PC-surroundset ook voor consoles + tv

Pagina: 1
Acties:

• supern0va
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-11-2025
Ik heb een Logitech Z5500 speakerset. Die wil ik naast mijn PC graag ook voor mijn consoles en TV gebruiken.
Op dit moment gebruik ik mijn TV als 'hub' waar alle audiosignalen binnenkomen (allemaal via HDMI) en heb ik de speakerset daarop aangesloten met een toslink kabel. Dat heeft een aantal nadelen, bijvoorbeeld dat ik mijn TV altijd aan moet hebben, ook als ik alleen muziek will luisteren. Bovendien weet ik niet zeker of mijn TV het signaal als stereo of 5.1 doorgeeft.

Wat zou de beste manier zijn om alles aan elkaar te knopen met behoud van surroundfeature? Ik heb gedacht aan een losse versterker maar omdat de Z5500 het signaal ook al versterkt weet ik niet of dat goed gaat. Bovendien zit ik dan met twee volumeknoppen: een op de losse versterker, een op de Z5500.

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-01 20:34

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Welke consoles heb je?

Je kunt ook alles met toslink op je Z5500 aansluiten dmv. een toslink-switch.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• supern0va
Heb een XBOX360 en een PS3. Wist niet dat er switches bestaan voor toslink, wie weet is dat een oplossing ja.

Ik merkte wel dat de control pod van de Z5500 regelmatig 'no optical signal' aangeeft. Bijvoorbeeld, kennelijk stuurt mijn PS3 alleen de speakers aan als er geluid wordt gemaakt. Klinkt logisch, maar wat ik bedoel: als je scrollt in het PS3 hoofdmenu met die rij icoontjes krijg je een klein klikgeluidje. Daarbuiten is het stil. Als ik scroll komt de eerste klik uit mijn TV-speakers. Daarna pakt de Z5500 het signaal pas op, en als ik kort genoeg daarna verder scroll komt 't uit de externe speakers. Te langzaam en de Z5500 switcht weer naar 'no optical signal'.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-01 08:05

FeaR

In GoT we trust

Dat laatste is een issue van de PS3, die houdt namelijk niet constant het signaal actief op de optische uitgang. De klik in het XMBC is dan ook te traag en te kort om het signaal meteen goed actief te krijgen. De XBox doet dit wel aangezien deze ook altijd Dolby Digital 5.1 verstuurt, zelfs in het XBox Dashboard. PS3 met HDMI aansluiten op een home cinema die dat aan kan verhelpt het probleem aangezien het videosignaal dan constant is en het complete HDMI-signaal actief houdt. Ga je met een optische switch dus niet helemaal oplossen. Enige wat je er wel mee wint is dat het signaal niet meer door de TV hoeft wat - zoals reeds gezegd - de nodige nadelen kent.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-01 23:49

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

99% zeker dat je TV stereo doorstuurt. Ikzelf had tot voor kort dezelfde situatie. Ik had alles (media center, XBox 360, decoder van Ziggo) via een optische switch aangesloten op mijn Z680. Heeft jaren keurig gewerkt, alleen het switchen tussen input was nogal WAF onvriendelijk (Zelfs met een Harmony). Geluid is echter wel een stuk beter dan enkel de TV speakers.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• supern0va
Janoz, welke optische switch had jij? Ik zou iets willen installeren met afstandsbediening en liefst 4 input-poorten.

Gek eigenlijk dat de TV stereo doorstuurt. Ik bedoel, er komt 5.1 binnen via HDMI en er zijn verschillende uitgangen die 5.1 ondersteunen. Je zou zeggen dat ze dat signaal alleen door hoeven sturen :s Enfin. Als een switch werkt, dan een switch it will be.

edit: hm. Als ik het goed begrijp moet deze unit het probleem ook oplossen. Als die inderdaad het audiosignaal van de HDMI-kabel pelt en via die optische uitgang naar de Z5500 kan sturen. Bijkomend voordeel is dat je met 1 zap van de afstandsbediening zowel audio als video kan switchen.
Is er een goede reden om dit niet te doen? Downgrade van 5.1 geluid naar stereo ofzo :s

edit: inmiddels van dealextreme een HDMI-switch met aparte audio output (toslink, coax) besteld. Voor weinig. Ben benieuwd. Nu alleen een Harmony op de kop tikken die al dat spul een beetje soepel kan bedienen.

[ Voor 49% gewijzigd door supern0va op 08-11-2012 13:37 ]

Pagina: 1