Advies aankoop nieuwe TV

Pagina: 1
Acties:

• dj_jari
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-08 09:03
Beste forumleden,

Ik ben op zoek naar een nieuwe televisie om mijn oude breedbeeld kast eindelijk maar eens te vervangen.
Inmiddels heb ik heel wat toppics doorgespit om meer te weten te komen over hetgeen er tegenwoordig mogelijk is, en wat ik zelf wil. Nu ben ik echter op een punt aangekomen dat ik door de bomen het welbekende bos niet meer zie, en ik zou nu toch graag jullie hulp inroepen.

Zoals gezegd ben ik op zoek naar een tv, maximaal budget ligt rond de €800,-
Wij zitten ongeveer 2,5 meter vanaf de televisie, dus ik zoek een tv van ongeveer 40 a 42 inch.
Ik wil er ook een mooie set bij aanschaffen voor het streamen van content vanaf mijn computer/ipad/iphone naar mijn tv. Kortom, geluid van de tv zelf is niet heel belangrijk. Hij moet echter wel goed met zulke zaken kunnen omgaan.
Ik vind het voornamelijk van belang dat de beeldkwaliteit goed is. Er komt geen direct zonlicht op de tv.

Natuurlijk ben ik zelf ook al gaan rondkijken, en ik heb een Samsung UE40ES6800 en een Sony KDL-40HX750 wat uitgebreider bekeken. Beide mooie toestellen om te zien (eigen mening) met enorm veel opties, waar ik waarschijnlijk het grootste gedeelte nooit van zal gebruiken, maar waar ik wel voor betaal.

Kortom, wat is te doen in deze situatie? Een van beide toestellen kiezen, of een goedkoper model met wellicht dezelfde beeldkwaliteit of zelfs beter maar met minder andere toepassingen?

Edit: 3d vind ik niet belang

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Tegenwoordig komen veel televisies sowieso al met veel opties dus daar is eigenlijk geen ontkomen aan. Zo ook 3D wat op vrijwel elk model met een beetje goed beeld zit.

Als het aan mij ligt, en veel anderen, is de Panasonic TX-P42ST50 het beste model wat je op dit moment kunt krijgen voor niet al teveel geld.

• RikHouben
  • Laatst online: 27-10 18:27
Ik zit ongeveer met hetzelfde probleem. De meeste opties die je op een beeldscherm met goede prestaties vindt zal ik ook niet gebruiken, maar je komt er haast niet omheen. Je betaalt er dan wel voor, maar ik denk dat het grootste deel van het prijsverschil toch gaat zitten in de betere beeld-weergave.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-11 19:03
Je wilt content streamen vanaf een extern apparaat. Wil je dit ook met een apart apparaat gaan doen of moet de mediaspler van je de TV dit doen. In het laatste geval zou ik persoonlijk voor de Samsung gaan i.p.v Sony. De interne mediaspeler van Sony is gewoon minder dan Samsung.

Daarnaast zou ik de ST50 Plasma van Panasonic ook overwegen. Ook ik heb alle "beeldverbeteraars" uitstaan en de Panasonic draait qua beeldkwaliteit rondjes om de genoemde LED TV's
Een plasma in de winkel vergelijken met een LED is geen doen. Dit verliest een Plasma namelijk altijd en heeft mij zelfs aan het twijfelen gebracht. Ik wilde de ST50 van Panasonic en ben naar de Lokale MM gegaan en heb daar een GT50 vergeleken met de Samsung 6700 (stonden vrijwel naast elkaar). Het beeld van de GT veel mij zo tegen dat ik begon te twijfelen. De positieve verhalen in het Panasonic hebben er voor gezorgd dat ik toch een ST50 gekocht heb. Eenmaal thuis heb ik daar absoluut geen spijt van.

Ook de interne mediaspeler van Panasonic is best wel goed en kan overweg met zowel interne als externe subs.

Het hogere stroomverbruik (dubbele van een LED ongeveer) weerhoudt veel mensen ervan om een Plasma te kopen. Is beeldkwaliteit je lief dan is Plasma toch nog steeds de beste keuze (ook ik heb het licht gezien).

• dj_jari
Streamen zal vanaf een extern apparaat gaan.
Wat betreft stroomgebruik, wat zal dat schelen op jaarbasis bij gemiddeld gebruik. Vast geen honderden euro's, maar eerder een paar tientjes lijkt mij.

Ik heb de Panasonic inmiddels bekeken en ik ben er ook wel enthousiast over geworden.

