videokaart probleem, BSOD met melding

Pagina: 1
Acties:

• jerrot
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-02 22:28
Hoi,

Ik heb de laatste 2 weken problemen met vermoedelijk mijn videokaart, en wilde graag even weten of jullie hier een oplossing voor weten.

Het gaan om een Radeon HD 6950 videokaart. Tot nu toe is het probleem geconstateerd in CS 1.6 meerdere games nog niet getest maar soms blijft het spel ineens hangen en krijg ik na ongeveer tien secondes een BSOD met de melding: Video scheduler ran into a unexpected error. Ook lijkt mijn pc wat stropiger laatste tijd en soms als ik op internet zit crasht de internet browser of crasht shockwave player.

Ik heb al paar verschillende drivers geprobeerd maar het probleem komt terug. Zou de videokaart defect zijn of is windows zelf moeilijk aan het doen ?

Alvast bedankt

Jeroen

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-02 15:43
Alle drivers deinstalleren in veilige modus en nog eens de nieuwste erop zetten. Anders driver sweeper gebruiken. Het kna zijn dat je videokaart wel de nieuwste drivers heeft maar bv je chipset nog niet waardoor een bepaalde aanvraag van de videodriver niet goed gedaan wordt.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 18:12

LnC

The offending line...

Wat ik hier bijvoorbeeld lees kan het twee dingen zijn:
  • Videokaart overgeclocked?
  • Voeding is bijna aan het eind van zijn latijn.
Test je systeem eens met stockwaarden (zowel GPU als CPU) en als je de mogelijkheid toe hebt met een andere voeding.

• jerrot
Hoi,

Mijn cpu en gpu draaien op standaard clocks, behalve dat de extra shaders zijn unlocked op de GPU maar de clocks niet veranderd. Mijn pc voeding zou kunnen want die is rond de 5 jaar inmiddels denk ik (Tagan piperock 750 watt)

Wat betreft de drivers ga ik nog eens proberen in veilige modus, en heb helaas geen andere voeding hier liggen om te testen en ben op dat front er ook niet echt in thuis.

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 18:12

LnC

The offending line...

Tagan van merk ken ik wel, maar verder geen ervaringen mee. Als je inderdaad je GPU en CPU op stockwaardes draait kan je het beste eens proberen met een andere vroeding (vrienden met een pc / iemand in je naaste omgeving).

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Geeft de BSOD nog een STOP code? Voeding kan zijn, maar er zijn zat andere oorzaken mogelijk. Controleer sowieso die drivers.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• jerrot
Hoi,

Voeding testen wordt lastiger omdat ik niet zou weten bij wie te lenen en ook het opnieuw aansluiten ben ik niet zo handig in, ik heb de drivers weggehaald nog met driver sweeper en ga vandaag testen in de games of het probleem weg is.

• jerrot
Drivers getest, dit lijkt niet te werken cs 1.6 liep weer vast en ging toen weer terug naar bureaublad, als dit gebeurt is dan loopt mijn browser heel stroperig en als ik n pagina af wil sluiten duurt het soms ook aantal secondes voor ie wat doet

Zou het ook nog te maken kunnen hebben dat ik nieuwe windows installatie moet doen om te verhelpen ? Temperatuur van videokaart komt ook niet boven de 60 graden dus dat lijkt me ook stug.

[ Voor 11% gewijzigd door jerrot op 07-11-2012 17:54 ]

• LiquidT_NL
Nogmaals, zonder STOP code van de BSOD kunnen we niet zeker zijn. Maar ik zou zeker software issues niet uitsluiten, klinkt toch echt als een driver of OS probleem. Zeker weten kan je alleen met een reinstall.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• jerrot
Hoi t was even wachten maar heb weer een BSOD gehad en ik kon de foutcode 0x00000119 eruit halen, volgens microsoft zit het probleem in de drivers of in de videokaart zelf.

Heb drivers al opnieuw geinstalleerd en ook met driver sweeper resten weggehaald. Opnieuw geinstalleerd maar blijft crashen in game, bij normaal internetten geen problemen gehad.

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
Hang de kaart even in een ander systeem dan weetje of het probleem je kaart is of iets ander

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:49
Loopt je pc ook vast met benchmarkprogramma's als 3Dmark?
En wat gebeurt er bij overige games?

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Was het niet bekend dat unlockte 6950's dergelijke issues gingen vertonen omdat ze toch niet 100% geschikt waren voor een 6970 bios?

