ATI HD4650M wordt te warm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neodymium
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem. In mijn 3 jaar oude laptop zit een ATI HD4650M. Echter wordt deze bij belasting erg warm. Dusdanig warm dat mijn laptop weleens zomaar 'uitvalt' tijdens het gamen. Bijzonder vervelend. Ik heb de laptop met perslucht bij een computerboer om de hoek laten schoonmaken afgelopen vrijdag. Maar ook nu blijkt tijdens het runnen van furmark, de temperatuur niet onder de 100 graden te blijven. Ik heb er een screenshotje bij gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://img1.uploadscreenshot.com/images/orig/11/30817204631-orig.jpg

Wellicht ten overvloede, de grafische kaart is niet overgeclocked of wat dan ook. Echter met deze temperaturen, vraag ik me af; is het mogelijk om de kaart te underclocken (softwarematig? De bios geeft geen opties hiervoor). Of zijn er andere oplossingen om het beestje 'koeler' te laten draaien in deze oude laptop?

N00dlesoup alleen op afhalen (4,29EUR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-07 17:43

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Heeft de computerboer de laptop ook even opengemaakt om dat te doen? Anders kan hij er niet helemaal goed bij lijkt me.

Volgens mij heb je in laptops van die rare plakkers tussen de koeling en de gpu, misschien de laptop openhalen en koelpasta aanbrengen/vervangen.
Je kan ook proberen de laptop op een kleine verhoging te zetten zodat hij beter zijn warme lucht kwijt kan (als hij naar onder blaast, anders zal het weinig helpen).

Voor downclocken kan je MSI afterburner gebruiken, daar kan je ook het fan profiel proberen te tweaken. Voor normale spellen zal de temperatuur van Furmark niet helemaal representatief zijn, maar 100 graden is echt te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neodymium
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

Topicstarter
Het lokale notebookservicewinkeltje, heeft inderdaad de laptop helemaal opengemaakt. Laptop staat op een normaal bureau, gemaakt van aanrecht/keukenhout. Ik had 'm niet op schoot op bed staan... Aangezien de laptop vorige keren uitviel bij het spelen van een veeleisend spelletje, lijkt het me dat de temperaturen nog hoger waren opgelopen dan nu het geval is. Ik kan me voorstellen dat deze videokaart in een laptop warm wordt, maar 100 graden leek ook mij te gek, vandaar mijn post. Nu even aan de slag met msi afterburner. Eens kijken wat voor winst daar mee te behalen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-03 20:32

LnC

The offending line...

Ik zou eerder je laptop eens openmaken (Kijk even google een how-to voor jouw laptop) en goed nakijken of er geen stofnesten inzitten / je koelers nog goed werken. En wat al eerder werd aangehaald. Nieuwe koelpasta kan soms ook wonderen doen voor de temps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neodymium
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

Topicstarter
Ik denk dat ik inderdaad maar even moet vragen of er nieuwe koelpasta gebruikt kan worden. Ik heb zelf de onderkant nu opengeschroefd, maar zie geen enkel stofje e.d. Nu is mijn vraag, voordat ik dingen ga loshalen, welke niet losgehaald hoeven worden; moet ik de RODE schroefjes losdraaien en dan onder de 'fan' de koelpasta vervangen. Of moet ik de GELE schroefjes losdraaien en onder de heatsink de boel schoonmaken e.d.? Zie foto;

Afbeeldingslocatie: http://img1.uploadscreenshot.com/images/orig/11/3090908449-orig.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263922

Je hoeft enkel de gele schroefjes los te maken, onder de fan zit verder niets wat nu van belang is. De fan zit echter wel vast aan de heatsink, dus de hele koeling komt er in één keer uit. Als je nieuwe koelpasta op de cpu + gpu aanbrengt moet het probleem opgelost zijn. Vergeet het kabeltje van de fan niet. Als hij dan niet er uit komt zullen de rode ook los moeten, al lijken me dit schroefjes van de fan behuizing te zijn.

Vergeet niet de chips en koelblokken te reinigen met pure alcohol oid voor je nieuwe pasta aanbrengt, verder niet te gul met koelpasta aanbrengen.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 263922 op 05-11-2012 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-07 16:07
Het stof gaat altijd zitten tussen de fan en de heatsink. Dat kan je alleen maar zien als je even het fannetje open schroeft (meestal 3 hele kleine zilveren of zwarteschroefjes). Overigens vindt ik 102 niet eens zo heel hoog. Ding kan makkelijk 115 graden aan. Dus misschien staat er ergens een safevalue niet goed in de bios.

Overigens zit er onder de fan geen koelpasta ;)

Maakt de fan veel herrie? en hoe zijn de temps onder idle? Als die ook al hoog zijn is het toch echt stof.

En is het een dell laptop? Zo ja kan je altijd nog een hele nieuwe koelingselement bestellen inclusief fan. Koste me voor een Studio 1555 13,52 incl btw ex verzending.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neodymium
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

Topicstarter
Er zat inderdaad nog een klein beetje stof tussen de fan en de heatsink. Desondanks heb ik alles losgehaald en nieuwe koelpasta aangebracht. En zie hier het resultaat, tadaa;

Afbeeldingslocatie: http://img1.uploadscreenshot.com/images/orig/11/31005524166-orig.jpg

Idle temps zijn erg lastig te geven. Als ik klik op minimumtemperatuur (dus direct na het opstarten dan komt daar 36 uit). Ik zal na een uurtje browsen nog even kijken of ik een temperatuurmeting kan geven. Fan slaat pas aan bij echte activiteiten. Nu ik dit bericht schrijf hoor ik 'm nagenoeg niet. Het is geen dell laptop, dus een nieuwe fan heb ik nog niet kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-07 16:07
Ik heb voor die dell ook gewoon gebeld met dellsupport. Ding was al jaar uit de garantie maar toch hadden ze de koelers nog en konden mij die voor 13 euro leveren :D Altijd even je leverancier bellen die hebben die dingen vaka nog wel maar 84 graden ziet er goed uit.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Pagina: 1