Acceptabele reparatietermijn videokaart?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-10 13:08

faust2016

You yes have my shirt

Topicstarter
Een tijdje terug heeft de videokaart van mijn broertje het loodje gelegd. Deze was nog ruim binnen de garantie en dus RMA aangevraagd bij de betreffende webshop.
Het krijgen van een RMA nummer ging al niet zo vlot, er ging al een week over heen voordat ik uberhaupt een RMA nummer had.

Dit was een duidelijke voorbode van wat er stond te gebeuren. Je leest wel eens van die verhalen van mensen die na 2 maanden nog niks terug hebben.. Daar ben ik er nu ook bijna een van.

Het verhaal:

Begin september de kaart aangemeld voor RMA, na een week (eindelijk) een RMA nummer ontvangen. Na het opsturen van de kaart was de RMA aanvraag ineens uit mijn account verdwenen. Ik kon dus niet zien wat de status was, laat staan of ze de kaart uberhaupt binnen hadden gehad. Hierover maar even gebeld.. Dat kon volgens hun wel kloppen, het systeem werkte niet helemaal lekker etc, maar ze hadden de kaart wel binnen gehad.

Nou goed, dit was niet de eerste keer dat ik iets RMA heb gedaan, dus ik wist dat het wel een paar weken kon duren voordat ik iets terug zou hebben. Ik vond het wel fijn om zo nu en dan een status update te krijgen, dus heb telefonisch contact gehouden.

In de periode die hierop volgde heb ik ondertussen al 8x gebeld, waarbij ik telkens de melding kreeg "hij zal er volgende week écht zijn"..
In een van de telefoongesprekken heb ik voorzichtig ge-opperd om mij anders de nieuwprijs, of "restwaarde" (zoiets had ik eens bij de MM gezien) terug te betalen, omdat het allemaal wel erg lang duurde, waarop ik door de verkoper flink werd afgeblaft.. Wat dacht ik wel niet, hij had ook rechten, en mocht m gewoon repareren bla bla bla..

Ze hebben me overigens wel een leen kaart aangeboden, maar de verzendkosten hiervoor waren wel voor eigen rekening. Daar had ik niet zo'n trek in. Heb nog wel wat oude meuk liggen waar nog een redelijk spelletje op gespeeld kan worden.

Maar goed, nu heb ik even op GoT lopen spitten en kom ik het volgende tegen:

De verkoper is verplicht:

1. Je hardware te repareren;
2. Indien 1 niet mogelijk is, je een gelijkwaardig product aan te bieden
3. Indien 2 niet mogelijk de nieuwprijs te vergoeden.

Maargoed, mijn vraag is nu: is er ook een termijn aan het repareren verbonden? Ik kan me voorstellen dat de verkoper me niet jaren lang mag laten wachten op mijn product..

Heb ik het recht om een gelijkwaardig product/indien niet mogelijk de nieuwprijs terug te eisen na 2 maanden lang te wachten op reparatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
3. Indien 2 niet mogelijk de nieuwprijs te vergoeden.
Volgens mij is niet niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zolang jij niet met duidelijke data en dergelijke komt is er moeilijk iets over te zeggen. 8 keer bellen is leuk maar als dat binnen 4 dagen is zegt dat niets.

Wanneer is er wat gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
2 maanden zonder kaart is IMHO wel wat teveel overlast. Een leenkaart is dan een prima idee, maar dat je dan de verzendkosten zou moeten betalen...