• jerrot
Hoi, pc heb ik getest met 3d mark basic nu. Hier geen problemen ondervonden. Videokaart in andere pc prikken wordt lastiger want ken weinig mensen met n game pc.

Scores van 3d mark zijn:

Graphics 4749
Physics 6508
Gecombineerd 4624

Heb alleen geen flauw idee of dit goed is

Edit, kreeg nu ineens uit het niets de melding dat beeldschermstuurprogramma niet meer reageert en is hersteld, alleen het maakt niet uit welke driver ik er op zet dit heb ik met meerdere drivers.

PS de kaart is op een maand na 2 jaar oud, weet iemand van jullie of op XFX videokaarten 1 of 2 jaar garantie zit? Ik dacht namelijk 2 jaar.

[ Voor 38% gewijzigd door jerrot op 12-11-2012 22:57 ]

• jerrot
Ik ga even het proberen met een andere videokaart er bij mij in te proppen want heb niemand bereid gevonden om mijn kaarte kunnen testen, dus heb 2e hands een andere besteld dus ben benieuwd wat die doet zodra hij binnen is.

To be continued

• LiquidT_NL
Sorry lees de boel nu pas weer. Krijg je geen mini-dmp files? als je die uitleest, krijg je bij 0x00000119 meldingen (en de andere driver-related errors) ook te zien WELKE driver het is. Kan zomaar niet bij de videokaart driver zelf zitten.

Maar goed, schade is nu al gedaan (2e videokaart kopen). Ben benieuwd!

• jerrot
Sorry k ben niet zo bekend met mini-dmp files en dergelijke dus k ben best n noob daar in. En ik wilde sowieso nog een videokaart als backup dus heb nu voor 80 euro n 5870 kaartje op reserve genomen.

En ben zelf ook erg benieuwd

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik zou eerst maar eens de geunlockte shaders weer uitschakelen en daarna testen.

• jerrot
KillerAce_NL schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 20:11:
Ik zou eerst maar eens de geunlockte shaders weer uitschakelen en daarna testen.
En dat kan met de bios switch indien aanwezig ? Probleem is ook pas na meer dan anderhalf jaar gebruik van de kaart opgedoken niet vanaf het begin.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Geen idee, hoe heb je de cores unlocked dan?

• jerrot
De kaart is toen via de vorige eigenaar geunlocked alleen qua shaders, kloksnelheden zijn zoals ze fabriek af zijn.Heb net even gekeken op de kaart en zit idd heel klein een switch op dus ga k later op de avond dat nog even proberen.

• LiquidT_NL
Ga vooral niet 10 dingen door elkaar proberen. Je hebt nu een andere kaart, ik zou het daar gewoon mee testen, dan weet je zeker of het aan die andere kaart ligt of aan software.

Wat betreft mini-dmp files, je krijgt daar een melding van als windows weer opstart (het staat soms ook onderaan het blauwe scherm dat er een dump is gemaakt). Het uitlezen is vrij eenvoudig als je de stappen volgt van Microsoft:
How to read the small memory dump files that Windows creates for debugging
of
http://www.ifoundafix.com...indows-minidump-dmp-file/

• jerrot
Hoi,

Even een korte update, heb nu een 5870 kaart in mijn pc en tot nu toe gaat alles prima qua stabiliteit. Heb ook nog contact gehad via XFX over de kaart en die adviseren me ook om contact te zoeken met leverancier.

Heeft iemand ervaring hoe dit gaat bij Alternate en of hun eerst de kaart nog testen of wat ?

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Als ik jou was, zou ik eerts maar eens die shaders in normale stand terugzetten en testen. Dat moet toch als je de kaart naar alternate terugstuurt. Zij zullen de kaart ook testen. Als ze dan zien dat er met de shaders gerommeld is, is je garantie weg.

• jerrot
Hoi killer, heb dit ook getest want heb de bios switch omgezet naar standaard bios of vergeet ik dan nog iets te veranderen ?

• jerrot
Hoi mensen,

Na overleg met XFX ga ik kijken via alternate of de kaart omgeruild gaat worden ja of nee.

Groeten jeroen

• jerrot
Hoi,

Na test blijkt mijn videokaart idd defect te zijn, wordt nu door alternate opgestuurd naar xfx alleen maar liefst 4 tot 8 weken reparatietijd helaas :-(

Iedereen bedankt voor de hulp
Pagina: 1