[CMS] Umbraco Leercurve

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:25
Hoi allen,

Ik ben momenteel op zoek naar een CMS op basis van .NET. Met behulp van de CMS matrix ben ik o.a. uitgekomen op Umbraco. Dit lijkt mij op zich een prima basis voor mijn nieuw te bouwen websites, maar ik ben even benieuwd naar jullie ervaringen en met name de leercurve van het systeem. Ik lees namelijk op enkele review sites dat deze best steil is, maar hoe ervaren jullie dat?

Ik ben van plan om er diverse soorten sites mee te gaan maken. Dus van simpele content sites tot webshops etc. In het dagelijks leven werk ik als full-time C# .NET developer, dus dat was al een van mijn redenen dat ik naar Umbraco ben gaan kijken, maar voordat ik uren in het 'proberen van' ga steken even hier pollen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:09

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Als je asp.net ervaring hebt en het concept begrijpt van nested masterpages, kun je heel snel een volledig werkende site in elkaar knallen. Dynamische content fabriceer je door macro's te bouwen. Dat kan dmv usercontrols, razor of xslt.

xslt vind ik zelf vrij klote werken, aangezien het debuggen ervan een crime is (of in ieder geval: ik heb geen fatsoenlijke manier gevonden om het te doen). Razor is lekker snel en debugtechnisch wat handiger. Usercontrols lijkt me gesneden koek als je met asp.net ervaring hebt.

Al met al krijg ik met wat simpele macro's in Razor (er zitten al een paar standaard templates bij die vrij eenvoudig aan te passen zijn tot het gewenste resultaat) heel snel een site inelkaar die voor 90% van de bedrijfsimplementaties voldoet (website, CMS, weblog, reactiesysteem, nieuws, random quotes, contactformulier, etc).

Meeste werk is het uitwerken van je nested masterpages (templates), daaraan gekoppeld je document types (waarin je pagina variabelen zitten). Maar dat is gewoon denkwerk, en als je het principe snapt is dat geen enkel probleem.

De community is ook groot en aktief genoeg. De meeste vragen zijn wel te beantwoorden dmv google.

Maak overigens niet de fout om versie 5 te gaan gebruiken. Die is gekilled (met name vanwege performance) en is dus een dode tak van Umbraco.

Nadelen:
* Ik heb bij diverse bedrijven gewerkt waarbij ik Umbraco binnen de visual studio omgeving had draaien. Dat is me thuis om de een of andere reden nog niet gelukt. Op zich ook niet nodig, alleen is het debug technisch wel handiger natuurlijk.
* Umbraco MOET in de root draaien. Dat is ronduit k*t als je umbarco wilt gebruiken om er alleen een weblogje mee wilt draaien.

btw: mocht je met een echt goed in elkaar zittend .net based CMS willen werken.... kijk eens naar EPiServer CMS. 't is alleen een beetje duur (lees: 15k per server)....

[ Voor 17% gewijzigd door sopsop op 05-11-2012 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Dank je voor je uitgebreide antwoord.
XSLT heb ik nog niet veel mee gedaan en ook razor is vrij nieuw, maar dat is nog wel te overbruggen.

Hoe verhoud umbraco zich bijvoorbeeld t.o.v. Dotnetnuke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopsop

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Mijn ervaring en beeldvorming van dotnetnuke baseren zich nog een van de eerste versies. Sindsdien heb ik er een aversie tegen. Over de laatste versie kan ik dus weinig zinnigs melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mottebelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:54
De nieuwe versie van Umbraco (4.10.0) die hopelijk deze week uitkomt (nu in RC status) heeft ook support voor MVC. Dus als je al bekend bent met het maken van MVC sites, dan is het misschien goed om daarop te wachten.
Mocht je meer bekend zijn met webforms, dan kun je goed met de huidige 4.9.1 uit de voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
MVC staat ook nog op mijn lijst om me eens in te verdiepen. Heb via werk al een cursus aangevraagd. Wacht enkel nog op goedkeuring. Maar webforms is totaal geen probleem :)

Wij hebben een applicatie in Dotnetnuke 5 draaien en dat werkt prima al zeg ik het zelf. Ben daar ook redelijk ervaren in, dus is de stap om DNN te gaan gebruiken een stuk kleiner. Echter zit er ook een hoop overhead in wat je niet nodig hebt voor elke website. Vandaar dus dat ik ook naar andere CMS systemen aan het kijken ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaphuA
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-05 16:40
.

