Sapphire 7950 OC 950Mhz RMA?

Pagina: 1
Acties:

• Inuyasha
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-02-2024
Beste Tweakers,

Zins enkele weken ben ik in het bezit van een Sapphire HD7950 OC 950Mhz editie. Nu is het vervelende dat de pc freezed na 15 tot 60 minuten bij enkele games, met vertical lines en een soundloop tot gevolg. Dit duidt dus op een videokaart crash. Verschillende driverversies geprobeerd. Geen effect. Echter, het probleem lijkt zich alleen voor te doen bij bepaalde games.

Specs
CPU: Intel Core i5 3570K + Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
Mobo: Gigabyte GA-Z77X-D3H
Graka: Sapphire HD 7950 OC 3GB GDDR5 950 MHz Edition
RAM: 16GB (4x4) Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 LP
PSU: XFX Pro 550W

Windows 7 SP1
DirectX fully updated.

Wel last
Borderlands 2 (na 45-60 minuten)
Dishonered (soms)
I Am Alive (amper speelbaar, na 15 minuten een freeze.

Geen last
Counter Strike GO
Battlefield 3

Nu heb ik wat onderzoek gedaan op internet, en deze webpage beschrijft mijn probleem volkomen.
De oorzaak treedt alleen op in DX9 modus. Dit komt dus overeen met mijn lijstje. DX9 games freezen, DX10/11 games niet. Een mogelijke oplossing volgens dat topic was het downclocken van het videogeheugen van 1250Mhz naar 1220Mhz. Dit lijkt bij mij te werken. I Am Alive heeft na een speelronde van 60 minuten geen enkele keer gefreezed.

Daarnaast heb ik een Heaven Benchmark gedaan in DX9 en DX11 mode bij 1220Mhz en 1250 Mhz. Alleen bij DX9 @1250Mhz crashed de benchmark iedere keer in de enerlaatste stage (25 of 26).

De oplossing is dus simpel.

Nu is mijn vraag aan jullie:
Zouden jullie deze kaart in de RMA doen? Eigenlijk is het probleem opgelost, maar dit probleem zou je dus niet van zon kaart mogen verwachten.

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

RMA !!! Bij mij is het andersom .. geheugen van mijn kaart klokt 30% over >:)
Jij moet terugklokken dus wtf ! Meteen RMA! Zeer slechte chips, niet alle chips doen het goed, identieke hardware bestaat niet.

Slechte chips zijn voor instap kaartjes.

of je hebt 0% airflow dat je kaart dik overhit of overhit sowieso.. dan krijg je ook problemen

[ Voor 195% gewijzigd door A87 op 04-11-2012 23:10 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• Inuyasha
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-02-2024
A87 schreef op zondag 04 november 2012 @ 23:06:
Jij moet terugklokken dus wtf ! Meteen RMA! Zeer slechte chips, niet alle chips doen het goed, identieke hardware bestaat niet.

of je hebt 0% airflow dat je kaart dik overhit of overhit sowieso.. dan krijg je ook problemen
De airflow is geen probleem. Bij de benchmark wordt de kaart ong. 70 graden. Niet erg heet dus.

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-02 21:35
Ik zou hem ook terugsturen, de kaart functioneert immers niet naar behoren.

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
A87 schreef op zondag 04 november 2012 @ 23:06:

Niks mis met de chip er zijn verschillende clock niveau's dus simpelweg een foutieve bios die de 2d modes het geheugen overklokt inplaats van onderklokt.

Aan de ts
Als je zeker weet dat je kaart het probleem veroorzaakt rma ;)