Nieuwe ASUS Matrix 7970 probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-07 14:16

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Ik heb pas een nieuw systeem samengesteld met een Asus Matrix 7970 videokaart. Ik heb de kaart niet overgeklokt. (Mem 1100 en GPU op 6600). Nu is het zo dat ik na een tijdje Crysis 2 spelen het beeld zie knipperen op witte vlakken. Als ik dan naar het bureaublad van Windows terug ga, zie ik ook knippering op het bureaublad. Als ik dan mijn PC uitzet en na een tijdje weer aan, dan is het effect weg.

Ik heb de temperatuur gemeten met de logs van ASUS GPU Tweak. Hij tikt een enkele keer de 85 graden aan, wat mij ook wel heel veel lijkt. Is dit een kwestie van een defecte kaart? Of hoort zo'n videokaart dit aan te kunnen? De flikkering baart mij wel zorgen. De kaart is gemaakt om over te kunnen klokken, maar daar begin ik zeker niet aan nu. ;(

Tijdens het gamen gaan de fans op de kaart ook behoorlijk te keer. De PC kast voelt ook echt heet aan.

Een lijstje van de rest mijn spullen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770K Boxed€ 294,90€ 294,90
1Gigabyte GA-Z77X-D3H€ 119,95€ 119,95
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 84,85€ 84,85
1Cooler Master Silencio 550€ 66,90€ 66,90
1Dell Ultrasharp U2713HM Zilver, Zwart€ 535,-€ 535,-
1Creative Gigaworks T20 Series II€ 55,40€ 55,40
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 32,95€ 32,95
1Logitech K360€ 26,74€ 26,74
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 35,95€ 35,95
1Seasonic M12II 520W€ 68,90€ 68,90
1Samsung 830 series 128GB€ 84,-€ 84,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.405,54

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbengoofy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-07 16:11
HellBeast schreef op maandag 05 november 2012 @ 07:56:
overgeklokt. (Mem 1100 en GPU op 6600).
of je draait het om, of je heb een bazen overclock :+

verder lijkt indeed op een defecte kaart, kaart word te heet, check of de koeler goed zit of ga gewoon terug..
mijn kaart (XFX HD 7970) word onder load max 62 graden. en dan vermoed ik dat ik een mindere koeler er op heb als jou kaart plus dat ik stukken lager geclocked ben.

[ Voor 20% gewijzigd door ikbengoofy op 05-11-2012 08:56 ]

Uiteindelijk zit onze manager er alleen voor spek en bonus.. - Loesje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-05 18:21
Je behuizing (Cooler Master Silencio 550) staat erom bekend dat hij weliswaar stil is, maar met high end onderdelen erg heet wordt. Het gevolg is dat de fans van je GPU flink gaan blazen, wat de stilte dan weer teniet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
@ Daaaaf, dus je denk dat het niet aan de videokaart ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daaaaf
Dat zou best eens kunnen. De Asus Matrix-koeler blaast zijn warmte niet direct naar buiten, maar die komt grotendeels in je behuizing terecht.
Ik denk dat in een behuizing met betere airflow de temperaturen een stuk lager komen te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-07 19:52

yzx

Test eens met de "kappen" van je kist af, als je temp laag blijft weet je het dan

Tevens als je GPU zo warm wordt moet je CPU dat ook gaan doen, dus evt de temps van die?

Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia666
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-04 21:43
het is inderdaad best eens kijken naar de andere temps.
als die ook hoog zijn is het normaal dat de GPU ook warm krijgt.
probeer anders eens crysis te spelen met fans op 100 % dat je nog deftige temps hebt.
krijg je nog problemen dan best RMA.
btw het is een treffelijke koeler dus dat mag geen probleem zijn.

