje maken
- Kan blijven vragen naar dingen
- Wordt direct fietsklaar gemaakt en kan direct fietsen
- Geen bouwpakket
- Geen afval
- En niet de reeele kans dat het verkeert in elkaar gezet wordt.

Je moet voor zoiets eigenlijk toch naar een winkel. Dan heeft het weinig nut om dan met lege handen naar huis te gaan om vervolgens online te bestellen, om dan weer x-dagen te wachten, je hem moet uitpakken en zelf moet monteren. En omdat je het over het zelfde bedrijf/winkel hebt, is de fiets niet goedkoper, maar duurder vanwege de bezorgkosten. Anders is het wel de tijd die je extra er aan kwijt bent, die ook uit te drukken is in geld, en je moet toch naar de winkel toe.

Waarom die heisa op je halen als je het product direct kan meenemen, gemonteerd, met garantie op het rij-klaar maken.

Nu moet ik zeggen dat de meeste aankopen die ik doe sowieso al in fysieke winkels zijn, omdat ik sowieso eerst wil kijken, en niet eerst wil wachten tot het geleverd is. Als ik iets zie wat ik wil, dan koop ik het. Dat het dan niet de goedkoopste prijs is, boeit mij niet, ik heb het dan direct.

Het ligt dus voornamelijk aan het product, en snelheid qua levering. Een bankstel zit levertijd op, maar ook die bestel je niet online, maar in de winkel, want je wil natuurlijk eerst weten hoe die zit.

Ik vind het orienteren in een winkel vele malen leuker en alles is tastbaar, en in alle hoeken en gaten te bekijken. Bevalt het, en vind ik het de centen waard, dat neem ik het direct mee. Ik hoef niet altijd persee voor een duppie op de eerste rij te zitten. Punt is wel, je hebt het direct. En geen gezeik met levertijd, niet thuis zijn, whatever.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:34
@ts: je bent wel aan het werven via een van de media die in het onderzoek als keuzeoptie voorkomen. Hoe weegt dat straks mee in je analyse? Over nadenken!

Succes :)

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyBridLaN
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-11-2024
Ingevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239824

Zo dan,
Heb het ding ook maar even ingevuld, als ik een nieuwe fiets zou moeten kopen ga ik naar de fietsenboer.
Helaasch, ik koop niet nieuw, vlak over de grens zit een geweldige oudijzerboer waar ik mijn laatste fiest heb weggehaald.
Kostte 9 euri, maar dan heb ik ook wat...
Voor en achter geveerd goede banden, wel zelf even nieuwe kabeltjes zetten.
En net als met een nieuwe is het ding over twee jaar naar de bliksem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gluten Parody schreef op woensdag 07 november 2012 @ 12:17:
@ts: je bent wel aan het werven via een van de media die in het onderzoek als keuzeoptie voorkomen. Hoe weegt dat straks mee in je analyse? Over nadenken!

Succes :)
Om welke antwoord mogelijkheid gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-07 17:23

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hij bedoelt dat je mensen op een internetforum vraagt naar hun voorkeur met betrekking tot informatiebronnen. Dat kan dus resulteren in een scheve uitslag. Forumbezoekers zijn immers fervente internetgebruikers en zullen dus mogelijk ook internetbronnen eerder als voorkeur aanvinken.

Als je dus alleen maar werft via internet, dan is dat iets om over na te denken hoe je dat laat meewegen in je analyse van de resultaten. Als jij je enquete via TV reclame of zo gepromoot had, dan had je een ander publiek bereikt wat mogelijk juist minder op internet naar informatie zoekt, maar meer uit commercials haalt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik neem aan dat het nadenken over bias een belangrijk onderdeel zou zijn van het afstudeeronderzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja klopt in het analyseren willen we hier wel rekening mee houden. Tevens verspreiden we de vragenlijst ook via andere kanalen en gaan we dagelijks de straat op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wij zijn benieuwd naar jouw mening op de stelling:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nogmaals een update. we zijn inmiddels de 1500 reacties voorbij. Helpen jullie ons aan de volgende 400?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Anoniem: 480636 schreef op zondag 11 november 2012 @ 12:54:
Wij zijn benieuwd naar jouw mening op de stelling:
Het zal vooral ook liggen aan de leeftijd van de consument. Zo pakt mijn moeder nogsteeds het telefoonboek of de goudegids als ze een telefoonnummer moet hebben, die gewoon in haar computermeubel ligt. Die zie ik gewoon niet online haar aankopen doen als 60-plusser.

Ze heeft nogsteeds een abo op een krant en een televisiegids. Zaken die ook gewoon gratis online te vinden zijn. Ze heeft wel een e-reader, maar die is simpelweg voor op vakantie. Thuis zit ze gewoon met een boek.