[ Voor 102% gewijzigd door SaphuA op 31-01-2022 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Dat is inderdaad wel interessant. Kan je die mooi gebruiken als 'template' om vanaf daar de rest van de site op te bouwen.

[ Voor 12% gewijzigd door PdeBie op 05-11-2012 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopsop

sopsop

[v] [;,,;] [v]

pdebie schreef op maandag 05 november 2012 @ 16:25:
Dat is inderdaad wel interessant. Kan je die mooi gebruiken als 'template' om vanaf daar de rest van de site op te bouwen.
Bij een verse installatie krijg je altijd de vraag of je een template wilt gebruiken, dus da's geen specifiek voordeel van Azure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaphuA
.

[ Voor 99% gewijzigd door SaphuA op 31-01-2022 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:58

Cyphax

Moderator LNX
Ik moet Umbraco enorm afraden. Wij werken met Umbraco, bijna al onze sites draaien erop, maar het is eigenlijk gewoonweg crap, kwalitatief gezien ver, VER onder de maat. Het zit echt heel slecht in elkaar, de database is crap in elkaar gezet (sommige tabellen hebben nog geen PK, met bizarre bugs tot gevolg) en Umbraco 5 had een nieuw begin moeten zijn, maar ze kregen het simpelweg niet voor elkaar om een fatsoenlijk nieuw CMS op te bouwen. Ik heb in de ontwikkelaars weinig tot geen vertrouwen.

(Echt, de bizarre shit die ik in de core van dat CMS heb gezien, het is om je rot te schamen, hoewel ik er in eerste instantie echt hard om heb kunnen lachen... met 4.9 zijn een paar van de meest beschamende bugs wel een soort van opgelost maar alsjeblieft, begin met een goed CMS, als je met MVC aan de slag wilt, pak dan een CMS dat gebaseerd is op MVC zoals bijv. Orchard)

[ Voor 7% gewijzigd door Cyphax op 06-11-2012 10:28 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
SaphuA schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 10:23:
@Sopsop, hij doelde niet op de Umbraco templates, maar op de installatie gebruiken als 'template' ;)
correct.

@cyphax: sopsop geeft in zijn eerste post al aan dat versie 5 een no-go is. Niet om te flamen bedoeld, maar gebruiken jullie niet de verkeerde versie binnen het bedrijf?

Een zzp-er hier bij ons kent iemand met ervaring met Umbraco en die schijnt er ook aardig lovend over te zijn.
Misschien toch maar eens in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
pdebie schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 10:34:
[...]

@cyphax: sopsop geeft in zijn eerste post al aan dat versie 5 een no-go is. Niet om te flamen bedoeld, maar gebruiken jullie niet de verkeerde versie binnen het bedrijf?
Nee, wij gebruiken ook geen Umbraco 5 uiteraard. Mijn kritieken zijn dus puur op 4.x gericht, ik heb de source van Umbraco 5 niet gezien. Over die versie heb ik wel een artikel gezien dat een beetje inzicht geeft in wat ze daar kunnen: http://ayende.com/blog/15...nhibernatersquo-s-pullout

Niet dat ik nou wil schoppen om te schoppen ofzo verder (ik kan m'n kritieken prima onderbouwen); als je met Umbraco aan de slag wilt, dan ga je lekker met Umbraco aan de slag. Het is niet alsof er niet mee te werken valt. Ik zit er in elk geval vrijwel dagelijks tegenaan te vloeken en ik heb er gewoon echt veel mee gewerkt nu. YSOD's zonder goede reden, fouten worden in het backend allemaal niet afgevangen... ook het backend is niet goed. Het is voor simpele sites wel werkbaar maar de dag dat ik niet meer met Umbraco hoef te werken ben ik een gelukkig mens.

