Beoordeel mijn zelfbouw systeem

Pagina: 1
Acties:

• ricklamers
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-09-2023
Beste Tweakers,

Ben op zoek naar feedback op mijn zelf samengestelde systeem. Ik heb nog nooit eerder zelf een systeem gemaakt maar heb nu toch besloten een poging te wagen. Er zijn vast Tweakers die heel veel meer ervaring hebben met het bouwen van systemen, vandaar dat ik het hier vraag. Ik heb me zo goed mogelijk ingelezen op diverse sites dus hopelijk ben ik enigszins geslaagd en heb ik de juiste keuzes gemaakt.

Voordat ik de samenstelling van het systeem geef lijkt het me handig om aan te geven wat ik zoal van plan ben met het systeem te doen, daarop is immers een groot deel van mijn keuzes gebaseerd:

- Adobe After Effects
- Vegas Pro / Adobe Premiere
- Adobe Photoshop
- Casual Gaming (CoD, WoW, NFS, Diablo III, StarCraft II)
- Web dev
- App dev (Mac OS X Lion VMWare voor iOS)

Hier het overzicht van mijn systeem:
Moederbord Gigabyte GA-Z77X-D3H (€120)
RAM Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10 (€65)
GPU Gigabyte GV N570OC-13I Grafische kaart (€245)
CPU Intel Core i7 3770K Boxed (€295)
SSD Samsung 830 series 128GB (€85)
HDD Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB (€85)
Voeding XFX Pro 550W (€55)
Casing Corsair Carbide 300R (€66)

Dan kom ik op zo'n €1000

Mijn grootste vraag is, werkt dit allemaal goed met elkaar en zijn het de beste keuzes? Zijn er geen compatibiliteitsproblemen?

Geef gerust je mening waarom je een van m'n keuzes wel of niet goed vind! Alle hulp wordt uiteraard erg gewaardeerd, bij voorbaat bedankt! _/-\o_

P.S. Gezien het feit dit de eerste keer is dat ik een systeem zelf bouw. Als ik al deze onderdelen los bestel kan ik dan gewoon de onderdelen in elkaar zetten zonder extra dingen te kopen? Of moet ik nog letter op bepaalde kabels die ik nodig heb die niet meegeleverd worden?

[ Voor 1% gewijzigd door ricklamers op 04-11-2012 21:32 . Reden: Videokaart ATI 7950 naar Nvidia 570 geswitched voor Adobe CUDA gebruik ]

• Nixy
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-11-2025
Ik zou zelf eens kijken naar een goede aftermarket koeler. De standaard koeler die je bij de CPU krijgt is niet zo denderend, en maakt in verhouding best veel lawaai. Als je daar toch ook mee aan de slag gaat, neem vooral een goede tube met koelpasta mee!

Daarnaast is de 570 een kaart van de vorige generatie. Als je hier een iets van 30-40 euro bijlegt heb je een 660ti die de 570 toch wel te kijk zet. Het is maar net hoe vaak je een spelletje speelt, en of het belangrijk is dat dit op een hoge resolutie nog een beetje mooie graphics kan tonen. De 570 kan de spellen die je noemt zeker aan maar de 660ti gaat langer mee, mits deze in je budget past.

Het in elkaar zetten van de onderdelen vergt geen extra kabeltjes. De dingen die je nodig hebt worden meestal bij het moederbord geleverd (SATA/IDE kabels bijvoorbeeld). Er zijn ook vast wel genoeg tutorials te vinden op verschillende sites die je stap voor stap laten zien hoe je een computer bouwt, maar hier alvast een paar tips;

1: RTFM. Serieus, gewoon doen, vooral voor het moederbord.
2: Koelpasta aanbrengen met een grootte van een rijstkorrel, en niet zelf uitsmeren. Dat gaat vanzelf als je de koeler monteert, en de CPU een beetje warm wordt bij het gebruiken daarvan.
3: RTFM.
4: Vergeet de 4 of 8pins voedingskabel naast je CPU (op het moederbord) niet. Anders gaat je computer niet opstarten.

p.s. vergeet je je dvd-speler niet? :9

Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.

• ricklamers
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-09-2023
Beste Nixy,

Bedankt voor je goeie tips! Ik ga dan denk ik voor de 660ti ipv 570. Die extra 40€ kan ik er wel tegenaan gooien om future-proof te zijn.

I will RTFM ;)

DVD speler/burner heb ik nog, van m'n vorige PC.

Voor de aftermarketkoeler zou ik deze misschien kunnen gebruiken?
http://www.techspot.com/p...t-dark-rock-pro-c1.48040/

Ik heb deze gewonnen bij CD-ROM land.nl webshop met een of andere design contest. Is dat een goede koeler voor de CPU? En moet ik dan nog steeds i7 3770k Boxed halen of moet ik dan een OEM versie halen?

Groeten,
Rick

• paalbasher
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-02 13:57
Ik denk dat je tray bedoelt in plaats van OEM, in dat geval gewoon boxed nemen tray is bijna niet te krijgen, staat zelfs niet in de pricewatch.

De koeler pas op 1155 en volgens de review is hij erg stil
reviews: Drie processorkoelers met twee fans getest

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Doe voor het gemak eens een wenslijstje maken van je producten. Deze kan je een RML Code genereren en in je Topic Start plaatsen. Is veel overzichtelijker ;).

Verder is het een prima setup, zou wel volgende opties erbij plaatsen/vervangen:
- pricewatch: Gigabyte GV-R787OC-2GD
sneller als een GTX660 en gelijkwaardig aan de GTX660TI voor minder geld. +- 230,-
- pricewatch: Samsung 830 series 256GB
Een 256GB SSD is misschien verstandiger gezien het aantal apps wat je nodig bent, en dat zijn geen kleintjes.
- pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro C1
Deze had je dus al, gaat prima passen, topding.

Voor de rest, ga je niet overclocken? Kan je misschien beter een H77 moederbordje halen ipv Z77. Echter heb je wel de CPU en Koeler ervoor, dus why not? :9

Voorbeeldje van wenslijstje met de componenten erin:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770K Boxed€ 294,90€ 294,90
1Gigabyte GA-Z77X-D3H€ 119,95€ 119,95
1Gigabyte GV-R787OC-2GD€ 230,-€ 230,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 84,85€ 84,85
1Antec One€ 48,93€ 48,93
1Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10€ 65,95€ 65,95
1XFX Pro 550W€ 54,95€ 54,95
1Samsung 830 series 256GB€ 149,95€ 149,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.049,48

Eventueel kan je de graka upgraden naar een HD 7950, net zo duur als een GTX660TI maar met de nieuwe drivers beter presterend in de meeste games.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Heb je voor de adobe software geen cuda cores nodig? dan is de 570 op zich nog geen slechte keus (al scoort ie kwa games inderdaad ondermaats voor zn prijs).
Pagina: 1