Mijn ervaring met online kleding kopen... ronduit een drama. Het ziet er leuk uit op een 15" scherm, duurt 2 dagen eer je het hebt, en de stof zit niet lekker of het ziet er simpelweg niet uit. Bestel je schoenen in de juiste maat, maar je komt er gewoon niet in. Je wacht een paar dagen, en je kan er weer tijd en energie in steken om de boel weer in te pakken en terug te sturen.

Opzich valt dat wel mee, het is een klein product. Wil ik 1 broek, kies ik er 5 uit. En wellicht vind ik er dan 2 leuk, en kunnen er 3 gratis retour. Maar met een bankstel? Daar bestel je er geen 5, om er dan 4 terug te sturen.

Ik vind de uitstraling van een product belangrijker dan de goedkoopste prijs. En ja, mijn TV was duurder dan een iets beter merk. Reviews online zijn leuk, maar je krijgt altijd een mening van een ander, en of je die mening deelt is ook nog maar de vraag.

M'n stereo wil ik in het zicht hebben, terwijl andere het in een kast hebben met een deurtje er voor. De laatste zal de uitstraling dan niet belangrijk zijn, en al is het roze bijvoorbeeld, daar geldt dan "most bang for buck". Maar ik ga in eerste instantie voor de look, als als het iets minder kwaliteit is, so be it. Ik haal kwalitatief gezien wellicht een 9, waar anderen echt voor het cijfer 10 gaat.

Je kan ook behang online bestellen, maar de kleurechtheid op je scherm is even wat anders dan het echt zien voor je het koopt. Zelfde geldt voor een vloer. Maar een ondervloer? Die zie je niet. Al is ie roze.. Lekker boeiend.

Omdat voor mij de uitstraling van een product belangrijk is, geeft het bekijken in de winkel een voordeel. En als ik er op dat moment het geld er voor over heb, neem ik het gewoon mee. Ik heb het dan direct. Ik ga dan niet eerst een week online speuren om te kijken of ik het ergens goedkoper kan vinden. Want als het dan 150km elders goedkoper is, opzich leuk en goedkoop. Maar stuur maar eens een versterker die kant op die 20 kilo weegt. Nee, dan gun ik het de winkel die extra centen gewoon, wetende dat als er iets mee is, ik het gewoon even opgooi en uitleg wat er mee is.

Het contact tussen mij als consument vind het contact met de verkoper gewoon belangrijker dan de stuivers die je wellicht kan besparen. Vakantie boeken online kan. Maar ik vind het leuker om naar een reisbureau te gaan, en daar met het personeel te babbelen en wat folders door te kijken. Je kan die naast elkaar vergelijken in 1 oogopslag, kan op je PC niet als je een 15" scherm. Heb je 2 24" monitoren, geen probleem. Maar ook daar mis je gewoon het persoonlijke contact. Dat is nou juist iets wat ik veel belangrijker vind.

Maar wat is jouw mening er over? En wat zijn jouw argumenten voor die mening?

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@RaZ heel erg bedankt voor je mening en de voorbeelden die je geeft. Wij kunnen ons vinden in je mening.

Daarnaast zijn wij van mening dat online kopen in sommige gevallen meer tijd kost voor de consument dan offline kopen. want als je kleding online besteld dan moet je inderdaad vaak eerst een aantal dagen wachten en als je pech hebt ben je niet thuis waardoor je het moet ophalen op het postkantoor, dit kost tijd. Daarna als blijkt dat het niet goed ziet of niet naar verwachting is moet je het ook weer terug sturen, dus weer naar het postkantoor.

Toch denken wij dat elektronica goed online verkocht kan worden, omdat het hier geen passen en meten bij komt kijken en goed te vergelijken is met andere producten.

Tot slot is offline kopen niet alleen kopen maar vaak ook een activiteit. veel mensen vinden het op de een of andere manier heerlijk op een hele dag te gaan shoppen en geen winkel over te slaan het is voor hun een dagje uit.

Dus wij denken dat offline winkels altijd zullen blijven bestaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-07 18:22

_Apache_

For life.

ingevuld.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
We zijn er bijna nog maar 54 reacties te gaan! helpen jullie ons aan de 1900 reacties?

Topicstarter
Nog maar 36 Reacties te gaan. Help ons alsjeblieft!

En maak kans op het verrassingspakket t.w.v. 89,99

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 483140

Ingevuld. ben ik nummer 1900?
Overigens klopt het wel dat jullie zoveel reacties moeten? ljikt mij een hele grote steekproef

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:08
Ingevuld en ik moet zeggen dat ik me eigenlijk helemaal kan vinden in de verhalen van RaZ.