Umbraco 5 is wel geforkt overigens, voor de liefhebber: http://www.rebelcms.com/

[ Voor 45% gewijzigd door Cyphax op 06-11-2012 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrimaceODespair
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:02

GrimaceODespair

eens een tettenman, altijd ...

sopsop schreef op maandag 05 november 2012 @ 10:57:
btw: mocht je met een echt goed in elkaar zittend .net based CMS willen werken.... kijk eens naar EPiServer CMS. 't is alleen een beetje duur (lees: 15k per server)....
Eén van de developers van EpiServer is zijn eigen CMS genaamd N2CMS begonnen, waar ik zelf redelijk van gecharmeerd ben. Qua features kan je het een beetje vergelijken met Orchard, alleen mis ik de module gallery, hetgeen Orchard eigenlijk best wel een concurrentieel voordeel geeft.

Maar qua architectuur zit N2CMS bijzonder slim in elkaar, en je kan ook bijna alles aanpassen omdat het Open/Closed principle redelijk strak gehanteerd is. Ik zou het op zijn minst eens proberen, omdat het ook een bijzonder lage instapdrempel heeft, en je je eigenlijk op je eigen tempo in het CMS kunt werken.

Verder reageert de ontwikkelaar redelijk snel op bug reports, maar een ander nadeel is dan weer dat de documentatie een beetje achter blijft op de ontwikkelingen. Resharper is wat dat betreft wel een lifesaver.

En niet te vergeten: het is zodanig ontwikkeld dat je het makkelijk kunt combineren met een bestaande ASP.NET-site.

[ Voor 4% gewijzigd door GrimaceODespair op 06-11-2012 11:02 ]

Wij onderbreken deze thread voor reclame:
http://kalders.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Hier veel ervaring in Umbraco, ook erg grote sites van Multinationals, hoewel ik mee eens ben dat de core en het database crap zijn, denk ik dat je daar als standaard developer weinig tegen aan zult lopen.

Hoewel XSLT nog ondersteund word, zou ik je zeker afraden om hier gebruik van te maken, Razor werkt zoveel lekkerder :)

Oja, over debuggen: Zet in je solution, de Umbraco webapplication als: do not build, dat gaat inderdaad niet goed als je het in je project op die manier include!

Overigens heb ik ook met sitecore gewerkt, is al weer tijdje terug, maar dat had ook ze merkwaardigheden, tevens diverse projecten in Episerver gedaan (nog steeds), en daar zitten nog meer bizarre dingen in, zo zit er standaard geen normale search in, en moet je dat via 3th parties kopen.

Al met al denk ik dat Umbraco 1 van de fijnste opensource producten is om in te ontwikkelen (heb er heel wat getest), de community is sterk, en de leercurve is zeer aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Dan ben ik geen standaard-developer I guess. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Cyphax schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 10:37:
[...]

Nee, wij gebruiken ook geen Umbraco 5 uiteraard. Mijn kritieken zijn dus puur op 4.x gericht, ik heb de source van Umbraco 5 niet gezien.
Ok, dan heb ik dat verkeerd begrepen uit je vorige bericht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
pdebie schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 15:51:
[...]

Ok, dan heb ik dat verkeerd begrepen uit je vorige bericht :)
Een paar collega's van mij waren er in Denemarken zelfs bij toen ze aankondigde dat Umbraco 5 dood is. Dat was een 3-daags evenementje en ik geloof dat ze daarmee ook gelijk begonnen. Lekkere aftrap. :+