Bij ontbinding heb je recht op koopprijs retour, eventueel met aftrek van een gebruiksvergoeding (en die bepalen is niet zo makkelijk denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Topicstarter
RMA aangemeld: 11-9
1e keer gebeld: 13-9 "waarom heb ik nog geen RMA nr?"
2e keer gebeld: 17-9 "waarom nog steeds geen RMA nr? Was beloofd dat ik m al zou hebben"
RMA nr ontvangen: 17-9
Kaart verstuurd: 20-9
Kaart ontvangen door webshop: 21-9
3e keer gebeld: 26-9 "waarom is de RMA uit mijn account verdwenen?"
4e keer gebeld: 4-10 "status-update?"
5e keer gebeld: 11-10 "status-update"
6e keer gebeld: 25-10 "Kaart niet ontvangen wat ik volgens het vorige telefoontje al zou moeten hebben gehad"
Voicemail bericht ontvangen: 26-10 Ik had een voicemail-bericht ontvangen dat de kaart bij de leverancier in Duitsland lag oid, maar dat hij aan het begin vd week bij hun zou zijn en ik m dan do (1-11) of vr (2-11) zou moeten hebben.
7e keer gebeld: 2-11 "Is de kaart verstuurd? Zo ja T&T nr? Mevrouw wist van niks, degene die RMA's doet was bij een klant. Bel u over een uurtje terug als ie er weer is".. Niks meer gehoord die dag.
8e keer gebeld: 3-11 "Is de kaart verstuurd? Meneer wist van niks, werkt alleen op zaterdagen, deed geen RMA's"
PilatuS schreef op zondag 04 november 2012 @ 21:41:
[...]

Jij werkt(e) bij een webshop toch? Hoe zit dat dan precies volgens jou?

[ Voor 14% gewijzigd door faust2016 op 04-11-2012 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-10 22:17
PilatuS schreef op zondag 04 november 2012 @ 21:41:
[...]

Ligt vooral aan de termijn tussen aankoop en RMA. Als dit binnen zes maanden na de aankoop is, kan de nieuwprijs vergoed worden nadat de koop ontbonden wordt. De kans dat dit daadwerkelijk gebeurt is bij webwinkels overigens vrij klein.

Wat wel vaker gebeurt is dat de economische restwaarde wordt uitgekeerd. Dit is een percentage van het bedrag van de nieuwprijs en helaas kun je hier niet altijd een nieuw product voor aanschaffen. Ook is dit per product verschillend, maar om een voorbeeld te nemen van een laptop:

Laptop X is in september aangeschaft voor 750 euro. Deze laptop heeft een economische levensduur van drie jaar - vooralsnog de norm voor computers - maar gaat na 8 maanden stuk en de winkel kan geen vervangend product leveren. Drie jaar staat gelijk aan 36 maanden en kan dus de volgende rekensom gemaakt worden: 750 / 36 = 20.8333 * 28 =~ 583.33.

Voor zover ik weet staat zo'n overeenkomst niet in de wet gedefinieerd, maar wordt het overeengekomen tussen klant en winkel, zodat beiden een gelijkwaardig verlies nemen. En er tevens geen dure advocaten, rechtszaken of iets anders aan te pas hoeft te komen. Overigens heeft de klant namelijk 8 maanden zonder problemen - waar we vanuit gaan - gebruik kunnen maken van z'n computer.

Misschien is zo de TS wat beter geïnformeerd :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Topicstarter
Juist, nou goed, laat het de economische restwaarde zijn dan, bij nr 3, ipv nieuwwaarde.
Daar zou ik ook mee kunnen leven, maar wanneer mag ik dit eisen van de verkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Jij werkt(e) bij een webshop toch? Hoe zit dat dan precies volgens jou?
Zoals alex3305 aangeeft klopt het inderdaad. Aan de hand van de economische levensduur kan je afleiden wat de restwaarde is. Ook een bedrijf zoals Asus houd dit zo ongeveer aan als een laptop niet meer gerepareerd kan worden.

2 maanden is ook wel erg lang voor een RMA. Volgens mij wordt 6 weken aangehouden als maximum voor deze dingen. We hebben het hier dan over de redelijke termijn waarin iets geregeld moet worden.