Persoonlijk denk (en hoop) ik dat offline winkels nooit zullen verdwijnen, voor ons is winkelen naast een manier om spullen te kopen ook gewoon een leuke bezigheid.
Lekker een dagje de stad in, bak koffie ergens, broodje ergens, lekker rondsnuffelen in allerlei winkels.
Geen wekelijkse bezigheid maar wel gewoon afentoe lekker gezellig de deur uit.
Heb de afgelopen jaren heel wat online gekocht naast offline maar moet zeggen dat ik meer en meer terugval naar offline vanwege het gedoe maar ook negatieve ervaringen.

Gedoe omdat we allebei werken en als ik het ergens op ga halen moet ik alsnog naar een winkelcentrum, parkeergeld betalen en lang in de rij staan (been there, done that)
En juist met electronica (plasma tv en een receiver) negatieve ervaringen toen er problemen waren, de service van de webwinkel slecht bleek en de importeur niets wilde/kon doen omdat het grijze import bleek te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ninjazx9r98 schreef op zondag 18 november 2012 @ 20:03:
Ingevuld en ik moet zeggen dat ik me eigenlijk helemaal kan vinden in de verhalen van RaZ.

Persoonlijk denk (en hoop) ik dat offline winkels nooit zullen verdwijnen, voor ons is winkelen naast een manier om spullen te kopen ook gewoon een leuke bezigheid.
Lekker een dagje de stad in, bak koffie ergens, broodje ergens, lekker rondsnuffelen in allerlei winkels.
Geen wekelijkse bezigheid maar wel gewoon afentoe lekker gezellig de deur uit.
Heb de afgelopen jaren heel wat online gekocht naast offline maar moet zeggen dat ik meer en meer terugval naar offline vanwege het gedoe maar ook negatieve ervaringen.

Gedoe omdat we allebei werken en als ik het ergens op ga halen moet ik alsnog naar een winkelcentrum, parkeergeld betalen en lang in de rij staan (been there, done that)
En juist met electronica (plasma tv en een receiver) negatieve ervaringen toen er problemen waren, de service van de webwinkel slecht bleek en de importeur niets wilde/kon doen omdat het grijze import bleek te zijn.
Bedankt voor het invullen. Wij herkennen ons in je verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 483140 schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 15:25:
Ingevuld. ben ik nummer 1900?
Overigens klopt het wel dat jullie zoveel reacties moeten? ljikt mij een hele grote steekproef

Succes
Je bent helaas geen nummer 1900. We moeten er nog 23 voor we dit aantal hebben bereikt.
we moeten zoveel reacties hebben voor ons steekproef, omdat we werken met vijf profielen waarin we gemeente opdelen. Elk profiel dient evenveel reacties te hebben 384 om precies te zijn voor de Representativiteit. Het is dus ook van belang dat iedereen zijn of haar woonplaats invult zodat deze aan een profiel kan worden gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 480636 schreef op maandag 19 november 2012 @ 10:24:
[...]

Je bent helaas geen nummer 1900. We moeten er nog 23 voor we dit aantal hebben bereikt.
we moeten zoveel reacties hebben voor ons steekproef, omdat we werken met vijf profielen waarin we gemeente opdelen. Elk profiel dient evenveel reacties te hebben 384 om precies te zijn voor de Representativiteit. Het is dus ook van belang dat iedereen zijn of haar woonplaats invult zodat deze aan een profiel kan worden gekoppeld.
geen nummer 1900, dan maak ik nu als troost zeker extra kans op het verrassingspakket ;)
maar waarom vijf profielen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 483140 schreef op maandag 19 november 2012 @ 14:26:
[...]

geen nummer 1900, dan maak ik nu als troost zeker extra kans op het verrassingspakket ;)
maar waarom vijf profielen?
Hahah een dappere poging maar nee we moeten het wel eerlijk houden.
we hebben vijf profielen omdat we benieuwd zijn of inwoners van een grote gemeente een ander communicatie gebruik hebben dan mensen in een kleine gemeente en of er een verschil zit in de bereidheid tot het kopen van producten via internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Balen was het proberen waard. ben benieuwd of daar wel echt verschil in zit. denk het persoonlijk niet.

Topicstarter
Anoniem: 483140 schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 16:43:
Balen was het proberen waard. ben benieuwd of daar wel echt verschil in zit. denk het persoonlijk niet.
Wij zijn zelf ook erg benieuwd. We moeten nog een handje vol reacties uit de grote steden. Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, Den Haag, Eindhoven. En uit gemeente met minder dan 25.000 inwoners zoals malden, zeewolde, zundert en ferwert en dan kan het analyseren beginnen.

Dus Toppers Vul de enquete nog even in ;) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Ingevuld; kom maar op met dat pakket :)

R7 9700X / GB B650 Gaming X AX / RTX 5070 Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Cheshire schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 22:41:
Ingevuld; kom maar op met dat pakket :)
Super bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Via deze weg willen wij alle Tweakers bedanken voor het invullen van ons enquête. Wij hebben in totaal 2363 reacties ontvangen. Jullie zijn toppers!!
Pagina: 1