(Wat serieuzer: er waren ook best veel bedrijven die al best een hoop geld hadden geïnvesteerd in de switch naar Umbraco 5. Voornamelijk ontwikkeltijd die was besteed aan het kennismaken ermee. Die mensen waren op z'n zachts gezegd not amused. Daar waar de ontwikkelaars tijdens de ontwikkeling van die versie 5 ook ruimschoots toegaven dat versie 4 crap is, verdwenen die commentaren een klein beetje als sneeuw voor de zon toen ze besloten dat ze er toch nog aan vast zaten. :+ En daar wil jij nu aan beginnen. Je snapt nu denk ik wel waarom ik het keihard afraad om met Umbraco aan de slag te gaan, als er alternatieven zijn die veel beter in elkaar zitten - ook al zijn ze nog niet allemaal even volwassen. Ik heb in elk geval 0,0 vertrouwen dat Umbraco ooit nog een pakket wordt dat ik wel durf aan te raden. Ze hebben wat mij betreft nu genoeg laten zien wat ze kunnen (of liever gezegd: wat ze niet kunnen).)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Cyphax schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 16:12:
[...]

Een paar collega's van mij waren er in Denemarken zelfs bij toen ze aankondigde dat Umbraco 5 dood is. Dat was een 3-daags evenementje en ik geloof dat ze daarmee ook gelijk begonnen. Lekkere aftrap. :+

(Wat serieuzer: er waren ook best veel bedrijven die al best een hoop geld hadden geïnvesteerd in de switch naar Umbraco 5. Voornamelijk ontwikkeltijd die was besteed aan het kennismaken ermee. Die mensen waren op z'n zachts gezegd not amused. Daar waar de ontwikkelaars tijdens de ontwikkeling van die versie 5 ook ruimschoots toegaven dat versie 4 crap is, verdwenen die commentaren een klein beetje als sneeuw voor de zon toen ze besloten dat ze er toch nog aan vast zaten. :+ En daar wil jij nu aan beginnen. Je snapt nu denk ik wel waarom ik het keihard afraad om met Umbraco aan de slag te gaan, als er alternatieven zijn die veel beter in elkaar zitten - ook al zijn ze nog niet allemaal even volwassen. Ik heb in elk geval 0,0 vertrouwen dat Umbraco ooit nog een pakket wordt dat ik wel durf aan te raden. Ze hebben wat mij betreft nu genoeg laten zien wat ze kunnen (of liever gezegd: wat ze niet kunnen).)
Ik ben vorig jaar op CodeGarden geweest en met de lead developers gesproken, wat me vooral opviel was dat ze nogal jong waren, en heel erg gefocussed op verfijnde techniek. Wat er in Umbraco team mist is een echte Software Architect, Niels is een redelijke developer, maar ook geen goede Architect.

Hoewel ik ook erg teleurgestelt was vind ik Umbraco nog steeds een fijn product om mee te werken, en op .net gebied zijn er nog niet zo heel veel alternatieven, zeker niet opensource.

Ik werk dagelijks met zowel Umbraco als Episerver, maar mijn voorkeur gaat toch naar Umbraco uit, sitecore schijnt de laatste 2 a 3 jaar wel heel erg sterk verbeterd. Hoor ook goede verhalen over sitefinity, maar zelf nog niet echt naar gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ik ben zelf toevallig naar Orchard aan het kijken. Dat is echt een CMS op een ander niveau: het is een stuk complexer. Umbraco is er echt vrij simpel bij. Dat beantwoord wat mij betreft de vraag "is de leercurve van Umbraco stijl?" wel met "niet echt". Als ik het vergelijk met Orchard steekt het op wel meer punten nogal schraal af. Alleen het onderliggende idee al (waar Umbraco een soort nare UAV-structuur gebruikt dat almaar trager en trager wordt naarmate je meer nodes hebt) staat me veel meer aan en het modulaire karakter is ook mooi. Wij maken in elke nieuwe site bepaalde delen opnieuw omdat je ze niet kunt delen. Ligt ook een beetje aan het hele achterliggende idee van die templates/master pages. Orchard is MVC en alles bestaat uit modules die op elkaar in kunnen haken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaphuA
.