Case Xpredator Black E , I7 3930K @4.6 (H100I) , 3090 Suprim X, Msi X79 G65-8D ,16 Gb Corsiar Veng. 1600 Mhz, 980pro 1TB, 1TB&512 GB 850 Pro WD Black 4TB , CM V1000 (PC2 3570K 6GB 3090 ,240 GB ssd) (Dell e6540@8790M)(Dell xps15 9560)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Daaaaf schreef op maandag 05 november 2012 @ 13:41:
Dat zou best eens kunnen. De Asus Matrix-koeler blaast zijn warmte niet direct naar buiten, maar die komt grotendeels in je behuizing terecht.
Ik denk dat in een behuizing met betere airflow de temperaturen een stuk lager komen te liggen.
Dat is niet helemaal correct want deze kaart heeft dezelfde koeler erop als bij de Asus Radeon HD7970 Direct CUII Top ( die ik zelf heb ), waarbij de koeler aan de achterkant de warme lucht grotendeels eruit blaast. De beide fans die erop zitten zuigen dus lucht aan vanuit de kast en blazen dit door het koellichaam waarna de lucht geforceerd naar achter gedwongen word.

@TS

Het grootste probleem is net dat de kaart niet voldoende frisse lucht aan kan zuigen in die Silencio 500 en dat soort kasten eigenlijk niet geschikt zijn voor dit soort videokaarten. Nu weet ik niet of je aan de voorkant 2 x 12 cm fans hebt geplaatst want ik zie dat er standaard maar 1 x 12 cm in zit.

Wat je dus zou kunnen doen is voor onder een 2de fan erbij zetten en die bovenste harddiskcage eruit laten zodat de videokaart een directe luchtstroom krijgt. En dan uiteraard toch helaas de fans niet op de stilste stand laten draaien wanneer je gaat gamen, maar desnoods een fancontroller erin waarmee je zo op hoog kan zetten.

Maar als aanvulling nog hierop vind ik 85 graden op zich nog wel mee vallen onder stress want zo'n kaarten mogen gerust tot 100 graden gaan. Mede om dit soort dingen heb ik trouwens hiervoor een Corsair Obsidian 550D gepakt omdat die universeel is, stil als je wilt maar ook uit te breiden qua koeling.

[ Voor 39% gewijzigd door Roel1966 op 05-11-2012 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
@ roel1966:

Ik heb even zitten kijken wat de mogelijkheden zijn om de snelheid van mijn fans aan te passen. Helaas krijg ik ze met geen mogelijkheid sneller.

Fan 1: CPU fan draait idle op 820RPM
De twee casefans draaien rond de 781/785 RPM.

Moet ik nu een fancontroller kopen om deze sneller te laten draaien? De casefans zijn 3 pins.

Of kan ik beter een of twee 1600/2000 RPM fans extra kopen met een fancontroller, omdat de casefans toch niet sneller kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daaaaf
Roel1966 schreef op maandag 05 november 2012 @ 21:17:
[...]

Dat is niet helemaal correct want deze kaart heeft dezelfde koeler erop als bij de Asus Radeon HD7970 Direct CUII Top ( die ik zelf heb ), waarbij de koeler aan de achterkant de warme lucht grotendeels eruit blaast. De beide fans die erop zitten zuigen dus lucht aan vanuit de kast en blazen dit door het koellichaam waarna de lucht geforceerd naar achter gedwongen word.
Uit review Guru3D:
The cooling is excellent, the downside however is that the residual heat for the vast majority is exhausted inside your chassis. So be sure you have your chassis airflow under control.
Verder: zie suggestie van xyz, test eens met open kast en kijk ook naar temperatuur van CPU. Als die ook hoger is dan gebruikelijk, dan is de oorzaak duidelijk.

Airflow verbeteren, of als dat niet voldoende is, een andere behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
HellBeast schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 08:51:
@ roel1966:

Ik heb even zitten kijken wat de mogelijkheden zijn om de snelheid van mijn fans aan te passen. Helaas krijg ik ze met geen mogelijkheid sneller.

Fan 1: CPU fan draait idle op 820RPM
De twee casefans draaien rond de 781/785 RPM.

Moet ik nu een fancontroller kopen om deze sneller te laten draaien? De casefans zijn 3 pins.

Of kan ik beter een of twee 1600/2000 RPM fans extra kopen met een fancontroller, omdat de casefans toch niet sneller kunnen?
De snelheid van je cpufan kan je vanuit het bios veranderen maar bij Gigabyte boarden durf ik even niet te zeggen waar je die instelling kan vinden. Bij de Asus boarden weet ik in elk geval dat het eerder Q-fan was en nu tegenwoordig heet dit ook weer anders.

