Advies gewenst m.b.t. goede development PC

Pagina: 1
Acties:

• martijn.niji
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-09-2025
Goeiedag,

Voor mij iets minder goed omdat mijn system min of meer is uitgefikt. Gelukkig had ik alle belangrijk shit gebackupped via rsync dus ben ik niets belangrijks kwijt, maar ben nu wel gereduceerd tot het gebruiken van wat oude hardware.

Bij deze mijn vraag: zouden jullie mij a.u.b. willen adviseren m.b.t. goede hardware voor een development workstation?

Ik heb zelf rond gekeken naar wat naar mijn idee redelijk spul is, maar het moet (helaas) ook niet teveel kosten. Ik kan max. 500-1000 euro besteden en kan wat oude hardware hergebruiken. Mijn primaire gebruiksbehoefte is een Linux based development bak waar ik allerlei zaken naast elkaar kan draaien. (zoals apache, mysql, postgres, etc) Tegelijk game ik ook, maar ik ben geen hardcore games... mijn zwaarste game is Shogun 2.

Stabiliteit is belangrijk voor mij en zolang het niet teveel kost moet het een lekker snel ding worden.

Waar ik nu aan denk om nieuw te kopen:

- CPU ; Intel Core i5 3570K Boxed?
- MB ; ??
- RAM ; 2 x Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile
- Disk ; SSD Samsung 830 series 256GB
- Disk 2 ; WD 2 TB
- Voeding ; ??

Hergebruik:

- Beeldscherm ; 2x Samsung SyncMaster 226BW
- Video ; Sapphire 6950 HD
- Kast

Uw suggesties worden zeer op prijs gesteld. _/-\o_

[ Voor 13% gewijzigd door martijn.niji op 04-11-2012 16:47 . Reden: Per ongeluk gesubmit ]

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Virtualisatie?

Wat voor tests draai je? Ik neem aan dat je ook een servertje wilt kunnen draaien tijdens je reguliere werktaken, of heb je een secundaire machine daarvoor? (of een extern test-adres?)

In dat geval zou ik namelijk eerder voor de 3930K in X79 gaan, of als je in een VM wilt laten compilen b.v. én een lokaal testje draait, zou je dus wel baat hebben bij HyperThreading, dus zou een i7 3770K nuttig kunnen zijn.

Puur voor games is een 3570K prachtig. Ook voor onder Linux heb ik het idee (van de oudere Bloomfields b.v.) dat hyperthreading niet echt iets toevoegt, als je puur code schrijft en databases in elkaar zat / test, kan je net zo goed voor 3570K gaan inderdaad. Onder Windows linux VM's gaan starten ligt dus net weer even anders, en het moment dat je bijzonder geheugen / multicore intensief aan de slag gaat, wil je eigenlijk liever Sandy / Ivy-E in X79. Maar goed, budget is ook niet oneindig... Wat je nu voorstelt zou voor de meeste taken geen belemmering hoeven te zijn.

• martijn.niji
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-09-2025
Soms, meestal niet. Wel handig om te kunnen doen.
Wat voor tests draai je? Ik neem aan dat je ook een servertje wilt kunnen draaien tijdens je reguliere werktaken, of heb je een secundaire machine daarvoor? (of een extern test-adres?)
Alles lokaal hoewel ik soms ook travis-ci.org gebruik voor unit testing. Mijn main tools voor testing zijn Junit, JMeter, PHPUnit en Selenium voor browser testing
In dat geval zou ik namelijk eerder voor de 3930K in X79 gaan, of als je in een VM wilt laten compilen b.v. én een lokaal testje draait, zou je dus wel baat hebben bij HyperThreading, dus zou een i7 3770K nuttig kunnen zijn.

Puur voor games is een 3570K prachtig. Ook voor onder Linux heb ik het idee (van de oudere Bloomfields b.v.) dat hyperthreading niet echt iets toevoegt, als je puur code schrijft en databases in elkaar zat / test, kan je net zo goed voor 3570K gaan inderdaad. Onder Windows linux VM's gaan starten ligt dus net weer even anders, en het moment dat je bijzonder geheugen / multicore intensief aan de slag gaat, wil je eigenlijk liever Sandy / Ivy-E in X79. Maar goed, budget is ook niet oneindig... Wat je nu voorstelt zou voor de meeste taken geen belemmering hoeven te zijn.
Goed om te weten en dank voor de opmerkingen. Mijn primaire OS is Linux Mint Debian. Ik dual boot naar Win7 voor games wanneer nodig. Virtualisatie doe ik voor kleine dingen met VirtualBox. Soms draai ik dan Win7 in een virtuele machine.

Helaas is het budget inderdaad verre van oneindig. :*)