• Dimens
Bij gemiddeld gebruik (4 uur per dag, 7 dagen per week) is dat ongeveer twee tientjes per jaar qua stroom meer dan een LCD televisie.

Als jij een iDevice hebt, kun je al content daarvan naar je televisie sturen. Eventueel is een Apple TV ook nog een goede toevoeging om het af te maken.

• dj_jari
Kortom zo goed als onzin, om om die reden niet voor een plasma te gaan. IDevice heb ik inderdaad. Apple TV zat ik ook al aan te denken als mediaplayer.

• Dimens
Er zit echter wel een nadeel aan de Apple TV en dat is dat je niet zomaar elk gedownloade film kunt afspelen. Deze moeten in het juiste formaat zijn om te kunnen streamen uit je iTunes/iDevice en dat kan nog wel eens lastig worden. Voor muziek en deze met een audioset te verbinden, is wel weer echt ideaal.

Ik hoop dat er binnenkort een Jailbreak voor de Apple TV 2012 uitkomt en je er XBMC op kunt zetten. Dan kun je weer wel alles afspelen en streamen en dan is het weer een heel handig en klein apparaat.

Mocht je niet van plan zijn om vanaf je iDevice video/muziek te gaan streamen, zijn er ook nog genoeg anderen mediaspelers welke ook goed functioneren. Zelf vind ik de D-Link Boxee Box een leuke aangezien dit ook gebaseerd is op XBMC. Het menu werkt ook snel en vloeiend en de afstandsbediening zit ook goed in elkaar. En hij heeft een uniek uiterlijk.

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Meer budgetstyle, maar een pracht van 'n tv met vele functies (die high-end televisies ook hebben)
De Philips 40PFL5007H of als je (passieve) 3D-functie wilt / leuk vind voor +€20,00 de Philips 40PFL5507H
Er bestaan ook 46" versies, die makkelijk binnen je budget van €800,00 vallen, mocht je toch nog groter willen!

Wat bedoel je met 'systeem om content te streamen'?
Dat doe je toch gewoon via Airplay en vanaf je computer, iPad of iPhone dan :?

M'n meisje heeft de 32" versie en streamt alles vanaf haar iPad (uitzending gemist bv.), iPhone of laptop (films die in iTunes staan bijvoorbeeld) naar deze Philips televisie, haarscherp beeld, high-end features, ingebouwde WiFi. En met z'n prijs van rond de €540,00 erg betaalbaar... Zelf zie ik veel duurdere tv's echt als 'waarom??

Zelf heeft ze ook een ATV3, mooi apparaat, maar inderdaad geen jailbreak en alles moet in het goede formaat zijn, zoals Dimens ook al aanhaalde. Tegenwoordig is er wel veel 1080P .mp4 materiaal te vinden, dus wat ons betreft geen probleem. En het werkt uiteraard allemaal erg mooi met haar iPhone / iPad / iTunes en dergelijke...

[ Voor 4% gewijzigd door CLB op 05-11-2012 23:20 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Athome
Als het apparaat waarvan je data komt ook als een IDevice is, lijkt me dit omzetten niet zo'n probleem.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

> CEA

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• dj_jari
Ik moet eerlijk zeggen dat ik momenteel heel erg neig naar de Panasonic. Na het lezen van een paar artikelen over de verschillen tussen Led en Plasma, denk ik dat ik meer plezier ga hebben van een Plasma TV in combinatie met een goede mediaplayer. Donderdag de Panasonic nog even in het echt bekijken en als dat goed bevalt, koop ik die.

• Dimens
Een een tip als je naar de winkel gaat; Houdt er rekening mee dat je met bepaalde lichten in de winkel een vertekent beeld kunt krijgen en dat vrijwel elke televisie in de winkelstand staat. Dat wil zeggen dat lichtsterkte, contrast, scherpte e.d ontzettend hoog staan en dat ziet er in de winkel ook wel leuk uit, maar thuis is dat vaak een ander verhaal.

Wanneer je het beeld hebt gekalibreerd, is het ineens heel anders dan wanneer ze in de winkel staan. In de winkel os het vooral on op te vallen en dat doe je door felle beelden met scherpte die eigenlijk onnatuurlijk is.

Plasma doet het onder TL verlichting niet goed, houdt daar rekening mee. Het zal iets wat grauw zijn vergeleken LCD televisies. Probeer een winkeltje zoeken die ander soort verlichting heeft, dan kun je beter vergelijken.

