Toon posts:

afgebroken USB-stick

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

een vriend van me zijn usb-stick is afgebroken. Ik heb deze open gemaakt met de bedoeling om een nieuwe connector eraan te solderen maar dan kwam ik tot de constatatie dat er één eilandje (2de, dus van een datalijn) losgekomen is. Op het printplaatje zijn geen circuits te zien, dus ik kan het circuit niet volgen om het ergens anders terug op te pikken.

Iemand enig advies hoe ik de belangrijke data die op de usb-stick staat toch nog kan uitlezen?

alvast bedankt
Peter

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Maak een paar goede macro foto's. Dan zijn er hier wel mensen met goede tips. Nu is er weinig over te zeggen.

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Waarom zijn de banen niet te zien? Anders zou je het moeten meten :)

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

hierbij 2 foto's van de usb-stick. Zoals je ziet is het derde eilandje losgekomen. Iemand suggesties hoe ik de data toch nog kan recupereren?

[IMG=http://img100.imageshack.us/img100/2426/usb1r.jpg][/IMG]

[IMG=http://img838.imageshack.us/img838/7364/usb2ew.jpg][/IMG]

alvast bedankt!
groetjes
Peter

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-01 18:31
Hmm, wat ik mij kan herinneren was dat er een tweakblog was van iemand die USB sticks met dit soort problemen nog kon redden. Ik zou daar eens in rondzoeken als ik jou was.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Het afgebroken pad (2e van boven) gaat naar R5, het 3e pad gaat naar R6, bovenste pad gaat met een via naar de achterkant naar R1 en het onderste pad zit rechtstreeks aan het ground-plane.

En dat zonder in te zoomen :P Er staan wel degelijk banen ;)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Paul

jij hebt hier duidelijk meer ervaring in dan ik :-)
na inzoomen zie ik nog steeds niet waar het bovenste en onderste pad verbonden is. Dat is op zich niet erg want daarvan is het eilandje nog intact maar ik sta wel versteld dat jij dat wel ziet.

Het derde pad zie ik inderdaad naar R6 lopen maar ook het tweede pad zie ik niet. Kan je me eens uitleggen hoe jij dat wel ziet? En ook welk punt ik moet overbruggen voor het 2de contact?

alvast bedankt voor de moeite!
groeten
Peter
Paul schreef op woensdag 07 november 2012 @ 16:37:
Het afgebroken pad (2e van boven) gaat naar R5, het 3e pad gaat naar R6, bovenste pad gaat met een via naar de achterkant naar R1 en het onderste pad zit rechtstreeks aan het ground-plane.

En dat zonder in te zoomen :P Er staan wel degelijk banen ;)

• Paul
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/U2RcVEloP0Y1BjHE9UM60pkk/thumb.jpg

Een 'via' is een doorgang, een gaatje door de print heen om beide kanten met elkaar te verbinden. Aan de achterkant zie je ook een gaatje en een baan die naar R1 gaat :)

[ Voor 58% gewijzigd door Paul op 07-11-2012 18:15 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05:23
vanaalten schreef op woensdag 07 november 2012 @ 16:26:
Hmm, wat ik mij kan herinneren was dat er een tweakblog was van iemand die USB sticks met dit soort problemen nog kon redden. Ik zou daar eens in rondzoeken als ik jou was.
Bas z'n knutselblog: [Repair] Afstudeeropdracht redden! Weer een USB stickje...

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-01 18:49
Bas z'n knutselblog: [Repair] Afstudeeropdracht redden! Weer een USB stickje...

Edit: Ah, zie de poster voor me. Misschien kan je hem contacteren!

[ Voor 14% gewijzigd door Bas. op 07-11-2012 21:30 ]

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-01 19:39
Zover ik op de foto kan zien moet het niet heel moeilijk zijn om dit te repareren.

Ik kan het niet helemaal duidelijk zien maar het lijkt erop dat het afgebroken pad op weerstand R5 of R6 zit.
Dat zijn de twee weerstanden in het witte vierkantje linksboven het afgebroken pad.

Als dit zo is kan je het heel makkelijk oplossen door een nieuwe USB connector erop te solderen.
Wanneer deze vast gesoldeerd is knip je een pootje van een LEDje of weerstandje af en gebruik je deze om een connectie te maken naar de betreffende weerstand.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:21

D4NG3R

kiwi

:)

Verwijderd schreef op zondag 04 november 2012 @ 22:42:
Iemand enig advies hoe ik de belangrijke data die op de usb-stick staat toch nog kan uitlezen?
offtopic:
Als de data zo belangrijk is had deze vriend van jouw wel een backup gehad.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
D4NG3R schreef op donderdag 08 november 2012 @ 10:44:
[...]

offtopic:
Als de data zo belangrijk is had deze vriend van jouw wel een backup gehad.
Voegt niets toe dergelijke opmerkingen, het kwaad is geschiedt en nu kun je het wel lekker inwrijven maar daar wordt niemand beter van.

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen hartelijk bedankt! Vooral heel veel dank aan Paul die me hierbij geholpen heeft om de usb-stick terug uit te lezen. Het plaatje dat je postte was heel duidelijk en de sleutel tot herstelling. Het was inderdaad R5 die ik nodig had bij pad 2. Ik heb deze overbrugd en EUREKA! stick wordt terug herkend en data is uitgelezen.

Mijn maat zal heel content zijn, en het feit dat er geen back-up is, tja... voor mij ook ongelooflijk maar het kwaad is inderdaad geschiedt.

Nogmaals hartelijk bedankt aan iedereen en specifiek aan Paul, dit topic kan dicht!

groeten
Peter

• Paul
  • Nu online
Hoewel het niet heel veel kwaad kan (het is vooral ter bescherming) hoop ik niet dat je R5 zelf overbrugd maar slechts een verbinding hebt tussen het pootje van de connector en het (op de foto) rechter-pad van R5?

Worst case scenario blaas je de stick of je USB-poort op als R5 er niet zit en de omstandigheden 'juist' zijn.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Dag Paul

uiteraard heb ik niet R5 overbrugd maar een connectie gemaakt van het pootje van R5 en pin 2 (D-)

nogmaals bedankt he!
Peter
Paul schreef op donderdag 08 november 2012 @ 13:06:
Hoewel het niet heel veel kwaad kan (het is vooral ter bescherming) hoop ik niet dat je R5 zelf overbrugd maar slechts een verbinding hebt tussen het pootje van de connector en het (op de foto) rechter-pad van R5?

Worst case scenario blaas je de stick of je USB-poort op als R5 er niet zit en de omstandigheden 'juist' zijn.

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-01 19:39
Gelukkig dat het allemaal weer werkt en dat je weer bij de bestanden kan.

Wel zou ik nu het zekere voor het onzekere nemen en direct een backup maken van je bestanden ;)

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Pagina: 1