[ Voor 143% gewijzigd door SaphuA op 31-01-2022 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Cyphax schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 17:25:
Ik ben zelf toevallig naar Orchard aan het kijken. Dat is echt een CMS op een ander niveau: het is een stuk complexer. Umbraco is er echt vrij simpel bij. Dat beantwoord wat mij betreft de vraag "is de leercurve van Umbraco stijl?" wel met "niet echt". Als ik het vergelijk met Orchard steekt het op wel meer punten nogal schraal af. Alleen het onderliggende idee al (waar Umbraco een soort nare UAV-structuur gebruikt dat almaar trager en trager wordt naarmate je meer nodes hebt) staat me veel meer aan en het modulaire karakter is ook mooi. Wij maken in elke nieuwe site bepaalde delen opnieuw omdat je ze niet kunt delen. Ligt ook een beetje aan het hele achterliggende idee van die templates/master pages. Orchard is MVC en alles bestaat uit modules die op elkaar in kunnen haken.
MVC vind ik nogal overrated, in de praktijk heeft het helemaal niet zoveel voordelen vind ik, daarnaast is de opmerking dat het trager word naarmate het aantal nodes toeneemt niet echt slim, natuurlijk is dat zo, umbraco cached alles in Memory, dat is dus gewoon een keuze, daarnaast kun je natuurlijk ook andere data repositeries gebruiken, zelf nu MongoDB aan Umbraco gekoppeld, ongeveer 10 regels code om op die manier je comments/likes extern op te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
raptorix schreef op woensdag 07 november 2012 @ 13:25:
[...]

MVC vind ik nogal overrated, in de praktijk heeft het helemaal niet zoveel voordelen vind ik
Het is een persoonlijke voorkeur; ik ben ook niet zo gek op webforms. Voor mij is het een voordeel als ik met MVC kan werken.
, daarnaast is de opmerking dat het trager word naarmate het aantal nodes toeneemt niet echt slim, natuurlijk is dat zo, umbraco cached alles in Memory, dat is dus gewoon een keuze
Ja, maar daar had ik het dus niet over. Het backend haalt alles uit de database (op de één of andere manier ook uit die xml-cache trouwens) en op onze grootste site (qua content) gaat maar net goed, je krijgt nog net geen timeout als je een node opent. Dat heeft alles te maken met het datamodel. Op gegeven moment moesten we de prullenbak leegmaken (via SQL queries want de prullenbak legen werkte niet) omdat nodes niet meer binnen de perken van de standaard timeout opgehaald konden worden, dus het was timeout na timeout: nice) om het backend uberhaupt weer te kunnen gebruiken.
(Ik heb de SQL Server Profiler eens mee laten spieken. Toen ik van het lachen was bijgekomen nadat ik zag dat het backend meer dan 1500 queries uitvoerde (waaronder heel veel dubbel) om 1 node op te halen waar nauwelijks properties in zaten had ik in elk geval een goed beeld van waarom dat zo'n traag kreng is. Niet dat het niet werkbaar is met een kleinere database overigens maar de beperkte schaalbaarheid zou ik nou niet echt als feature wegzetten zal ik maar zeggen.)
, daarnaast kun je natuurlijk ook andere data repositeries gebruiken, zelf nu MongoDB aan Umbraco gekoppeld, ongeveer 10 regels code om op die manier je comments/likes extern op te halen.
Ja, of zelf tabellen maken en NHibernate, Entity framework of iets anders gebruiken zodat je die onwijs slome api van Umbraco niet hoeft te gebruiken. Er zijn wel mogelijkheden, maar dan ben je ergens omheen aan het werken terwijl dat bij een fatsoenlijk pakket natuurlijk niet nodig zou moeten zijn. (Zolang de context van je data niet verandert.)