• dj_jari
Dat heb ik mij ook gerealiseerd, echter de tv moet zelf natuurlijk ook nog het aankijken waard zijn, hij staat toch 24 uur per dag in de woonkamer :-)

• Dimens
dj_jari schreef op woensdag 07 november 2012 @ 12:00:
Dat heb ik mij ook gerealiseerd, echter de tv moet zelf natuurlijk ook nog het aankijken waard zijn, hij staat toch 24 uur per dag in de woonkamer :-)
Ja uiteraard. Helaas is Panasonic qua design wel wat oudbollig.

• dj_jari
Vergeleken met die JVC breedbeeld uit het jaar 2005 ga je er al snel op vooruit :-)

• Athome
Dimens schreef op woensdag 07 november 2012 @ 14:45:
[...]

Ja uiteraard. Helaas is Panasonic qua design wel wat oudbollig.
Dat is ook mijn grootste probleem van de ST50 van Panasonic. Heeft wel wat weg van het Samsung design. Ik heb nog een tijdje getwijfeld of ik niet de GT50 moet nemen vanwege het uiterlijk. Na het lezen van oa een test op HDTVtest.co.uk. Begon ik toch echt te twijfelen of GT50 die paar honderd extra wel waard is. De VT50 is mij te duur.

Ik ben nog bij de MM wezen kijken maar daar schrok ik best wel van het beeld onder al dat TL-licht. Wat ik ook probeerde met de instellingen, het beeld viel best wel tegen.Ik kreeg even de gedachte om toch maar een LED te kopen. Mijn vriendin heeft me verstandig gehouden en we hebben toch voor een Plasma gekozen. Nu deze thuis staat, heb ik geen seconde spijt meer (en de vrouw ook niet).

• dj_jari
Gisteren de Panasonic opgehaald, zo outbollig vond ik hem er niet uitzien. Nu hij thuis staat, lijkt hij ook niet meer zo klein als in de winkel ;-)

Morgen zo'n anti burn-in dvdtje draaien, en over een paar weken calibreren. En op zoek naar een mooie media set

• Dimens
Wat vind je er van?

• Athome
Ben ook erg benieuwd

• dj_jari
Ik ben er tot op heden erg blij mee. Beeld is erg scherp. Ik vind hem ook echt niet outbollig of zo.
Wel moet ik volgens mij nog even een betere antenne kabel kopen, soms stoort het HD Beeld. Er gaat nu een hele goedkope kabel naar de decoder (5m voor €2,99) Volgens mij verlies ik daar wat beeldkwaliteit.

Volgende stap is een goede mediaplayer met een nieuwe harde schijf. Eerst ff wachten tot er aan het einde van maand weer geld binnen komt :-)

• Dimens
dj_jari schreef op zondag 11 november 2012 @ 20:31:
Ik ben er tot op heden erg blij mee. Beeld is erg scherp. Ik vind hem ook echt niet outbollig of zo.
Wel moet ik volgens mij nog even een betere antenne kabel kopen, soms stoort het HD Beeld. Er gaat nu een hele goedkope kabel naar de decoder (5m voor €2,99) Volgens mij verlies ik daar wat beeldkwaliteit.
Als ik jou was zou ik kabels van Hirschmann nemen. Deze zijn getest voor de Nederlandse kabeltelevisie en zijn goed. Zorg wel dat alles dan in je huis goed is, niet een slechte versterker ertussen bijvoorbeeld, dan heeft het weer geen nut. Meer daarover HIER

• dj_jari
Ik ga het eens even goed doorlezen. Overigens ook een keer het probleem gehad dat het beeld en geluid niet gelijk liep, waarschijnlijk dezelfde reden?

• Dimens
dj_jari schreef op zondag 11 november 2012 @ 20:45:
Ik ga het eens even goed doorlezen. Overigens ook een keer het probleem gehad dat het beeld en geluid niet gelijk liep, waarschijnlijk dezelfde reden?
Vanuit de televisie of televisie en een externe set?

• dj_jari
Die externe set is er nog niet, dus dat gaat idd via de televisie

• Dimens
dj_jari schreef op zondag 11 november 2012 @ 20:53:
Die externe set is er nog niet, dus dat gaat idd via de televisie
Dan kan het inderdaad komen door de slechte bekabeling.

Heb je de Decoder en de televisie trouwens wel via HDMI aangesloten? Toch niet met scart?

• dj_jari
Dimens schreef op zondag 11 november 2012 @ 20:58:
[...]

Dan kan het inderdaad komen door de slechte bekabeling.

Heb je de Decoder en de televisie trouwens wel via HDMI aangesloten? Toch niet met scart?
Nee, er zit ook geen scart aansluiting op. Dus gewoon via de bijgesloten HDMI kabel.
Pagina: 1