Misschien maar eens een leuke shopsurvey schrijven om de aandacht van het bedrijf te krijgen ? Tenzij deze shop het erg slecht doet dan doet het waarschijnlijk meer kwaad dan goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Topicstarter
Heb ik inderdaad over nagedacht, maar ik heb hier ook express geen naam genoemd van de webshop.. Wil ze geen reden geven om me dan maar helemaal niet meer te helpen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:19

Compizfox

Bait for wenchmarks

Begrijpelijk, maar zelfs een slechte review is natuurlijk geen wettige reden voor de shop om jou niet te hoeven helpen.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Compizfox schreef op zondag 04 november 2012 @ 22:33:
Begrijpelijk, maar zelfs een slechte review is natuurlijk geen wettige reden voor de shop om jou niet te hoeven helpen.
Wel of niet wettig heeft er weinig mee te maken. Er zijn shops die opeens met een goede oplossing komen na een slechte review. Er zullen ook shops zijn die dan helemaal niets meer voor je willen doen. Dat kan dan wel niet wettig zijn maar daar doe je dan niets aan.

Misschien is het iets om wat op te zoeken over die 6 weken waar ik het over heb en eventueel een mailtje naar de shop te sturen met de regels hierover en dat je snel een oplossing wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Topicstarter
Dat is wel een goede tip ja. Ik ga eens even googlen of ik een leuk artikeltje kan vinden over de reparatietermijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:28

Ardana

Mens

Bij het ontbinden van de overeenkomst (nr. 3), mag er inderdaad een gebruikersvergoeding worden gerekend. Maar ik zou zeker niet akkoord gaan met bijv. 'n economische levensduur van 'n laptop van 3 jaar, met een restwaarde van € 0. Je moet nl. niet uitgaan van de economische levensduur, maar van de technische levensduur, de levensduur waarin hij nog waarde heeft voor de eigenaar (cq de levenduur die je ervan mag verwachten: bij een BTO mag je een langere levensduur verwachten dan bij 'n crappy merk etc.).

Een goede laptop, gaat rustig 4 jaar mee, en kan daarna voor 'n paar honderd euro verkocht worden. Mijn laptop is na 4 jaar vervangen, en kan nog rustig voor € 400 verkocht worden. Aanschafwaarde was € 1.600. Na 8 maanden is de reële verbruiksvergoeding dus (€ 1.600-€ 400 / (4 x12)) * 8 = € 200. Na 8 maanden gebruik zou ik dus minimaal € 1.400 terug willen zien, óf een gerepareerde / gelijkwaardige laptop.
In de rekenmethode van alex zou je nog maar € 1.244 terugkrijgen. Anyway, over de berekeningsmethodu kun je dus behoorlijk steggelen met de verkoper.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:48

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik heb de titel even iets verduidelijkt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ardana schreef op zondag 04 november 2012 @ 22:45:
In de rekenmethode van alex zou je nog maar € 1.244 terugkrijgen. Anyway, over de berekeningsmethodu kun je dus behoorlijk steggelen met de verkoper.
Nog erger: volgens die methode hoor je op de laatste dag praktisch niets meer terug te krijgen (ja, een euro of zo, of nog veel minder in het geval van een gemiddelde videokaart). Terwijl je laptop gewoon binnen zijn verwachtte levensduur is stukgegaan. Daar zou ik dus ook niet mee akkoord gaan, het ligt simpelweg te sterk in het voordeel van de winkel en in het nadeel van de klant. Een gangbare prijs waarvoor zo'n product tweedehands verkocht wordt lijkt me in veel gevallen redelijk, maar dat is weer erg arbitrair en kan ook onjuist zijn (sommige core 2-CPU's waren tweedehands idioot duur omdat iedereen die als upgrade wilde, bijvoorbeeld, en de ontwikkeling in videokaarten gaat zo hard dat die tweedehands vaak niet meer te verkopen zijn).

Over het gebruiken van reviews als breekijzer: dat is goed mogelijk, maar volgens mij staan de regels van de shopreviews op tweakers het in ieder geval niet toe, die is bedoeld voor afgeronde ervaringen. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door bwerg op 05-11-2012 09:43 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1