[ Voor 10% gewijzigd door Cyphax op 07-11-2012 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrimaceODespair

GrimaceODespair

Cyphax schreef op woensdag 07 november 2012 @ 13:32:
Ik heb de SQL Server Profiler eens mee laten spieken. Toen ik van het lachen was bijgekomen nadat ik zag dat het backend meer dan 1500 queries uitvoerde (waaronder heel veel dubbel) om 1 node op te halen waar nauwelijks properties in zaten had ik in elk geval een goed beeld van waarom dat zo'n traag kreng is. Niet dat het niet werkbaar is met een kleinere database overigens maar de beperkte schaalbaarheid zou ik nou niet echt als feature wegzetten zal ik maar zeggen.
Ik liep tegen hetzelfde aan bij N2CMS, toevallig ook een EAV-model. Alleen bleek dat het met wat ingrepen wel mogelijk was de hoeveelheid ingeladen data onder controle te houden.

Ondertussen ben ik er wel achter dat zo'n EAV niet erg lief is voor een RDBMS, getuige Umbraco, N2CMS en in mindere mate ook Magento (die heeft überhaupt last van query-obesitas). Wat dat betreft lijkt er voor efficiënte document databases toch nog een mooie toekomst weggelegd, en dan denk ik bv aan RavenDB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Daar komt nog bij dat Umbraco alle datatypen die een soort lijst kunnen bevatten geserialiseerd opslaat (bijvoorbeeld de ramp die Embedded Content heet - NIET gebruiken als je lijstjes wilt maken van, ach, meer dan 40 of 50 items, en als je nog eens wilt lachen (huilen als je niet anders kan), dan ga je in de broncode opzoeken hoe Embedded content in je CMS terechtkomt), zodat, als je programmatisch daar iets mee wilt doen, eerst de structuur moet gaan checken. En die verschilt per aanbieder van het control (TheFarm, intern, etc) ook nog, voor het gemak. Ook kan het zomaar JSON zijn ipv XML. En zo zit je de hele tijd te klieren met die nodes en z'n verschillende properties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrimaceODespair

GrimaceODespair

Als ik naar de opmerkingen over Umbraco en DotNetNuke (ik ging - toegegeven - enkele jaren geleden toch ook redelijk over mijn nek van hun architectuur) kijk, krijg ik een Microsoft Hello World-gevoel. De demo's van die gasten pogen ook meestel niet te veel de flexibiliteit te exploreren. Zolang je binnen hun eigen lijnen kleurt, hoef je je geen zorgen te maken. Daarbuiten ben je een vogel voor de kat.

Dus ik ben wel heel benieuwd wat de status van TS nu is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Cyphax schreef op woensdag 07 november 2012 @ 13:32:

Ja, maar daar had ik het dus niet over. Het backend haalt alles uit de database (op de één of andere manier ook uit die xml-cache trouwens) en op onze grootste site (qua content) gaat maar net goed, je krijgt nog net geen timeout als je een node opent. Dat heeft alles te maken met het datamodel. Op gegeven moment moesten we de prullenbak leegmaken (via SQL queries want de prullenbak legen werkte niet) omdat nodes niet meer binnen de perken van de standaard timeout opgehaald konden worden, dus het was timeout na timeout: nice) om het backend uberhaupt weer te kunnen gebruiken.
(Ik heb de SQL Server Profiler eens mee laten spieken. Toen ik van het lachen was bijgekomen nadat ik zag dat het backend meer dan 1500 queries uitvoerde (waaronder heel veel dubbel) om 1 node op te halen waar nauwelijks properties in zaten had ik in elk geval een goed beeld van waarom dat zo'n traag kreng is. Niet dat het niet werkbaar is met een kleinere database overigens maar de beperkte schaalbaarheid zou ik nou niet echt als feature wegzetten zal ik maar zeggen.)
Laat me raden, op die pagina zat een Ultimate picker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Overigens moet ik wel zeggen dat veel van de (terechte) kritiek zijn oorsprong heeft op basis van Legacy, Umbraco heeft altijd heel zwaar op backwards compatability geleunt, wat mij betreft mag dat wel iets minder.

Een ander kritiek punt vind ik dat veel bestaande issues niet goed opgepakt word, en dat ze nauwelijks kijken naar de vraag van de markt, zo is er nog steeds geen fatsoenlijke ondersteuning voor multi language, als daar sprake van is ben ik al heel snel geneigd om EPI server te adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
raptorix schreef op woensdag 07 november 2012 @ 15:01:
[...]