Wat de 2 casefans betreft weet ik even niet waarop je ze hebt aangesloten maar wanneer je ze op het moederboard hebt aangesloten moet je dus net als de cpufan ook die instellingen veranderen. Lukt dit nu niet en is 800 rpm het maximale dan raad ik je zeker niet aan om 1600 of 2000 rpm fans te nemen.

Nadeel van 1600 en 2000 rpm fans is dat je dan een straaljager naast je krijgt te staan terwijl je net een stille pc wilde. Daarvoor raad ik je aan dan de casefans door Noctua fans te vervangen want die zijn stil en bieden toch een heel goede airflow in de kast.

Blijven de temperaturen dan nog relatief hoog dan zou je toch idd beter naar een andere kast kunnen gaan kijken en kan ik je de Corsair Obsidian 550D aanraden. Zelf heb ik die kast in gebruik en alle casefans door Noctua fans vervangen net als de cpukoeler door een Noctua NH-D14.

Ik wilde dus ook een stille pc maar toch tamelijk high-end en dat is mij op deze manier ook prima gelukt want je hoort mijn pc nauwelijks. Zelfs onder stress hoor ik alleen heel licht blazend geluid terwijl de pc bijna naast mij staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Even een update. Ik heb 3 nieuwe casefans geplaatst. Nexus PWM, 120mm, 2000rpm. Ik had gedacht dat ik deze met mijn moederbord wel kon regelen, omdat ze PWM zijn, maar dat gaat niet. Ik kan alleen de fanspeeds op 0,75% zetten in het BIOS. Het programma speedfan lijkt ook niet te werken met de fans. Hij leest wel de waardes uit, maar doet verder niks met het aanpassen van de snelheid. Ik heb een goedkope fan controller bij DealExtreme besteld, om de snelheid te kunnen regelen.

Nu het goede nieuws. Met de nieuwe casefans wordt de GPU maar max 65 graden. 20 graden winst t.o.v. de oude situatie. Ik ga een sweet spot proberen te vinden, waarbij de fans niet te hard draaien voor het geluid, maar wel genoeg kunnen koelen.

De kaart was dus niet stuk. Het was echt een airflow probleem in mijn kast. Bedankt voor de reacties, jullie hebben me goed geholpen. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
HellBeast schreef op donderdag 08 november 2012 @ 09:21:
Even een update. Ik heb 3 nieuwe casefans geplaatst. Nexus PWM, 120mm, 2000rpm. Ik had gedacht dat ik deze met mijn moederbord wel kon regelen, omdat ze PWM zijn, maar dat gaat niet. Ik kan alleen de fanspeeds op 0,75% zetten in het BIOS. Het programma speedfan lijkt ook niet te werken met de fans. Hij leest wel de waardes uit, maar doet verder niks met het aanpassen van de snelheid. Ik heb een goedkope fan controller bij DealExtreme besteld, om de snelheid te kunnen regelen.

Nu het goede nieuws. Met de nieuwe casefans wordt de GPU maar max 65 graden. 20 graden winst t.o.v. de oude situatie. Ik ga een sweet spot proberen te vinden, waarbij de fans niet te hard draaien voor het geluid, maar wel genoeg kunnen koelen.

De kaart was dus niet stuk. Het was echt een airflow probleem in mijn kast. Bedankt voor de reacties, jullie hebben me goed geholpen. O+
Prima om te horen maar ik had zelf geen 2000 rpm fans genomen want die zijn veel te lawaaiig in combinatie met het aantal cfm wat ze leveren. Ga je deze fans in toeren omlaag brengen dan zit je weer met hetzelfde probleem en die alleen bij dat hoog toerental genoeg cfm leveren.

Persoonlijk had ik je de Noctua fans aangeraden die een max toerental van 1300 rpm hebben en daarbij hetzelfde of zoniet meer cfm leveren als de Nexus fans. Het is wel dat je zeker een stuk meer betaald per fan maar ik vind het die meerprijs meer dan waard ( eigen ervaring ).
Pagina: 1