Laat me raden, op die pagina zat een Ultimate picker ;)
Het is een Axendo Ultimate Picker XPath.
Het is ook wel een uitschieter die ik noem, maar op andere pagina's is het aantal queries rustig 600. Ik denk dat probleem veel meer ligt in de incomplete database. Ze lijken wel allergisch voor indexen bijvoorbeeld. Ik kon in Umbraco 4.8 ook gerust programmatisch members dubbel maken. 2 members dezelfde loginname of e-mailadres? No problem, ligt toch geen PK op cmsMember. Het backend checkt dat wel.
Oh en als je dan 2 members hebt met dezelfde loginname of email? Dan haalde ie altijd de eerste op uit de database. Dat is in 4.9 toevallig aangepast.

Net als numerieke loginnames, dat was ook een leuke. Het backend stuurt dan naar LegacyAjaxcalls.ahx, of hoe dat ding ook heet, die loginname als nodeid (kijk maar in de javascript, het stukje json dat opgestuurd wordt - hij noemt dat veld NodeId terwijl het geen NodeId is) mee (alsof ze ergens een tijd geleden een halve overstap hebben gedaan, maar dat nooit voltooid hebben... :|). Prima, op zich, maar dan moeten ze niet in de code een int.TryParse gaan doen en op basis daarvan bepalen of je een loginname of een id mee hebt gekregen. Het resultaat was dat je in het backend dus geen members kon verwijderen waarvan de loginname numeriek was. En dan heb ik gelukkig nog niet de pech gehad dat de loginname een keer overeen kwam met een memberid, dan had ik helemaal de poppen aan het dansen gehad.
De fix in 4.9 is een hele laffe: men heeft gewoon een check toegevoegd die zoveel doet als "als dit een member is, dan is het sowieso een loginname ipv mogelijk een nodeid".

Dit soort dingen maakt dat ik ver weg zou blijven van Umbraco en het feit dat ze bij 4.9 nog DIT soort bugs hebben moeten fixen... nouja, ik hou ermee op, ik denk dat ik mijn punt zo wel gemaakt heb. Ja, je kunt ermee werken, ja je kunt er een site mee opzetten waarvan in elk geval het frontend lekker presteert (want dat doet ie dus; die xml-cache is gewoon snel, het is alleen wel jammer dat het zo'n noodzaak is omdat de database niet performt) maar als je nu moet kiezen welk CMS je mee gaat beginnen... nou dan doe je jezelf wat mij betreft geen plezier door aan Umbraco te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Ik snap je frustratie, maar van onwerkbare backends heb ik nooit last gehad (behalve met die ultimate picker), zelfs pagina's met 100+ velden performed nog steeds goed, en wat betreft de API, daar ben ik in zowel EPI server als sitecore hele gekke dingen tegen gekomen.

Als je in EPI server via de API een document wilt wijzigen, dan moet je eerst een clone maken, en vervolgens de oude deleten, en die vervangen, jajaa lekker efficient als alle onderliggende nodes dan pleite zijn.

Maar terugekomend op Umbraco, ik vind het ook vaak frustrerend dat bepaalde zaken zo laks worden opgepakt, met Umbraco 4.9 bleek de mediasectie gewoon niet te werken, tjah hoe kan je zoiets releasen, dat moet toch gewoon getest zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ik ken EPI niet maar het klinkt wel alsof het veel werk is zoals je het beschrijft. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Bij InfoCaster doen jullie toch vrij veel met Umbraco, of zijn jullie er van aan afstappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Daar waar het gaat om websites is Umbraco de standaardkeuze, maar gelukkig wordt er meer dan alleen "gewone" websites gebouwd. :)

Ben jij familie van Sherlock toevallig? :+

[ Voor 19% gewijzigd door Cyphax op 07-11-2012 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Cyphax schreef op woensdag 07 november 2012 @ 15:59:

Ben jij familie van Sherlock toevallig? :+
Ik dacht even dat je een collega van me was :+
Pagina: 1